Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Ik ben het hier wel helemaal mee eens.Topsport op een niveau bedrijven is per definitie niet vriendelijk. Niet voor de mens die een topprestatie moet leveren zoals een topturner en zo ook niet voor een paard op het hoogste niveau die ook nog eens bovenin de score moet lopen. Die moet altijd over hun grenzen in de training. En bij heel veel stallen gaan de deuren dan even dicht. Ook waar de klassieke rijkunst bedreven wordt.
terpentijn schreef:Ik word alleen niet zo blij van de niet zo sportieve opmerking van A. dat zij bij haar de laatste keer dan wel laag gepunt zou zijn omdat het een bekende combi betrof, en dat zij daarom haar kinderen dressuursport afraadt.
Beetje onprofessioneel van iemand die al zo vaak wél gewonnen heeft. dan es een keer niet en dan ligt het aan de jury?
Hiermee duidt zij eigenlijk het jureringssysteem in de dressuursport als niet kloppend.
Ook vind ik het een dubieus gegeven dat zij "daarom" haar kinderen liever niet in de dressuursport zou zien gaan.
Er van uitgaande dat zij in het artikel juist is geciteerd.
Free2 schreef:janderegelaa schreef:Topsport op een niveau bedrijven is per definitie niet vriendelijk. Niet voor de mens die een topprestatie moet leveren zoals een topturner en zo ook niet voor een paard op het hoogste niveau die ook nog eens bovenin de score moet lopen. Die moet altijd over hun grenzen in de training. En bij heel veel stallen gaan de deuren dan even dicht. Ook waar de klassieke rijkunst bedreven wordt.
Ik vraag me dan af nu ik jouw post lees hoe het dan zit met Valegro.. Ik hoor vanalles dat dat een 'happy athlete' zou zijn, dat Charlotte Dujardin en Carl Hester echt de paarden gewoon paard laten zijn. Is dat dan volgens jou niet zo? (Nogmaals dit is geen aanval maar interesse want ik vraag me altijd af hoe dat dan zit met paardenwelzijn op hoog niveau. Of Anky met haar LDR, doen Cornelissen en Gal daar ook aan? En is dat nu schadelijk voor die dieren of niet?)
janderegelaa schreef:Dat was voordat chemisch castreren bestond. En bij Anky gingen altijd eerst de stalruiters er even op en daarna Anky pas.
Painted Black is wel degelijk chemisch gecastreerd geweest alleen dat is meestal omkeerbaar.
[ [url=m/X0jdch.jpg]Afbeelding[/url] ]
Temeraire schreef:Wat is er op tegen dat ze er eerst iemand anders op laat? Ze mag toch best voorzichtig zijn? Daar doet ze niemand kwaad mee.
Crypto schreef:Temeraire schreef:Wat is er op tegen dat ze er eerst iemand anders op laat? Ze mag toch best voorzichtig zijn? Daar doet ze niemand kwaad mee.
idd wat is er op tegen? Anky heeft nooit onder stoelen en banken geschoven dat zze geen held is
Daarnaast ik word eigenlijk n beetje kriegel van die negativiteit richting Anky, Als er 1 iem is die een band heeft met dr paarden hart heeft voor dr paarden en zelf ook nog s REALISTISCH is is t Anky wel
Zijn de zeer negatievelingen ten aanzien van Anky wel eens bij haar geweest hebbben die GOED geluisterd naar wat ze verteld? o.a. dat de methode ldr NIET hoppa ff gedaan wordt maar geleidelijk (net als mensen doen bij athlethiek en schaatsen) gelijdelijk het sterker of/en langer maken van spieren zonder te overvragen vandaar dat ze met enkele secondes begint en dit LANGZAAM uitwerkt
Maar nooit langer dan enkel minuten en dan ontspanning Waarin ze verteld dat Timing alles zegt en vooral dat haar methode geen methode is om zonder instructeur met verstand van deze methode uit te voeren gezien bij foutief gebruik er van er wel degelijk blessures ontstaan
Ik zal nergens ontkennnen dat Anky vast wel n te harde ophouding heeft gemaakt net als alle ruiters en nog meer recreatieve wedstrijdruiters denk dat die groep paarden meer te verduren Hebben qua pijntjes en onbegrepen handelingen dan de dieren van Anky
Ik vind andere nlse amazones een stuk minder vriendelijk bijv Adelinde vind ik erg stug en hard rijden of nou ja dat vond ik bij parcival vaak opvallen maar goed ik heb makkelijk praten vanaf zijlijn maar om n vergelijking te maken.
