Onderzoek naar aanval op jachtruiter stopgezet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tessake

Re: Onderzoek naar aanval op jager stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:26

duif wordt ook gegeten geen idee of de stadsduiven daarvoor gebruikt worden (sowieso wel die van de duivenmelker zelf die niet meer goed zijn gaan de pot in) maar de houtduiven die afgeschoten worden gaan ook de pan in

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:26

Ik gaf ook voorbeelden van niet op het menu staande dieren die ook worden gevangen. Nee, geen jacht omdat je moeilijk midden in de stad duiven kunt afknallen :') en ratten zijn ook zo ellendig neer te schieten :+ en hoe heten die gravers in de dijken ook al weer... Die staan iig in NL niet op het menu.

Stadsduiven worden naar mijn weten niet opgediend.

Als egels overlast gaan geven zullen er vast ook wel vangkooien komen en in andere landen staat er ook eekhoorn op het menu dus zo gek zal dat niet zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-04-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:34

linky schreef:
Als die man in volle galop de hoek om komt, niet wetend dat zich daar personen bevinden? Er staan vaak wallen om die weilanden?
Ben ook geen voorstander van een echte vossenjacht maar ze wisten dat de meute daar langs kwam, en gingen evenzogoed niet aan de kant. Als er bij een hindernis in Boekel gefloten wordt weet je ook dat je moet maken dat je weg komt.
Beide partijen niet echt slim bezig.

Dit idd...de beelden zijn vanuit zo'n hoek genomen dat je niet kunt zien hoeveel zicht die ruiter had. Dan ga je als activist ook nog eens midden op het pad staan en blijft daar staan terwijl je weet dat de meute eraan komt; om die jachthoorn kon niemand heen namelijk.
Dat hij gewoon doorrijd vind ik dan idd wel weer een ander verhaal ja, maar het incident op zich? Nee valt niks over te zeggen omdat je nu niet kunt oordelen of die man die mensen op tijd kon zien ja of nee.

Wat betreft de op zelf; ik ben ook tegen de jacht en dit soort pleasure jagers, maar dat praat niet goed wat die ene jager overkomen is. Dierenactivisten zijn zeker niet heilig...integendeel zelfs. Dat bewijst dit incident wel.
En dat iemand anders ooit een activist overhoop heeft gereden, hoeft een ander niet voor gestraft worden. Want zo komt het wel over in die post met het gelinkte filmpje; zo van, die gast moet niet zeuren, want kijk maar wat ze zelf doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:46

terpentijn schreef:
Back on topic en filmpje: dat gedrag van die ruiter is natuurlijk zwaar van de bezopene (letterlijk of figuurlijk te nemen). Ook ik vind dat de protesten daar door de protesteerders beter via andere, minder activistische, wegen genomen zouden kunnen worden, maar het gedrag van de ruiter is natuurlijk buitengewoon onverantwoordelijk. En die rijdt dan ook nog lekker door.
Die mag voor mij wel vervolgd worden voor het moedwillig toebrengen van zwaar letsel.

Volgens mij kijk je wel een beetje bevooroordeeld naar dit filmpje, je kan helemaal niet zien waar de ruiter vandaan komt en of hij die mensen vanuit daar wel kon zien, bovendien is het lastig te zeggen of zo'n paard onder controle is als je alleen kijkt naar een voorbij spurtende kont :? . Dus de conclusie dat zo iemand moedwillig iemand aanrijdt is dan alleen gebaseerd op je eigen vooroordeel over jagers volgens mij >;) ?
Doorrijden is natuurlijk niet normaal maar dat hoefde ook niet perce de intentie van de ruiter te zijn. Bovendien vind ik het een beetje hypocriet om het halve topic te klagen over bedreigende/intimiderende mensen en dan van een ander te verwachten dat hij te midden van een groep intimiderende gemaskerde activisten ff stopt om verzekeringsgegevens uit te wisselen :o? ?

