Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:56

Goed dat dit zo onderzocht is! Elke methode heeft voor- en nadelen, ik denk dat elke situatie om een andere 'oplossing' vraagt en dan is het fijn dat dit soort feiten kunnen helpen in die beslissing. Ik hoop dat er meer onderzoek komt naar de andere methodes, dus schieten en andere manieren van inslapen. Je kan het hele riedeltje doen van sedatie, narcose en het middel zelf; je kan de narcose weglaten en het kan met 1 spuit.
Iemand vroeg zich hier af of het niet direct narcose kan dus zonder sedatie, maar dit is niet zo aardig voor het paard. Zo prettig is dat wegvallen niet en het narcosemiddel is ook voelbaar.

Ik ben zelf voorstander van schieten, mits het paard het vervoer aankan, zowel fysiek als psychisch. Zo zou ik mn fjord gewoon opladen als hij het fysiek nog kan, dat is een koele kikker op de trailer. Mn andere paard flipt al bij het zien van dat ding, dus hem wegbrengen is veeeeel stress. Mocht er iets gebeuren wordt hij dus ingeslapen. En als ik daar over nadenk, heb ik bij hem het liefst direct 1 spuit (ander middel dan hier genoemd btw). Is een zeer discutabele manier, want dat middel brand heeeeel erg in de bloedvaten dus ernstig onprettig voor het paard, maar werkt wel weer zo gruwelijk snel dat ze kunnen neervallen aan de naald. En bij dit paard vind ik de snelheid het belangrijkste, want rustig zal hij nooit gaan. Die fjord daarentegen....die raakt nooit in paniek en hem kan ik altijd kalmeren. Bij hem zou ik dus juist weer de volledige rambam erin willen hebben. Duurt langer, maar zonder stress voelen ze daar dus helemaal niks van.
Imo is er dus niet 1 beste manier maar hangt dit van het paard af en natuurlijk ook van de eigenaar want je moet wel achter je keuze staan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:12

KoudbloedKim schreef:
Je ademhaling stopt en je wordt geïntubeerd.
Ik vond het heerlijk om onder narcose te gaan!
Heb dat niet als onprettig ervaren.

Mag toch hopen dat dit niet het geval was? Met een narcose stopt je ademhaling als het goed is echt niet hoor, tenzij je een overdosis hebt gekregen. Zou niet best zijn. Je wordt enkel geïntubeerd voor het geval dat en voor extra zuurstof, zodat bijv. je lichaamstemperatuur niet té hoog wordt, mocht je CO2 opbouwen (niet vaak genoeg ademhalen). Je ademt volledig zelfstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:22

Mij is dit zo verteld.
Dat ze je ademhaling overnemen. :)
Dan hebben ze tegen me gelogen, kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:34

KoudbloedKim schreef:
Jolliegirl schreef:
Waarom zou het vervoer stress opleveren?
Mensen gaan toch ook gewoon op wedstrijd??
Ten eerste gaan lang niet alle mensen op wedstrijd of met de trailer op pad.
Ten tweede gaan mensen die wel op wedstrijd gaan, niet met een ziek paard of een paard met een gebroken been op pad.

Een doodziek paard of gebroken been mogen ook niet meer naar de slacht vervoerd worden.

Maar een paard met een blessure kan dit prima.

Ik heb beide opties gedaan ik heb een pony naar de slager gedaan en de andere in laten slapen. Beide ging prima en ik heb dus ook geen voorkeur voor het één of het ander.

Wel met de versie van narcose erbij, dat je ademhaling stopt is echt niet waar hoor :) bij het paard ook niet. Mijn paard bleef ook gewoon ademhalen tot de laatste definitieve spuit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:40

KoudbloedKim schreef:
Mij is dit zo verteld.

Je had toen zeker nog veel overgewicht? Denk dat ze het doen als het risico groter is dan gemiddeld.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:40

KoudbloedKim schreef:
Mij is dit zo verteld.

Nouja, gelogen vind ik wel een groot woord dan, maar het is echt niet zo, dat narcose je ademhaling stopt. Wij opereren regelmatig zonder te intuberen (dieren dan he) zoals een castratie bij een kat of een 'simpele' gebitsbehandeling. Bij een mens zal dit niet anders zijn, behalve dan dat ze standaard intuberen voor eventuele spoedgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:47

Nee, toen had ik zeker niet veel overgewicht.

Ik geloof het hoor. :j
Het is meer dat ik bedoel te zeggen dat mocht ik ooit mijn eigen dood kunnen kiezen over heel veel jaar, ik best onder narcose gebracht zou willen worden en vanuit die narcose zeg maar de laatste injectie zou krijgen.
Het nadeel is alleen bij dieren dat je ze niks uit kan leggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:53

Geryon schreef:
Ik vind het niet fijn hoor. Je voelt dat je weg zakt.

