Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
been there, done that 
horseyfries schreef:Het zal het eerste veulen niet zijn dat daar een longontsteking aan overhoudt dus "kon prima" is misschien zo in jouw geval in die periode, maar momenteel met regen en nog bijzonder koude nachten zou ik niet zeggen dat het prima kan, een veulen dag en nacht buiten laten.
In een wei waar het veulen onder de draad door kan is bij mij al helemaal geen optie, want ik vrees dat niet de vos maar een sloot het veulen fataal is geweest, zoals reeds zo vaak is gebeurd.
Natuurlijk houden is leuk, maar als je dat doet neem je ook alle risico's die daarbij horen zoals idd verkleumen, longontsteking, onder de draad door in de sloot belanden, enz.enz.
Wil je dat voorkomen dan kan dat simpel door ze overdag als het mooi weer is buiten te zetten en bij heel slecht weer en 's nachts in een grote merriebox, en pas als het weer ook 's nachts goed blijft ook 's nachts buiten houden, mits de omheining dat toelaat.
Wij fokken al veertig jaar verschillende veulens per jaar en dat bevalt ons het beste, omdat je de risico's zoveel mogelijk beperkt terwijl de veulens toch veel buiten komen. Als ze bijv. in de regen moeten staan dan staan ze meestal doodstil met hun kont tegen de regen in, terwijl ze in een grote merriebox nog altijd lekker sprintjes kunnen trekken. Ik zie het voordeel dan niet van buiten laten, maar wel nadelen en risico's.