Het is natuurlijk niet gek dat normale jagers ed niet in de media komen, het is helemaal niet mediageniek om te vertellen dat dingen ook normaal en goed gaan, als je reclame tijd wilt verkopen moet je een doorgedraaide dramaqueen in je programma hebben of een organisatie moet zelf zijn propaganda kunnen bekostigen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:52

Als zo'n paard niet onder controle is en de betreffende ruiter geen "vooruitziende"blik heeft vraag ik me af wat hij in zo'n jachtsituatie te zoeken heeft. Niets dus.A;s die niet door zou hebben dat-ie iemand overhoop rijdt die rechtop staat ben je mijns inziens "ziende blind". Of te jachtgeil.

Hypocriet ben ik nergens, ik zeg altijd exact wat ik ergens van vind. ALLE omstandigheden in aanmerking genomen, dus in dit geval ook dat de protesterenden (zoals ik in dit topic ook al eerder schreef) niet handig bezig zijn om om een dergelijke wijze hun ongenoegen duidelijk te maken. Dat moet via wetten of politiek, natuurlijk niet zó.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:54

@ Collie2008; Waar haal jij in godsnaam die 90% vandaan? Misschien moet je je eerst eens inlezen voordat je zulke onzin uitkraamt want het slaat echt nergens op.

Er wordt hier gezegd dat de jagers meer moeten uitleggen zodat mensen het beter begrijpen, naar mijn inzien wordt dat hier al gedaan en jullie worden zelfs allemaal uitgenodigd om het te komen bespreken en bekijken. Doe daar dan wat mee!

In Canada wordt veel meer gejaagd dan in Nederland, logisch want er zit natuurlijk veel meer wild. Maar ik kan je wel vertellen dat de meeste jagers (iedere jager die ik ken) niet jagen omdat ze het leuk vinden om alles af te knallen. Het gaat er om dat de mensen in hun eigen behoeftes (voedsel) voorzien in plaats van alles van de winkels te kopen. Diezelfde mensen hebben hun eigen groentetuin om hun dieet aan te vullen. Het ziet er dus als volgt uit; er wordt gejaagd en gevist (meestal door de man alhoewel het vissen ook vaak familie uitjes zijn met de kinders) en er is een behoorlijke groentetuin (meestal bijgehouden door de vrouw) om daarvan het grootste gedeelte van het jaar van te leven.

Wat ik nooit snap is dat veel Nederlanders het zo zielig vinden om die arme beestjes af te schieten maar het wel voorkomen normaal vinden dat dieren worden gedood die nooit vrij buiten hebben kunnen lopen. Persoonlijk zou ik liever het hert zijn dat een goed leven in de natuur heeft gehad en dan wordt neergeschoten dan een koe die nooit echt koe heeft kunnen zijn (extreem voorbeeld; een kistkalf).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:03

Ja daar zat ik al op te wachten: de bio-industrie wordt er weer bijgehaald als een soortement van excuus. dat is in het geheel niet vergelijkbaar met jagen. beheersjacht bedoel ik dan.

Ik spreek liever met de jagers zélf dan met mensen die er niets vanaf weten. Educate yourself, heet dat.

Dat schijnt echter nogal lastig te zijn, met name als je kritische vragen stelt.

Datzelfde euvel had ik ook eens met een paardenhouder waarbij ik meermaals als privé figuur 9dus niet om er iets over te schrijven of zo) over de vloer en in de stallen kwam (trots) die ook een kalvermesterij had achter het huis. Nooit, maar dan ook nooit heb ik ooit een blikje in DIE stallen mogen nemen. ook niet toen ik het na enkele malen daar geweest te zijn eens een keer vroeg.

Tsja... dan vraag je je vanzelf meer af als dat er wellicht "te verbergen" zou zijn.

Uiteindelijk komt natuurlijk toch het rad boven water, wat men allemaal kan voorkomen door gewoon zélf openheid van zaken te geven. En aldusde niet weter béter in te lichten mochten er misvattingen over bestaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:12

terpentijn schreef:
Als zo'n paard niet onder controle is en de betreffende ruiter geen "vooruitziende"blik heeft vraag ik me af wat hij in zo'n jachtsituatie te zoeken heeft. Niets dus.A;s die niet door zou hebben dat-ie iemand overhoop rijdt die rechtop staat ben je mijns inziens "ziende blind". Of te jachtgeil.

