Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:07

FriesWytske schreef:
Dat zijn ze al, oji. Ze horen al afwijkende cijfers te becommentariëren.

Is dat zo? Zie je toch lang niet altijd terug.

Urielle

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:41

Je hoort 4, 5, 6 en 7 zoveel mogelijk van commentaar te voorzien maar aangezien dat meestal het hele protocol is, is dat niet haalbaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:55

Toch laat ik er bijna altijd wel heel veel bij schrijven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:58

Nou of dit nou allemaal zo handig is... Geen verplichte eerste rroef. Je kan dus kekker zelf de 'makkelijkste' proef kiezen en zo lekker punten sprokkelen.

Nog simpelere B en L proeven? Daar zit al bijna geen uitdaging in zulke lange lijnen zitten er in.

Leuk de wedstrijdsport steeds makkelijker maken... Heeft het straks helemaal geen waarde meer als iedere kip Z loopt.

Ik zie trouwens niks over de ellendige M2 proeven waar bijna iedereen een hekel aan heeft :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:05

oji schreef:
Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat mensen 1 proef gaan rijden, iedereen wil toch twee proeven meepakken als je toch de hele toiletteer heisa en op pad bent, wil je toch graag twee keer starten...of ben ik nou naïef?

Stel je treft een jury die je echt niet ligt... en dat hoor je nogal eens zulke verhalen...

179 vind ik geen probleem, mits ik niet zie dat er in mijn coupon gekrast is om van 180 op 179 punten uit te komen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:13

cp112 schreef:
Nou of dit nou allemaal zo handig is... Geen verplichte eerste rroef. Je kan dus kekker zelf de 'makkelijkste' proef kiezen en zo lekker punten sprokkelen.

Nog simpelere B en L proeven? Daar zit al bijna geen uitdaging in zulke lange lijnen zitten er in.

Leuk de wedstrijdsport steeds makkelijker maken... Heeft het straks helemaal geen waarde meer als iedere kip Z loopt.

Ik zie trouwens niks over de ellendige M2 proeven waar bijna iedereen een hekel aan heeft :')

Lol daar zeg je wat!
Tis dat ik net die M2 door ben maar whut the fup wat zaten daar proeven tussen.

En ja iedere kip die Z loopt, tegenwoordig is het makkelijk om aan een volledig opgeleidt paard te komen dus op die manier lopen hier heel wat kippen in het Z

En daarbij in het Z nu niet meer wat het was in de ogen van mensen als 10 jaar terug.
Er word al snel met de term ' het is nog maar basissport gegooid' en etc etc..

Maar ik vind dig onnodig en niet handig

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:14

Lithya schreef:
oji schreef:
Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat mensen 1 proef gaan rijden, iedereen wil toch twee proeven meepakken als je toch de hele toiletteer heisa en op pad bent, wil je toch graag twee keer starten...of ben ik nou naïef?

Stel je treft een jury die je echt niet ligt... en dat hoor je nogal eens zulke verhalen...

179 vind ik geen probleem, mits ik niet zie dat er in mijn coupon gekrast is om van 180 op 179 punten uit te komen.

Dat is natuurlijk een negatieve aanname!
Het kan best zijn, dat de schrijfster een foutje maakt en dat het daardoor bijgesteld moet worden. Dat is dan niet expres gedaan.
Persoonlijk geef ik nooit 179 punten, omdat ik vind, dat ik over dat ene puntje niet kan bepalen, maar moet ook bij sommige combinaties wel zeggen, dat ze eigenlijk al blij mochten zijn met die 179 omdat dat eigenlijk te hoog is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:15

Ik vond Z proeven van 20 jaar terug een stuk eenvoudiger dan nu hoor.
Misschien qua oefeningen niet,maar wel qua oprichting,verzameling, impuls enz.
Er wordt nu veel meer van je verwacht.
Gelukkig is de kwaliteit van het gemiddelde dressuurpaard ook hoger dan vroeger.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:18

Tendance schreef:
Ik vond Z proeven van 20 jaar terug een stuk eenvoudiger dan nu hoor.
Misschien qua oefeningen niet,maar wel qua oprichting,verzameling, impuls enz.
Er wordt nu veel meer van je verwacht.
Gelukkig is de kwaliteit van het gemiddelde dressuurpaard ook hoger dan vroeger.

