AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:58

RM94 schreef:
Ailill schreef:
Ik heb het over een type als Valegro/Uthopia/Damon Hill/(blue horse) Matine :)

Nu zijn zowel Uthopia en Valegro (overigens ruin) KWPN en Damon Hill is goedgekeurd voor KWPN. Matine is een merrie en komt dus niet in aanmerking voor goedkeuring.

AES kan misschien zelf een paar selecties in NL opzetten moet niet zo moeilijk zijn toch.

wat betreft die hele koudbloed discussie.... alsjeblieft zeg er zijn ook speciale wedstrijden voor bijvoorbeeld Friezen, Haflingers etc daar mag ik met mijn KWPN-er of Oldenburger ook niet naartoe ... so what.....

Dat weet ik zelf ook wel, bedoelde meer een onbekend paard met het kaliber van een van de zojuist genoemde paarden ;)

RM94

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:00

lijkt me logisch dat er zonder papier geen goedkeuring is dan weet je niet waar je mee fokt en daar gaat het nu net om bij een stamboek. Zelfs het redelijk flexibele AES zal dat niet erkennen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:00

RM94 schreef:
AES kan misschien zelf een paar selecties in NL opzetten moet niet zo moeilijk zijn toch.

Maar dat mag van de WBFSH niet. Zie het stukje van Roodvos.

AES moet niet het KWPN aanklagen(hebben ze al gedaan) niet de KNHS,...maar de WBFSH.

Maar ja,...om nou het clubje aan te klagen waar je zo graag bij wil horen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:03

Roodvos schreef:
Zoals NatasjavE al aangaf: het is een WBFSH-feestje, geen FEI kampioenschap.

De wedstrijden worden wel onder de FEI uitgeschreven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:06

R12312 schreef:
Roodvos schreef:
Zoals NatasjavE al aangaf: het is een WBFSH-feestje, geen FEI kampioenschap.

De wedstrijden worden wel onder de FEI uitgeschreven.

Dat klopt...net zoals alle wedstrijden in NL vallen onder de vlag van de KNHS.

Maar daarom kan ik nog steeds niet met mijn KWPNer naar een NRPS wedstrijd,

Sterker nog binnen het KWPN zijn er wedstrijden waar je met je KWPNer niet naar toe mag en ook die vallen onder de KNHS.

De wedstrijden van regio Gelders Paard bijvoorbeeld. Dan kan je als je een KWPN springpaard hebt heel erg boos worden en naar de KNHS stappen maar dat veranderd niets aan de zaak.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:37

NatasjavE schreef:
Dat klopt...net zoals alle wedstrijden in NL vallen onder de vlag van de KNHS.

Maar daarom kan ik nog steeds niet met mijn KWPNer naar een NRPS wedstrijd,

Sterker nog binnen het KWPN zijn er wedstrijden waar je met je KWPNer niet naar toe mag en ook die vallen onder de KNHS.

De wedstrijden van regio Gelders Paard bijvoorbeeld. Dan kan je als je een KWPN springpaard hebt heel erg boos worden en naar de KNHS stappen maar dat veranderd niets aan de zaak.

Dat is natuurlijk wel iets anders. Dit gaat om de kwalificatie van het WK.

Maar we zullen zien wat de rechter er van vindt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:47

NatasjavE schreef:
RM94 schreef:

Maar dat mag van de WBFSH niet. Zie het stukje van Roodvos.

AES moet niet het KWPN aanklagen(hebben ze al gedaan) niet de KNHS,...maar de WBFSH.

Maar ja,...om nou het clubje aan te klagen waar je zo graag bij wil horen.

Die redenatie van Roodvos kan toch gewoon niet kloppen. Er komen KWPN'ers uit voor Spanje, Frankrijk, België. Oldenburgers voor Spanje, Frankrijk en Engeland. En dat is zo maar een paar paarden die ik me kan herinneren. Dus er is duidelijk een probleem hier in Nederland.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:55

Nynke1 schreef:
Nies_ schreef:
Nou ik zou toch graag aan willen nemen dat mensen begrijpen dat een koudbloed daar niets te zoeken heeft.. Ook niet als het reglementair zou mogen en dat zelfde geldt voor de honderden talentloze warmbloeden die er rond lopen.

