Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:08

_Zsazsa_ schreef:
Ik rij altijd in de berm en dan nog racen ze rakelings voorbij. In de bossen idem. Ben er laatst flink afgedonderd door een groep mountainbikers die in het bos van alle kanten voorbij schoten.
Ik hoor zooo vaak verhalen van wielrenners die geen rekening houden met andere weggebruikers.
Heb dan ook geen medelijden met ze. Laat het een Les zijn voor andere wielrenners.

Wauw :+

Als er een ruiter op z'n smoel gaat en in het ziekenhuis ligt hoop je toch ook niet dat diegene dan zijn lesje wel leert?

Waarom suggereert iedereen over de snelheid van de wielrenner? Waren jullie erbij? Er staat niets over vermeld. Voor hetzelfde geld was het paard gewoon een takken beest dat niet op de weg thuis hoort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:08

Jennyj01 schreef:
Het goeie nieuws is dat er nu dus weer drie wielrenners meer zijn die weten dat een paard passeren niet zonder risico is.

Het goede nieuws is dat er weer 2 ruiters zijn die nu weten dat illegaal rijden op een fietspad voor ongelukken kan zorgen.

:+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:14

Brainless schreef:
Jennyj01 schreef:
Het goeie nieuws is dat er nu dus weer drie wielrenners meer zijn die weten dat een paard passeren niet zonder risico is.

Het goede nieuws is dat er weer 2 ruiters zijn die nu weten dat illegaal rijden op een fietspad voor ongelukken kan zorgen.

:+

Is toch altijd goed nieuws als er bij een ongeluk slachtoffers vallen? :+

Zal de volgende keer dat een ruiter in het ziekenhuis belandt na een val het ook positief zien als 'het is gewoon een risico'. Dat Hallmark die kaarten nog niet heeft gemaakt? :')

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:15

Wat een naar ongeluk. Blijft lastig om paard en wielrenner te combineren. Hoewel mijn ervaringen ook zonder paard buitengewoon slecht zijn. Laatst reed een kleine groep wielrenners dwárs door mijn overstekende klasje. Op het zebrapad ja. En maar schelden, een wonder dat het goed is afgelopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:16

NatasjavE schreef:
Tja ik heb er ook per ongeluk eentje gevloerd. Hele tijd terug al.

Ik wilde net de berm in om de groep wielrenners er langs te laten, haalt die Eppo me rechts in.
Paard schrok zich een ongeluk en gaf hem met de kont een extra zetje naar voren.

Leek wel een rouwe biefstuk.

:') dat is dan wel echt een gevalletje eigen schuld, dikke bult!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:17

Jammer gebeuren, verbaasd mij ook dat het niet vaker gebeurt. Soms heb je als ruiter helaas geen keuze om op het fietspad te gaan. Als ik een bepaalde route wil nemen moet ik een klein stukje over de steenweg waar er zeker 80km/h wordt gereden, geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om daar dan op de weg te lopen.
Helaas zijn de wielrenners bij mij in de buurt ook niet zo vriendelijk. Ik krijg van hun heel vaak verwijten naar m'n hoofd geslingerd dat ik "hier niks te zoeken heb met die knol", terwijl het pad waar ik ga wandelen echt wel een ruiter-, fiets- en wandelpad is :'). Ik ga ook altijd netjes in de berm als er een fietser aankomt, terwijl er eigenlijk plaats genoeg is en ik dat niet hoef te doen. Ik doe het gewoon uit eigen veiligheid, van de wielrenners hier moet je niet verwachten dat ze gaan schuiven of vertragen.

Als ik dan aan de kanten van Wallonië ga wandelen is het meteen een totaal andere mentaliteit. Super vriendelijk, iedereen zegt hallo, ze gaan voor je aan de kant en vertragen meestal ook. Niet alle wielrenners zijn inderdaad slecht, maar helaas heb ik wel vaker slechte dan goede ervaringen ermee gehad :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:22

loez schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik rij altijd in de berm en dan nog racen ze rakelings voorbij. In de bossen idem. Ben er laatst flink afgedonderd door een groep mountainbikers die in het bos van alle kanten voorbij schoten.
Ik hoor zooo vaak verhalen van wielrenners die geen rekening houden met andere weggebruikers.
Heb dan ook geen medelijden met ze. Laat het een Les zijn voor andere wielrenners.

Klinkt behoorlijk hard, maar ben het wel met je eens.
Heb mede om die reden ook altijd een zweep bij, als ik ze aan zie komen net ik mijn zweep opzij, dat ze in elk geval daar langs af moeten. Om enig sinds ruimte voor paard en mijzelf te hebben.

