Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:50

Vind het altijd heel bijzonder om te lezen dat het een kleine groep is. Een kleine groep is in mijn ogen hooguit 10 /15 man. En ik krijg ook niet echt de indruk dat men er meer aan doet dan symtoom bestrijding. Maar als je er eens heel nuchter naar kijkt is het te gek voor woorden dat een best wel grote groep zo'n terreur kan voeren en de consequenties minimaal zijn.
Vraag me ook altijd weer af wie dit allemaal betaald.
De gemiddelde horecaondernemer hangt gelijk aan de hoogste boom als er buiten zijn schuld ook maar iets in zijn zaak gebeurt en bij het voetbal halen mensen de schouders op. Onder het mom van; dat heb je nou eenmaal. Kleine groep. Vervelend dat het gebeurt.

capopjekop

Re: Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:08

Je moet het relatief bekijken. Vorig seizoen zijn er bijna 6 miljoen stadionbezoeken geweest. Als je daar de incidenten tegen afzet is het een klein percentage dat over de scheef gaat.

Daarnaast heeft iedere sport negatieve en positieve kanten. Voetbal is natuurlijk wel de grootste sport van ons land en het trekt mensen uit alle bevolkingsgroepen aan. Bij hockey en paardensport vind je een ander publiek dan bij voetbal. Daarnaast is voetbal veel intensiever om te volgen. Er komt adrenaline bij kijken, supportersgroepen die elkaar vocaal wat proberen te dissen en de scheidsrechter kan met zijn beslissingen soms ook voor een verhitte sfeer zorgen. Allemaal elementen waardoor mensen soms even vergeten dat het uiteindelijk maar een spelletje is. Ze zeggen niet voor niks dat voetbal de belangrijkste bijzaak is in het leven :D

Ik praat het zeker niet goed, want geweld is niet goed te praten en zeker niet tegen onschuldige dieren. Maar ik word er wel een beetje moe van dat er bij elk incident weer mensen met hun vinger gaan wijzen naar de sport. Met de sport is niks mis en met fanatiek supporter zijn ook niet. Kijk naar de mensen die fout doen en pak die hard aan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:19

Dit bericht is dacht ik door RTV Oost ook op FB gedeeld, hieronder werd er ook gesproken over het feit dat de paarden eigenlijk niet genoeg beschermd waren tegen dit soort geweld.

Ik was er niet bij, en heb geen idee hoe en wat. Meestal gaat het vrij gemoedelijk :=

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:14

Vaak is het ook zo dat als je een groep van 1000 man buiten hebt staan voor de ingang je ze beter even kunt laten (mits ze rustig blijven en niks vernielen) dan de ME er direct op af sturen, dat werkt vaak als een rode doek op een stier..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:25

Helaas xverax werkt dat niet ze slopen altijd wat en zoeke juist de confrontatie op. Als de ME ze hun gang had late gaan was er voor miljoenen gesloopt.

Moraal van het verhaal. ME slaat niet hard genoeg.. de straffen te laag en het volk is labiel

En de zogenaamde jankende ouders.. hadden ze maar naar de beveiliging moeten luisteren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:51

Kom jij zelf ooit bij een voetbalwedstrijd? Wat een hoop aannames en vooroordelen in zo'n kort stukje.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:54

Als je ff terug had gelezen... ik werk dagelijks met voetbal wedstrijden dat is mijn werk zowel uit als thuis wedstrijden.

Niks geen vooroordelen maar helaas feiten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:58

Sorry hoor dat ik niet van iedereen ieder bericht terug lees :')

Dan zullen wij wel een hele brave groep zijn. Zelden problemen, zowel uit als thuis niet. Overigens snapte ik vroeger de verhalen nooit als mensen de ME of politie de schuld gaven dat het uit de hand liep. Maar ik merk dat je als supporter al snel als crimineel of potentieel gevaarlijk wordt behandeld. Je zou er bijna rebels door worden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:00

Capop ik zeg altijd wil je er niet mee geassocieerd worden en geen klappen .. loop er dan bij weg.. en ga de andere kant op. Heb jener ook geen last van

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:04

Soms kun je niet zomaar weg of je ziet het te laat aankomen. Zeker als je een paar drankjes ophebt kun je soms wat trager reageren.