Hypocriet ben ik nergens, ik zeg altijd exact wat ik ergens van vind. ALLE omstandigheden in aanmerking genomen, dus in dit geval ook dat de protesterenden (zoals ik in dit topic ook al eerder schreef) niet handig bezig zijn om om een dergelijke wijze hun ongenoegen duidelijk te maken. Dat moet via wetten of politiek, natuurlijk niet zó.

Ons doodbrave paard is ook ooit over iemand heen gerend, in de 6 jaar ervoor en de 9 jaar erna heeft ie nooit meer dan een flinke sprong vooruit gemaakt, een paard is geen robot en zo'n man heeft geen runtgen ogen, als je je tijdens een jacht "verstopt" in de enige doorgang is dat vragen om ongelukken en volgens mij kregen ze hier gewoon waar ze om vroegen een ongeluk, geen mishandeling of iig daar is geen enkel bewijs voor :)*

Je zegt eerder dat je jagers niet om hun naam durft te vragen? Maar een ander moet tenmidden van zo'n vijandige horde maar gewoon stoppen, das toch wel een beetje hypocriet hoor :)*

Misschien willen mensen je gewoon niet in hun stal omdat ze daar geen zin in hebben, of omdat dat niet hygienisch is oid. Vind het een beetje paranoide dat iemand die je niet met toeters en bellen onthaalt meteen iets te verbergen heeft, als willekeurige mensen zomaar je huis/bedrijf oid in willen mag je toch gewoon nee zeggen dan hoef je echt niet meteen een bijlmoordenaar oid te zijn?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:22

Hele vooringenomen reactie, dit (bovenstaande). Lezen is kennelijk een probleem voor diverse mensen hier. Ik heb nérgens gezegd dat ik jagers niet om hun naam "durfde"te vragen, dat heb ik juist diverse keren gedaan, heb slechts aangegeven dat ik daarop geen antwoord dan wel intimidaties of bedreigingen terugkreeg, o.a. dat ze wel wisten waar ik woonde of mijn honden dan wel overhoop zouden schieten. Ik ben allesbehalve bescheten uitgevallen. ook landeiegenaren zijn dat doorgaans niet. Maar de door mij genoemde bedreigingen en intimidaties?
Nee, dát is normaal.

Met 'toeters en bellen 'iemand onthalen' hoeft nou ook weer niet, dat zeg ik ook nergens, maar je kunt toch een normaal gesprek met iemand aangaan? Zo niet wekt dat argwaan.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:33

terpentijn schreef:
Ja daar zat ik al op te wachten: de bio-industrie wordt er weer bijgehaald als een soortement van excuus. dat is in het geheel niet vergelijkbaar met jagen. beheersjacht bedoel ik dan.

Ik spreek liever met de jagers zélf dan met mensen die er niets vanaf weten. Educate yourself, heet dat.

Dat schijnt echter nogal lastig te zijn, met name als je kritische vragen stelt.

Datzelfde euvel had ik ook eens met een paardenhouder waarbij ik meermaals als privé figuur 9dus niet om er iets over te schrijven of zo) over de vloer en in de stallen kwam (trots) die ook een kalvermesterij had achter het huis. Nooit, maar dan ook nooit heb ik ooit een blikje in DIE stallen mogen nemen. ook niet toen ik het na enkele malen daar geweest te zijn eens een keer vroeg.

Tsja... dan vraag je je vanzelf meer af als dat er wellicht "te verbergen" zou zijn.

Uiteindelijk komt natuurlijk toch het rad boven water, wat men allemaal kan voorkomen door gewoon zélf openheid van zaken te geven. En aldusde niet weter béter in te lichten mochten er misvattingen over bestaan.

Ingeb0rg is zelf jager en heeft je uitgenodigd om te komen praten, maar jij zet liever je oogkleppen op dan dat je met de jagers in gesprek gaat. En dan loop je te zeuren dat niemand er open over is terwijl ik dat wel ben en Ingeb0rg ook. Ik heb zelf ook gejaagd maar nu ben ik daar niet actief in.

