Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:45

tja, dan zullen die ouders toch maar eens moeten gaan nadenken,
je laat je kind toch ook geen schattige tijgertjes aaien?

boodschap is gewoon dat je je kinderen moet opvoeden met het besef van natuur en dieren.. ook als je perse in een betonnen jungle wilt wonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:47

Maar door die onnadenkende mensen, hebben de andere mensen die het niet doen er last van. Een Schotse hooglander zal men echt niet snel voeren bijvoorbeeld, door de bouw maakt het gelijk al meer indruk dan die paarden, want paarden zien weinig mensen als echt bedreigend. Je rijdt er immers op, heb ze altijd in de buurt etc en veulentjes zijn het einde om te zien.

Dus om die reden vind ik het geen succes om mens op die manier tussen paarden te laten lopen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:04

Maar die Schotse Hooglander stier valt ook gewoon aan hoor net zoals de tamme stier die bij de koeien in de wei loopt. Kwestie van dominantie en intuitie van het beest. Hoor je niet bij in te gaan. Maar als je paden in een dergelijk gebied maakt nodig je de mensen uit om dat wel te doen. Mensen en dieren treft geen blaam wel diegene die die onzin bedacht heeft om dat samen te voegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:06

Vertel mij wat, ik kreeg zo'n bakbeest achter mij aan :')

Met jonkies erbij is het ook geen strak plan om (mensen ) erdoorheen te ( laten) lopen; zet dan iig een bord neer dat er weer jongen zijn... Of scherm het af als kraamkamer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:13

Dan mag er altijd wel een bord staan er is altijd al wat natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:14

Hier hebben ze niet het hele jaar door gekalfd :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:16

Rizette schreef:
Maar die Schotse Hooglander stier valt ook gewoon aan hoor net zoals de tamme stier die bij de koeien in de wei loopt. Kwestie van dominantie en intuitie van het beest. Hoor je niet bij in te gaan. Maar als je paden in een dergelijk gebied maakt nodig je de mensen uit om dat wel te doen. Mensen en dieren treft geen blaam wel diegene die die onzin bedacht heeft om dat samen te voegen.

paden liggen er om het je gemakkelijker te maken om door een bepaald gebied te komen.
paden zijn geen bordje 'veilig voor iedere vorm van natuur'.

door de jungle lopen ook paden, geeft ook geen garantie dat je er levend uit komt..

grote verschil tussen jungle en veluwe.. in de nabijheid van een jungle worden kinderen opgevoed met wat ze moeten doen in welke situatie.. wij voeden onze kinderen op alsof ze de nummer 1 zijn in hun leefomgeving. daar zit het verschil in.

de paden nodigen je niet uit om een stier te benaderen.. dat is de onwetendheid van de persoon en diens karakter.. de paden liggen er om je een route te geven van a naar b..

je voed je kinderen toch ook op om geen vreemde hond zomaar te aaien?
of dat je bij ganzen en zwanen vooral als ze jongen hebben uit de buurt moet blijven?
en dat je geen jonge vogeltjes moet aanraken omdat moeder er anders er niet meer bij wil..

waarom voeden we onze kinderen dan niet op, wat je moet doen in de buurt van een wild paard of wilde koe.

er zijn duidelijke borden dat er loslopende paarden en koeien zijn, er zijn voldoende informatie middelen wat wel en wat niet te doen als je ze tegenkomt.. dan is het aan de ouders (of jezelf) om daar ook voldoende gehoor aan te geven en simpelweg de dieren uit de weg te gaan.

En als zo'n koe of paard 3 meter van het pad af gaat, dan stap je zelf even van het pad af aan de andere kant en zorgt voor voldoende afstand, of je gaat het pad niet op maar neemt een andere route.. het is ook niet zo dat ze plots voor je neus staan, je ziet ze van verre..

je loopt toch ook niet zomaar op een giraf af om ze een aai te geven als je in afrika bent? waarom niet? omdat je niet zeker weet hoe ze zullen reageren, want het zijn wilde dieren.. waarom dan wel naar het paard toe, die verwilderd is en waarvan je niet weet hoe ze zullen reageren

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:39

Jij heb w.s. nog nooit een boer onder een stier zien liggen,Een man die al 40 jaar een boerenbedrijf had en in zijn eigen weiland door zijn eigen stier te grazen werd genomen. En door niemand geholpen kon worden. Dat leer je niet dat overkomt je . Dat beest is sneller dan jij daar ren je niet tegen. M.a.w. totaal onverantwoord om daar iedereen doorheen te laten kuieren. Je hebt w.s ook nog nooit een hengst iemand aan zien vallen......... Mensen weten dat niet of gaan er vanuit dat het kan omdat het geheel zo aan wordt geboden. Of gaan terug staan stampen als een stier staat te stampen omdat hij zo leuk reageert. Of sluipen naar een veulentje wat er zo lekker ligt. Iedere Nederlander wordt ook geacht de grondwet te kennen die kennen ze ook niet. Maar bied je de omgeving zo aan om te recreeren dan vind ik diegene die het aanbiedt verantwoordelijkheid niet die onwetende fietser.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:46

