Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:43

MevrouwtJ schreef:
Maar wat stellen jullie dan voor? Dat je daar zonder wapen of middelen komt en een babbeltje houdt?

In de meeste gevallen, en zeker op festivals, lijkt me dat inderdaad de beste manier ja. In veel gevallen gaat het namelijk om onschuldige burgers.

En soms moet de politie ook gewoon een stapje terug doen. Bv de identificatieplicht of preventief fouilleren lokken op zichzelf veel irritatie uit, en het werkt in veel opzichten helemaal niet om criminaliteit te verminderen, maar levert wel veel geweld op richting politie. Dan is de oplossing simpel: gewoon niet doen. Dan is inderdaad gewoon ergens zijn en een praatje maken veel nuttiger en veel constructiever.

Ook zou ik zeggen dat goede judo-vaardigheden dan bv nuttiger zijn dan bv wapenstokken in een aantal gevallen. Daarbij ligt de nadruk toch net weer wat anders, namelijk door iemand uit balans te brengen kun je met veel minder kracht en geweld toch zorgen dat iemand niet kan handelen.

En pas als er dan echt situaties zijn waarin ingrijpen vereist is, dan, dan pas moeten we gaan denken over welk geweld kan en mag en waarom. Maar niet zomaar, want daarvoor is geweld veel te gevaarlijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:51

Shadow0 schreef:
MevrouwtJ schreef:
Maar wat stellen jullie dan voor? Dat je daar zonder wapen of middelen komt en een babbeltje houdt?

In de meeste gevallen, en zeker op festivals, lijkt me dat inderdaad de beste manier ja. In veel gevallen gaat het namelijk om onschuldige burgers.

En soms moet de politie ook gewoon een stapje terug doen. Bv de identificatieplicht of preventief fouilleren lokken op zichzelf veel irritatie uit, en het werkt in veel opzichten helemaal niet om criminaliteit te verminderen, maar levert wel veel geweld op richting politie. Dan is de oplossing simpel: gewoon niet doen. Dan is inderdaad gewoon ergens zijn en een praatje maken veel nuttiger en veel constructiever.

Ook zou ik zeggen dat goede judo-vaardigheden dan bv nuttiger zijn dan bv wapenstokken in een aantal gevallen. Daarbij ligt de nadruk toch net weer wat anders, namelijk door iemand uit balans te brengen kun je met veel minder kracht en geweld toch zorgen dat iemand niet kan handelen.

En pas als er dan echt situaties zijn waarin ingrijpen vereist is, dan, dan pas moeten we gaan denken over welk geweld kan en mag en waarom. Maar niet zomaar, want daarvoor is geweld veel te gevaarlijk.

En onschuldige burger word bouwt zomaar aangehouden en opgepakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:51

LiesxAnne schreef:
@Shadow0 : Ik moet eigenlijk een beetje lachen om deze zin van jou " Daarnaast moet de politie zelf veeeeeel meer aandacht krijgen voor geweldloze vormen van optreden ". Misschien een keer een dagje meelopen met de politie, dan kan je zien hoeveel shit en geweld HUN over zich heen krijgen. Moet dit dan maar opgelost worden door middel van een praatje pot? Dan kunnen er zelfs geen burgers meer aangehouden worden die verzet plegen want ja, geweld is een dwangmatige kracht met meer dan geringe betekenis.

Je zegt in een eerder bericht dat ze de man in het busje deden om een veilige werkplek te creeren, ik heb een aantal filmpjes gezien maar deze agenten handelen niet juist. Man is bewusteloos, al een poos en dan legt iemand hem met de boeien om halfslachtig op zijn zij en dan na meerdere minuten slepen ze hem in het busje, ambulance had er allang kunnen zijn maar word niet gebeld. Deze agenten hebben een grove inschattingsfout gemaakt, punt uit.
Los er van wat ze daarvoor hebben gedaan want dat is niet gefilmd, qua behandelen zitten ze er echt naast. Ik kan me, met de aanslagen in het buitenland goed voorstellen dat ze iemand, die roept dat hij een wapen heeft meteen in de boeien slaan, alleen is dat blijkbaar hier met zoveel geweld gebeurt dat het fout afloopt, ik beschuldig hiermee niet de politie, die doet wat ze moet doen maar daarna laten ze flink wat steken vallen. Als je op foto's het opgezwollen hoofd van de man ziet dan is het echt meer zeer veel geweld gegaan en ik hoop dat er door de autopsie duidelijkheid komt of er wel of niet buitensporig geweld is gebruikt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:55