Ik gun t Anky van harte zie dr graag nog s in de ring wereld mens vind ik t en ook vind ik dat ze idd te laag gejureerd is bij de OS
Enne termen als haar tijd is geweest wie zijn "wij"omdat te bepalen, Is vooral aan Anky zelf
Wel vindt ik dat Anky's zit stukken minder stabiel is dan het bij bonfire was maar misschien is dat ook omdat ik destijds anders keek dan nu
ik zeg Anky, als je gaat toy toy toy
en wat betreft ; chemisch castratie ? lekker belangrijk is haar keuze of zijn alle honden eigenaren die chemisch castreren ook slecht?
janderegelaa schreef:Chemische castratie is niet perse slecht hoewel het ook wel eens niet meer omkeerbaar is. Het is alleen wel vervelend als we van een paard nooit meer iets horen omdat hij het niet redt "binnen een systeem" en we er vervolgens ook niet meer mee kunnen dekken.
Het chemisch castreren voor een paard kan eigenlijk niet, er zijn geen medicijnen voor dus ze gebruiken het spul voor een varken meen ik, in elk geval voor een ander dier dan een paard. Het gevolg is vaak dat het paard eerst een fikse reactie krijgt met bulten op zijn lijf dus echt vriendelijk is het niet. En het werkt ook niet altijd. En als het wel werkt heb je het risico dat het paard niet meer vruchtbaar wordt als de injecties uitgewerkt zijn.
marley93 schreef:Misschien heeft ze de angst toch ietsje van haar moeder.
Maar ach, er zullen altijd mensen voor- en mensen tegen Anky zijn. Dat heb je toch met alles.![]()
Van mij heeft ze in ieder geval mijn respect en eeuwige penny-meisjes voorliefde.
Elisa2 schreef:Pfft Terpentijn, lekker negatief allemaal...kunnen maar beter allemaal niet meer op een paard stappen dan. Want ik zie bij de amateurs nog veel meer ellende...{gelukkig ook zat mensen die wel op een fijne manier rijden}
De laatste jaren is de dressuursport juist vriendelijker geworden, Charlotte en Carl rijden echt heel fijn vind ik en ook lekker allemaal op trens waar het kan.
En ook aan de duitse kant Helen Langehanenberg was een hele fijne combinatie bijvoorbeeld..ik heb het idee dat er juist meer naar harmonie en paardvriendelijke wijze van rijden gekeken word.
Elisa2 schreef:De laatste jaren is de dressuursport juist vriendelijker geworden, Charlotte en Carl rijden echt heel fijn vind ik en ook lekker allemaal op trens waar het kan.
En ook aan de duitse kant Helen Langehanenberg was een hele fijne combinatie bijvoorbeeld..ik heb het idee dat er juist meer naar harmonie en paardvriendelijke wijze van rijden gekeken word.
Amandavd schreef:Het mooiste vind ik nog dat het grootste commentaar altijd geleverd wordt door de mensen die zelf amper hun paard door de bak gestuurd krijgen. Op Bokt dan. Je zou toch denken dat mensen die het oh zo goed weten, het Anky wel even voor kunnen doen.
En daarmee bedoel ik niet dat mensen geen commentaar mogen geven, maar wellicht zou men eens in andermans schoenen moeten lopen voordat het kritiek uit. De paarden die Anky, Adeline, Charlotte, Edward, Carl etc onder hun kont hebben zijn niet de doorsnee tinker, kwpn-er of volbloeden. Het niveau wat zij rijden ligt ook vele malen hoger dan wat de meeste van ons doen.
Ik gun het Anky van harte.