Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:25

Als je wei niet deugd,...en dat deed het niet anders stond dat kleine ding nog bij de moeder, zet hem dan op stal.

Had ik met dit weer sowieso gedaan met een veulen van 1 dag oud.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:19

De DA die vroeger bij onze buurman kwam zei altijd: in de zon of naar Son.
Ter uitleg: Veulens horen buiten en niet op stal. In de stal is er een veel groter risico op infectie vd navel met alle nare gevolgen van dien (gewrichtsontsteking enz enz). Met naar Son bedoelde hij het destructie bedrijf dat in die plaats gevestigd is. Vandaar zijn uitspraak: in de zon of naar Son..

Bovendien is het voor de merrie ook beter om buiten te zijn. Beweging zorgt ervoor dat de baarmoeder na de bevalling beter krimpt, waardoor de nageboorte goed en snel afkomt en de baarmoeder zich daarna zichzelf beter opschoont. Ook voor de merrie geldt veel minder kans op infectie.

NatasjavE

Re: Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:25

Oh,...en waar is het veulen nu?

Tuurlijk moeten merrie en veulen naar buiten. Moet de wei wel deugdelijk zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:32

Er is niet duidelijk of het veulen gestolen of.ontsnapt is.Natasjave

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:36

En wat als ze de afrastering wel in orde heeft?? als het echt om een shetlandveulen gaat is lammerafrastering het beste lijkt me. Maar wij weten niet hoe en waar ze gehuisvest zijn dus kun je er moeilijk over oordelen. Om meteen te zeggen dat de eigenaar schuld heeft vind ik ook een beetje overdreven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:20

In de zon of naar de Son. Ja goed idee maar de zon schijnt s'nachts niet. En met dit slechte natte en koude weer kun je zo'n pasgeborene toch beter s'nacht binnen doen. En een vos, belachelijk idee. Die pakken hooguit een doodgeboren lammetje uit de wei.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:01

pillow schreef:
In de zon of naar de Son. Ja goed idee maar de zon schijnt s'nachts niet. En met dit slechte natte en koude weer kun je zo'n pasgeborene toch beter s'nacht binnen doen. En een vos, belachelijk idee. Die pakken hooguit een doodgeboren lammetje uit de wei.

Helemaal mee eens.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:03

Heel sneu.. Arme mams en Veulie natuurlijk.. :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:11

Tja... Ook op stal kan je ze kwijt raken :+ been there, done that :j

Hier een paar dorpen verderop is enkele jaren terug ook een veulen van een paar dagen oud door een stel lolbroeken die terug kwamen van stappen uit de wei gevist.
Beestje is een dorp verder in de sloot (dood) terug gevonden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:05

Het mormel hier mocht ook meteen 24/7 buiten. Ze konden de stal in (en als het regende deed de kleine dat ook, of ma mee kwam of niet, zij stond op stal)
Zie het probleem niet. Wel inderdaad een goed af gemaakte weide (stroomdraad en gaas waar ze nooit door zou komen/in vast kon komen) maar kon prima. Jong geleerd is oud gedaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:26

Het zal het eerste veulen niet zijn dat daar een longontsteking aan overhoudt dus "kon prima" is misschien zo in jouw geval in die periode, maar momenteel met regen en nog bijzonder koude nachten zou ik niet zeggen dat het prima kan, een veulen dag en nacht buiten laten.
In een wei waar het veulen onder de draad door kan is bij mij al helemaal geen optie, want ik vrees dat niet de vos maar een sloot het veulen fataal is geweest, zoals reeds zo vaak is gebeurd.

Natuurlijk houden is leuk, maar als je dat doet neem je ook alle risico's die daarbij horen zoals idd verkleumen, longontsteking, onder de draad door in de sloot belanden, enz.enz.
Wil je dat voorkomen dan kan dat simpel door ze overdag als het mooi weer is buiten te zetten en bij heel slecht weer en 's nachts in een grote merriebox, en pas als het weer ook 's nachts goed blijft ook 's nachts buiten houden, mits de omheining dat toelaat.
Wij fokken al veertig jaar verschillende veulens per jaar en dat bevalt ons het beste, omdat je de risico's zoveel mogelijk beperkt terwijl de veulens toch veel buiten komen. Als ze bijv. in de regen moeten staan dan staan ze meestal doodstil met hun kont tegen de regen in, terwijl ze in een grote merriebox nog altijd lekker sprintjes kunnen trekken. Ik zie het voordeel dan niet van buiten laten, maar wel nadelen en risico's.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:32

Een veulen kan prima in de wei geboren worden en vanaf dag 1 24/7 buiten.....mits het weer er naar is.

Wil je dat? Dek dan later in het jaar. Dat het veulen in mei of juni geboren wordt.
En dan nog zou ik met erg natte periodes ze s'nacht binnen houden.

Vind sowieso dat eind april/mei en juni beter is voor veulens om geboren te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:48

horseyfries schreef:
Het zal het eerste veulen niet zijn dat daar een longontsteking aan overhoudt dus "kon prima" is misschien zo in jouw geval in die periode, maar momenteel met regen en nog bijzonder koude nachten zou ik niet zeggen dat het prima kan, een veulen dag en nacht buiten laten.
In een wei waar het veulen onder de draad door kan is bij mij al helemaal geen optie, want ik vrees dat niet de vos maar een sloot het veulen fataal is geweest, zoals reeds zo vaak is gebeurd.

