Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:11

Het hele punt is dat vaste, gefixeerde, hindernissen veel veiliger zijn dan losse of lichte hindernissen. Juist doordat ze zwaar en vast zijn.
Op hindernissen die jij noemt, boom van een meter of picknicktafel gebeurd zelden tot nooit wat. Het is massaal en zwaar. Komt een paard er tegenaan gebeurd ee niks. Als het meegeeft of stuk gaat weet je niet waar je blijft en is de kans op een rotational fall veel groter.

En dit is wetenschappelijk ook bewezen.

Hindernissen van piepschuim lijken mij nogal dodelijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:18

Piepschuim is een voorbeeld wat ik noem, maar de bovenste delen van de hindernissen flexibel op wat voor manier.
Eerlijk gezegd is dit geen discussie wat ik wil voeren, zie mijn twee post in dit topic. Wat je zegt, dit gaat inmiddels niet meer over het ongeluk van het betreffende dier. Maar mijn mening hou ik aan vast, sgw vind ik meer een kamekaze missie dan werkelijk een sport.

picknicktafels zou ik niet springen om het feit dat als ze de afzet niet goed berekenen en erin terecht komen het einde verhaal is, hoe je het ook wend of keert.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:40

Ik zou zeggen verdiep je in de sport voor je oordeelt.
Dan zal je zien dat er heel veel wordt gedaan aan veiligheid, de rensport dodelijker is voor paarden en eventingruiters verre van kamikaze mensen zijn.
Er wordt nu al gebruik gemaakt van een de frangible pin. Bij een bepaalde druk zakt de hindernis 20cm, zonder z'n stevigheid te verliezen.
Flexibiliteit in de zin van kunnen meebewegen is juist gevaarlijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:43

Wat zijn de jaarlijkse sterfte cijfers van SGW?
Bij de rensport worden ze namelijk bijgehouden en ben erg benieuwd of je opmerking'rensport dodelijker is voor paarden' klopt of niet.

Wat we bij de hoge hindernissen in de rensport hebben is dat het bovenste deel bestaat uit losse conifeertakken, dat noem ik meegeven en nou mag jij uitleggen hoe dat juist gevaarlijker is

Net even terug gelezen, maar komt lelijker over dan ik het bedoel, is geïnteresseerd bedoeld :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:48

Woogy schreef:
Wat zijn de jaarlijkse sterfte cijfers van SGW?
Bij de rensport worden ze namelijk bijgehouden en ben erg benieuwd of je opmerking'rensport dodelijker is voor paarden' klopt of niet.

Wat we bij de hoge hindernissen in de rensport hebben is dat het bovenste deel bestaat uit losse conifeertakken, dat noem ik meegeven en nou mag jij uitleggen hoe dat juist gevaarlijker is

Net even terug gelezen, maar komt lelijker over dan ik het bedoel, is geïnteresseerd bedoeld :)

Door de belachelijk harde snelheid waarmee je het paard daar overheen wilt ''jagen''?

In de eventing rijden we niet met 60km per uur op een hindernis af....

Je zorgt namelijk eerst dat je paard voldoende is afgeremd om de hindernis goed te kunnen springen. (want als je heel hard erop af rijd krijgt een paard niet genoeg kans om de hoogte in te schatten en zijn afzetpunt te bepalen. ;) )
Laatst bijgewerkt door Brainfail op 03-06-15 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:52

het is ook aan de ruiter te kunnen inschatten hoe een paard gaat uitkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:46

Even ter vergelijking opgezocht:

In Waregem (België) heb je een renbaan. Daarop heb je voor de steeplechase volgende hindernissen
- haag: 1m30 breed + 1m30 hoog
- bretoense muur: 3m breed + 1m50 hoog
- levende haag: 2m breed + 1m40 hoog
- oxer: 3m50 breed + 1m40 hoog
- brook: 3m50 breed + 80cm hoog
- open ditch: 4m50 breed + 1m50 hoog
- rail/ditch/fence: 4m50 breed + 1m70 hoog (boomstam, haagje, greppel + grote haag)
- ierse berm: 20m breed + 1m50 hoog (op/af hindernis)
- gaverbeek: 7m50 breed (haag + beek, is werelds grootste waterhindernis)

Voor mijn part zeg je wat je wil, maar kom aub niet zaniken dat rensport zoveel verschilt. Al zitten er stukken heg in, het zijn ook nog steeds vaste hindernissen en met name de ierse berm is een opsprong van 1m50. Tegen 60km/u wil ik daar ook niet fout landen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:54

Ik ken de renbaan van Waregem (daar is ook een cross) en geen haar op m'n hoofd die over die hindernissen gaat daar :D

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:03

_lautje_ schreef:
Ik ken de renbaan van Waregem (daar is ook een cross) en geen haar op m'n hoofd die over die hindernissen gaat daar :D

+1 krijg al rillingen als ik naar die sprongen kijk. :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:11

caresje schreef:
_lautje_ schreef:

+1 krijg al rillingen als ik naar die sprongen kijk. :brr:

En dat zegt dan iemand die internationaal rijdt, klopt?

Zelf voel ik me veiliger bij eventing hindernissen dan bij een gewoon springparcours. Geen idee hoe het komt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:17

Klopt. Wij rijden beide internationaal eventing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:24

Zegt genoeg dan me dunkt :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:33

Hordelopers en steeplers gaan ook geen 60 km/u, vlakke baners gaan wel zo hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:58

Blijft dat die hindernissen toch ook aardig aan de maat zijn voor vaste hindernissen, zeker de breedte.