Schriktraining tijdens dressuurproef? Geen probleem!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarin

Re: Schriktraining tijdens dressuurproef? Geen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:54

Wauw, heel indrukwekkend om te zien. Wat een vertrouwen hebben ze dan in elkaar :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:58

Sizzle schreef:
ikke schreef:
Ik vind het eigenlijk best triest dat dit als "bijzonder" wordt beschouwd. Het zegt namelijk iets over het opleidingsniveau van je paard...........

En nee, het is niet pretentieus, het is het vaststellen van het feit. Been there, done that, got the T-shirt. Die Boeing heeft ie over z'n bol gehad en luchtballonnen zijn ook niet de moeite waard om voor op de loop te gaan als die in je weiland landen.

OP de loop gaan is 1 ding, daar zal ik geen last van hebben, maar mijn paard blijft echt niet nageeflijk totaal op mij geconcentreerd doorlopen, die wil kijken en er mee bemoeien. Daar heb ik dus nog wat te doen.

Maar een paard dat zich er tegenaan wil bemoeien is toch iets simpeler bij de les te krijgen dan een paard dat het op een lopen zet.
Ik geef ook geen schriftelijke garantie dat de mijne zo stoïcijns doorloopt, maar ik houdt 'm wel bij de les.

Maar als ik dat wegzet tegen de reactie die ik eens op een wedstrijdterrein zag waar een paard volledig over de flos ging omdat er 50mtr verderop een applausje was voor iemand die eerste was geworden in een rubriek, dan hebben sommige mensen nog een heeeele lange weg te gaan.
In die context vind ik zo'n demo dan wel weer nuttig want sommige mensen menen je te moeten laten geloven dat het de normaalse zaak van de wereld is als je paard voor een wapperend vlaggetje op de loop gaat of niet het terrein op wil omdat het afzetlint iets te fel gekleurd is........

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:04

Ik zal het filmpje eens aan mijn paard laten zien.Die vond het vanmorgen toch weer nodig om met haar bejaarde kont er vandoor te gaan voor een heel gevaarlijke Fazant :-).

Ik vind het toch knap hoor zo'n onverstoorbaar paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:21

beatje schreef:
Ik zal het filmpje eens aan mijn paard laten zien.Die vond het vanmorgen toch weer nodig om met haar bejaarde kont er vandoor te gaan voor een heel gevaarlijke Fazant :-).

Ja, of was die fazant een goede aanleiding om een feestje te bouwen?
Dat doet die van mij standaard elke les. Dan heeft ie hard genoeg gewerkt (vind ie) en dan is elke aanleiding in de heg voldoende om daar EEN PUNT van te maken :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:38

Wauw gaaf hoor _/-\o_ hier kunnen veel ruiters een voorbeeld aan nemen ;)
Jeetje dat zeil joh, ik zou daar zelf van op mijn heupen krijgen!

Met een kettingzaag rennen vind ik over the top :roll: hoe vaak kom je dat tegen in het dagelijkse leven?
Volgens mij gaan er al veel paarden aan de kletter als er alleen al iemand met een kettingzaag staat. Zal wel voor de show zijn. Doe dan maar liever zonder rennen de volgende keer mij veel te gevaarlijk, met name voor de renner ;)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:43

MissYvette4u schreef:

Met een kettingzaag rennen vind ik over the top :roll: hoe vaak kom je dat tegen in het dagelijkse leven?
Volgens mij gaan er al veel paarden aan de kletter als er alleen al iemand met een kettingzaag staat. Zal wel voor de show zijn. Doe dan maar liever zonder rennen de volgende keer mij veel te gevaarlijk, met name voor de renner ;)

Hier worden wel eens bomen gekapt en versnipperd. Kom ze wel eens tegen.
Mijn Jazz nakomeling is gelukkig zo braaf (opgevoed) dat hij een beetje omhoog komt. Er vandoor gaat hij niet, maar makkelijk te rijden is hij dan ook niet :')

Edit: maar dan rennen ze nog niet achter hem aan _O- Hij gaat er dan wel gewoon netjes langs als ze in de passerende tuin bezig zijn, maar ik denk niet dat ze met die versnipperaar achter hem aan moet gaan rijden :=

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:51

Wauw!

