Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:31

In mijn lange "carriere" als ruiter vroeger vaak er af gestuiterd zonder cap(was toen niet verplicht) en nooit iets gehad. Als oudere drie keer serieus eraf getoeterd, met cap , eerste keer in de landing van een sprong zo'n vreemde bok dat ik vloog en een schop na kreeg tegen mijn hak, tweede keer met paard en al over de kop door een balk tussen de voorbenen en nooit serieus gewond. Loop een keer tussen twee paarden door en kreeg me een trap, zes weken bijna niet kunnen lopen. Dus niet alleen er op maar ook vooral er naast gebeuren ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:40

Ik ben meerdere malen gered door mijn cap en bodyproyector :D Maar dat komt doordat ik als een zak aardappelen eraf val :') Valtraining zou ik zeker een keer willen doen :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:54

HorseQuote schreef:
Ik ben meerdere malen gered door mijn cap en bodyproyector :D Maar dat komt doordat ik als een zak aardappelen eraf val :') Valtraining zou ik zeker een keer willen doen :))

Ik val gewoon altijd ongelukkig, tegen een staander, op een balk, op de bakrand :')
Daar helpt valtraining niet bij geloof ik :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:02

Vallen kan op zoveel manieren gebeuren.
Ik liep met valtraining (okee, als kind zijnde :+ ), cap en doodsbraaf paard blijvend hersenletsel op.
Lullig gestruikeld in galop en samen over de kop gegaan. Daar helpt geen valtraining of beschermend materiaal tegen blijkbaar.

Het onderzoek is niets nieuws, maar altijd goed als zoiets onder de aandacht wordt gebracht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:34

M_D_H schreef:
HorseQuote schreef:

Ik val gewoon altijd ongelukkig, tegen een staander, op een balk, op de bakrand :')

dat zou ik niet te snel zeggen..
als je 'zo vaak' precies verkeerd valt, lijkt het erop dat je inschatting voorafgaand aan je val niet goed verloopt.

als je de bakrand op je af ziet komen, dan weet je dat je paard of links of rechts gaat wegschieten (als het in volle vaart is), 50% kans dus al dat jij verkeerd zal kiezen/gokken. als je al goed gokt, dan is de kans nog steeds groot dat de wending zo scherp/plots zal zijn (even ervan uitgaande dat je de controle al enkele meters ervoor kwijt bent, want anders kun je zelf wegdraaien) dat de kans nog steeds zeer groot is dat je eraf zult vliegen.. omdat de beweging voorwaards was en zijwaards wordt, wordt je vooruit gelanceerd = bakrand. betekent dat je dus op een gegeven moment voor jezelf moet besluiten dat je de controle niet op tijd terug gaat krijgen en dan eigenlijk elegant moet 'afstappen/springen/vallen' voordat je de bakrand bereikt.

op een balk terecht komen, kun je 'voorkomen' door tijdig te realiseren dat dit gaat gebueuren en de 'tools' die je tot je beschikking hebt te gebruiken dat je de grond eerder of later raakt ( boven een sprong zijwaards kun je het paard 'gebruiken' om je val bij te sturen.. bijvoorbeeld door met een hand de je paard 'weg te duwen' of juist je er nog een fractie aan vast te houden').

de verkeerde landingen die ik gezien heb (enige uitzonderingen daargelaten), komen vooral omdat mensen uit alle macht proberen te blijven zitten/hangen en daardoor op het meest ongeschikte moment wel moeten laten gaan (de draai bij de bakrand, of boven een sprong).

dat wil niet zeggen dat je altijd correct zult landen, maar een aanpassing van de reflex om koste wat koste te willen blijven zitten, omruilen voor snel inschatting en de om je 'over te geven' aan datgeen wat onvermijdelijk is en daarin proberen de schade te beperken. die intuïtie had je als kind.. de meeste kinderen ontspannen als ze vallen, waar je later jezelf aanleert om krampachtig een balans te vinden.

je hebt daarbij helaas wel altijd te maken met reactiesnelheid.. de een zal sneller kunnen reageren, dan de ander helaas.. daarom zal de een met een paard voor over kunnen duikelen en kunnen wegrollen in die split second dat de val wordt in gezet.. voor de ander kan het net een fractie te snel zijn, of de schrik te groot en dan zit je met een zwaar ongeluk. En soms helpt er geen cap of beschermer aan..