Ook zei ik niet specifiek bio-industrie, dat maak jij er van.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:35

Hier ook enkel slechte ervaringen met jagers. Bekrompen, nare lui vind ik degene die hier rondlopen

Beetje de wielrenners discussie..er zijn vast ook goede, je komt ze alleen vrijwel nooit tegen.
:+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:41

terpentijn schreef:

terpentijn dat is jouw mening over jezelf, volgens mij ben je eigenwijs en al de hele tijd off-topic hoewel jij anders beweert.

[VN] Onderzoek naar aanval op jager stopgezet

Citaat:
Het onderzoek naar een aanval op Mike Lane, een jager uit het Britse Tedworth, is stopgezet door de politie.

Op 24 januari kwam het tot een handgemeen tussen een groep jagers en een groep die de jacht wilde saboteren. Mike Lane liep daarbij twee gebroken tanden en een hersenschudding op. Hij beweert dat hij door de saboteurs tegen zijn hoofd werd geschopt toen de jacht op zijn einde liep.

het filmpje heeft hier niets mee te maken en is gemaakt in een heel ander deel in Engeland!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:44

terpentijn schreef:
Met 'toeters en bellen 'iemand onthalen' hoeft nou ook weer niet, dat zeg ik ook nergens, maar je kunt toch een normaal gesprek met iemand aangaan? Zo niet wekt dat argwaan.

Je zegt nergens dat hij daar geen normaal gesprek over aanging, slechts dat je er niet mocht kijken. Dat je niet mag kijken vind ik volkomen normaal. Het draagt voor een boer immers niets bij om iedereen die nieuwsgierig is in zijn stal te laten, dat geeft alleen maar risico's op infectieziektes ed.

Jij bent veel meer vooringenomen dan ik, jij zegt bij een botsing zonder context meteen "mishandeling" ik denk alleen, dat kan maar daar is geen bewijs voor. Jij denkt als je ergens niet binnen mag "lijken in de kast" dat kan ook best maar er zijn nog zo 10 redenen te bedenken, ik krijg een beetje het idee dat je heel erg van het negatieve uit gaat ipv dat mensen ook gewoon fouten kunnen maken of ergens een goede reden voor kunnen hebben.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:04

Vreemd filmpje. Ik vind dat de activisten er nogal dom bijstaan, maar ook dat de ruiter had moeten stoppen. Heel nare situatie en ik sta noch aan de kant van die activisten noch aan die van de jagers. Als je echter in een gebied zit waar je bang bent dat activisten geweld gaan gebruiken, verder rijden en zelf een ambulance bellen. We weten met dat filmpje trouwens niet of die ruiter dat gedaan heeft, ik denk dat de informatie die erin gegeven is van de activisten zelf komt. De aanval op Mike Lane laat zien dat die activisten daar ook niet echt onschuldige doetjes zijn. Het is echt afschuwelijk dat ze een man zo durven aan te vallen en daarmee weg komen omdat ze hun gezicht bedekken.

Over de jagers discussie... Mijn ervaring met jagers is niet positief. We hebben hier in de buurt één die zich in het natuurreservaat voordoet als boswachter en reeën neerschiet. Dat geven we aan bij de politie, meer kan je niet echt doen. Er worden inderdaad mensen bedreigt wanneer er geweten is dat ze aangifte doen. Er worden camera's opgehangen door het bestuur van het reservaat dus we hopen dat dat de zaak voor de politie ook duidelijker maakt. Dan zijn er twee natuurreservaten waar regelmatig klachten uit komen van wandelaars die door jagers geïntimideerd zijn, dat gaat dan over jagers die op bomen schieten nét naast wandelaars en zulke toestanden. En voor mensen die zeggen dat je je niet laat intimideren: als je mensen met vuurwapens voor je hebt en je weet wat voor een reputatie ze hebben, dan is het zeer normaal dat je je geïntimideerd voelt, als persoon of als bezitter van een paardje in de wei.
Het is wel altijd fout om het recht in eigen handen te nemen, zoals de mensen die Mike Lane hebben aangevallen. De enige dingen die je kan doen zijn vreedzame protesten houden (wat mensen in filmpje deden is voor mij een twijfelgeval) en aangifte doen bij de politie. Activisten tégen de jacht in Groot-Brittannië zijn even berucht om geweld en intimidatie als jagers dat hier zijn.

