Van Grunsven sluit achtste Spelen niet uit *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:21

Einmal is hier volgens mij als ooit of eens bedoeld. Geen 1 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:22

Sammyoo, ik denk dat hij bedoelt dat haar tijd geweest is.
Ze heeft al zoveel bereikt.

janderegelaa schreef:
Topsport op een niveau bedrijven is per definitie niet vriendelijk. Niet voor de mens die een topprestatie moet leveren zoals een topturner en zo ook niet voor een paard op het hoogste niveau die ook nog eens bovenin de score moet lopen. Die moet altijd over hun grenzen in de training. En bij heel veel stallen gaan de deuren dan even dicht. Ook waar de klassieke rijkunst bedreven wordt.
Ik ben het hier wel helemaal mee eens. :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:23

terpentijn schreef:
Ik word alleen niet zo blij van de niet zo sportieve opmerking van A. dat zij bij haar de laatste keer dan wel laag gepunt zou zijn omdat het een bekende combi betrof, en dat zij daarom haar kinderen dressuursport afraadt.
Beetje onprofessioneel van iemand die al zo vaak wél gewonnen heeft. dan es een keer niet en dan ligt het aan de jury?

Hiermee duidt zij eigenlijk het jureringssysteem in de dressuursport als niet kloppend.

Ook vind ik het een dubieus gegeven dat zij "daarom" haar kinderen liever niet in de dressuursport zou zien gaan.

Er van uitgaande dat zij in het artikel juist is geciteerd.

Nou, haar proef was echt wel een podium plek waard in London. Ik vind het zeker niet onsportief wat ze zegt, de proef was ook beter als in Peking en ze werd ook ondergewaardeerd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:24

ja die doen er ook aan (of hebben dat gedaan) en ja, dat is schadelijk. daar is toch al genoeg onderzoek naar gedaan?
Bovendien: zijn dat nu voorbeelden in de ring, die men als het streven naar mooie dressuur wil laten zien?
nee, dit is niet zoals paardrijden bedoeld is.
Wat krijgen we nu al jaren te ien?
Het ene paard gooit spectaculair met de voorbenen een eind weg, het volgende diribbelt een eind weg zonder een achterhand er onfer te zetten, de next one doet het redelijk maar zit volslagen vasrt in de rug. niemand die het ziet omdat het zulke "grote namen"zijn.
De groeten er mee, wanneer denkt iemand eens onafhankelijk en eerlijk?

Persoonlijk vind ik het niet om aan te zien. paardrjden was toch ooit eens "het paard net zo OHZ te doen lopen zoals het vrij in de wei diens bewegingen showt?"
Dat daar training voor nodig is, om het paard iemand op de rug te doen dragen zonder schade,, snapt iedereen (hoop ik).
Maar het vervolgens display van "kijk eens wat voor kunstjes ik mijn paard onder mij, nee DOOR mij kan laten doen"" vind ik zoals de huidige stand van zaken is verschrikkelijk om aan te zien verwwrongen halzen en nekken, achterbenen die niet meekomen, nergens enige natuurlijke schwung...Dit is dieren knechten, niet er een trotse of happy atleet van te "maken".
Waarom, dit alles?
O ja, om de eer, de punten, de glorie. Nooit om het paard.

Ik ben niet tegen dressuurwedstrijden, maar het gaat alles om de mens, en nooit om het paard. Die weet niks van dat lint, die beker, die glorie.

Dressuurwedstrijden zoals het momenteel er voor staat vind ik een archaísch achterhaald beeld weergeven, we weten nu toch wel beter, dat we dit niet (meer) willen zien?

Het is echt tijd voor verlichting, want wat zit het toch vastgeklonken in mekaar allemaal. men kent mekaar alemaal, men weet niks anders, dus het blijft maar zo, dit beeld.

Ik ben er van overtuigd dat er genoeg jongere ruiters zijn die beter/vriendelijker willen laten zien dan de huidige standaard. Echter: die krijgen nu ook steeds het huidige beeld voorgeschoteld. Ik hoop dan ook, dat die meer eigen gedachten hebben over hoe een wedstrijdpaard te voorschijn dient te komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:29

vur schreef:
En Cocktail en Junior? O en Partout en Krack C?

Dat was voordat chemisch castreren bestond. En bij Anky gingen altijd eerst de stalruiters er even op en daarna Anky pas.