Mijn ervaring is zuurstofmasker over je gezicht, spuit erin en weg ben je.

Als kind zijnde terugtellen van 10, heb de 8 nooit gehaald.
Als volwassene en iemand met medische ervaring mijn narcose exact hetzelfde ervaren.

Je voelt je niet wegzakken je bent gewoon ineens weg.
Het verschil is alleen dat je weet dat je wordt onder narcose word gebracht en hopelijk weer wakker word.

Een dier weet dit natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Onali op 23-05-15 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:54

Wel is belangrijk dat de DA de procedure goed volgt. Bij mijn paard is het helaas niet goed gegaan. Híj was snel' buiten westen' en leek dood. Pas ruim nadat de DA was vertrokken, ontdekte ik dat hij nog ademde. We hadden hem intussen verplaatst. Nog steeds weet ik niet wat het paard heeft meegekregen en of hij pijn heeft geleden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:04

Ik denk dat ik liever door de kortste klap kies en in mijn ogen is dat 'de kogel'. Gelukkig heb ik nu (nog) geen paard en ligt het natuurlijk geheel aan de situatie. Als het niet anders kan, dan euthanasie, anders slachting.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:06

senna21 schreef:
Wel is belangrijk dat de DA de procedure goed volgt. Bij mijn paard is het helaas niet goed gegaan. Híj was snel' buiten westen' en leek dood. Pas ruim nadat de DA was vertrokken, ontdekte ik dat hij nog ademde. We hadden hem intussen verplaatst. Nog steeds weet ik niet wat het paard heeft meegekregen en of hij pijn heeft geleden.

Dit kan ook nog een soort van laatste adem zijn geweest. Er blijft wellicht altijd een beetje lucht achter in de longen en als je hem dan bijvoorbeeld verplaatst, komt er 'druk' op de longen en perst zo het laatste beetje lucht nog uit.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:09

Misschien een hele rare vraag hoor ... Maar mijn vader was slager en heel vroeger werd er nog bij boeren aan huis geslacht. Het schietmasker lag dus gewoon thuis bij ons en ik heb regelmatig gezoen hoe varkens en koeien zo gedood werden.

Waarom mogen paarden niet ter plekke de kogel krijgen? Thuis, in de wei? Zal met wetgeving te makrn hebben, maar het is wel de minst stressvolle manier wellicht?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:16

Goh... Ik heb dit onderzoek nu pas durven lezen. Ik was als de dood :+ dat er iets negatiefs uitgevonden was.

Heb mijn merrie eind maart laten inslapen. En ondanks dat ik er echt vrede mee heb, begin je dan toch te twijfelen als je zo'n kop leest.

Ook bij Otje ging het met 3 spuiten. Volgens de DA ging het helemaal volgens het boekje. Toen de laatste injectie erin ging, zag ik binnen enkele seconden het leven uit haar ogen verdwijnen. Ze heeft nog 1 keer adem gehaald. Ooooh wat ging dat snel... ;(

Aan het overlijden van Otje tot en met de crematie aantoe heb ik 'fijne' herinneringen. Mijn eerste paard ging naar de slacht (toen bestonden crematoria nog niet echt). Daar heb ik altijd een naar gevoel aan over gehouden. Hij werd opgehaald en een vriend van mij was erbij toen het gebeurde. Hoewel dat een nuchter persoon was en geen paardenman, was hij echt behoorlijk van de kaart.

Ivm trailerangst was het geen optie om Otje te vervoeren. Los daarvan zou ik sowieso, als ik ooit nog eens voor de keuze sta, weer voor euthanaseren en cremeren kiezen. Voor mij voelt het als een mooi en waardig afscheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:20

MoniqueT schreef:
Misschien een hele rare vraag hoor ... Maar mijn vader was slager en heel vroeger werd er nog bij boeren aan huis geslacht. Het schietmasker lag dus gewoon thuis bij ons en ik heb regelmatig gezoen hoe varkens en koeien zo gedood werden.

Waarom mogen paarden niet ter plekke de kogel krijgen? Thuis, in de wei? Zal met wetgeving te makrn hebben, maar het is wel de minst stressvolle manier wellicht?

Volgens mij is dat vooral omdat je direct erna het dier moet verbloeden, oftewel via een halssnede laten leegbloeden. Dat wil je al niet op je erf maar volgens mij mag het idd ook niet vanwege wetgeving.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:02

KoudbloedKim schreef:
Jolliegirl schreef:
Ten tweede gaan mensen die wel op wedstrijd gaan, niet met een ziek paard of een paard met een gebroken been op pad.

Ten eerste: Een paard met een gebroken been mag niet eens meer naar het slachthuis vervoerd worden.
Ten tweede: Een ziek paard mag niet geslacht worden.
Ten derde: Als jouw paard ziek is, is er toch een kans dat je ook naar de kliniek moet rijden?