Maar goed, dit is toch een discussie die altijd zal blijven bestaan. Sommige voetbalsupporters zouden wat minder agressief moeten zijn en de overheid moet supporters meer als mensen gaan benaderen, dan zou het er al een stuk beter uitzien allemaal. Wie weet kunnen we dan ooit gewoon weer relaxt naar een awayday zonder al die bizarre combi's en politiebegeleiding.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:09

Bon_charmeur schreef:
Capop ik zeg altijd wil je er niet mee geassocieerd worden en geen klappen .. loop er dan bij weg.. en ga de andere kant op. Heb jener ook geen last van

En helaas is dat soms dus knap lastig wanneer je ook door beveiligers, politie, enz allemaal als asociale supporter wordt behandeld.
Wanneer ik, als doodnormale goedbedoelende voetballiefhebber, mee wil naar een uitwedstrijd wordt ik vaker dan me lief is behandeld als een groot stuk tuig.
Wordt als een stuk vee opgedreven van bus/trein naar stadion en als ik maar iets uit de pas loop wordt me meteen op niet al te vriendelijke manier duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is.
Nu ben ik een behoorlijk gemoedelijk mens maar zelfs bij mij kunnen bovengenoemde personen zorgen voor een steeds korter wordend lontje.

Een cursus "sociaal communiceren met supporters " zou niet verkeerd zijn;-)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:53

Nou, komt ie:
ik weet uit ervaring dat communiceren met dolle supporters vaak erg lastig is. Als de m.e voor hun neus staat is er in het traject ervoor al wat mis gegaan in de communicatie tussen de supporters en normale politie. Ze worden meerdere malen gewaarschuwd met: hier spreekt de politie, wanneer u zich niet verplaatst kan er geweld tegen u gebruikt worden. Dan volgt altijd het boe gejuich.. Nog nooit een supporter gezien die vooraan stond en zich toen omdraaide. Ik kan niet zo heel hard rennen maar als ik een supporter raak, sta je zeker te dichtbij. En nee, ik aai niet. Je was gewaarschuwd.
Maarrrrrrr ook wel eens een groep supporters gehad welke het na 15 minuten wel hadden gezien en rustig worden en normale vragen konden stellen. Ja daar kan je dan wel mee communiceren. Wel op afstand maar communicatie is mogelijk.
Zondag was ik er niet bij dus kan uiteraard niet oordelen over hoe en wat. Maar op de video's die ik later terug heb gezien zijn er echt zeer zielige portretten rond lopen die later afgeven op de politie terwijl ze zelf de broeksriemen uit de broek trekken om de paarden te meppen.. Praat dat maar eens goed.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:03

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:27

Je hebt nu eenmaal een groep mensen dat zich laat op naaien door een ander.
Er is er altijd 1 die begint met een grote bek en wat gaat lopen sarren, als dat bij die ene blijft is er uiteraard geen probleem.
Maar op de een of andere manier laten bepaalde mensen zich vrij gemakkelijk op jutten waar door het niet bij die ene blijft.
Je hebt dan de schreeuwers die eigenlijk alleen maar een grote bek hebben en dan heb je dus de categorie mensen die gewoon meteen gaat slopen, die raken vaak zo opgefokt dat ze zoveel adrenaline in zich hebben dat ze een waas hebben voor hun ogen.
Tel daar wat drank bij op (sommige hebben al wat op voordat ze het stadium in komen) en je hebt een soort mens dat gewoon niet voor reden vatbaar is en zich door alles en iedereen geïntimideerd voelt.

Die laatste groep zoekt gewoon de gelegenheid op om te gaan slopen of te knokken. Ze wachten het juiste moment af en gaan los. Die komen niet voor het voetbal maar gebruiken het voetbal als middel.