Is ook mijn (negatieve) ervaring met wielrenners inderdaad. En met mountainbikers (die rijden graag op de ruiterpaden)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:24

Snollygoster ik ben net terug van vakantie. Daar was een prachtig fietspad langs de kust met veel wielrenners maar ook aan een kant nare rotsen en aan de andere kant vernijnige paaltjes. Zelfs de meest asociale wielrenner wordt daar vriendelijk van. Want bij de eerste de beste onbesuisde uitspatting is het einde oefening. Wat een verademing zeg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:27

Klinkt misschien hard wat ik typte, maar toen ik er dus laatst afviel door mountainbikers, stopte er geen 1 om te vragen hoe het met me ging.. Dus ja dan kan ik hier ook niet wakker van liggen.
Voor hetzelfde geld lag ik daar met een gebroken been in het bos.
Maar hier fietsen ze ook met hele grote groepen, en tegenwoordig stap ik maar af als ik ze aan zie komen want heb nu zoveel nare ervaringen met ze gehad. En indd zou ik nog de schuldige zijn..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:28

Jennyj01 schreef:
Snollygoster ik ben net terug van vakantie. Daar was een prachtig fietspad langs de kust met veel wielrenners maar ook aan een kant nare rotsen en aan de andere kant vernijnige paaltjes. Zelfs de meest asociale wielrenner wordt daar vriendelijk van. Want bij de eerste de beste onbesuisde uitspatting is het einde oefening. Wat een verademing zeg.

Je bent op vakantie geweest in Wallonië..? :P
Snap niet zo goed wat je bedoelt hoor.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:30

Oh nou da's dan een beetje jammer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:49

Ik heb ook een aanvaring gehad met een weilrenner recent. Voorop gesteld dat het een heel vervelend ongeluk was en ik niemand gun dat hij zich pijn doet of iets beschadigd.
Ik hou echt rekening met overig verkeer. Snel aan de kant gaan (ook al is de berm inmens hoog begroeid) en vriendelijk groeten.
Maar dan moet ik ze wel kunnen zien of horen aankomen én tijd hebben om te reageren. Dit groepje kwam uit een onoverzichtlijke bocht te hard aanrijden en konden mij niet meer ontwijken waardoor mijn paard frontaal aangereden werd. De schade aan de wielrenner was natuurlijk groter maar ik kon er echt helemaal niets meer aan doen. Mijn paarden hebben zicht keurig gedragen en de situatie niet erger gemaakt dan nodig.
En dat vindt ik wel droevig. Ik gun iedereen zijn plezier maar op deze manier kan ik er niet zo veel sympathie meer voor opbrengen.
Je zult je als wielrenner wel moeten aanpassen aan de omstandigheden. Dat doe ik ook. Op de openbare weg én op het ruiterpad.

Bokker13579

Re: Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:51

Zelf ook is meegemaakt.. Wielrenner had geen geduld en wilde rechts inhalen, terwijl ze juist naar rechts gingen zodat hij er langs kon.. Is hij zo tegen de benen van de pony gefietst en dan boos worden?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:52

pol013 schreef:
Ik heb ook een aanvaring gehad met een weilrenner recent. Voorop gesteld dat het een heel vervelend ongeluk was en ik niemand gun dat hij zich pijn doet of iets beschadigd.
Ik hou echt rekening met overig verkeer. Snel aan de kant gaan (ook al is de berm inmens hoog begroeid) en vriendelijk groeten.
Maar dan moet ik ze wel kunnen zien of horen aankomen én tijd hebben om te reageren. Dit groepje kwam uit een onoverzichtlijke bocht te hard aanrijden en konden mij niet meer ontwijken waardoor mijn paard frontaal aangereden werd. De schade aan de wielrenner was natuurlijk groter maar ik kon er echt helemaal niets meer aan doen. Mijn paarden hebben zicht keurig gedragen en de situatie niet erger gemaakt dan nodig.
En dat vindt ik wel droevig. Ik gun iedereen zijn plezier maar op deze manier kan ik er niet zo veel sympathie meer voor opbrengen.
Je zult je als wielrenner wel moeten aanpassen aan de omstandigheden. Dat doe ik ook. Op de openbare weg én op het ruiterpad.

Maar in plaats van jij met je paard had daar ook een flinke auto/vrachtwagen kunnen komen aanrijden... Begrijp ik dat goed?
Dan had de chauffeur daarvan een levenslang trauma gehad... Want dan was het wat meer dan wat kleerscheuren en eventueel een paar botbreuken...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:07

Snollygoster schreef:
Jennyj01 schreef:

Je bent op vakantie geweest in Wallonië..? :P
Snap niet zo goed wat je bedoelt hoor.