Natuurlijk houden is leuk, maar als je dat doet neem je ook alle risico's die daarbij horen zoals idd verkleumen, longontsteking, onder de draad door in de sloot belanden, enz.enz.
Wil je dat voorkomen dan kan dat simpel door ze overdag als het mooi weer is buiten te zetten en bij heel slecht weer en 's nachts in een grote merriebox, en pas als het weer ook 's nachts goed blijft ook 's nachts buiten houden, mits de omheining dat toelaat.
Wij fokken al veertig jaar verschillende veulens per jaar en dat bevalt ons het beste, omdat je de risico's zoveel mogelijk beperkt terwijl de veulens toch veel buiten komen. Als ze bijv. in de regen moeten staan dan staan ze meestal doodstil met hun kont tegen de regen in, terwijl ze in een grote merriebox nog altijd lekker sprintjes kunnen trekken. Ik zie het voordeel dan niet van buiten laten, maar wel nadelen en risico's.

In de tijd dat mijn veulen geboren werd kon dat inderdaad prima. Dat jij de voordelen er niet van ziet maakt het nog niet verkeerd. Mormel van mij heeft er niks onder geleden. Moet er wel bijzeggen dat ze al meteen erg stevig was en ook een vrij dikke vacht had. (ik zie veel veulens geboren worden met een mooi glad vachtje, die van mij had echt een dikke warme vacht bij geboorte.)
Verder hoort een veulen ook overdag niet in een weide waar ie door de omheining heen kan. Als ie buiten gaat is imo de eerste voorwaarde dat ie niet buiten de omheining kan. Of het nu dag of nacht is.

However; Oordelen over deze situatie kan je ook al niet gezien je simpelweg niet weet of ie inderdaad verongelukt is of gestolen. Als ie gestolen is hadden ze hem ook uit de stal kunnen jatten en dat zal ook de eerste niet zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:57

Ayasha schreef:
Verder hoort een veulen ook overdag niet in een weide waar ie door de omheining heen kan. Als ie buiten gaat is imo de eerste voorwaarde dat ie niet buiten de omheining kan. Of het nu dag of nacht is.

Nou,...dat ben ik direct met je eens.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

he, wat naar voor het veulen én de eigenaar :(
Maar ik vind ook niet dat je de eigenaar zomaar de schuld kunt geven, we weten nu eenmaal niet wat er gebeurt is!
Maar een vos lijkt mij ook uitgesloten want dat vossen veulens vangen komt echt maar heel weinig voor en als een vos dat als nog heeft gedaan moet je toch ook wel sleepsporen zien van het veulen?!
Ik denk dat het veulen in de sloot is gevallen of is gejat (als het een veulentje met papieren was, anders lijkt mij dat ook wat onwaarschijnlijk)...
Ik hoop dat het veulentje levend terug komt!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:26

Wat een raar verhaal. Wat er als eerste bij me op komt is dat het veulen is gestolen. Ze hebben het veulen een stuk mee laten lopen en toen in de trailer of auto gezet. Ik geloof niet dat het veulen er zo maar van door gaat zonder moeder. En mocht er wel een vos zijn geweest dan moet je dat toch kunnen zien aan sporen en resten ? !

Wat erg voor de eigenaar.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:12

pfff raar verhaal.. heb zoiets al eens eerder op bokt gelezen volgens mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:26

Ja dat veulen bleek ook in de sloot te liggen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:35

Zo'n jong veulen gestolen lijkt me niet erg logisch, aangezien het veulen dan met de fles grootgebracht zou moeten worden.
Ayasha, lees jij over het woordje "dan" heen in de zin "ik zie het voordeel er dan niet van in"?
Want als jij in dat geval nog voordelen ziet in het buiten laten dan ben ik heel benieuwd welke voordelen jij ziet in het gegeven voorbeeld, waarin het heel slecht weer is en het veulen stil staat te bibberen met de kont in de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:08

Hmm, denk ook dat het ergens in de sloot ligt. Laat ze die iig gaan uitbaggeren.

En over vossen; wij wonen aan het bos en hebben vorig zomer regelmatig een vos tussen de schapen van de buurman zien lopen. Daar liepen ook lammetjes bij en er zijn ook een aantal verdwenen, en wij weten vrij zeker dat dat een vos is geweest.
Ooit ook een keer 2 kalfjes doodgeboren 's nachts (koeien liepen 's nachts ook buiten) Kwamen we 's ochtends achter en we hebben ze 's middags opgehaald. En 1 was gewoon aangevreten.
Nee, vossen zijn niet zo lief.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:17

Het blijft een ontzettend apart verhaal, of die nu 'weg gelopen is' of 'gestolen' blijft denk ik wel de vraag tot het gevonden is en dan denk ik nog niet dat je 100% zeker weet wat er gebeurd is.
Het blijft heel gek en arme merrie die haar kind dan gewoon zijn kwijt is geraakt.

Of de omheining wel of niet correct is kunnen we zo ook niet over oordelen, vaak kan de omheining op het eerste ook prima zijn maar het heeft nooit de garantie om een paard 100% achter de hekken te houden.

Hoop voor de eigenaar dat het mysterie toch opgelost gaat worden en stiekem hoop ik wel dat het veulentje nog wel leeft :o

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:33

als er veulens die net geboren zijn met dit weer buiten staan zonder schuilstal is het haast wachten tot ze ziek worden... wij hebben ze ook het liefst in het land.. maar als ze nog jong zijn komen ze toch met slecht weer op stal in de nacht en ook niet of niet lang buiten maar in de binnenbak of grote merriebox.

als ze wat ouder zijn en meer weerstand dan staan ze wel in zomermaanden buiten als het weer omslaat in oktober (bij de late veulens)gaan ze in de grootste merriestal snachts.. met de moeders.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:54

maar het veulen is niet ziek het veulen is kwijt