Painted Black is wel degelijk chemisch gecastreerd geweest alleen dat is meestal omkeerbaar.
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:33

Free2 schreef:
janderegelaa schreef:
Topsport op een niveau bedrijven is per definitie niet vriendelijk. Niet voor de mens die een topprestatie moet leveren zoals een topturner en zo ook niet voor een paard op het hoogste niveau die ook nog eens bovenin de score moet lopen. Die moet altijd over hun grenzen in de training. En bij heel veel stallen gaan de deuren dan even dicht. Ook waar de klassieke rijkunst bedreven wordt.

Ik vraag me dan af nu ik jouw post lees hoe het dan zit met Valegro.. Ik hoor vanalles dat dat een 'happy athlete' zou zijn, dat Charlotte Dujardin en Carl Hester echt de paarden gewoon paard laten zijn. Is dat dan volgens jou niet zo? (Nogmaals dit is geen aanval maar interesse want ik vraag me altijd af hoe dat dan zit met paardenwelzijn op hoog niveau. Of Anky met haar LDR, doen Cornelissen en Gal daar ook aan? En is dat nu schadelijk voor die dieren of niet?)

Carl Hester heeft ook een tijd in Nederland gelest en kent het kunstje met de slof ook. Ik vind dat alleen niet per definitie dieronvriendelijk.
En buiten de trainingsmethodes om geloof ik dat de meeste topruiters hun paard wel paard laten zijn, binnen de kaders van hun waarde natuurlijk. 24/7 op de wei gaat niet gebeuren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:34

Oke dan, weer wat geleerd. Bijzonder. Dat ze geen held was, dat wist ik wel, maar chemische castratie was bij mij niet bekend.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:39

Zou gaaf zijn als ze weer mee zou doen maar het lijkt een beetje uit zijn verband getrokken. Ben benieuwd wie er uiteindelijk in het team komen!

janderegelaa schreef:
Dat was voordat chemisch castreren bestond. En bij Anky gingen altijd eerst de stalruiters er even op en daarna Anky pas.

Painted Black is wel degelijk chemisch gecastreerd geweest alleen dat is meestal omkeerbaar.
[ [url=m/X0jdch.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is er op tegen dat ze er eerst iemand anders op laat? Ze mag toch best voorzichtig zijn? Daar doet ze niemand kwaad mee.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:57

Temeraire schreef:
Wat is er op tegen dat ze er eerst iemand anders op laat? Ze mag toch best voorzichtig zijn? Daar doet ze niemand kwaad mee.

idd wat is er op tegen? Anky heeft nooit onder stoelen en banken geschoven dat zze geen held is

Daarnaast ik word eigenlijk n beetje kriegel van die negativiteit richting Anky, Als er 1 iem is die een band heeft met dr paarden hart heeft voor dr paarden en zelf ook nog s REALISTISCH is is t Anky wel

Zijn de zeer negatievelingen ten aanzien van Anky wel eens bij haar geweest hebbben die GOED geluisterd naar wat ze verteld? o.a. dat de methode ldr NIET hoppa ff gedaan wordt maar geleidelijk (net als mensen doen bij athlethiek en schaatsen) gelijdelijk het sterker of/en langer maken van spieren zonder te overvragen vandaar dat ze met enkele secondes begint en dit LANGZAAM uitwerkt
Maar nooit langer dan enkel minuten en dan ontspanning Waarin ze verteld dat Timing alles zegt en vooral dat haar methode geen methode is om zonder instructeur met verstand van deze methode uit te voeren gezien bij foutief gebruik er van er wel degelijk blessures ontstaan

Ik zal nergens ontkennnen dat Anky vast wel n te harde ophouding heeft gemaakt net als alle ruiters en nog meer recreatieve wedstrijdruiters denk dat die groep paarden meer te verduren Hebben qua pijntjes en onbegrepen handelingen dan de dieren van Anky

Ik vind andere nlse amazones een stuk minder vriendelijk bijv Adelinde vind ik erg stug en hard rijden of nou ja dat vond ik bij parcival vaak opvallen maar goed ik heb makkelijk praten vanaf zijlijn maar om n vergelijking te maken.