Shadow0 schreef:
LiesxAnne schreef:
@Shadow0 : Ik moet eigenlijk een beetje lachen om deze zin van jou " Daarnaast moet de politie zelf veeeeeel meer aandacht krijgen voor geweldloze vormen van optreden ". Misschien een keer een dagje meelopen met de politie, dan kan je zien hoeveel oliebol en geweld HUN over zich heen krijgen.

In alle eerlijkheid - dat doet er niet toe. Psychiatrisch verpleegkundigen krijgen ook heel wat te verduren... het mag niet leiden tot wraak of goedpraten van geweld. De politie mag ertegen optreden maar op een zoveel mogelijk geweldloze, professionele en kalme manier - en ook (juist) op die manier kun je namelijk je autoriteit handhaven.

Wie is bv sterker: een docent die uitgescholden wordt door een leerling en terugscheldt, en uiteindelijk de leerling vastgrijpt en wellicht zelfs in een vechtpartij belandt?
Of de docent die uitgescholden wordt door een leerling, kalm blijft, de leerling de klas uitgepraat krijgt, een schorsing en een gesprek met de ouders regelt, en daarna excuses eist en krijgt?

Als je echt sterk in je positie bent, heb je geweld niet meer nodig omdat je dan echte autoriteit hebt. Niet meer gebaseerd op lichamelijke pijn en angst. En dat is waar de politie naar moet streven: autoriteit die rust geeft en kalmte uitstraalt. Daar wordt het namelijk ook echt veiliger van. (Overigens, echt rustige autoriteit is niet hetzelfde als niets doen of angstig vermijden. Veel mensen weten het verschil niet goed, en denken daarom dat rustige autoriteit niet bestaat en vooral laf is. Maar dat is dus onjuist.)

Je kan het allemaal mooi uitleggen maar de praktijk werkt helaas heel anders kan ik je zeggen. Ik ben zelf al 10 jaar werkzaam op straat. Ik ben ook een diender die het eerst probeert met praten maar soms kom je bij incidenten dat je nog niet eens de auto uit bent of er hangt al iemand bovenop je. Ik zal nooit maar dan ook nooit zonder bewapening op een festival gaan lopen. Ik heb een POLITIE uniform aan, weet je hoeveel haat dat bij mensen zoiezo al oproept. Mensen zijn blind, die zien niet dat er in dat uniform ook een mens van vlees en bloed met gevoelens rond loopt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:58

CoriienRN schreef:
Wie zegt dat haar vuur wapen op de grond lag? er word gesproken wapen stok...

Tja de schilderswijk is gewoon 1 en al volk wat gewoon niet te "hanteren" is

Je ziet het ding op de stoeprand liggen. :j

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:01

bigone schreef:
LiesxAnne schreef:
@Shadow0 : Ik moet eigenlijk een beetje lachen om deze zin van jou " Daarnaast moet de politie zelf veeeeeel meer aandacht krijgen voor geweldloze vormen van optreden ". Misschien een keer een dagje meelopen met de politie, dan kan je zien hoeveel oliebol en geweld HUN over zich heen krijgen. Moet dit dan maar opgelost worden door middel van een praatje pot? Dan kunnen er zelfs geen burgers meer aangehouden worden die verzet plegen want ja, geweld is een dwangmatige kracht met meer dan geringe betekenis.