Het vervelende is dat het niet op hun voorhoofd staat geschreven. (gosh zou wat zijn :7 )
De politie/ ME kan dan niet anders dan volgens bepaalde protocollen werken, val je op en trek je op een negatieve wijze de aandacht dan ben je gewoon de lul.
Simpel zat.
Als je gewoon de aanwijzingen opvolgt dan hoef je geen problemen te verwachten en ja die aanwijzingen geven ze niet met een vriendelijke glimlach.
Maar volgens mij heb je dat als wel willende supporter te danken aan de relschopper.

Er is een hele docu over geweest over relschoppers van voetbalclubs op tv en schrik niet die laatste groep is gewoon hartstikke goed georganiseerd.
Dat kwam in die docu wel naar buiten, je zou het bijna georganiseerde misdaad kunnen noemen.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:08

Orchidee21 schreef:
Nou, komt ie:
ik weet uit ervaring dat communiceren met dolle supporters vaak erg lastig is. Als de m.e voor hun neus staat is er in het traject ervoor al wat mis gegaan in de communicatie tussen de supporters en normale politie. Ze worden meerdere malen gewaarschuwd met: hier spreekt de politie, wanneer u zich niet verplaatst kan er geweld tegen u gebruikt worden. Dan volgt altijd het boe gejuich.. Nog nooit een supporter gezien die vooraan stond en zich toen omdraaide. Ik kan niet zo heel hard rennen maar als ik een supporter raak, sta je zeker te dichtbij. En nee, ik aai niet. Je was gewaarschuwd.
Maarrrrrrr ook wel eens een groep supporters gehad welke het na 15 minuten wel hadden gezien en rustig worden en normale vragen konden stellen. Ja daar kan je dan wel mee communiceren. Wel op afstand maar communicatie is mogelijk.
Zondag was ik er niet bij dus kan uiteraard niet oordelen over hoe en wat. Maar op de video's die ik later terug heb gezien zijn er echt zeer zielige portretten rond lopen die later afgeven op de politie terwijl ze zelf de broeksriemen uit de broek trekken om de paarden te meppen.. Praat dat maar eens goed.

Ik praat nergens het gedrag van de relschoppers goed hè, laten we dat even vooropstellen! Absoluut niet zelfs. Ze maken mijn leuke voetbaluitje daarmee echt niet leuker.

Mijn vorige bericht ging dan ook over communiceren in rustige situaties. Situaties waarin nog niets aan de hand is. Bijvoorbeeld het verplaatsen van trein /bus naar stadion. De toon waarop ik soms aangesproken wordt is echt tenenkrommend.
Heeft dus niets te maken met dolgedraaide supporters! Ik ben op dat moment een heel normaal persoon die gewoon een voetbalwedstrijd wil gaan kijken maar door het huidige systeem als een stuk vee behandeld word. Ik snap dat een paar wel doorgedraaide supporters daarvoor gezorgd hebben maar ik neem aan dat wanneer er geen vuiltje aan de lucht is, beveiligers/politiemensen toch wel over genoeg mensenkennis en communicatieve vaardigheden beschikken om mensen fatsoenlijk te benaderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:25

En dat is mijn ervaring dus ook. Het is toch van de zotte dat je als voetbalsupporter bijvoorbeeld niet zonder begeleiding naar een tankstation mag om naar het toilet te gaan. De mannen mogen achter de bus plassen, de vrouwen moeten beleid door stewards naar het toilet. Ze gaan nog net niet mee het hokje in :')

En je hoort ons idd nergens die relschoppers goedpraten. Nogmaals, zij verpesten het juist voor een hoop 'normale' voetballiefhebbers. Maar je kunt in mijn ogen een deel van de onrust voorkomen door zelf mensen zo normaal mogelijk te behandelen en niet als klapvee.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:40

Ja, ik snap de frustratie maar dat is ooit verknald door de "supporter" voor jullie. Die zich waarschijnlijk niet kon gedragen. En dat de m.e. Niet altijd vriendelijk is oké maar ik weet van de stewards en normale agenten hier dat er prima mee te communiceren is in twente. Wat je geeft, krijg je terug. Dus inderdaad jammer van jullie negatieve ervaringen. Maar pak een no-risk wedstrijd tegen Twente en wie weet verandert jullie beeld. Ik zal je zelfs de hand schudden ;-)