Ik ben trouwens niet geheel anti-jacht, ik ken ook wel een paar serieuze jagers. Het voorbeeld van mensen in Canada die jagen om in hun noden te voorzien, ben ik het helemaal mee eens. Wanneer er ergens te veel vossen zijn, een probleem waarmee Engeland traditioneel meer mee kampt dan België of Nederland, zorgen die voor enorme overlast bij pluimvee en konijnen houders, dan kunnen jagers zowel de eigenaren van die dieren als de natuur een dienst bewijzen. Ik vind dat jagers beter moeten ingezet worden waar ze nodig zijn. Er komen hier ook wel topics voorbij over uitgemergelde konik paarden in natuurreservaten. Daar horen we meestal frustratie omdat er geen jagers(of te weinig) vergunningen krijgen om een aantal te schieten.

Samenvatting: overtreders van beide kanten bestraffen en goede jagers beter inzetten waar ze nodig zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:10

Palmera schreef:
Goh, ik heb nog niet eens echt mijn stekels uitgezet.... ;)

:')

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:14

Citaat:
De nijlganzen kwamen hier en de vogelgriep breekt dit jaar uit, er zijn tegenwoordig zoveel herten dat ze door de woonwijken heenlopen.

Volgens mij zijn de woonwijken steeds meer gebied van wat eerst van de herten was in gaan nemen. Door de mens veroorzaakt. Nijlganzen in Nederland: door de mens veroorzaakt.

Lastig dat de vos je kipje of siereend opeet en lijkt mij ook erg frustrerend, maar goed wij als mensen nemen steeds meer gebied in op aarde en aan de randen waar mens en dier elkaar tegen komen krijg je dit soort situaties.
Het plezier in het opjagen van dieren en de beloning op het eind door ze af te knallen kan ik niet begrijpen, sprak de vleesetende hypocriet.

Maar goed, ik stel voor een fokverbod voor de mens, dan lost dit zich vanzelf over een jaar of 100 op. :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:16

terpentijn schreef:

:roll:

Over het algemeen zijn zulke routes vrij van debielen zoals die activisten....

Weet je laat maar, heb totaal geen zin om een poging te doen om het je uit te leggen.
Je bent tegen de jacht, oke genoteerd :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:23

Onali schreef:
terpentijn schreef:

:roll:

Over het algemeen zijn zulke routes vrij van debielen zoals die activisten....

Weet je laat maar, heb totaal geen zin om een poging te doen om het je uit te leggen.
Je bent tegen de jacht, oke genoteerd :j

Ze gaan natuurlijk niet voor niets op zo'n specifieke plaats staan ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:25

terpentijn schreef:
Als zo'n paard niet onder controle is en de betreffende ruiter geen "vooruitziende"blik heeft vraag ik me af wat hij in zo'n jachtsituatie te zoeken heeft. Niets dus.A;s die niet door zou hebben dat-ie iemand overhoop rijdt die rechtop staat ben je mijns inziens "ziende blind".

Niet met je eens. Als iemand op de A1 rijdt met 120km reken je erop dat daar geen voetganger is. Is namelijk verboden om daar te lopen. Iedere logische en weldenkende automobilist rijdt met een beetje pech die voetganger plat. De grote domkop in dit verhaal is de voetganger. En niet de automobilist.

Nu weer terug naar de jagers. Als de activist de jachthoorn hoort en het toch in zijn domme hoofd haalt om achter een hindernis te blijven zitten, kan ik mij heel goed voorstellen dat de ruiter hier met geen mogelijkheid meer voor kan remmen of uitwijken Op het laatste moment.
Hetzelfde als die automobilist op de A1. De domheid ligt in dit geval echt bij de persoon die het gevaar opzoekt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 02:39

ingeb0rg schreef:
easygoing schreef:
Ah guttegut zijn die lieve zachtaardige jagers nou een beetje zielug?