Rizette schreef:
Jij heb w.s. nog nooit een boer onder een stier zien liggen,Een man die al 40 jaar een boerenbedrijf had en in zijn eigen weiland door zijn eigen stier te grazen werd genomen. En door niemand geholpen kon worden. Dat leer je niet dat overkomt je . Dat beest is sneller dan jij daar ren je niet tegen. M.a.w. totaal onverantwoord om daar iedereen doorheen te laten kuieren. Je hebt w.s ook nog nooit een hengst iemand aan zien vallen......... Mensen weten dat niet of gaan er vanuit dat het kan omdat het geheel zo aan wordt geboden. Of gaan terug staan stampen als een stier staat te stampen omdat hij zo leuk reageert. Of sluipen naar een veulentje wat er zo lekker ligt. Iedere Nederlander wordt ook geacht de grondwet te kennen die kennen ze ook niet. Maar bied je de omgeving zo aan om te recreeren dan vind ik diegene die het aanbiedt verantwoordelijkheid niet die onwetende fietser.

_/-\o_ _/-\o_

Goed verwoord.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:02

Rizette schreef:

dat is nu precies waarover ik het heb Rizette.

aan natuur zitten risico's als je daar wilt wandelen neem je dus die risico's.
Die risico's kun je inperken door je verstandig te gedragen..
als je zeker wilt weten dat je niets overkomt, moet thuis blijven zitten en een goudvis nemen (wel opletten dat de kom niet valt en je je aan de scherven snijdt).

ik zeg nergens dat er niets kan gebeuren, er zullen altijd wel ongelukken gebeuren thuis, op het werk, of gewoon in de natuur. Het is echter belachelijk om de natuur aan te passen zodat wij onverstoord kunnen wandelen en fietsen.. het is andersom, je weet hoe je plaatselijke natuur eruit ziet en jij past je daaraan aan, je neemt de risico's en beperkt ze door je gedrag aan te passen aan je omgeving.. of je blijft lekker thuis bij de goudvis.

Een wild zwijn kan ook een mens of dier verwonden.. als er echter een incident is met een wild zwijn roepen we allemaal doodleuk eigen schuld had je uit de buurt moeten blijven. En toch lopen er paden daar waar wilde zwijnen wonen

ik vind niet dat je de natuur moet gaan aanpassen of inperken omdat een aantal mensen gewoon denkt beter, sterker, sneller of slimmer te zijn.. of gewoon te belabberd is om zich te verdiepen in waar ze mee bezig zijn of hun kinderen op te voeden tot verstandige zelfstandig denkende individuen..

als ik geen zin om om mij heen te kijken voor ik oversteek, moet iedereen dan maar boeten als ik dan aangereden wordt? je voedt je kinderen toch ook op dat ze op moeten letten bij het oversteken omdat auto's nu eenmaal behoorlijk zeer doen als ze tegen je aan komen? En toch vinden we het normaal om iets dat zelf denkt te besluipen om te aaien? terwijl je waarschijnlijk niet eens een vreemde hond aait?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:33

Maar ik kan als wandelaar wel hinder van die mensen ondervinden die wel voeren. Die hond die bijt omdat iemand aait, zal niet zomaar iemand anders bijten die rustig voorbij komt. De auto die bij wijze van net een wandelaar aan reed op het zebrapad, komt niet achter mij aan op het voetpad. Heeft geen gevolgen voor mij in die zin.

Er is hier een verbod op voeren van duiven en meeuwen, omdat anderen er gigantisch overlast van hebben. Dus dan maar een boete erop zetten. Wordt wel veel minder gevoerd overigens nu. Nu kun je duiven niet allemaal in een volière plaatsen natuurlijk maar als mensen daadwerkelijk hinder ondervinden van wilde dieren in een natuurgebied met dank aan anderen of niet; vind ik het echt geen heel slecht idee om mens en dier te scheiden zonder dat je daarmee het zicht erop ontneemt. Op hele grote stukken is het niet zo zinvol, maar zoals in het park in de buurt gaat het om een stuk van nog geen 100 meter waarvan 1 zijde al begrenst is door water dus heb je nog maar 1 kant over iets te maken als er sprake van hinder is.
Of kleine grazers inzetten op die stukken waar het bv haast file lopen is of mensen maar blijven paardjes voeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:44