Je zegt in een eerder bericht dat ze de man in het busje deden om een veilige werkplek te creeren, ik heb een aantal filmpjes gezien maar deze agenten handelen niet juist. Man is bewusteloos, al een poos en dan legt iemand hem met de boeien om halfslachtig op zijn zij en dan na meerdere minuten slepen ze hem in het busje, ambulance had er allang kunnen zijn maar word niet gebeld. Deze agenten hebben een grove inschattingsfout gemaakt, punt uit.
Los er van wat ze daarvoor hebben gedaan want dat is niet gefilmd, qua behandelen zitten ze er echt naast. Ik kan me, met de aanslagen in het buitenland goed voorstellen dat ze iemand, die roept dat hij een wapen heeft meteen in de boeien slaan, alleen is dat blijkbaar hier met zoveel geweld gebeurt dat het fout afloopt, ik beschuldig hiermee niet de politie, die doet wat ze moet doen maar daarna laten ze flink wat steken vallen. Als je op foto's het opgezwollen hoofd van de man ziet dan is het echt meer zeer veel geweld gegaan en ik hoop dat er door de autopsie duidelijkheid komt of er wel of niet buitensporig geweld is gebruikt.

Hoe kan jij beslissen of de agenten niet juist handelen? Of ze wel of niet de ambulance hebben ingelicht? Ze staan op een festival terrein, misschien wel totaal niet aan de kant van de nooduitgang en dus niet beschikbaar voor een ambu. Voor jou gevoel hebben ze niet juist gehandeld nee. Ik vind het altijd knap dat mensen kunnen oordelen over het werk van de politie terwijl ze totaal niet weten hoe de werkwijze of procedures zijn. En zoals je zelf al aangeeft, ik hoop dat het autopsie rapport naar buiten word gebracht.

We zijn hier allemaal aan het speculeren en voor mij is het logisch dat ik neig naar de kant van de politie omdat ik weet hoe lastig het is om in situatie's geweld te moeten gebruiken en ik me ook helemaal niet voor kan stellen dat iets zo uit de hand loopt. Daarbij weet ik ook hoe festivalgangers zich kunnen uiten naar politie. De situatie is gewoon vreselijk en had uiteraard nooit zo mogen aflopen, hoe je het ook wend of keert. En als na onderzoek blijkt dat deze meneer inderdaad is overleden aan de gevolgen van geweld dan vind ik het meer dan terecht dat de betreffende collega's gestraft moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:15

LoveUggs schreef:
En onschuldige burger word bouwt zomaar aangehouden en opgepakt.

Dat is nu juist het probleem - dat komt wel voor. En daar moeten we heel zorgvuldig mee zijn. Misbruik van macht door de politie is van alle tijden... als we onze ogen daarvoor sluiten kan het des te makkelijker gebeuren. Ook bij de politie kunnen dingen mis gaan, hoeveel aardige en leuke mensen er ook werken.

LiesxAnne schreef:
Ik heb een POLITIE uniform aan, weet je hoeveel haat dat bij mensen zoiezo al oproept. Mensen zijn blind, die zien niet dat er in dat uniform ook een mens van vlees en bloed met gevoelens rond loopt.

Maar dat is dan des te meer een probleem :j Juist als je wilt dat mensen je meer als mens en persoon gaan zien en minder als uniform, kun je geen wapen in je hand hebben. (Zelfs als je het bij je hebt voor extreme situaties, dan nog zo ver mogelijk weg.) Wapens werken intimiderend en blokkeren juist die weg van het gesprek.

Er is een deskundige die veel trainingen geeft (ook aan politie, aan mensen op scholen met problemen, etc), Hans Kaldenbach, die daar over heeft geschreven, oa het boekje Respect! Heel interessant.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:21

Nee inderdaad politie zonder wapen is echt zo verstandig we gaan een fijn gesprekje aan met een woeste menigte en als ze dan geen zin hebben in een babbeltje gaan we maar eens opzoek of we ergens een sateprikker hebben om mensen mee op afstand te houden.
Ik vind het zo idioot dat de politie steeds maar de schuld krijgt terwijl mensen zich maar eens afvragen wat de reden is dat ze met politie in aanraking komen. en ja er worden weleens fouten gemaakt, het zijn immers mensen en geen robotten

Iemand vergeten wat er op Utoya is gebeurd....hadden die agenten maar een vuurwapen gehad,en die vent overhoop geschoten want een gesprekje of een judo move wilden daar ook niet echt baten.
Daar waren dus wel agenten mar die waren ongewapend, die met wapen kwamen te laat

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:24

CoriienRN schreef:
De politie stond daar alleen om het bedwang te houden, blijkbaar is dat voor een hoop van onze gekleurde medelanders aanstoten om te rellen en te plunderen... zie dat blanke Nederlanders dat niet zo 123 doen...