Lekker opzouten met die staatsdebielen en laten ze nou eerst eens hand in eigen boezem steken.
Buiten dat de jacht een afschuwelijke gebeurtenis is zijn juist zij zelf zo vreselijk vaak schuldig aan geweld op hun tegenstanders.

Weet je wat ik vind wie er nou eens op moeten zouten? Mensen die reacties plaatsen zoals jij. Vossen is echt niet mijn ding, en ik vind dat het nog weinig met echte jacht te maken heeft, en dat meen ik oprecht.

Feit wil wel dat ik de dochter ben van een jager, zelf een jachtcursus ga doen en samen met mijn labrador mee op jacht ga. En zolangzamerhand word ik doodziek en moe van het feit dat ik altijd veroordeeld wordt, en meestal uitgescholden wordt vanwege onze maatschappij die tegenwoordig meer van het bomenknuffelen is als echt kijken naar wat de natuur hier nodig heeft.

Wij gaan binnenkort weer van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat het veld in om reekalveren, jonge hazen, kuiken en al het andere gros te verplaatsen omdat zij anders in de maaimachines terecht komen die de gebieden onderhouden. Dat is ook weer zo'n onderdeel die niemand weet waar wij als jagers verantwoordelijk voor zijn.

Ik heb geleerd met respect met de natuur om te gaan, ik ken veel jachtopzieners die precies weten welke dieren er oud en versleten zijn, waar er een overschot van is en welke ziek zijn. Deze worden alleen tijdens het jachtseizoen er tussenuit geschoten om een gezonde populatie in stand te houden.

De nijlganzen kwamen hier en de vogelgriep breekt dit jaar uit, er zijn tegenwoordig zoveel herten dat ze door de woonwijken heenlopen. Omdat zij geen ruimte meer hebben, konijnen zijn er zo veel dat ze liggen te creperen doordat er ziektes uitbreken. Om over de vossen nog maar te zwijgen, die rabiës meedragen en vossenlintworm waar wij mensen ook besmet mee kunnen raken.

Ik vind het jammer dat wij als jagers altijd maar met respect moeten reageren op mensen die zo fel tegen ons zijn. Terwijl de helft niet eens weet wat wij allemaal doen, wij lopen niet lukraak met een geweer een gebied in om op alles te schieten wat leeft. En dat de media het altijd als "moorden" moet neerzetten en ons als het afvoerputje van de maatschappij behandeld en daarmee nog meer tegenstand creëert irriteer ik me al jaren aan.

Ik nodig zo vaak mensen uit om toch eens mee te gaan kijken, een goed gesprek te voeren erover. Luister wel, je hoeft voor mij niet pro jacht te zijn, helemaal niet! Ik snap best dat als je er onbekend mee bent het een raar fenomeen is. Maar echt, je kan er zo veel van leren.

Natuurlijk zijn er ook slechte jagers, net zoals dat er slechte leraren zijn, of slechte mensen in het algemeen. Ik ken gelukkig alleen maar mensen die serieus met hun vak bezig zijn, samen met hun hond of zonder hond. Ik kan er oprecht van genieten om er mee bezig te zijn. Niet omdat het doodschieten van wild mij een kik geeft, maar om alles zo gezond mogelijk te houden, en soms een lekkere maaltijd van te maken. En samen met mijn hond in de weer te zijn is voor mij het ultieme genot.

Maar om altijd tekeer te moeten gaan over jagers, en het is zo zielig en wij zijn vreselijke mensen, sorry ik kan dat gewoon niet begrijpen. Een beetje meer open minded zijn zou al een stuk helpen.

Respect dat je hier reageert
En wat goed dat je aan natuurbeheer wilt doen, maar kan je dat niet doen zonder dat je dieren doodschiet?

Het komt op mij over als het goed praten van het feit dat men het leuk vindt om op dieren schieten, onder het mom van 'natuurbeheer'. Je gaat mij niet vertellen dat er geen andere oplossingen zijn en dat al die dieren echt afgeschoten moeten worden voor hun eigen best wil.