Nou blijkbaar dus niet... Anders zou het niet steeds aangehaald worden :D. Als mensen dat van zichzelf en hun paard bewust zijn, waarom willen ze dan toch dat de regels verandert worden? Dan kunnen ze het toch net zo goed zo laten.

Maar maar maar .... Ik heb t helemaal nooit over koudbloeden gehad -O-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:55

NatasjavE schreef:
Nies_ schreef:
Omdat er ook stamboeken zijn die nu niet mee mogen doen, maar wel degelijk een kans zouden kunnen maken. Daarom is het makkelijker om gewoon een lijn te trekken zodat de stamboeken die denken kans te maken, dat ook gewoon kunnen komen bewijzen.

Het AES mag wel meedoen(zijn lid van de WBFSH). Maar veel AES fokkers zitten in Nederland en zijn lid van een stamboek in de UK. Dat maakt het lastig om even daar naar een selectie wedstrijd te gaan.

En dan willen ze mee doen aan een KWPN evenement.

Het is geen KWPN evenement. Het is een evenement van de KNHS waar paarden aan mee kunnen doen van stamboeken die lid zijn van de WBFSH.

KWPN heeft wel een dikke vinger in de pap en dat klopt niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:56

janderegelaa schreef:
Het is geen KWPN evenement. Het is een evenement van de KNHS waar paarden aan mee kunnen doen van stamboeken die lid zijn van de WBFSH.

De PAVO-cup? Dat is geen KWPN evenement? Grapje zeker?

De KWPN paardendagen zeker ook niet?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:00

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:

De PAVO-cup? Dat is geen KWPN evenement? Grapje zeker?

De KWPN paardendagen zeker ook niet?

Ik heb het over de wereldkampioenschappen in Verden want daar gaat het hier om.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:02

Precies het gaat om de selectie voor de wereldkampioenschappen in Verden en Lanaken. En dat wordt door het kwpn georganiseerd onder de vlag van de KNHS. En dat zou niet mogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:04

janderegelaa schreef:
Ik heb het over de wereldkampioenschappen in Verden want daar gaat het hier om.

Daar is de discussie ook al over gevoerd.

Het paard moet daar op selectiewedstrijden verschijnen waar het stamboek gevestigd is.

AES--> UK dus.

KWPN paarden selecteren zich in Nederland tijdens de PAVO-cup.

En ik snap best dat het lastig is om met je AES paard naar de UK te gaan.
Maar het gaat dus om de regels van de WBFSH.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:07

Hermelientje schreef:
Die redenatie van Roodvos kan toch gewoon niet kloppen. Er komen KWPN'ers uit voor Spanje, Frankrijk, België. Oldenburgers voor Spanje, Frankrijk en Engeland. En dat is zo maar een paar paarden die ik me kan herinneren. Dus er is duidelijk een probleem hier in Nederland.

Nou, het is niet mijn redenatie hoor. Ik knip en plak ook maar wat er staat. Het hele “rule-book” is 30 pagina’s, dus dat is niet zo handig om hier te plakken, en bovendien voor het merendeel niet relevant.
Er zijn twee mogelijkheden om die paarden in buitenlandse dienst mee te laten doen:
- Er is een uitzonderingsregel. Maar dan moet de Nat. Federatie dat in nauw overleg doen met het WBFSH-lid in het andere land.
- Er kan een wildcard worden aangevraagd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:11

Roodvos schreef:
Hermelientje schreef:

Nou, het is niet mijn redenatie hoor. Ik knip en plak ook maar wat er staat. Het hele “rule-book” is 30 pagina’s, dus dat is niet zo handig om hier te plakken, en bovendien voor het merendeel niet relevant.
Er zijn twee mogelijkheden om die paarden in buitenlandse dienst mee te laten doen:
- Er is een uitzonderingsregel. Maar dan moet de Nat. Federatie dat in nauw overleg doen met het WBFSH-lid in het andere land.
- Er kan een wildcard worden aangevraagd.

