Albino paard stelt wetenschappers voor raadsel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 06:56

Volgens mij is dw dominant, en beide ouders van deze merrie zijn niet wit, in geval van een dominante kleur zou een van de ouders ook wit moeten zijn.
Waarschijnlijk gewoon een nieuwe mutatie in een ander gen wat ook voor albinisme codeert.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:33

Eileen_ schreef:
Lara_Silver schreef:
Volgens mij zouden we maar een hele groep bokkers moeten sturen om die onwetende wetenschappers even het fijne van albino paarden uit te leggen... :+

Nouja, het is gewoon een feit dat albino niet levensvatbaar is bij paarden. Ze worden wel 'gemaakt', maar worden bij een vroeg stadium in de dracht dus al geaborteerd.
Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn om dat te weten :+ Heb je ooit een echt albino paard gezien? Dat betekent dus witte vacht, roze huid en RODE OGEN.
Dit gaat ook om een paard met bruine ogen en niet rood. Albino's hebben alleen maar rode ogen, kan geen andere kleur zijn. Albino's hebben namelijk helemaal geen pigment en bruine ogen hebben dat dus wel.

De term albino die deze 'wetenschappers' gebruiken is dus hartstikke verkeerd. Ze zeggen ook dat er maar 2 andere draver ALBINO'S bestaan wat dus al niet kan. Echte albino paarden zijn er namelijk nog helemaal niet en nooit geweest.

Edit, of was t geen sarcasme? _O-

Naja, daarom staan wetenschappers toch ook voor een raadsel?

Ik vind het inderdaad erg grappig dat veel bokkers ook wetenschappers zijn! en ook nog eens wetenschappers die alwetend zijn! _/-\o_

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:49

Ik kwam.dit artikel een paar dagen terug ook al tegen. Daarin stond dat er op KIT mutaties getest was en die negatief terug kwamen. Dus DW is al uitgesloten door onderzoekers.
Meer over kit gen http://www.bokt.nl/wiki/KIT_gen

Zo dom zijn de onderzoekers dus niet ;)

Ik vind het ook super interessant, zeker omdat witpatronen van het kit-gen al uitgesloten zijn en de vorm van albinisme die ik kende bij paarden niet levensvatbaar is.
Beide ouders zijn donkerbruin, dus (dominante) verdunningen (zoals creme) zijn het ook niet...

Ben erg beniewd wat ze evt gaan ontdekken!

EmmaVZ

Re: Albino paard stelt wetenschappers voor raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:52

Het zou misschien wel een soort dominant white kunnen zijn (een mutatie die zich gedraagt zoals de andere dw mutaties) maar op een ander gen. Niet alleen kit zorgt vaak voor wit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:54

Ilse_123 schreef:
Volgens mij is dw dominant, en beide ouders van deze merrie zijn niet wit, in geval van een dominante kleur zou een van de ouders ook wit moeten zijn.
Waarschijnlijk gewoon een nieuwe mutatie in een ander gen wat ook voor albinisme codeert.

DW is ook een achterhaalde benaming. Je kunt beter zoeken op 'White Spotting' of W-mutatie. Hierover is nog veel niet bekend en het is dus ook zeer waarschijnlijk dat er nog nieuwe, vergelijkbare mutaties ontdekt moeten worden.

En bij DW hoeft ook niet 1 van beide ouders wit te zijn...
Kijk bijvoorbeeld naar de Volbloed merries Shirayukihime (v. Sunday Silence, Japan) en Turf Club (v. Trust N Luck); beide komen uit 2 effen gekleurde ouders met minimale aftekeningen...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:09

mairead schreef:
Ilse_123 schreef:

DW is ook een achterhaalde benaming. Je kunt beter zoeken op 'White Spotting' of W-mutatie. Hierover is nog veel niet bekend en het is dus ook zeer waarschijnlijk dat er nog nieuwe, vergelijkbare mutaties ontdekt moeten worden.

En bij DW hoeft ook niet 1 van beide ouders wit te zijn...
Kijk bijvoorbeeld naar de Volbloed merries Shirayukihime (v. Sunday Silence, Japan) en Turf Club (v. Trust N Luck); beide komen uit 2 effen gekleurde ouders met minimale aftekeningen...

Thanx ;), ik ben hier verder niet in thuis en ging ervanuit vanwege de benaming.