Dit heeft niets met natuur te maken dit is een gecreeerd gebied, de rechte sloot is weer krom gegraven met een kraan , wat bulten en gaten gemaakt , geen mest er meer op , bomen op laten komen, pad er doorheen aangelegd , omheining er omheen en we zijn al zover dat we dat hier natuur noemen. Natuurlijk vinden we het allemaal mooi om te zien . Overal in Nederland wordt het op dezelfde manier aangepakt. Net als de nieuwe woonwijken , door mensen bedacht door mensen gemaakt en door mensen overbevolkt. Dan bedenkt iemand dat paarden daar in dat gebied mooi het gras af kunnen grazen en dat dat wel leuk staat dus er wordt een eigenaar gezocht die zijn beestjes daar wel wil droppen. Eigenaar van de paarden blij want het kost geen drol . Niks natuur. Park is het, niet met bloemperken maar wel met loslopende dieren. En iedereen wil daar gebruik van maken. Gaat er een paard dood dan ligt het aan het bijvoeren........ In Hellendoorn zijn de paarden spekvet en in een ander gebied ( was het niet bij de Oostvaardersplassen) gaan ze dood van de honger. Hier in Nederland kunnen geen huisdieren natuurlijk leven, daarvoor is het te klein, te vol.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:22

Aanvallen kunnen paarden wel degelijk doen. Ze doen het alleen bijna nooit. Ik heb 20 jaar een merrie gehad die het wel deed. En niet te zuinig. Wederzijds respect was de oplossing voor ons. Maar owee als iemand haar niet met genoeg respect behandelde.... Heeft menigeen flink toegetakeld helaas...
Dus dat het kan ja...en gevaarlijk ja...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:29

ponyparadijs schreef:
Ragdollcat schreef:
ze lezen geen lichaamstaal

Waarschijnlijk weet het merendeel van de mensen toch niet eens wat het betekent
Dus het niet lezen is nog niet eens het grootste probleem

Je ziet duidelijk wanneer een dier kwaad is, dan ben je toch hartstikke stekeblind, het is heel universeel dat iedereen begrijpt.

Dat blijkt ook maar weer, want ze lezen ook geen borden en houden zich er dus ook niet aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:42

Rizette schreef:
Dit heeft niets met natuur te maken dit is een gecreeerd gebied, de rechte sloot is weer krom gegraven met een kraan , wat bulten en gaten gemaakt , geen mest er meer op , bomen op laten komen, pad er doorheen aangelegd , omheining er omheen en we zijn al zover dat we dat hier natuur noemen. Natuurlijk vinden we het allemaal mooi om te zien . Overal in Nederland wordt het op dezelfde manier aangepakt. Net als de nieuwe woonwijken , door mensen bedacht door mensen gemaakt en door mensen overbevolkt. Dan bedenkt iemand dat paarden daar in dat gebied mooi het gras af kunnen grazen en dat dat wel leuk staat dus er wordt een eigenaar gezocht die zijn beestjes daar wel wil droppen. Eigenaar van de paarden blij want het kost geen drol . Niks natuur. Park is het, niet met bloemperken maar wel met loslopende dieren. En iedereen wil daar gebruik van maken. Gaat er een paard dood dan ligt het aan het bijvoeren........ In Hellendoorn zijn de paarden spekvet en in een ander gebied ( was het niet bij de Oostvaardersplassen) gaan ze dood van de honger. Hier in Nederland kunnen geen huisdieren natuurlijk leven, daarvoor is het te klein, te vol.

Eigenaar van deze pony's heeft ze daar niet gedropt.
Dat is niet gedaan ivm lekker goedkoop enz maar om in combinatie met de koeien die er lopen het stuk gecreëerde natuur verantwoord te begrazen.

Eigenaar komt zelf dagelijks om de dieren te controleren en als er veulens worden geboren dan worden deze met de merrie tijdelijk naar stal gehaald voor de eerste levenslessen als een halstertje, volledig onderzoek kunnen verrichten (dus iig over het hele lijf aangeraakt kunnen worden en beentjes op kunnen tillen) de entingen.

Daarna gaan ze terug de kudde in.

In dit geval wordt er gezegd dat de hengst van de kudde dit heeft gedaan. Mij niet bekend dat die in de kudde loopt maar ik sluit niets uit.

Kind is van de fiets gelopen door het dier.

Grootste probleem in Hellendoorn is dat de dieren te mak zijn doordat ze worden gevoerd door de bezoekers. Borden staan wel bij de ingangen maar wordt niets op uit gedaan.
De dieren worden daardoor opdringerig. Zal mij niets verbazen als dit vaker gebeurd of al is gebeurt maar niet in de media is gemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:49

Misschien moeten ze eens stoppen om van het bos een dierentuin te maken.
Ze laten er dieren lopen die van opsprong er niet thuis horen en dit gaat ten kosten gaat van de natuur en oorspronkelijke bosbewoners.
Zover ik begreep wordt dit gedaan om inkomsten te genereren. Wel jammer dat op deze manier steeds minder overblijft van de oorspronkelijke Nederlandse natuur.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:58

Tobbes Hoe kom je bij de informatie dat dit voor inkomsten is?