Daar geef ik je helemaal gelijk in, het niveau wat er gereden word en de verwachtingen zijn veel hoger maar in het oog van de toeschouwer is het Z een stui gedaald, mede doordat de paarden een stuk beter zijn, en het is eerlijk gezegd niet bepaald moeilijk om naar het Z te rijdne tegewoordig

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:20

Ik heb als schrijfster gerust meegemaakt dat ik alles had uitgerekend, uitkwam op een winstpunt en dat de jury toch besloot dat het niet winstpuntwaardig was. Gevolg:179 punten. Maar goed dat ik namen van jury's altijd vergeet :+ bovendien is dat een andere discussie.

Ik vind het wel prettig dat het lichtrijden en doorzitten wordt losgelaten. En ik hoor idd ook veel geklaag over de m2. Misschien handig dat ze daar ook naar kijken voor ze alleen de b en L veranderen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:29

Wat een gezeur over proeven elke 2 maanden of elk kwartaal veranderen. In België rij je dezelfde proef het hele jaar door, en als je de klasse niet uit komt ook het jaar daarop, soms heb je de luxe dat je 2 proeven mag starten, maar dat is tegenwoordig nog maar zelden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:37

M2 is helemaal niet lastig, als je paard maar goed voor elkaar is, dan vlieg je er zo doorheen!

Maar het M2 vallen veel combinaties door de mand omdat het M1 nog simpel was
en het paard nog niet klaar is voor het Z (oprichting, meer gedragen op het achterbeen, lengtebuiging etc.)

Gewoon beter rijden :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:40

Dat is meestal het probleem he :D

Ik hoor er ook veel klagen over de overgang van L1 naar L2, ook nooit wat van gemerkt. In sommige gevallen snap ik het met betrekking op het doorzitten, maar door in het L1 nog minder te laten doorzitten wordt dat probleem alleen maar groter. Gaan we straks dan ook lichtrijdend het L2 door?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:52

Weet niet of ik t zo eens ben met die nieuwe ideeën.. Ik vind de B proeven al doodsaai, en dan willen ze ze nog simpeler maken? Nou ben ik volgend jaar geen B meer maar toch.
Halve punten vind ik ook een raar idee. :') Dat maakt het alleen maar ingewikkelder vind ik.

Ook nog: ik vind doorzitten zoveel fijner dan lichtrijden. :+ Dan heb ik voor mn gevoel veel meer controle over mn handen en benen.

Meer afwisseling tussen de proeven vind ik opzich geen raar idee, heb je wat meer afwisseling. ;) ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:54

het aantal wedstrijdruiters loopt wel ieder jaar enorm terug...
tegenwoordig is maar 3% wedstrijdruiter van alle ruiters/paardensportbeoefenaars (500.000 in NL)

ik geloof niet dat je met het simpeler maken meer wedstrijdruiters over de streep trekt.
Daarvoor zal het startgeld en lidmaatschappen minder moeten worden..... :$ het is voortaan prijzig!
Maarja we willen tegenwoordig dure bodems en accommodaties.....
+ de KNHS vraagt flinke afdrachten van de verenigingen, investeerd, en sponsord de top flink, dat moet allemaal betaald worden :7

Wellicht moet het weer minder elitesport worden, paard bij de boer in de wei ipv dure pensionstalling
en gewoon weer op de knollevelden rijden ipv de luxe accommodaties :+
net zoals vreuger.....gezellig met een volle vrachtwagen en dan op 1 dag, dressuur, springen, achttal, bestgaand, parade ed :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:55

Zeepsop schreef:
Meer afwisseling tussen de proeven vind ik opzich geen raar idee, heb je wat meer afwisseling. ;) ;)

Echt? :D

Halve punten waren er vroeger ook hoor :j

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:03

oji schreef:
Hoop niet dat de halve punten er voor gaan zorgen dat je nog langer moet gaan wachten op uitslagen en prijsuitreiking.
Nu hoor je al vaak gezeur als iemand 179 punten haalt...wordt straks helemaal lachen met de 179,5 _O-

Nog minder overgangen in de B...kun je denk ik niet meer alle gangen op beide zijden tonen.

Een klasse onder de B? Wat moet ik me daarbij voorstellen, hoeveel simpeler kun je het maken.

Ik ben een absoluut voorstander van ontwikkeling in de sport. Kan me ook vinden in dat er af en toe eens wat uitgeprobeerd moet worden wat evt daarna teruggedraaid of verder ontwikkeld wordt. Maar dit vind ik allemaal een beetje onzin regelingen en zie niet wat ze ermee willen bereiken.