Ik gun t Anky van harte zie dr graag nog s in de ring wereld mens vind ik t en ook vind ik dat ze idd te laag gejureerd is bij de OS

Enne termen als haar tijd is geweest wie zijn "wij"omdat te bepalen, Is vooral aan Anky zelf :j

Wel vindt ik dat Anky's zit stukken minder stabiel is dan het bij bonfire was maar misschien is dat ook omdat ik destijds anders keek dan nu

ik zeg Anky, als je gaat toy toy toy :)

en wat betreft ; chemisch castratie ? lekker belangrijk is haar keuze of zijn alle honden eigenaren die chemisch castreren ook slecht?

janderegelaa

Re: Van Grunsven sluit achtste Spelen bij 'Rio 2016' niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:15

Chemische castratie is niet perse slecht hoewel het ook wel eens niet meer omkeerbaar is. Het is alleen wel vervelend als we van een paard nooit meer iets horen omdat hij het niet redt "binnen een systeem" en we er vervolgens ook niet meer mee kunnen dekken.

Het chemisch castreren voor een paard kan eigenlijk niet, er zijn geen medicijnen voor dus ze gebruiken het spul voor een varken meen ik, in elk geval voor een ander dier dan een paard. Het gevolg is vaak dat het paard eerst een fikse reactie krijgt met bulten op zijn lijf dus echt vriendelijk is het niet. En het werkt ook niet altijd. En als het wel werkt heb je het risico dat het paard niet meer vruchtbaar wordt als de injecties uitgewerkt zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:20

Als dat waar is, dan kan ik me niet voorstellen dat het dan toegestaan is om wedstrijden te rijden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:35

vur schreef:
Als dat waar is, dan kan ik me niet voorstellen dat het dan toegestaan is om wedstrijden te rijden.

Ze gebruiken hier Improvac. Dat is geregistreerd voor varkens om die berenlucht eraf te krijgen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:55

Crypto schreef:
Temeraire schreef:

idd wat is er op tegen? Anky heeft nooit onder stoelen en banken geschoven dat zze geen held is

Daarnaast ik word eigenlijk n beetje kriegel van die negativiteit richting Anky, Als er 1 iem is die een band heeft met dr paarden hart heeft voor dr paarden en zelf ook nog s REALISTISCH is is t Anky wel

Zijn de zeer negatievelingen ten aanzien van Anky wel eens bij haar geweest hebbben die GOED geluisterd naar wat ze verteld? o.a. dat de methode ldr NIET hoppa ff gedaan wordt maar geleidelijk (net als mensen doen bij athlethiek en schaatsen) gelijdelijk het sterker of/en langer maken van spieren zonder te overvragen vandaar dat ze met enkele secondes begint en dit LANGZAAM uitwerkt
Maar nooit langer dan enkel minuten en dan ontspanning Waarin ze verteld dat Timing alles zegt en vooral dat haar methode geen methode is om zonder instructeur met verstand van deze methode uit te voeren gezien bij foutief gebruik er van er wel degelijk blessures ontstaan

Ik zal nergens ontkennnen dat Anky vast wel n te harde ophouding heeft gemaakt net als alle ruiters en nog meer recreatieve wedstrijdruiters denk dat die groep paarden meer te verduren Hebben qua pijntjes en onbegrepen handelingen dan de dieren van Anky

Ik vind andere nlse amazones een stuk minder vriendelijk bijv Adelinde vind ik erg stug en hard rijden of nou ja dat vond ik bij parcival vaak opvallen maar goed ik heb makkelijk praten vanaf zijlijn maar om n vergelijking te maken.

Ik gun t Anky van harte zie dr graag nog s in de ring wereld mens vind ik t en ook vind ik dat ze idd te laag gejureerd is bij de OS

Enne termen als haar tijd is geweest wie zijn "wij"omdat te bepalen, Is vooral aan Anky zelf :j

Wel vindt ik dat Anky's zit stukken minder stabiel is dan het bij bonfire was maar misschien is dat ook omdat ik destijds anders keek dan nu

ik zeg Anky, als je gaat toy toy toy :)

en wat betreft ; chemisch castratie ? lekker belangrijk is haar keuze of zijn alle honden eigenaren die chemisch castreren ook slecht?

+1

Alles wat hierboven wordt gezegd, ben ik het mee eens. Alsof wij onze paarden allemaal altijd helemaal correct rijden! (Op ons niveau dan natuurlijk he, dat kun je niet vergelijken)

En dat ze de dapperste niet is vind ik ook niet raar. Ze heeft natuurlijk een paar nare smakken van haar paarden af gemaakt.