Moet je het woord hooligans eens googlen....en dan kiezen voor 'afbeeldingen'....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:32

Gillbo schreef:
Iemand vergeten wat er op Utoya is gebeurd....hadden die agenten maar een vuurwapen gehad,en die vent overhoop geschoten want een gesprekje of een judo move wilden daar ook niet echt baten.
Daar waren dus wel agenten mar die waren ongewapend, die met wapen kwamen te laat

Maar dan moet je nog altijd beide kanten meenemen. Als je kijkt naar wat er de ene kant op mis gaat, dan ook wat er de andere kant op misgaat. En als je dan naar de VS kijkt waar men die wapens wel heeft: de shootings richten ook daar veel slachtoffers aan, maar daar komen vervolgens nog alle slachtoffers bij van situaties die uit de hand liepen terwijl dat niet had moeten gebeuren. Het hebben van wapens maakt bv helemaal niet dat die situaties daar voorkomen of sneller opgelost worden, maar geeft wel extra slachtoffers.

(En op een bepaald moment moet je ook aanvaarden, als maatschappij, dat je niet alles kunt en moet voorkomen, omdat de nadelen groter zijn dan de voordelen. Ik heb het idee dat juist Noorwegen daar heel krachtig in is geweest, en nadrukkelijk heeft besloten om Utoya niet te gebruiken als legitimatie voor veel meer geweld of controle, en dat is best knap. En als ik zou moeten kiezen tussen Noorwegen en de VS zou ik in elk geval wel weten wat ik zou kiezen.)

Cowboy55

Re: Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:44

Los daarvan: voordat Utoya gebeurde was dit soort geweld in Noorwegen voor zover ik weet totaal onbekend. En dan zet je volgens mij geen gewapende agenten in om een uitgelaten groep jeugdige feestvierders onder controle te houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:47

Zo zie je maar weer in dit filmpje dat ze zelf snel achter haar collega's aan rent en haar paard laat lopen. De politie heeft dit op zichzelf afgeroepen. Er is iemand dood gegaan door hardhandig optreden en niet adequaat handelen tijdens de arrestatie. In plaats van de hand in eigen boezem te steken verschuilen ze zich achter het "protocol". Recent onderzoek heeft aangetoond dat er bij de politie enorm wordt gediscrimineerd en helaas is het deze bevolkingsgroep die door de rest niet wordt geloofd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:49

Maar wij leven niet in de VS, hier in mag je geen wapen in je bezit hebben zonder vergunning dus dat is niet te vergelijken.
Daarbij is in Canada het zelfs makkelijker dan in de VS om een wapen vergunning te krijgen en toch gebeuren daar aanzienlijk minder incidenten als in de VS.

Als er hier in NL een keer een incident gebeurt dan valt iedereen over de politie heen maar zorgen dat je niet in zo'n positie komt dat is misschien nog wel veel belangrijker.
Je kan nu eenmaal niet alles oplossen met een leuke babbel of een judo move. Zeker niet bij grote groepen waarbij de politie in de minderheid is maar wel de veiligheid van iedereen moet waarborgen.
Er zijn fouten gemaakt dat zeker maar dat is aan beide zijde gebeurt.
Dus gelijk met de vingerwijzen naar de politie alsof het een stel machtsmisbruikers zijn die nergens anders op uit zijn dan het jou en mij moeilijk te maken dat is gewoon onzin en dan raad ik je aan om eens een nachtje mee te lopen in een grote stad.

Cowboy ik bedoel maar te zeggen dat het helemaal niet erg is als er altijd een wapen gedragen wordt, dat wil niet zeggen dat het altijd gebruikt moeten worden. In Utoya had dat een hoop drama gescheeld.