goede protectie en goede instructie beperken de gevolgen, maar ongelukken, ook akelige ongelukken zul je altijd houden.. En omdat we met een levend dier te maken hebben, zullen het aantal gebroken ruggen, nekken en ander akelig letsel altijd hoger blijven liggen dan bij pianospelers, die zonder cap of body protector hun krukje omzwaaien naar het publiek en eraf kieperen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:45

elenaMM77 schreef:
M_D_H schreef:

dat zou ik niet te snel zeggen..
als je 'zo vaak' precies verkeerd valt, lijkt het erop dat je inschatting voorafgaand aan je val niet goed verloopt.

als je de bakrand op je af ziet komen, dan weet je dat je paard of links of rechts gaat wegschieten (als het in volle vaart is), 50% kans dus al dat jij verkeerd zal kiezen/gokken. als je al goed gokt, dan is de kans nog steeds groot dat de wending zo scherp/plots zal zijn (even ervan uitgaande dat je de controle al enkele meters ervoor kwijt bent, want anders kun je zelf wegdraaien) dat de kans nog steeds zeer groot is dat je eraf zult vliegen.. omdat de beweging voorwaards was en zijwaards wordt, wordt je vooruit gelanceerd = bakrand. betekent dat je dus op een gegeven moment voor jezelf moet besluiten dat je de controle niet op tijd terug gaat krijgen en dan eigenlijk elegant moet 'afstappen/springen/vallen' voordat je de bakrand bereikt.

op een balk terecht komen, kun je 'voorkomen' door tijdig te realiseren dat dit gaat gebueuren en de 'tools' die je tot je beschikking hebt te gebruiken dat je de grond eerder of later raakt ( boven een sprong zijwaards kun je het paard 'gebruiken' om je val bij te sturen.. bijvoorbeeld door met een hand de je paard 'weg te duwen' of juist je er nog een fractie aan vast te houden').

de verkeerde landingen die ik gezien heb (enige uitzonderingen daargelaten), komen vooral omdat mensen uit alle macht proberen te blijven zitten/hangen en daardoor op het meest ongeschikte moment wel moeten laten gaan (de draai bij de bakrand, of boven een sprong).

dat wil niet zeggen dat je altijd correct zult landen, maar een aanpassing van de reflex om koste wat koste te willen blijven zitten, omruilen voor snel inschatting en de om je 'over te geven' aan datgeen wat onvermijdelijk is en daarin proberen de schade te beperken. die intuïtie had je als kind.. de meeste kinderen ontspannen als ze vallen, waar je later jezelf aanleert om krampachtig een balans te vinden.

je hebt daarbij helaas wel altijd te maken met reactiesnelheid.. de een zal sneller kunnen reageren, dan de ander helaas.. daarom zal de een met een paard voor over kunnen duikelen en kunnen wegrollen in die split second dat de val wordt in gezet.. voor de ander kan het net een fractie te snel zijn, of de schrik te groot en dan zit je met een zwaar ongeluk. En soms helpt er geen cap of beschermer aan..

goede protectie en goede instructie beperken de gevolgen, maar ongelukken, ook akelige ongelukken zul je altijd houden.. En omdat we met een levend dier te maken hebben, zullen het aantal gebroken ruggen, nekken en ander akelig letsel altijd hoger blijven liggen dan bij pianospelers, die zonder cap of body protector hun krukje omzwaaien naar het publiek en eraf kieperen.

Ah, maar dat ik geloof dat valtraining daar niet bij helpt betekend niet dat ik het niet gehad heb ;).
Het helpt alleen niet.
Ik heb een elastiekje dat in een fractie van een seconde in eens kan ontploffen voor dat er tekenen waren dat dat zou gaan gebeuren. Voor je het weet en beseft wat er gebeurt kan je er dan al naast liggen :+

En helaas, de manier waarop mijn paard kan weigeren kan niemand uitzitten, dus dan kan je je ook niet realiseren wat er gaat gebeuren.
Hij is gewoon veels te vlug en lenig.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Maar mijn mening blijft wel dat valtraining geen zak zin heeft als je paard zo snel of lenig is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:19

MirandaFuego schreef:
Wat ik niet begrijp is dat ze op maneges niet verplicht stellen veiligheidsbeugels te gebruiken.
En in het onderzoek staat niet of degenen met hoofdletsel niet al gewoon een cap ophadden, dat kan namelijk makkelijk.
En of een bodyprotector nou echt zo goed beschermd weten ze ook nog niet.