Wat betreft de zit doe ik een wilde gok: misschien dat het toch te maken heeft met dat ze twee kinderen heeft gekregen? Ik heb geen idee of dat invloed op je zit kan hebben, ik heb nog nooit kinderen gehad. :P

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:59

janderegelaa schreef:
Chemische castratie is niet perse slecht hoewel het ook wel eens niet meer omkeerbaar is. Het is alleen wel vervelend als we van een paard nooit meer iets horen omdat hij het niet redt "binnen een systeem" en we er vervolgens ook niet meer mee kunnen dekken.

Het chemisch castreren voor een paard kan eigenlijk niet, er zijn geen medicijnen voor dus ze gebruiken het spul voor een varken meen ik, in elk geval voor een ander dier dan een paard. Het gevolg is vaak dat het paard eerst een fikse reactie krijgt met bulten op zijn lijf dus echt vriendelijk is het niet. En het werkt ook niet altijd. En als het wel werkt heb je het risico dat het paard niet meer vruchtbaar wordt als de injecties uitgewerkt zijn.

ow wat jij nu typt wist ik niet, En als t klopt is t apart dat t mag maar anderzijds als t risico's heeft en of niet veilig is zou t dan niet verboden zijn en aALS er echt n gevvaar aan zit IK kan mij niet indenken dat Anky het dan zou doen en ik zou t heel spijtig vinden als ik me daarin vergis ik vindt Anky echt 1 vd eerlijkste en b daarna ook iem met veel zelfreflexie amazones in de hoge dressuur afgaande op wat ik van haar gezien heb dan he

@marley93 Dankjewel :)

edit zie nu de rest van je stukje volgens mij merkte ik dat al voor haar kinderen :) maar dat geeft niet t viel me alleen op dat ze niet meer zo stil en niet meer zo netjes recht zat als in bonfire periode

naast smakkers is Anky geloof ik altyd al n beetje n bangerd geweest (en dat geeft niks) ik vind t des te knapper dat ze ondanks haar bangige aanleg zo ver is gekomen met meerdere paarden (de meeste zelf naar de top gereden) kanje nagaan hoe ze was geweest zonder die bangige aanleg :)

ja ik vind Anky iem waar best met respect naar gekeken mag worden:)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:06

Misschien heeft ze de angst toch ietsje van haar moeder. :=

Maar ach, er zullen altijd mensen voor- en mensen tegen Anky zijn. Dat heb je toch met alles. :)
Van mij heeft ze in ieder geval mijn respect en eeuwige penny-meisjes voorliefde. :')

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:13

marley93 schreef:
Misschien heeft ze de angst toch ietsje van haar moeder. :=

Maar ach, er zullen altijd mensen voor- en mensen tegen Anky zijn. Dat heb je toch met alles. :)
Van mij heeft ze in ieder geval mijn respect en eeuwige penny-meisjes voorliefde. :')

ja zo is t idd :) ieder zn voorkeur natuurlijk

vind t alleen niet echt juist om dr helemaal af te branden n ieder is vrij om voor of tegen te zijn:) maar er is wel n verschil in tegen zijn en iem afbranden of aannames verspreiden (even in t algemeen)

ik ben iig benieuwd of ze gaat naar Rio mijn zege heeft ze :)

enne mijn respect heb ze ook ik herinner mij nog n Os die snachts werd uitgezonden vanwege tijdverschil nou mooi dat ik perse wilde kijken:) (en dat doe ik tegenwoordig enkel nog voor Sven kramer haha en ja voor anky ook als ze weer zou starten:) )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:32

In Nederland worden (ex-)kampioenen al snel afgeserveerd.
Anky was een van de succesvolst dressuurruiters ooit. In andere landen hebben zulke sporters eeuwige roem en respect. Ik hoop dat ze weer snel eens in de ring verschijnt, met welk paard dan ook.
Springen is natuurlijk veel eerlijker en transparanter. Dit in tegenstelling tot jury-sporten. Dat is zeker niet alleen in de paardenwereld zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:30

Pfft Terpentijn, lekker negatief allemaal...kunnen maar beter allemaal niet meer op een paard stappen dan. Want ik zie bij de amateurs nog veel meer ellende...{gelukkig ook zat mensen die wel op een fijne manier rijden}