Jenny en waarom denk jij dat ze haar paard laat lopen, omdat ze te lui is of omdat het haar niks interesseert? Ze kiest juist voor de beste optie

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:51

Gillbo het paard gaat rechts en zij links. Lijkt mij niet de juiste weg.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:53

Ze haalt haar collega's die nog te paard zijn. Die kunnen dat paard toch veel sneller vangen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:54

CoriienRN schreef:
De politie stond daar alleen om het bedwang te houden, blijkbaar is dat voor een hoop van onze gekleurde medelanders aanstoten om te rellen en te plunderen... zie dat blanke Nederlanders dat niet zo 123 doen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Strandrel ... an_Holland

Volgens mij waren gewoon dat grotendeels 'keurige' blanke Nederlanders hoor |o. Dus rellen is echt niet voorbehouden aan een bepaalde groep.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:54

Ik vind het toch knap dat ze na die flinke klap meteen weer gaat handelen, en goed ook. Ze kwam niet zacht terecht....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:55

Jennyj01 schreef:

Dat snap ik nog wel: je vangt een paard met een paard, toch? Of wil je haar erachter aan laten sjokken?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:56

Jennyj01 schreef:

Dat lijkt me wel, ze kan niet alleen haar paard achterna. Ze haalt, zoals je ziet op het filmpje, haar collega's terug die vervolgens met paarden het dier gaan ophalen, voor mens en dier de meest veilige optie
Als zij alleen een boze menigte in gaat om haar paard op te halen is de kans vrij klein dat dat lukt.

Haar eerste zorg is het paard, zelf na zo'n duikeling. Zegt genoeg over hoeveel ze om haar paard geeft
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 30-06-15 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:58

Jennyj01 schreef:
Zo zie je maar weer in dit filmpje dat ze zelf snel achter haar collega's aan rent en haar paard laat lopen. De politie heeft dit op zichzelf afgeroepen. Er is iemand dood gegaan door hardhandig optreden en niet adequaat handelen tijdens de arrestatie. In plaats van de hand in eigen boezem te steken verschuilen ze zich achter het "protocol".
<KNIP>.

Volgens mij is het protocol er zodat wij als burgers niet bloot gesteld worden aan willikeur door/bij de Politie hoor......

UhNee

Jennyj01 schreef:
Zo zie je maar weer in dit filmpje dat ze zelf snel achter haar collega's aan rent en haar paard laat lopen. De politie heeft dit op zichzelf afgeroepen. Er is iemand dood gegaan door hardhandig optreden en niet adequaat handelen tijdens de arrestatie. In plaats van de hand in eigen boezem te steken verschuilen ze zich achter het "protocol". Recent onderzoek heeft aangetoond dat er bij de politie enorm wordt gediscrimineerd en helaas is het deze bevolkingsgroep die door de rest niet wordt geloofd.

Amen. Is niet zo gek dat 'de blanke nederlanders' dit niet doen. Hun 'ras' word tenslotte niet met tientallen doodgeschoten en anno 2015 nog steeds door velen ongelijk behandeld.

SAKKIA

En daarbij een loslopend paard in een menigte die opgefokt is, is niet de beste plaats en kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen. Paard breng je nou eenmaal het snelst terug met behulp van de andere paarden, lopende paard zal namelijk voor de veiligheid van de kudde kiezen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:59

En over discriminatie, dat wordt overal gedaan. Er zijn nog steeds vrouwen met topfunctie's die veel minder salaris krijgen dan een man in die zelfde functie.
Zie je die geweld gebruiken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:03

Jeetje wat een kans om als penny een vet paard te hebben XD , nee maar ik snap het dier. Werd opeens wat voor zijn snoet gegooid , ik was ook uitgeweken alleen die stomme bus stond in de weg , snap de agente ook . Anders was ze alleen achtergebleven en ze doen niks voor niks die charge

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:05

Gillbo schreef:
En over discriminatie, dat wordt overal gedaan. Er zijn nog steeds vrouwen met topfunctie's die veel minder salaris krijgen dan een man in die zelfde functie.
Zie je die geweld gebruiken.....

Maar dat betekend niet dat het goed is. Ja, er zijn óok feministen etc. die geweld gebruiken. Maar het zijn niet de vrouwen die in Amerika bij bosjes worden neergeschoten door de politie. Het zijn donkere mensen. Dan is het logisch dat ze boos worden en geweld gebruiken.