Heb diverse hersenschuddingen gehad mét helm op, ik denk dat zonder helm, de schade niet te overzien zou zijn geweest

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:20

Dat er veel gevallen wordt, dat klopt, maar 9 van die 10 valpartijen eindigen met blauwe plekken en een gekneusd ego. Ik denk dat als je werkelijk alle valpartijen gaat registreren, dat het allemaal zo'n vaart nog niet loopt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:40

Hou betrouwbaar is dit onderzoek?

Ik denk dat er vaak genoeg iemand afstuitert, het stof afklopt en weer opstijgt.
Die valpartijen worden nergens gemeld, laat staan bijgehouden.

Alleen die gevallen die bij huisarts of ziekenhuis terecht komen worden geregistreerd en die gevallen hebben letsel, anders werd er geen hulp gezocht.

Dus hoeveel mensen zitten er elke dag op een paard, hoeveel kletteren er af en hoeveel daarvan stappen gelijk weer op of moeten naar een ziekenhuis?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:42

Dat is niet bekend, maar daar ging dit onderzoek ook helemaal niet over :+
Ze hebben literatuuronderzoek gedaan naar de preventieve werking van caps, bodyprotectors ed. De cijfers over het vallen komen gewoon uit de database van veiligheid.nl, daar hebben de auteurs zelf helemaal niets over uitgezocht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:43

Homiafortuna schreef:
Dat er veel gevallen wordt, dat klopt, maar 9 van die 10 valpartijen eindigen met blauwe plekken en een gekneusd ego. Ik denk dat als je werkelijk alle valpartijen gaat registreren, dat het allemaal zo'n vaart nog niet loopt.

ik denk dat ze 'bedoelen' (alleen dus geen correcte beschrijving),
dat wanneer ruiters na een val naar het ziekenhuis moeten, het vaak ernstiger letsel is dan bij een gemiddelde andere sport.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:51

gomir schreef:
Dat is niet bekend, maar daar ging dit onderzoek ook helemaal niet over :+
Ze hebben literatuuronderzoek gedaan naar de preventieve werking van caps, bodyprotectors ed. De cijfers over het vallen komen gewoon uit de database van veiligheid.nl, daar hebben de auteurs zelf helemaal niets over uitgezocht.

Ik ben 2x op m'n hoofd gevallen, 1x kapotte cap en 1x een vieze cap, verder geen letsel, ook niet bij arts of wat dan ook geweest.
Maar die 2x dat de cap mij heeft beschermd, zijn niet meegenomen in dat onderzoek.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:56

Nee, maar de kern van onderzoek doen is dat je een steekproef neemt van iets en obv die resultaten iets kunt zeggen over, in dit geval, de kans dat een cap letsel voorkomt. Daarvoor hoef je niet ieder individueel geval te bekijken en zowel uit logistiek oogpunt als de kans op letsel is het voor onderzoekers een logische keuze om te kiezen voor vallen waarvoor medische hulp wordt gezocht.

Al geef ik direct toe dat ik niet van iedere referentie de methodes heb zitten lezen dus dit is een aanname van mij en geen feit :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:04

Tuurlijk is de keuze voor die gegevens een logische keuze, anders moeten ze alle ruiters langs en gaan vragen hoe vaak die vielen en hoe vaak er echt letsel was. En of ze toen cap op of bodyprotector aan hadden.
Dat wordt een enorm onderzoek, alleen al om uit te zoeken wie er allemaal rijden en waar je die kunt bereiken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:42

In de eerste 7 maanden dat ik met mijn eerste eigen paard reed...lag ik er ELKE keer dat ik erop ging ernaast. Op 1 heftig ongeluk met hersenschudding, gebroken neus, scheur in m'n pijpbeen en wat lakschade nooit veel aan over gehouden...1 op 300 wellicht?

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:06

Valtraining lijkt me een goede optie...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:16

Valtraining lijkt mij dan weer dood eng en zwaar overgewaardeerd. Je gaat toch niet onnodig risico's opzoeken. Op de trap en fiets kun je ook heel behoorlijk letsel oplopen daar doe je toch ook geen valtraining mee? En dat zijn ook dingen die de meesten van ons dagelijks doen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en pech kan iedereen hebben maar ik zie toch ook wel dingen waarbij ik m'n wenkbrouw wel even op trek. Ooit kwam ik op een stal waar een tegeltje op het toilet hing met:
Hoogmoed komt voor de val.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:39

Valtraining loop je niet zoveel risico mee hoor. Je leert gewoon juiste reflexen aan. Tis niet dat ze een bronco huren en je zo mag oefenen met vallen. Kan gewoon vanaf de grond.