Kan je niet iets anders verzinnen om samen met je hond te doen? Zonder dat er dieren dood voor hoeven, keuze genoeg lijkt mij.
En die lekkere maaltijd kan je ook kopen, in plaats van te schieten, net zoals de rest van de mensen doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:51

natuurbeheer, ander woord voor walgeljke hobby hebben. Mensen moeten eens stoppen met denken dat wij natuur moeten beheren.

Hier alleen maar vervelende ervarigen met jagers, mannen die denken baas in het bos te zijn. Mensen bang maken, bedreigingen om je hond per ongeluk als wild aan te zien, zich voor doen als politie, klappen uitdelen als je staat te filmen. En ja altijd door een mannen met vergunning.

Kijk niet raar op dat iemand eens klappen is uitgaan delen tegen dat volk, al keur ik geweld niet goed.

Tuurlijk zijn er zogenaamde 'goede' jagers, en die zeggen altijd niet zulke jagers te kennen. Hoe kan dat nou terwijl half Nederland slechte ervaringen heeft. Struisvogelpolitiek??? Jachtverenigingen zouden eens wat strenger moeten zijn.

Klacht indienen heeft al helemaal geen consequenties. Meneer staat week later dood leuk mét geweer voor de deur, wat wij wel niet denken. Nogmaals klacht indienen krijg je niet eens gehoor op.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:46

Weten jullie hoe het er aan toe gaat bij zo'n 'jacht'? Dat heeft niks meer met 'echte' jagers te maken, puur met vermaak. Een vos wordt opgejaagd een hele lange tijd, vervolgens wordt hij door de groep honden uit elkaar gescheurd, het is vreselijk en geen eerlijke strijd.
Gelukkig gaan ze steeds meer werken met een 'nepvos' en enkel een spoor dan echte vossen, dankzij de actievoerders!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:51

Willen alle mensen die hier negatief reageren wellicht eens komen praten en een dag komen kijken? Het jachtseizoen is geopend vanaf 1 augustus. Ik kan niet alles en iedereen hier te woord staan en op alles reageren.

Zoals dat wat ik met mijn hond doe, die gaat mee op jacht als het het toelaat, de rest van het jaar train ik met dummies en loop ik proeven.

Over natuurbeheer en behoud, nee dat is oprecht waar geen excuus. Maar ik kan dat hier niet allemaal uitleggen. Ik wil juist graag openheid van zaken geven, en dat meen ik oprecht, omdat ik vind dat er veel misstanden over zijn.

Nou wil ik geen mensen pro jacht maken, absoluut niet mijn intentie, maar ik zou als er animo voor is als het seizoen geopend is best eens een topic willen maken of er mensen zijn die een zeer negatief beeld over mij en mijn collega's hebben, alhoewel ik best een leuk mens ben hoor :D Eens een dag mee willen lopen en al hun vragen kunnen stellen.

Daar hebben mijn collega's ook geen problemen mee. Vorig jaar hebben wij dit ook een keer gedaan. Wel jammer dat er dan mensen komen in fluoriserende kleren die een hoop geluid gaan maken, dat is niet de insteek van zo'n dag.

CK88: Vossen slaat ook nergens op, dat is inderdaad puur vermaak. Ik ben daar ook tegen als mens actief zijnde in de jacht, en ik ken er vele met mij, dat is niet waar het om gaat, dat is pure entertainment en dat vind ik ook absoluut not done laat dat duidelijk zijn.

Maar waar ik niemand hier nog steeds niet over gehoord heb. Vanaf halverwege mei gaan wij weer de velden in om de reekalveren te redden van de maaimachine, deze leggen wij bij de bosranden neer, omdat moeders ze achterlaat in het veld, evenals hazen, fazantenkuikens en dat soort jonge dieren. De maaimachines maaien daar zonder pardon overheen. Dat is ook wat een goede jager doet om het gebied te behouden, maar het enige wat veel mensen doen is oogkleppen op en over het schieten beginnen. De jagers die enkel schieten, asociaal zijn en dingen zijn geen collega's van ons. Dat zijn een stelletje idioten waar wij ook geconfronteerd mee worden.