Deze ponies behoren tot een bekende welsh fokker die het beste voorheeft en dit ook met hart en ziel doet.
Als je het gebied hebt bezocht dan kun je niet anders dan constateren dat de ponies ruimte genoeg hebben.

Toen ik er was waren de pony's zelfs niet eens te benaderen.
Er lopen overigens bij bepaalde gebieden wel hengsten. Of dat bij het gebied van dit voorval ook zo was weet ik niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:00

We verschillen dan van mening over verantwoord begrazen. Ik vind het niet verantwoord op deze manier. Het is voor paard en mens niet goed. Wie of wat daar ook de oorzaak van is, hoe goed de bedoelingen ook zijn van de eigenaar van de pony´s, het werkt zo niet en is gevaarlijk dat is overduidelijk. Blijkbaar ook voor de pony´s omdat ze gevoerd worden. Maar vooral voor de mensen. Kan me ook niet voorstellen dat je je pony´s daar laat staan als ze doodgaan omdat er gevoerd is. In de Oostvaardersplassen gaan ze dan weer dood omdat er niet gevoerd wordt. Het is geen natuur, het is een park en links of rechtsom wordt er gevoerd, zoveel borden kun je niet neerzetten dat dat niet meer gebeurt. En je kunt niet zoveel foto´s op internet zetten van stervende paarden in de Oostvaardersplassen dat de betrokken instanties daar wel genoeg gaan voeren, want daar sterven ze van de honger. Het is te gek voor woorden die zogenaamde natuur is dieren en mensen mishandelen want je brengt ze in een situatie waar mensen gewond raken en dieren doodgaan doordat ze niet met elkaar om kunnen gaan op de juiste wijze. Heel erg jammer.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:03

@rizette, goed verwoord _/-\o_ +:)+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:07

Wat wil je dan met dit soort gebieden rizette? Juist beheren maakt het mogelijk om dit soort gebieden aan te leggen. Het is te klein om er echte natuur van te maken. Wil je er een ontoegankelijk gebied van maken?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:18

Sinds wanneer zijn al deze gebieden ontoegankelijk als er geen paarden of koeien loslopen? Je kunt het nu ook ontoegankelijk noemen omdat het gevaarlijk is. Nijverdal had vroeger een schaapherder , erg mooi en dat is ook zeer geschikt voor de hei. Herder moest weg , geld was op. Toen stonden vrijwilligers de boompjes uit de hei te trekken........ Maar om korhoenders aan te schaffen was er toen wel weer vreselijk veel geld , keer op keer. Helaas gingen de korhoenders steeds dood. Er is niet maar 1 oplossing voor een probleem er zullen er meerdere zijn maar dit blijkt niet te werken dat is wel duidelijk. Kwestie van prioriteiten stellen, andere oplossingen vinden . Vind je het normaal dat mensen gevaar lopen of vind je dat niet normaal en wenselijk?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:46

Hoezo lopen er mensen gevaar? Omdat er een kind een paar schrammen heeft opgelopen?

Dat gebeurd ook weleens als ze omver gelopen worden Door een hond of van een speeltoestel vallen.

Als dit kind daadwerkelijk was aangevallen lag het in het ziekenhuis.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:03

Ik vind het geen wenselijke situatie. Pony's en mensen worden er daar niet beter van. Als het met de koeien wel goed gaat laat er dan alleen koeien. Maar kan me voorstellen dat die ook niet alles laten gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:40

Verantwoord grazen zie ik kleine grazers voor mij of nog mooier: een schaapsherder met zijn/haar kudde.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:43

Het is maar net wat je onder aanvallen verstaat... Ik ben ooit eens 'aangevallen' door een pony die voor mijn neus stond te steigeren na ik me omdraaide toen ik het hek dicht had gedaan. Meisje dat bij me in de wei was (om uit te mesten) heeft de pony toen met de hooivork weggewerkt.
Ik hield er niks aan over, hij had me tenslotte niet geraakt en was door het meisje ook zo weg. Ik zou niet weten wat hij zou hebben gedaan als het meisje er niet was geweest. Daarbij was er totaal geen reden geweest om zo naar mij te steigeren.
Ik snap in zo'n situatie, of kleiner dan dit, dat (vooral niet-paarden-) mensen het kunnen zien als aanval, terwijl er eigenlijk niks is gebeurd.