Een echte verbetering zou ik vinden de jury verplichten om alle punten afwijkend van de 6 (lager en hoger) te onderbouwen, dan leer je van je proef.

Ik ben het helemaal met je eens over de jury's, man als je soms ziet wat er op een staatje staat.
Bv in een B proef een 3 geven paard staat niet vierkant, nou dan val ik echt van mijn stoel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:11

Adrienne93 schreef:
S_en_Z schreef:

Vroeger stond er gewoon M X K van hand veranderen en op de diagonaal een overgang maken naar stap. Voor K arbeidsdraf.

Die oefening zit er al zo lang in.. Vond die juist altijd een mooie om punten op te scoren!

Wat ik zo irritant vind is B afwenden en arbeidstap E links en arbeidsdraf. Dan moet je in een kleine wending overgangen gaan rijden terwijl je vroeger eerst afwendde en dán pas een overgang maakte naar stap (dus eerst rechtstellen).

Ach, we zien t wel! Benieuwd wat ze er van bakken. Niet dat ik er in t M veel van zal merken. (Start uberhaupt al amper haha)

Heb je ook gelijk in maar wou ff snel een voorbeeld noemen...
Daar scoor ik ook altijd, maar het is wel als ze de overgangen willen verminderen zul je die dingen niet krijgen dus zou je hoger moeten gaan scoren op de andere onderdelen dus ook je wijken e.d. beter voor elkaar hebben.

Ja maar das dan weer n oefening dat ik denk mwoh.. Wijken is imo meer een gehoorzaamsheid-oefening dan een onderdeel. Scoren op je wijken is al niet erg lastig. Zeker in t L1.. Die 5m een beetje scharen waar je dik 15m over mag doen :=

M1 vind ik ook geen hele interessante proeven. Continu doorzitten en een keertje schouderbinnenwaarts. Moeilijkheidsgraad zit m meer in het bij elkaar komen van het paard en de impuls.

De oefeningen die in de proeven zitten leren je daarbij weinig.. Bijv. Vaak als ik schrijf hoor ik "verkanteld, loopt over schouder weg". Wat doen we in de les? Wijken van de hoefslag af zodat paard meer gefocused wordt op je buitenbeen.

Impuls te weinig? Schijnovergangen rijden!

Wat mij leuk zou lijken? Oefeningen in een proef gooien die je paard zouden moeten verbeteren en DIE tot het Z beoordelen zodat je in het Z beter tot je recht komt. Dáár kritiek op krijgen van een jury.

Nu zie je juist dat veel mensen toch voordeel vd twijfel krijgen.. En uiteindelijk een overstap maken naar een klasse waar ze keihard tegen de lamp lopen.

Zo reed ik in t L2 193/196 punten en in t M1 de eerste keer kreeg ik 176. Echt anders reed ik niet. Die 15 punten verschil zaten m vooral in dat ze paardlief meer bij elkaar wouden zien en haar meer wouden zien marcheren.. Terwijl ik eigenlijk gewoon heerlijk simpel door de baan stuurde.

Was allemaal wel netjes.. Maar het moest "meer". Nu rijd ik prima winst in t M omdat ik weet wat ze willen zien. Maar die omschakeling was wel groot. (Er zitten wel jurys in t L2 die al melden moet meer gesloten of bergop of whatever, maar dat zijn toch vaak wel jurys die meestal het Z doen)

Overgang van L1 naar L2 was voor mij eigenlijk een verademing.. Ik deed t in t L2 een stuk beter.. Vond de L1 niet zoveel aan (oke paard reed alsnog 186 al bokkend door de baan in de galop oefeningen maargoed). Voor mij zat er tussen L1 en L2 niet veel verschil behalve het doorzitten en 5m verder wijken...??
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-07-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:12

Sammie schreef:
Zeepsop schreef:

Echt? :D

Halve punten waren er vroeger ook hoor :j

Ja echt :') Maar ik kan wel begrijpen dat het voor mensen die het uit hun hoofd rijden wel wat ingewikkelder wordt. Hoewel, je hebt dan wel minder kans dat je proeven door elkaar haalt.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:12

Ik vind het m2 juist veel fijner dan het M1 _/-\o_ :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:20

B en L nog korter en nog minder overgangen? We mogen toch wel een beetje kunnen tonen dat we een overgangetje knap kunnen rijden? En nog korter, sta ik dan straks echt voor in totaal 8 minuten mijn paard te wassen en te vlechten? :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:26

Tendance schreef:
Dat is natuurlijk een negatieve aanname!
Het kan best zijn, dat de schrijfster een foutje maakt en dat het daardoor bijgesteld moet worden. Dat is dan niet expres gedaan.
Persoonlijk geef ik nooit 179 punten, omdat ik vind, dat ik over dat ene puntje niet kan bepalen, maar moet ook bij sommige combinaties wel zeggen, dat ze eigenlijk al blij mochten zijn met die 179 omdat dat eigenlijk te hoog is.

