Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar dat komt doordat ik als een zak aardappelen eraf val
Valtraining zou ik zeker een keer willen doen
HorseQuote schreef:Ik ben meerdere malen gered door mijn cap en bodyproyectorMaar dat komt doordat ik als een zak aardappelen eraf val

), cap en doodsbraaf paard blijvend hersenletsel op.M_D_H schreef:HorseQuote schreef:Ik ben meerdere malen gered door mijn cap en bodyproyectorMaar dat komt doordat ik als een zak aardappelen eraf val
Ik val gewoon altijd ongelukkig, tegen een staander, op een balk, op de bakrand
Daar helpt valtraining niet bij geloof ik
elenaMM77 schreef:M_D_H schreef:Ik val gewoon altijd ongelukkig, tegen een staander, op een balk, op de bakrand
Daar helpt valtraining niet bij geloof ik
dat zou ik niet te snel zeggen..
als je 'zo vaak' precies verkeerd valt, lijkt het erop dat je inschatting voorafgaand aan je val niet goed verloopt.
als je de bakrand op je af ziet komen, dan weet je dat je paard of links of rechts gaat wegschieten (als het in volle vaart is), 50% kans dus al dat jij verkeerd zal kiezen/gokken. als je al goed gokt, dan is de kans nog steeds groot dat de wending zo scherp/plots zal zijn (even ervan uitgaande dat je de controle al enkele meters ervoor kwijt bent, want anders kun je zelf wegdraaien) dat de kans nog steeds zeer groot is dat je eraf zult vliegen.. omdat de beweging voorwaards was en zijwaards wordt, wordt je vooruit gelanceerd = bakrand. betekent dat je dus op een gegeven moment voor jezelf moet besluiten dat je de controle niet op tijd terug gaat krijgen en dan eigenlijk elegant moet 'afstappen/springen/vallen' voordat je de bakrand bereikt.
op een balk terecht komen, kun je 'voorkomen' door tijdig te realiseren dat dit gaat gebueuren en de 'tools' die je tot je beschikking hebt te gebruiken dat je de grond eerder of later raakt ( boven een sprong zijwaards kun je het paard 'gebruiken' om je val bij te sturen.. bijvoorbeeld door met een hand de je paard 'weg te duwen' of juist je er nog een fractie aan vast te houden').
de verkeerde landingen die ik gezien heb (enige uitzonderingen daargelaten), komen vooral omdat mensen uit alle macht proberen te blijven zitten/hangen en daardoor op het meest ongeschikte moment wel moeten laten gaan (de draai bij de bakrand, of boven een sprong).
dat wil niet zeggen dat je altijd correct zult landen, maar een aanpassing van de reflex om koste wat koste te willen blijven zitten, omruilen voor snel inschatting en de om je 'over te geven' aan datgeen wat onvermijdelijk is en daarin proberen de schade te beperken. die intuïtie had je als kind.. de meeste kinderen ontspannen als ze vallen, waar je later jezelf aanleert om krampachtig een balans te vinden.
je hebt daarbij helaas wel altijd te maken met reactiesnelheid.. de een zal sneller kunnen reageren, dan de ander helaas.. daarom zal de een met een paard voor over kunnen duikelen en kunnen wegrollen in die split second dat de val wordt in gezet.. voor de ander kan het net een fractie te snel zijn, of de schrik te groot en dan zit je met een zwaar ongeluk. En soms helpt er geen cap of beschermer aan..
goede protectie en goede instructie beperken de gevolgen, maar ongelukken, ook akelige ongelukken zul je altijd houden.. En omdat we met een levend dier te maken hebben, zullen het aantal gebroken ruggen, nekken en ander akelig letsel altijd hoger blijven liggen dan bij pianospelers, die zonder cap of body protector hun krukje omzwaaien naar het publiek en eraf kieperen.
.
MirandaFuego schreef:Wat ik niet begrijp is dat ze op maneges niet verplicht stellen veiligheidsbeugels te gebruiken.
En in het onderzoek staat niet of degenen met hoofdletsel niet al gewoon een cap ophadden, dat kan namelijk makkelijk.
En of een bodyprotector nou echt zo goed beschermd weten ze ook nog niet.

Homiafortuna schreef:Dat er veel gevallen wordt, dat klopt, maar 9 van die 10 valpartijen eindigen met blauwe plekken en een gekneusd ego. Ik denk dat als je werkelijk alle valpartijen gaat registreren, dat het allemaal zo'n vaart nog niet loopt.
gomir schreef:Dat is niet bekend, maar daar ging dit onderzoek ook helemaal niet over
Ze hebben literatuuronderzoek gedaan naar de preventieve werking van caps, bodyprotectors ed. De cijfers over het vallen komen gewoon uit de database van veiligheid.nl, daar hebben de auteurs zelf helemaal niets over uitgezocht.