Overigens las ik ergens iets van Terpentijn dat wij ook verantwoordelijk zijn voor die mensen, ieder jaar zodra de KNJV weer begint met cursisten aannemen bijvoorbeeld voor de trainingsgroepen word hierover gesproken. Van de politiek krijgen wij geen reactie, van de gemeentes niet en staatsbosbeheer ook niet. Er is niet genoeg personeel om te controleren, ook vanwege de bezuinigingen. Wij zelf mogen er niks aan doen, ook omdat we onze vingers er niet aan willen branden om zelf door het slijk te moeten. Bovendien kunnen wij ook niks als wij die mensen staande houden, en dat soort mensen met een geweer benaderen? Ik blijf liever gewoon leven. Dus oordelen is zo makkelijk maar nogmaals, lees mijn post!

Nog even naar upgrade: Wij jagen geen dieren op, heb jij enig idee hoe lang je zit te wachten voordat je succes hebt? Waarom denk iedereen dat wij het bos in gaan, lawaai gaan maken en op alles schieten wat beweegt? Stop toch eens met die vooroordelen! Dat is niet waar, soms schiet je een dag helemaal niets, een dier heeft altijd een eerlijke vluchtkans, we schieten niet op alles wat leeft of beweegt, dat wordt weloverwogen gedaan. De rest mag zich niet eens jager noemen. Een jachtcursus kost in Nederland rond de 4500 euro, dan je vergunning nog, je wapenkluis, hoeveel mensen hebben dat er voor over denk je? Weinig, en ik wordt schijtziek van het feit dat mensen alleen maar van die aso's kennen die ons goede werk verpesten.

Iemand die het natuurreservaat ingaat om herten en dergelijke te schieten is geen jager, gewoon een ordinaire stroper. Staatsbosbeheer of natuurmonumenten heeft zelf goede jachtopzieners in dienst, dat is nogmaals geen jager maar een ordinaire stroper!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:15

CK88 schreef:
Weten jullie hoe het er aan toe gaat bij zo'n 'jacht'? Dat heeft niks meer met 'echte' jagers te maken, puur met vermaak. Een vos wordt opgejaagd een hele lange tijd, vervolgens wordt hij door de groep honden uit elkaar gescheurd, het is vreselijk en geen eerlijke strijd.
Gelukkig gaan ze steeds meer werken met een 'nepvos' en enkel een spoor dan echte vossen, dankzij de actievoerders!

In 2004 is dit al geregeld in de Hunting Act: http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_Act_2004

Er mag nog wel met een meute honden op vossen gejaagd worden, alleen moet de vos dan door een kogel oid om het leven gebracht worden. Verscheuren door de honden mag niet meer.

In de UK komt het ook wel voor dat boeren nu gewoon zelf hun geweer pakken en vossen afschieten. Dat heeft een tegenovergesteld effect van wat men wil bereiken. Vossen worden het hele jaar door geschoten waardoor ook bijvoorbeeld zogende vrouwtjes om het leven komen (en er dus een heel nest vosjes ligt te verhongeren). Ook wordt er nog weleens mis geschoten waardoor een vos dagen later pijnlijk om het leven komt.
Voorstanders van de vossenjacht door de meute halen dit vaak aan als argument. Met daarbij dat zij alleen jagen van november tot maart (en dus niet het hele jaar door). Op het platteland zijn vaak veel boeren en dorpelingen lid van de locale hunt. Het is ook een sociale vereniging. In de zomer wordt er veel aan landschapsbeheer gedaan.

In deze link staat wat meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_hunting

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:44

terpentijn schreef:
Ik HAAT jagers

En jij vind dat ik mezelf aanstel?? You just made my day :') :') .

Maar ik denk dat de oostvaarders plassen een mooi voorbeeld zijn waarom de jacht gewoon nodig is. En zoals er bij ruiters, wielrenners, voetballers, enz. rotte appels bij zitten, zitten die er bij jagers ook tussen.