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:45

Orchidee21 schreef:
Ja, ik snap de frustratie maar dat is ooit verknald door de "supporter" voor jullie. Die zich waarschijnlijk niet kon gedragen. En dat de m.e. Niet altijd vriendelijk is oké maar ik weet van de stewards en normale agenten hier dat er prima mee te communiceren is in twente. Wat je geeft, krijg je terug. Dus inderdaad jammer van jullie negatieve ervaringen. Maar pak een no-risk wedstrijd tegen Twente en wie weet verandert jullie beeld. Ik zal je zelfs de hand schudden ;-)

Ik ben er elke wedstrijd in de Veste! Zit je bij de bereden?

En het is echt maar een klein groepje. Niet alleen voor ons. Maar ook nu weer. Vooral nu zijn het de zogenaamde "successupporters " , voor het kamioensxhap wisten ze amper van het bestaan van FCT en nu staan ze vooraan te blèren. Ik weet dat bij de rellen afgelopen weekend weinig tot geen echte vak P ' ers betrokken waren.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:50

capopjekop schreef:
En dat is mijn ervaring dus ook. Het is toch van de zotte dat je als voetbalsupporter bijvoorbeeld niet zonder begeleiding naar een tankstation mag om naar het toilet te gaan. De mannen mogen achter de bus plassen, de vrouwen moeten beleid door stewards naar het toilet. Ze gaan nog net niet mee het hokje in :')

En je hoort ons idd nergens die relschoppers goedpraten. Nogmaals, zij verpesten het juist voor een hoop 'normale' voetballiefhebbers. Maar je kunt in mijn ogen een deel van de onrust voorkomen door zelf mensen zo normaal mogelijk te behandelen en niet als klapvee.

Whaha, ze gingen bij mij eens zo ver met fouilleren dat ik dacht dat ze me mijn tampon eruit wou trekken. Niet normaal! Was bij de bekerfinale in de Kuip. Mevrouw de steward nam haar taak wel heeeeel erg serieus!!
De jongens achter mij vonden het een beetje te ver gaan en grepen in.
Fouilleren prima, maar een inwendig onderzoek laat ik wel aan de dokter over;-)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:50

Mijn vriend zat op het moment van de rellen ook opgesloten in het home, ze hebben ruim een uur opgesloten gezeten.
Van wat ik weet is dat de Politie dit inderdaad uitgelokt heeft. De politie probeert al heel lang het home in te komen en redenen te zoeken om de vak-p uit te lokken.
Er ging er inderdaad niet zacht zinnig aan toe, mijn zwager was gegrepen door een politie hond, en supporters die flink toe getakeld waren, waaronder een die een glip op de kop had tot op het schedel.
Zondag avond zat ik in de bios tegen over het stadion en heb het dus niet meegekregen. Voor ik de bios in ging, hoorde ik supportes van vak-p nog liedjes zingen en was er totaal niks aan de hand (geen hatelijke liedjes)
Ik snap sowieso zo niet dat ze de paarden niet gewoon terug hadden getrokken, dan had dit voorkomen kunnen worden.
En @mamaloutjuh reken er maar op dat het geen "successupporters" Als dat zo was waren ze al lang vertrokken. en in vakp kom je niet zomaar, mijn neefje heeft jaren op de wachtlijst gestaan voor een vakp seizoenskaart.
Ik vind het jammer dat na alle tegenslagen die twente heeft gehad, dat ze nu zo weer negatief in het nieuws moeten komen.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:57

