Team Glock zegt af voor Outdoor Gelderland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Team Glock zegt af voor Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:48

Zie nog steeds paarden zonder schauduw op weitjes....zelfs met veulen....dan zitten er nog steeds mensen op hun paard...

Toen ik om 09.00 u afgelopen maandag zadel van rug haalde, was die rug zeiknat, super heet...is alleen maar warmer geworden gedurende de week...

Niemand gaat toch trimmen overdag met dit weer? Hoezo de paarden wel? Zij kunne er wat van oplopen.

Wijs besluit van Glock, goed voorbeeld doet goed volgen!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:11

Ik vind de huidige temperatuur nu goed te doen voor topdressuurpaarden. Het gaat hier ook niet om het wedstrijdje op het veldje om de hoek met basiscombinaties. Dit zijn topsporters, deze paarden staan onder supervisie bij dierenartsen, hartslagen worden gecontroleerd, er wordt gelet op de lichaamstemperatuur, zitten onder de elektrolyten enzovoort enzovoort. Maar als zij het te warm vinden moeten ze zich zeker afmelden, is hun keuze en daar hebben ze al het recht op. :) Kan me alleen gewoon ontzettend ergeren aan de strenge reacties waar andere ruiters omlaag gehaald worden en Glock nu extreem opgehemeld wordt. Heb overigens net ook getraind, in de volle zon. Rij natuurlijk geen GP, maar heb toch heerlijk een uurtje kunnen trainen, paard had ondanks zijn leeftijd totaal geen last van de hitte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:22

R12312 schreef:
joyce B schreef:
Die hierboven genoemde landen gingen ze een tijd van te voren heen om de paarden alvast te laten wennen aan de warmte. In Honkong hadden ze volgens mij zelfs AIRCONDITIONING in stallen en binnenbak. en het belang van die wedstrijd was wel even anders dan een van de vele grote concoursen in Nederland.

Vergeet niet dat die paarden de hele dag op de vrachtwagen moeten staan (of evt in kleine concoursboxen) Dat wordt echt heet. (al zou het me niet verbazen dat daar ook airco/klimatbeheersing in het paardendeel zit)

Ondanks die airco, was het op de wedstrijdbaan vele malen warmer en vochtiger dan nu in Nederland. Destijds maakte niemand zich er druk om, daarom vind ik dit een grote marketingactie van het Glock team.

Dat kan ik me anders herinneren, er is veel om te doen geweest om de paarden te laten acclimatiseren (10 - 14 dagen om te wennen), om aangepast te trainen en ook daar waren sproeiers/douches etc aanwezig. Naast dus de airconditioning. Er is genoeg over in de publiciteit geweest over de problemen met dat klimaat en hoe ze het voor de paarden en ruiters zo goed mogelijk hebben voorbereid en rekening mee hebben gehouden.

Hier de link met artikel daarover:
http://www.horses.nl/artikelen/oververh ... -hongkong/

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:28

Zaterdag overdag starten vind ik overigens ook zeker gekkenwerk. 37 graden is wel erg heftig. Alleen vond ik het voor gisteravond en ook vanmorgen wel onzin, nu is het prima te doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:29

joyce B schreef:
Dat kan ik me anders herinneren, er is veel om te doen geweest om de paarden te laten acclimatiseren (10 - 14 dagen om te wennen), om aangepast te trainen en ook daar waren sproeiers/douches etc aanwezig. Naast dus de airconditioning. Er is genoeg over in de publiciteit geweest over de problemen met dat klimaat en hoe ze het voor de paarden en ruiters zo goed mogelijk hebben voorbereid en rekening mee hebben gehouden.

Ik bedoel meer, dat niemand ging afzeggen vanwege de warmte.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:41

Overigens zie ik dat de temperaturen in Vidauban ook oplopen tot 38 graden. Daar hoor je dan niemand over, daar zijn onze Young Riders en Junioren nu.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:15

Als het hier warm is is het gelijk zo drukkend en ik merk dat als je bv in Frankrijk iod ben het heel anders aanvoelt zo'n temperatuur.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:28

Kan je dat onderbouwen Mando? Ik vind dat namelijk niet. In Maleisië of Indonesië, dáár is het drukkend warm. Nu is het wat kleffer vanwege de regen van vannacht. Maar vond het gisteren niet drukkend warm, in Frankrijk voelt 38 graden hetzelfde aan hoor, zeker als je in je pakkie op het paard zit. Overigens vind ik dat wel echt te warm, maar toch doen ze het.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:10