Waar ik op doel: Trailer geeft niet altijd stress.
Mensen denken veel te moeilijk.
Een slachthuis is net zulk onbekend terrein als wedstrijdterrein.
Maar omdat we ze bij de slacht dood maken is het opeens zielig en sneu, wat krom zeg! :)

Schieten aan huis mag WEL.
Mits de dierenarts het dier daarna alsnog doodspuit(hart stopt)
Een slachter mag niet verbloeden op eigen erf, dit is bij wet verboden, of je moet al het bloed opvangen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 23-05-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:04

Ik laat mijn paarden gewoon liever op hun eigen vertrouwde plekje inslapen dan met ze te gaan zeulen naar een onbekende plek. :)
Daar is helemaal niks kroms ook, ook al is het niet jouw mening.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:07

KoudbloedKim schreef:
Ik laat mijn paarden gewoon liever op hun eigen vertrouwde plekje inslapen dan met ze te gaan zeulen naar een onbekende plek. :)
Daar is helemaal niks kroms ook, ook al is het niet jouw mening.

Ik denk dat jij je even niet zo aangesproken moet voelen. :D
Lees mn 3 berichten naar maar eens goed door. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel. En dat heeft niets met een mening te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:08

Ik denk dat jij mij dan niet moet quoten als je mij niet aanspreekt. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:09

Jolliegirl schreef:
Ten tweede gaan mensen die wel op wedstrijd gaan, niet met een ziek paard of een paard met een gebroken been op pad.[/quote]

Ten eerste: Een paard met een gebroken been mag niet eens meer naar het slachthuis vervoerd worden.
Ten tweede: Een ziek paard mag niet geslacht worden.
Ten derde: Als jouw paard ziek is, is er toch een kans dat je ook naar de kliniek moet rijden?

Waar ik op doel: Trailer geeft niet altijd stress.
Mensen denken veel te moeilijk.
Een slachthuis is net zulk onbekend terrein als wedstrijdterrein.
Maar omdat we ze bij de slacht dood maken is het opeens zielig en sneu, wat krom zeg! :)

Schieten aan huis mag WEL.
Mits de dierenarts het dier daarna alsnog doodspuit(hart stopt)
Een slachter mag niet verbloeden op eigen erf, dit is bij wet verboden, of je moet al het bloed opvangen.[/quote

Hoe dood wil je hem hebben?Met een schietmasker is hij toch genoeg dood?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:10

Het gaat om het stoppen van het hart Geerke. En dat gebeurt alleen door een spuit of verbloeden, of lang genoeg wachten(Maar ook dit mag niet, om geen risico te hebben dat het paard toch weer opstaat bij bijvoorbeeld een niet volledig hersenschot)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:20

Ik heb bij drie paarden geweest toen ze ingeslapen werden, bij drie verschillende DA, maar bij alledrie geen bijzondere dingen, alleen de eerste keer ging de pony in protest voor de eerste sedatiespuit. Dat was minder. Maar zij was altijd al redelijk panisch bij welke DA dan ook.

Ik zou mijn paard wel naar de slacht brengen, vind dat verre van cru etc. Denk dat dat meer tussen onze oren zit. Helaas mag hij niet geslacht worden (paspoort keer kwijt geraakt dus nu duplicaat), dus als hij (hopelijk pas over een heeeeeeele lange tijd) niet zelf te rusten gaat, zal t toch met een spuitje worden.

Ben wel benieuwd of ze idd allemaal zieke paarden hebben genomen of (ook) paarden met blessure oid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:25

Jaan81, Je kan met een duplicaat ook laten schieten. Slachten mag dan idd niet, schieten wel, dan gaat ie daarna met de rendac mee. :)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:27

@Geerke: Schietmasker zorgt er enkel voor dat ze hersendood worden, daarna moet men inderdaad alsnog een dodelijke injectie geven of het dier laten doodbloeden.

Een paard thuis schieten mag, denk bijvoorbeeld maar aan een noodslachting (onder begeleiding van een DA).
Laatst bijgewerkt door D__S op 23-05-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:28

dollyspikkel schreef:
@Geerke: Schietmasker zorgt er enkel voor dat ze hersendood worden, daarna moet men inderdaad alsnog een dodelijke injectie geven of het dier laten doodbloeden.

Een paard thuis schieten mag, denk bijvoorbeeld maar aan een noodslachting.

Tussen zomaar schieten en een noodslachting zit ook weer verschil.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:31

Jolliegirl schreef:
dollyspikkel schreef:

Een paard thuis schieten mag, denk bijvoorbeeld maar aan een noodslachting.

Tussen zomaar schieten en een noodslachting zit ook weer verschil.

Was gewoon een voorbeeld om aan te tonen dat thuis schieten wel wettelijk is toegestaan onder omstandigheden.