Jammer genoeg zit dat niet standaard ingebouwd in de Don Schufro's (in tegendeel heb ik de indruk), de mijne is een kijker eerste klas. Ook eerder van het bevries-type dan het vlucht-type, dus bedankt voor de ctrl-alt-delete tip, ik probeer hem volgende keer zeker toe te passen :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:00

MissYvette4u schreef:

Gelukkig maar dat ze dit zonder ketting doen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:06

Super gaaf!!!!! Mijn volgende paard wordt een Don Schufro! Heb Tristan Tucker ook een keer met een onbeleerde Don Schufro zien werken, was ook zo een koel beest.
Maar echt respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:09

Los van het bomproef zijn, mooie merrie :9

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:44

Kijk, dat heet nou paardrijden. Super braaf paard *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:18

Ik kom iedere zomer weer kettingzagen tegen in het bos. Dat is dus niet zo raar.

Een paard echt bij volle concentratie houden vind ik moeilijker dan een vluchterig paard. Want even opkijken wie er uit het toilet komt is patsboem een 5 ipv een 7 voor je oefening.
Het afgeleide paard is een gehoorzaamheidsspel van wie is sneller en handiger (en even snel tegen de hand is in een seconde al gebeurd) het tweede is overwegend vertrouwen maken en schoudervoor rijden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:41

ikke schreef:
beatje schreef:

Ja, of was die fazant een goede aanleiding om een feestje te bouwen?
Dat doet die van mij standaard elke les. Dan heeft ie hard genoeg gewerkt (vind ie) en dan is elke aanleiding in de heg voldoende om daar EEN PUNT van te maken :D

Dus je paard is toch niet helemaal ongelofelijk perfect? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:45

Moos99 schreef:

Jawel, hij heeft ook persoonlijkheid. :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:48

ikke schreef:
Moos99 schreef:

Jawel, hij heeft ook persoonlijkheid. :D

Je geeft aan dat als ruiters dit niet kunnen met hun paarden, ze nog een lange weg te gaan hebben. Een paard die ergens angst voor heeft of schrikt, laat ook gewoon persoonlijkheid/gevoelens zien. Vind dat een beetje kort door de bocht. Dan kan ik zeggen dat mijn paard nooit ergens een punt van zou maken en ALTIJD voor mij zou willen blijven werken, en als dat niet het geval is je nog een lange weg te gaan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:49

Ofwel jij kan dat ook niet ;)
Een rondje onverschrokken rijden is echt niet het moeilijkste, maar je paard zo gehoorzaam hebben dat hij compleet durchlässig blijft en gewoon keurig zijn piroutte doorspringt zonder proberen over zijn schouder te kijken is echt wel heel veel zeer consequente training waar de meeste mensen vast niet aan kunnen tippen.

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:59

wauw ! :D ik hoop dat ik ooit zo'n paardje tegenkom :+ wat gaaf! :j *D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:00

Sizzle schreef:
Ofwel jij kan dat ook niet ;)
Een rondje onverschrokken rijden is echt niet het moeilijkste, maar je paard zo gehoorzaam hebben dat hij compleet durchlässig blijft en gewoon keurig zijn piroutte doorspringt zonder proberen over zijn schouder te kijken is echt wel heel veel zeer consequente training waar de meeste mensen vast niet aan kunnen tippen.

Idd.

Heel knap, respect! Welke methode hiervoor gebruikt is wil ik ook wel leren.

Pony is over het algemeen een stuk braver dan het gemiddelde paard/pony, maar dit _/-\o_

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:04

Mygod, Guusje krijgt al een hart aanval als we aan komen zetten met een nieuwe borstel. :')

Maar erg knap, met mijn menpony zou ik dit na wat oefenen ook prima kunnen gelukkig. Anders ging ik de weg niet op.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:06

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:10

Super gaaf!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:13

Wat een ontzettend gaaf filmpje! Ik vind het zo te gek dat mensen dit kunnen bereiken met een dier :D Wat een voorbeeld!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:14

Hey, dit zou wel de uitkomst zijn...
Dan kunnen ook eindelijk die stomme bordjes met: 'sssttt dressuur vind plaats in stilte' ( of een van de andere varianten) weg van de tribunes tijdens de concoursen :')

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:17

Wat ontzettend knap! De meeste paarden zouden dit niet durven :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:27

Voor iedereen die nu zegt dat het zo'n braaf paard is: dit zijn geen brave paarden. Dit paard hebben ze gewoon goed getraind. Kan zomaar zijn dat dit voorheen een grote hittepetit is.

Ze willen hier juist mee laten zien dat je ook andere paarden dan 'dode dodoos' aan gekke dingem kunt laten wennen.