Jaren geschreven en op grote schaal meegemaakt.

Waarom zou je geen 179 punten geven? Je beoordeeld per onderdeel. Als dit rechtvaardig gedaan wordt, begrijp ik niet waarom je aan het eind van de proef nog moet gaan "rommelen" met punten. Waarom zou je achteraf je punten moeten herzien, omdat iemand op 179 uitkomt? Als iemand dan toch net 180 punten bijelkaar sprokkelt, ondanks dat de jury het niet winstpuntwaardig vindt, hebben ze blijkbaar genoeg net goed gedaan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:06

Een niveau onder de B word het niveau in de B dan wel weer wat opgeschroeft? :P
Ook vind ik dat er meer naar het totaal plaatje gekeken mag worden, je ziet nu ook dat erg veel ruiters echt op onderdelen oefenen en daar punten op scoren terwijl het toch echt gaat om de algemene africhting en niet dat je heel goed bent in z.g.n. kunstjes oefenen. Immers wanneer je je paard gewoon goed voor elkaar hebt kun je de oefeningen ook prima rijden...

De proeven vloeiender door laten lopen ben ik dan ook wel voorstander van, MITS er dan dus wel gekeken word naar het algemene beeld. Minder overgangen? Tja je komt wel eens een 'apart' stuk tegen, maar he ook dat overleef je wel. :+ Ben benieuwd waar de KNHS mee gaat komen en of de nieuwe proeven een vooruitgang gaan zijn op de huidige proeven, misschien ook 6 proeven per klasse i.p.v. 4? Lijkt mij wel leuk eigenlijk! :D

We zullen het zien in elk geval, ben benieuwd!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:09

Met name voor de ponyruiters vind ik een klasse onder de B geen slecht idee. Nu zie je vaak ponycombinaties die te goed zijn voor een bixie-proef, maar waarvoor een B-proef nog wat te moeilijk is. Bij de kleinste pony's is hier wel een aparte proef voor, maar voor de grotere pony's niet. En op de grotere pony's rijden lang niet altijd oudere kinderen. Zeker kinderen die wat groter zijn beginnen vaak al op een d-pony.

In de B en L1 wil je juist dat een paard voorwaarts gaat. En juist in deze klasses zit er een stukje in de proef waar je een overgang naar stap moet maken, een paar meter verder weer in draf, om vervolgens een paar meter verder weer in stap te mogen. Mijns inzien bevorderd dat niet het voorwaarts denken. Dat stukje mag wat mij betreft dan ook uit de proef. Minder overgangen hoeft dan weer niet van mij. Wel minder overgangen dicht op elkaar, dus beter verdeeld over de proef.

Het idee dat je de tweede proef ook eerder dan de eerste proef mag rijden vind ik een goed idee. Dat bevorderd de doorstroming van combinaties op een wedstrijd en zorgt dat ringen gevuld blijven. Echter dat je ook alleen een tweede proef van die maand mag rijden vind ik geen goed idee. Ik denk dat je dan inderdaad combinaties gaat krijgen die de gemakkelijkste proeven gaan uitzoeken om winstpunten te sprokkelen. Als dan bijvoorbeeld in de ene M2 proef schouderbinnenwaarts zit en in de andere travers en een combinatie is niet zo goed in travers dan wordt die proef over geslagen. Dan kan het straks voorkomen dat een combinatie Z1 mag starten zonder ooit een travers te hebben gereden op wedstrijd. Dan kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn. Maar aan de andere kant heeft een ruiter ook een soort van eigen verantwoordelijkheid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:17

Ik maak me niet druk om 179 hoor. Of ik nou 179 of 180 rijdt, maakt me niet uit. Bij die score vind ik mezelf gewoon nog verre van klaar voor een volgende klasse, dus dan kan die wp me weinig boeien. Maar vermaak me altijd wel om het gekrakeel bij het bekend maken van de punten, door degene die 179 rijden. Ik denk gewoon dat dat ritueel nog vermakelijker wordt als er 179,5 wordt gescoord :-)