Dancer (Vivaldi x Tango) - Kirsten Brouwer
Dark Pleasure (Ufo x Jazz) - Gerdine Maree
Desperado (Vivaldi x Havidoff) - Emmelie Scholtens
Don Tango B (Contango x Jazz) - Diederik van Silfhout
Dorado (Krack C x Rousseau) - Emmelie Scholtens
Dream Boy (Vivaldi x Ferro) - Gerdine Maree
Don Juan de Hus (Jazz x Krack C) – Jessica Michel

Zesjarige paarden:
Decor Cachet L (Jazz x Ferro) - Mirelle van Kemenade-Witlox
Duvals Capri Sonne jr (Rhodium x San Remo) – Dinja van Liere
Charmeur (Florencio x Jazz) - Emmelie Scholtens
Hexagons Charon (Rubiquil x Havidoff) - Thamar Zweistra
Glock’s Casper (Westpoint x Goodtimes) - Hans Peter Minderhoud
Coco Chanel (Sandreo x San Remo) - Patrick van der Meer
Reserve:
Che de Jeu (Voice x Jazz) – Marieke van der Putten

Dit waren de KWPN paarden die afgevaardigd waren vorig jaar in Verden.

Ik meen dat die Wildcard voor Don Juan de Hus zal geweest zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:27

Via de Subli-cup kan men ook instromen. De beste vijf 5-en 6 jarigen zijn eveneens geselecteerd voor de voorselecties voor het W.K.jonge dressuurpaarden in Verden.. Dat is dus niet aan een stamboek gerelateerd. Ook daar zijn het uitsluitend KWPN'ers en NRPS-ingeschreven paarden die zover komen. Deze discussie gaat, wat betreft de dressuur, dus helemaal nergens over. Maar ja...principe.. Andere kanshebbers buiten deze stamboeken zijn er simpelweg niet. Het AES heeft wel kanshebbers in de springsport voor het WK in Lanaken.

En nog een misverstandje in dit topic, de paarden lopen op M- en Z-niveau. Heeft dus nog niks met TOPSPORT of GP te maken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:20

misterA schreef:
Via de Subli-cup kan men ook instromen. De beste vijf 5-en 6 jarigen zijn eveneens geselecteerd voor de voorselecties voor het W.K.jonge dressuurpaarden in Verden.. Dat is dus niet aan een stamboek gerelateerd. Ook daar zijn het uitsluitend KWPN'ers en NRPS-ingeschreven paarden die zover komen. Deze discussie gaat, wat betreft de dressuur, dus helemaal nergens over. Maar ja...principe.. Andere kanshebbers buiten deze stamboeken zijn er simpelweg niet. Het AES heeft wel kanshebbers in de springsport voor het WK in Lanaken.

En nog een misverstandje in dit topic, de paarden lopen op M- en Z-niveau. Heeft dus nog niks met TOPSPORT of GP te maken.

Dat zegt ook helemaal niemand, dus geen misverstand hier hoor. Maar alles draait wel om selectie van de meest getalenteerde paarden en de paarden met de meeste aanleg, en dus met oog op de toekomst. Dus topsport/GP. Of de geselecteerde WK paarden dit uiteindelijk ook gaan halen is weer een ander verhaal.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:39

Ik denk dat jouw interpretatie van de regels niet klopt roodvos. Bijvoorbeeld 2-voudig Verden kampioen Woodlander Farouche (Oldenburger) was gewoon geselecteerd in Engeland samen met een Hannoveraan en 2 KWPN'ers. Voor Frankrijk hebben wel eens paarden van 7 verschillende stamboeken meegedaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:25

Rubels is tweevoudig wereldkampioen en werd door Nederland afgevaardigd. Alleen werd het Duitse volkslied gespeeld omdat hij Oldenburgs geregistreerd was. Maar ja, dan is het een een dekhengst bij het KWPN en moet er reclame gemaakt worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:12

In Nederland wordt idd de selectie door het KWPN geregeld en niet door de KNHS, waardoor de selectie niet openstaat voor andere wel WBSFH geregistreerde stamboeken. DAT is het probleem, in andere landen wordt de selectie wel opengesteld voor alle paarden van WBSFH geregistreerde stamboeken.