Maar in Wallonië is er helemaal geen kust :P

Best top dat de wielrenners uberhaupt op het fietspad reden _/-\o_
Dat mogen er veel meer doen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:31

inochiyo schreef:
Maar in Wallonië is er helemaal geen kust :P

Best top dat de wielrenners uberhaupt op het fietspad reden _/-\o_
Dat mogen er veel meer doen

Ja daarom snapte ik niet wat dat met mijn reactie te maken had :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:36

Waarom stelt iedereen dat het verboden is om op het fietspad te komen? De politie denkt hier namelijk anders over?
Wij hebben ooit een aanrijding met een fietser gehad en direct politie laten komen. De politie gaf toen aan dat een verkeersdeelnemer veiligheid voorop moet hebben staan. Wanneer de weg dus veel bochten vertoont of hard gereden mag worden word ruiters verzocht zelf voor veiligheid te kiezen =fietspad.
Nu reed deze man expres tegen ons aan omdat hij vond dat we er niet mochten komen, alle schuld lag bij hem omdat je altijd nog kunt proberen uit te wijken. Hij is met de ambulance opgehaald en zijn fiets was rijp voor de sloop. Maar op ons is niks verhaalt omdat het eigen schuld van de fietser was, dure grap dus van hem.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:48

Citaat:
Art. 8 en 10 RVV 1990
Ruiters gebruiken het ruiterpad of de berm of rijbaan als een ruiterpad ontbreekt. Andere bestuurders dan fietsers, bromfietsers, bestuurders van een invalidenvoertuig en ruiters, gebruiken de rijbaan.

Geen idee of dit nogsteeds zo is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:50

Maar daaruit lees ik nog niet dat fietspad verboden is. Ik weet best dat het ergens vaag geschreven staat maar zowel verzekering als politie zijn hier dus niet zo stellig over..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:52

Buiten alle negatieve ervaringen die ik met wielrenners heb ben ik hier echt geschokt van de reacties. De paRden bevonden zich ergens waar ze niet mochten zijn en we blijven nog de wielrenners asociaal vinden, eigen schuld, .....?
Als de snelste weg voor een tractor over de snelweg is pakt hij toch ook niet de vluchtstrook "omdat hij weggebruikers niet in gevaar mag brengen"? Nee, je mag daar niet komen en als ruiter zoek je dus een andere weg over wegen waar je wel mag komen.
Prima dat er slechte wielrenners zijn, maar hier zijn de ruiters de aso's...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:55

smurffie schreef:
Maar daaruit lees ik nog niet dat fietspad verboden is. Ik weet best dat het ergens vaag geschreven staat maar zowel verzekering als politie zijn hier dus niet zo stellig over..

Er staat dat je in de berm of op de rijbaan moet rijden, dat is toch best duidelijk?

Even opgezocht trouwens; het geld nogsteeds http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/v ... 02-06-2015

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:55

_Zsazsa_ schreef:
Klinkt misschien hard wat ik typte, maar toen ik er dus laatst afviel door mountainbikers, stopte er geen 1 om te vragen hoe het met me ging.. Dus ja dan kan ik hier ook niet wakker van liggen.
Maar hier fietsen ze ook met hele grote groepen, en tegenwoordig stap ik maar af als ik ze aan zie komen want heb nu zoveel nare ervaringen met ze gehad. En indd zou ik nog de schuldige zijn..

Ik zie niet wat jouw vervelende ervaring met het ongeluk in de openingspost te maken heeft. Omdat jij met een groep mountainbikers narigheid hebt gehad, vind je het niet erg dat een fietser zich te barsten valt die nota bene op een fietspad rijdt?. :n
Jammer dat je je eigen ervaringen niet kan loskoppelen van die van anderen..
Ik hoop dat paard snel van de schrik is bekomen en dat de fietsers snel weer op de been/fiets zijn!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:59

Ik snap eigenlijk niet waarom paarden niet op het fietspad mogen. Is daar een goede reden voor? Er ligt midden in een dorp wel overal een stoep, maar in het buitengebied vaak niet. Hoe moet je dan in het bos komen? De weg met auto's is te gevaarlijk, de stoep te smal meestal.. Fietspad zou eigenlijk toch logisch zijn?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:01

Pallatin schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Ik zie niet wat jouw vervelende ervaring met het ongeluk in de openingspost te maken heeft. Omdat jij met een groep mountainbikers narigheid hebt gehad, vind je het niet erg dat een fietser zich te barsten valt die nota bene op een fietspad rijdt?. :n
Jammer dat je je eigen ervaringen niet kan loskoppelen van die van anderen..
Ik hoop dat paard snel van de schrik is bekomen en dat de fietsers snel weer op de been/fiets zijn!

Omdat dit een openbaar forum is waar ik ook dingen op mag zetten... Als het je niet aanstaat lees je het toch niet? Ik heb het over het gevaar met wielrenners over het algemeen. En zoals je leest hebben meer mensen akkefietjes met wielrenners gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:02

_Zsazsa_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom paarden niet op het fietspad mogen. Is daar een goede reden voor? Er ligt midden in een dorp wel overal een stoep, maar in het buitengebied vaak niet. Hoe moet je dan in het bos komen? De weg met auto's is te gevaarlijk, de stoep te smal meestal.. Fietspad zou eigenlijk toch logisch zijn?

Op de meeste fietspaden is geen ruimte voor een menner.
Deze hoort ook gewoon tussen de motorvoertuigen thuis.

Menner en ruiter worden gelijk gesteld aan langzaam gemotoriseerd verkeer (waar ook tractors onder vallen).
Op de stoep hoor je al helemaal niet thuis!