De laatste jaren is de dressuursport juist vriendelijker geworden, Charlotte en Carl rijden echt heel fijn vind ik en ook lekker allemaal op trens waar het kan.
En ook aan de duitse kant Helen Langehanenberg was een hele fijne combinatie bijvoorbeeld..ik heb het idee dat er juist meer naar harmonie en paardvriendelijke wijze van rijden gekeken word.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:08

Carl reed vorig jaar in Den Bosch een jong paard, ik weet niet meer welke, en het algemene commentaar op de tribune was dat ze hem niet op hun paard wilden. Zo vriendelijk was het ook niet. Integendeel.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:41

Mensen vergeet EEN ding niet.
Door Anky is de dressuursport geworden wat het nu is.
Voor Anky hoorde wij er helemaal niet bij !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:45

janderegelaa schreef:
Carl reed vorig jaar in Den Bosch een jong paard, ik weet niet meer welke, en het algemene commentaar op de tribune was dat ze hem niet op hun paard wilden. Zo vriendelijk was het ook niet. Integendeel.

Een LL x Negro waar hij bijna niet op kon blijven zitten bedoel je? :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:37

Elisa2 schreef:
Pfft Terpentijn, lekker negatief allemaal...kunnen maar beter allemaal niet meer op een paard stappen dan. Want ik zie bij de amateurs nog veel meer ellende...{gelukkig ook zat mensen die wel op een fijne manier rijden}

De laatste jaren is de dressuursport juist vriendelijker geworden, Charlotte en Carl rijden echt heel fijn vind ik en ook lekker allemaal op trens waar het kan.
En ook aan de duitse kant Helen Langehanenberg was een hele fijne combinatie bijvoorbeeld..ik heb het idee dat er juist meer naar harmonie en paardvriendelijke wijze van rijden gekeken word.

idd negatief, maar wel de waarheid helaas.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:44

Elisa2 schreef:

En dat is alleen maar een goede ontwikkeling. Wel heb ik het idee alsof er steeds meer polarisatie plaatsvindt: kamp 'vriendelijk' waarin het om niks anders draait dan paardenwelzijn, met o.a. Carl/Charlotte/Helen, en kamp 'onvriendelijk' waarin het paardenwelzijn onderaan de prioriteitenlijst zou zijn waar bijvoorbeeld Anky vaak in geplaatst wordt. Ik vind dat nogal zwart-wit en geloof er niet in.

Edit; dus niet tegen jou hoor, maar wat ik in het algemeen opmerk.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 20-05-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:44

Het mooiste vind ik nog dat het grootste commentaar altijd geleverd wordt door de mensen die zelf amper hun paard door de bak gestuurd krijgen. Op Bokt dan. Je zou toch denken dat mensen die het oh zo goed weten, het Anky wel even voor kunnen doen.

En daarmee bedoel ik niet dat mensen geen commentaar mogen geven, maar wellicht zou men eens in andermans schoenen moeten lopen voordat het kritiek uit. De paarden die Anky, Adeline, Charlotte, Edward, Carl etc onder hun kont hebben zijn niet de doorsnee tinker, kwpn-er of volbloeden. Het niveau wat zij rijden ligt ook vele malen hoger dan wat de meeste van ons doen.

Ik gun het Anky van harte.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:48

Amandavd schreef:
Het mooiste vind ik nog dat het grootste commentaar altijd geleverd wordt door de mensen die zelf amper hun paard door de bak gestuurd krijgen. Op Bokt dan. Je zou toch denken dat mensen die het oh zo goed weten, het Anky wel even voor kunnen doen.

En daarmee bedoel ik niet dat mensen geen commentaar mogen geven, maar wellicht zou men eens in andermans schoenen moeten lopen voordat het kritiek uit. De paarden die Anky, Adeline, Charlotte, Edward, Carl etc onder hun kont hebben zijn niet de doorsnee tinker, kwpn-er of volbloeden. Het niveau wat zij rijden ligt ook vele malen hoger dan wat de meeste van ons doen.

Ik gun het Anky van harte.

Ik zou niet eens op dat niveau willen rijden als je daarvoor moet plukken en rukken en prikken!!
Ik rijd ook geen wedstrijden en wil dat ook niet eens. Maar ik krijg wel kundige begeleiding in het trainen.