Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:38

tamary schreef:
Voor paarden die op stal staan is de box vaak DE veilige plek. Bij brand willen ze daar dus blijven. Paarden die in een paddock paradise achtige opzet gehouden worden zullen zichzelf eerder in veiligheid kunnen, maar ook willen! brengen door bij het vuur weg te gaan. Box of inloopstal is dan nl niet de plek waar je altijd veilig bent.

Maar het gaat hier toch niet om een erf waar 1 of 2 paarden staan? Volgens mij ging het over maneges, veehouderijen, etc. Ik vraag mij af hoe groot je 'paddock paradise' moet zijn voor 500 koeien

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:46

Rocco_Love12 schreef:
Handig die deuren... juist meer zuurstof er bij te laten dan brand het alleen maar harder... het idee is goed maar dan moet de binnen wand van de stal goed luchtdicht afgesloten kunnen worden.

Wat kan jou die stal schelen als de dieren er uit moeten?

Stallen zit altijd al ventilatie in. Zijn nooit helemaal dicht. Dat is namelijk zeer ongezond.

Bij paardenstallen zou je zo'n soort systeem kunnen toepassen op buitendeuren. Dat elke stal een deur naar buiten heeft die van het slot schiet en open gaat met brand. Maar dan liefst wel met paddock(s) er aan vast zodat de paarden niet gelijk overal naar toe kunnen lopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:45

vuurneon schreef:
Met sprinklers moet je neem ik aan ook een legionella check doen? De brandslangen op het werk krijgen die controle ook.

Als idd alles openklapt; in hoeverre zorg je dan niet voor een inferno waardoor alsnog veel dieren sneuvelen?

je hebt "droge" en "natte" systemen bij de natte systemen idd wel, omdat daar altijd water in staat. Bij droge systemen komt het water pas in de leidingen als de pomp in werking treedt, Zit dus ook een vertraging op bij ons op de site (petrochemie) is de vertraging ongeveer 35seconden.

Moonlightje

Re: Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:26

interessant, ik ga dit topic even volgen

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:35

Jammer dat er twee jaar geleden totaal geen interesse was bij de media om ons product onder de aandacht te brengen.
Wij hebben namelijk een compleet doorontwikkeld systeem dat gemonteerd kan worden op bestaande staldeuren en wat al meedere keren getest is op paarden icm de brandweer..
Het systeem opent staldeuren automatisch in geval van brand.

Brandweer enthousiast, contact gehad met de politiek en verzekeringen, maar helaas wordt je als student-zijnde kennelijk niet serieus genomen, en als dierenarts wel....

http://www.deelen-wageningen.nl/product ... ncy-system

marit_xx

Re: Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:55

Zal gelijk even meer informatie geven over het systeem.
Wij verkopen het onder de naam Equine Emergency System (INNOstal).

Het systeem werkt op luchtdruk, dit heeft als voordeel dat als de elektriciteit uitvalt door de brand, het systeem toch werkt.
Met één druk op de knop (ergens aan de stal/woonhuis of op je telefoon) kan je alle staldeuren openen. Je kunt er voor kiezen om ze op 1 segment te schakelen, of op verschillende (dus dat er enige tijd tussen zit).

Optioneel is een watersproei systeem aan de achterkant van de stal. Deze spuit, na het openen van de deuren, een waterstraal naar het paard om ze een extra stimulus te geven om de stal te verlaten.

Zoals gezegd, het systeem kan gemonteerd worden op bestaande staldeuren, en kan ook gemonteerd worden op de buitendeuren van de stal.

Verzekeringen zijn sceptisch erover. Hun grootste 'vraag' is: en dan? De dieren lopen na het openen van de deuren los op het terrein. Het risico van de schade die de dieren dan aankunnen richten is hun te groot.. Stel dat er iemand overhoop gelopen wordt door de dieren...

Vanuit de politiek kwam helaas ook weinig aandacht, terwijl het wel een groot probleem is.

Ik ben blij dat Bulle Koster hier nu ook over na denkt en hopelijk kunnen we er wat aan doen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:05

marit_xx schreef:
Verzekeringen zijn sceptisch erover. Hun grootste 'vraag' is: en dan? De dieren lopen na het openen van de deuren los op het terrein. Het risico van de schade die de dieren dan aankunnen richten is hun te groot.. Stel dat er iemand overhoop gelopen wordt door de dieren...

En dan... zijn er geen doden gevallen en hoeft niemand de brandende schuur in om dieren te redden!
En dan... moet de verzekering uitkeren. Echt zo dom, je start een verzekeringsbedrijf op, welke er voor dient om voor de verzekerde te betalen bij schade. Dat weet je van tevoren. Als je dat niet wil, moet je geen verzekeringsbedrijf beginnen! :z Wel van de klant verwachten dat die braaf elke maand aftikt, maar andersom is vaak een groot probleem...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:08

antje_vip schreef:
marit_xx schreef:

En dan... zijn er geen doden gevallen en hoeft niemand de brandende schuur in om dieren te redden!
En dan... moet de verzekering uitkeren. Echt zo dom, je start een verzekeringsbedrijf op, welke er voor dient om voor de verzekerde te betalen bij schade. Dat weet je van tevoren. Als je dat niet wil, moet je geen verzekeringsbedrijf beginnen! :z Wel van de klant verwachten dat die braaf elke maand aftikt, maar andersom is vaak een groot probleem...

Dat heet winst maken. En ja, de verzekeringsbranche is ver doorgeslagen daarin, maar zo werkt de wereld nou eenmaal. Zo werkt het overal. Er zijn gewoon nog teveel onderdelen die de verzekering niet kan overzien, en ze willen geen geld steken in het onderzoek naar wat er gebeurt. Er is dan namelijk een kans dat dat niks oplevert.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:12

marit_xx schreef:

Maar daar zijn toch ook oplossingen voor te vinden?Denk aan een ruimte waar de paarden naartoe kunnen rennen...een aansluitende open ruimte.
Een zwaailicht als de boel in werking is zodat mensen die zich op het terrein moeten begeven weten dat de deuren openstaan en er dieren rond kunnen rennen.
Het zal geen oplossing zijn voor elke stal maar dat houd je toch.

Ik denk dat het heel goed is dat erover na wordt gedacht...

Ik las net dat voor een grotere veestal een dood dier meer opbrengt dan een overlevende....hoelang duurt het voordat een melkveehouder een goede veestapel heeft?Goed vee is een investering en een levenswerk...een stal is altijd snel opnieuw op te bouwen,een nieuwe veestapel duurt veel langer.

Zonder veestapel ligt een bedrijf stil...al zal het met slachtvee wel weer anders zijn.

De omvallende muur vind ik persoonlijk een te groot risico,maar een muur die opzij gedrukt word veel minder.

Ik heb overigens 2 van je filmpjes gedeeld op fb ;)