Wat bijv. ook best vreemd is is dat barokke rassen als de Andalusiër en Lusitano wel door de WBSFH erkend worden en mee mogen doen, maar het KFPS kan geen lid worden van de WBSFH..... Wat hebben ze te vrezen denk ik dan? Als de paarden niet goed genoeg zijn komen ze toch niet op het WK, en als er wel een geweldenaar tussen zit, dan is dat toch alleen maar leuk?

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:53

Het is idd een kwpn feestje. En ik denk dat ze daardoor goede paarden aan zich voorbij laten gaan. Maar daarentegen hebben ze de laatste jaren goede resultaten geboekt dus waarom zouden ze hun beleid aanpassen. Er zijn blijkbaar goede kwpn ers genoeg.
En als je echt wil kun je naar het buitenland. Ik zelf ben met mn Duitser naar de Duitse selectie dagen geweest. Dat valt natuurlijk ook niet mee als Nederlander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:55

horseyfries schreef:
In Nederland wordt idd de selectie door het KWPN geregeld en niet door de KNHS, waardoor de selectie niet openstaat voor andere wel WBSFH geregistreerde stamboeken. DAT is het probleem, in andere landen wordt de selectie wel opengesteld voor alle paarden van WBSFH geregistreerde stamboeken.

Wat bijv. ook best vreemd is is dat barokke rassen als de Andalusiër en Lusitano wel door de WBSFH erkend worden en mee mogen doen, maar het KFPS kan geen lid worden van de WBSFH..... Wat hebben ze te vrezen denk ik dan? Als de paarden niet goed genoeg zijn komen ze toch niet op het WK, en als er wel een geweldenaar tussen zit, dan is dat toch alleen maar leuk?

Dit is dus niet het geval.

Zie post van MisterA.

Sublicup is ook een selectie moment.

En waarom zou het KFPS dan geen lid kunnen worden? Volgens mij kan dat wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:56

sassie81 schreef:
Het is idd een kwpn feestje. En ik denk dat ze daardoor goede paarden aan zich voorbij laten gaan. Maar daarentegen hebben ze de laatste jaren goede resultaten geboekt dus waarom zouden ze hun beleid aanpassen. Er zijn blijkbaar goede kwpn ers genoeg.
En als je echt wil kun je naar het buitenland. Ik zelf ben met mn Duitser naar de Duitse selectie dagen geweest. Dat valt natuurlijk ook niet mee als Nederlander.

Maar het hoort een KNHS feestje te zijn. Zoals in de reglementen van de WBFSH staat wordt het georganiseerd door de nationale sportbond van het land en niet door een stamboek van dat land.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:42

Focussed schreef:
De stamboeken van de paarden moeten door het WBSFH erkent zijn. Ik weet niet of dit geldt voor Haflinger en Tinker, maar bijvoorbeeld de PRE en de Lusitano zijn dit wel.

[***]: ik zal het even aanpassen!

Volgens mij is Haflinger ook erkend. Tinkers weet ik niet zeker, maar als ze geregistreerd staan bij het ICS zijn ze absoluut zeker ook een erkend ras. Het riekt een beetje naar discriminatie dat alleen KWPN en NRPS mogen meedoen. Dat is toch echt niet meer van deze tijd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:45

idefix4 schreef:
Focussed schreef:
De stamboeken van de paarden moeten door het WBSFH erkent zijn. Ik weet niet of dit geldt voor Haflinger en Tinker, maar bijvoorbeeld de PRE en de Lusitano zijn dit wel.

[***]: ik zal het even aanpassen!

Volgens mij is Haflinger ook erkend. Tinkers weet ik niet zeker, maar als ze geregistreerd staan bij het ICS zijn ze absoluut zeker ook een erkend ras. Het riekt een beetje naar discriminatie dat alleen KWPN en NRPS mogen meedoen. Dat is toch echt niet meer van deze tijd?

Mogen wel mee doen.

Alles wat lid is van het WBFSH mag mee doen. Zie Sublicup.