amy_luna schreef:
Mijn vriend zat op het moment van de rellen ook opgesloten in het home, ze hebben ruim een uur opgesloten gezeten.
Van wat ik weet is dat de Politie dit inderdaad uitgelokt heeft. De politie probeert al heel lang het home in te komen en redenen te zoeken om de vak-p uit te lokken.
Er ging er inderdaad niet zacht zinnig aan toe, mijn zwager was gegrepen door een politie hond, en supporters die flink toe getakeld waren, waaronder een die een glip op de kop had tot op het schedel.
Zondag avond zat ik in de bios tegen over het stadion en heb het dus niet meegekregen. Voor ik de bios in ging, hoorde ik supportes van vak-p nog liedjes zingen en was er totaal niks aan de hand (geen hatelijke liedjes)
Ik snap sowieso zo niet dat ze de paarden niet gewoon terug hadden getrokken, dan had dit voorkomen kunnen worden.
En @mamaloutjuh reken er maar op dat het geen "successupporters" Als dat zo was waren ze al lang vertrokken. en in vakp kom je niet zomaar, mijn neefje heeft jaren op de wachtlijst gestaan voor een vakp seizoenskaart.
Ik vind het jammer dat na alle tegenslagen die twente heeft gehad, dat ze nu zo weer negatief in het nieuws moeten komen.

Hoe zo zouden successupporters allang vertrokken zijn? Omdat het niet zo goed gaat nu?
De definitie van successupporters in deze; supporters die na successen zijn gekomen.
Ik zeg dus niet dat ze bij geen succes meteen weggaan. Het is gewoon een benaming die ze gegeven is door de "oude, vaste kern".

Een grote groep van deze nieuwe supporters heeft een beetje verkeerde ideeën van supporteren.
Qua rellen was het heel wat jaren erg rustig bij ons....

Na ja, ik kan heel erg uitweiden maar dat heeft niet veel nut.
Ik ben al ruim 20 jaar lid van Vak P dus weet wel een beetje hoe het zit....Denk ik;-)

Dat ze de paarden niet terugtrekken is logisch lijkt me. Daarvoor lopen ze er. Ondanks dat ik het ook zielig vind.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:02

Bon_charmeur schreef:
Helaas xverax werkt dat niet ze slopen altijd wat en zoeke juist de confrontatie op. Als de ME ze hun gang had late gaan was er voor miljoenen gesloopt.

Moraal van het verhaal. ME slaat niet hard genoeg.. de straffen te laag en het volk is labiel

En de zogenaamde jankende ouders.. hadden ze maar naar de beveiliging moeten luisteren

Ik neem aan dat je van Rj bent?
Mag ik vragen waar jij stond op moment dat het bij de hoofdingang mis ging?
Ik vind namelijk dat je een beetje stoere dingen roept waarvan ik me even achter men oren moet krabben

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:22

_San87_ schreef:
rachellevis schreef:
Ik ben het met Jodi eens. Mijn man was daar ook aanwezig. Hij zegt dat de ME het erger heeft gemaakt. Tuurlijk waren ze boos en tuurlijk hadden ze de paarden niets mogen doen. Maar de toeschouwers/supporters uit vak P mochten niet eens weg. Ze werden gewoon het home weer ingedreven, terwijl ME busjes de uitgang barricadeerden. Er zitten altijd rotte appels tussen, maar ik geloof dat dit eerst eens goed onderzocht moet worden. Ook ben ik van mening dat als ze paarden gaan inzetten voor dit soort dingen, ze de paarden beter mogen beschermen.

Altijd makkelijk, ruzie zoeken en dan de ME de schuld geven als ze hun werk doen :D.

die rotteappels komen niet voor de voetbal hoor!!! die zouden ze echt eens goed mogen aanpakken :(

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:36

Crystallady ik stond er bij. Dus moet vooral lachen om het feit dat er geschreeuwd word dat de politie het uitlokt en de ME. Alsof hun graag hun leven wagen. En zoals het verteld word is het ook niet gegaan. De supporters was geen land mee te bezeilen meer op dat moment. En werden eerst vriendelijk verzocht te vertrekken. MEERDERE KEREN!

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:41

Bon_charmeur schreef:
Crystallady ik stond er bij. Dus moet vooral lachen om het feit dat er geschreeuwd word dat de politie het uitlokt en de ME. Alsof hun graag hun leven wagen. En zoals het verteld word is het ook niet gegaan. De supporters was geen land mee te bezeilen meer op dat moment. En werden eerst vriendelijk verzocht te vertrekken. MEERDERE KEREN!

ik stond er zelf ook bij maar dan heb ik dat vast gedroomd want het is toch echt heel anders gegaan.
maar goed dit word een beetje erg off topic dus ik ga geen discussie voeren