R12312 schreef:
joyce B schreef:

Ik bedoel meer, dat niemand ging afzeggen vanwege de warmte.

er hing meer vanaf en er was een voorbereidingstijd om te acclimatiseren en was airco in de stallen/binnenbak dus ook echt de mogelijkheid voor de paarden om weer af te koelen. Niet na inspanning in hete zon rondlopen of in hete en benauwde concoursboxen of trailer moeten staan. Niet helemaal eerlijk te vergelijken. Dat is wat ik bedoel. Er was echt wel onderling discussie of het wel of niet verantwoord was. Zelfs een testwedstrijd gehouden waarbij de paarden gechecked werden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:41

OS of outlook Gelderland, me dunkt zeg, iet van appels met peren?.....groot gelijk dat ze afzeggen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:45

Voor de mensen die laconiek reageren op de beslissing: in de tenten met stallen was het donderdag 40 graden! Hoe hoog denk je dat die temperatuur vandaag oploopt? := De grooms konden er niet meer tegenop koelen. En die vergelijking met de Olympische Spelen gaat niet op. Daar waren de stallen gekoeld en was er grote afkoelende windtunnel waar de paarden langs konden na de proef.

Groot gelijk dat team Glock niet aan start komt. Ik vind het zelfs raar dat Outdoor Gelderland zelf niet de verantwoording neemt om de rest van de rubrieken af te gelasten. Maar er moet natuurlijk omzet gedraaid worden...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:09

O jongens, het is echt niet leuk buiten hoor.....geen enkel excuus om toch ge willen presteren...deze temperatuen zijn ruim van te voren voorspelt..het had ook kunnen spoelen van de regen, dan was het vanuit de organisatie afgelast, het nu door te laten gaan vind ik hypocriet...maar dat is mijn mening...

Net horse afgespoten, de slang is not done bij hem,altijd die vervelende emmertjes, maar vandaag niet...vreemd...paard was heel blij en de stenenstal is koeler dan in huis, maar nog steeds bitter onaangenaam .....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:29

Mando schreef:
Als het hier warm is is het gelijk zo drukkend en ik merk dat als je bv in Frankrijk iod ben het heel anders aanvoelt zo'n temperatuur.

Joscaa schreef:
harbourlight schreef:
Neem dat Glock zijn ruiters dan ook niet meer naar concoursen laat gaan in de landen waar veertig graden vrij normaal is?

Bijna nergens met zulke hoge temperaturen word het zo benauwd en vies als in Nederland.

Waarom zegt iedereen dit toch? Soms is het hier idd heel eg vochtig, op dit moment steeds rond 65%, dat is niet hoog vergeleken met zuid-Europa. En sowieso niet extreem hoog.
Als je daar met je paard in 36graden gaat rijden voelt het precies hetzelfde aan met dezelfde luchtvochtigheid.

Ik vind het niet verantwoord op hoog niveau te sporten met een paard en terecht dat ze niet meedoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:42

Precies. In de tropen is het >90% , dat zijn extreme waarden. Nu is het zelfs helemaal niet benauwd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:45

Niet benauwd? := Het is hier enorm broeierig en de smog helpt ook niet!
Alles is nat en plakkerig en ik kom bijna adem tekort om de trap op te komen %)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:47

Absoluut niet benauwd, zolang je in de schaduw blijft is het prima te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:58

Luchtvochtigheid staat nu op 50% hier, dat zijn compleet normale waarden. En dus niet vochtig en benauwd.

Wat niet wil zeggen dat je alles kan doen want ik lig ook voor Pampus op de bank :')
Maar als ik me niet vergis heb jij longproblemen cayenne? Dan is het logisch dat je hier moeite mee hebt :(:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:02

Dat scheelt idd veel, dat was ik even vergeten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:03

Ik heb idd longproblemen. Het smoggehalte schijnt heel hoog te zijn.
Moet wel zeggen dat ik al maanden geen last meer heb gehad, tot nu toe dan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:19

Dan zal het meer de smog dan de vochtigheid zijn. Wel knap balen!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:05

Vala schreef:
OS of outlook Gelderland, me dunkt zeg, iet van appels met peren?.....groot gelijk dat ze afzeggen

Natuurlijk is de OS belangrijker, maar voor die paarden maakt het geen verschil