Experts willen meer onderzoek naar het effect van een bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Experts willen meer onderzoek naar het effect van een bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:47

Ayasha schreef:
Die logica zie ik niet... Ik ga naar de dokter om te weten wat ik heb zodat er iets aan gedaan kan worden... Zijn beroep wordt gerechtvaardigd door het bestaan van ziekten.. :+
Sorry, je zal het in stappen moeten uitleggen voor deze domme Belg want ik wil wel begrijpen wat je bedoelt maar ik zie het niet. :)

Nou domme Belg.. dat zeg ik toch niet ( chip on your shoulder?). :D

Nou, alle franje weglatend: als Cook, vanuit zijn positie als arts nou eens eerst constateerde dat de paardenmond beschadigd zou kunnen worden of als pijnlijk ervaren wordt door een paard, onderzoek gaat verrichten en tot conclusies komt dat er wel degelijk schade kan ontstaan door bitgebruik.. vervolgens zal hij gaan bedenken: hoe kun je dat voorkomen en zonder een bit toch enige mate van stuur en controle over een paard behouden... en dan :)* een hoofdstel bedenken zonder bit en met gekruiste teugels. En was iets dergelijks toen al voor handen? Nee .. dus is hij het zelf gaan produceren.

Zijn opzet was dus in eerste instantie niet voor persoonlijk gewin. Zijn bedoeling en onderzoeksopdracht was toch well-intended en for the benefit of the horse.

Dat hij zijn 'vinding' dan later aan de man wil brengen omdat hij overtuigd is van zijn diervriendelijke vinding, dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Het kan echter dan ook niet leiden tot de conclusie dat daarom zijn onderzoek niet neutraal geweest is.

Voor het goede begrip: ik ben niet per definitie een fan van Cook, ben niet voor of tegen bitloos of bitgebruik. Voor mezelf baseer ik me maar op m'n eigen gedegen oude school rijopleiding waar oudjes zoals ik nog leerden dat de handjes bestemd waren voor contact, niet voor ruk|pluk en dwang. :))

Achtergrond Dr Robert Cook: http://www.equinesciencesacademy.com/esa_000029.htm

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:48

geerke schreef:
als je in de dressuurtop kijk,word ieder paard onder druk gereden hoor.

Maar moeten we die wel als voorbeeld willen nemen? Zullen we hen met de voeten op de kolen zetten voor onderzoek?
Zij... de topruiters zijn wel de mensrn waar menig ruiter van op kijkt.
En dan maar te zwijgen over instructeurs die roepen en blèren 'buitenhand strak! Binnenhand vragen! En loslaten als hij dat doet! Dat is zijn beloning! '

Ai...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:55

Jannepauli schreef:
Nou domme Belg.. dat zeg ik toch niet ( chip on your shoulder?). :D

Nou, alle franje weglatend: als Cook, vanuit zijn positie als arts nou eens eerst constateerde dat de paardenmond beschadigd zou kunnen worden of als pijnlijk ervaren wordt door een paard, onderzoek gaat verrichten en tot conclusies komt dat er wel degelijk schade kan ontstaan door bitgebruik.. vervolgens zal hij gaan bedenken: hoe kun je dat voorkomen en zonder een bit toch enige mate van stuur en controle over een paard behouden... en dan :)* een hoofdstel bedenken zonder bit en met gekruiste teugels. En was iets dergelijks toen al voor handen? Nee .. dus is hij het zelf gaan produceren.

Zijn opzet was dus in eerste instantie niet voor persoonlijk gewin. Zijn bedoeling en onderzoeksopdracht was toch well-intended en for the benefit of the horse.

Dat hij zijn 'vinding' dan later aan de man wil brengen omdat hij overtuigd is van zijn diervriendelijke vinding, dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Het kan echter dan ook niet leiden tot de conclusie dat daarom zijn onderzoek niet neutraal geweest is.

Voor het goede begrip: ik ben niet per definitie een fan van Cook, ben niet voor of tegen bitloos of bitgebruik. Voor mezelf baseer ik me maar op m'n eigen gedegen oude school rijopleiding waar oudjes zoals ik nog leerden dat de handjes bestemd waren voor contact, niet voor ruk|pluk en dwang. :))

Achtergrond Dr Robert Cook: http://www.equinesciencesacademy.com/esa_000029.htm

Beetje zelfsport is nooit verkeerd JP. :D

Ik begrijp díe logica wel. Het enige "probleem" dat hij zich daarmee op de hals gehaald heeft, is dat zijn vervolgonderzoeken simpelweg biassed zijn, omdat hij dus ontwikkelaar is van een "oplossing". :)
Dat zal dan ook vast de reden zijn, dat dokters geen medicijnen verkopen; Niet omdat ze het niet kúnnen maar omdat ze dan niet meer neutraal staan in hun onderzoeken van een ziekte. :) Hun geloofwaardigheid is aangetast als zij winst halen uit het aanraden van een bepaalt medicijn. Dat zou ze niet ineens slechte dokters maken. Slechts menselijk. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:59

Nee wildwings.
Ik ben zeker niet tegen bitloos. Ik neem aan dat je dit ook zeker kunt lezen uit mijn posts.

Ja. Wegspringen en schrikken. Naar achteren stappen geeft druk. Maar niet direct op het neusbot.
Met opzeispringen geeft het meeste druk aan de andere kant van de neus en achter dr oren.
Naar achteren stappen mits hoofd omlaag ook achter de oren.
Neus omhoog met alle acties komt er inderdaad druk op de neus. Klopt!

Maar toch ijf ik dit anders vinden dan met rijden.
Rijden is toch vaak 45 mn tot 60 min.
Wegspringen en acties zijn een fractie van eem seconde. Hierbij heb je zeker evenveel kans of soms meer zelfs op trauma in de vorm van een wond.

Is inderdaad te voorkomen door los staan of loslopen.
Maar bit of geen bit. Jij als ruiter hebt verantwoording af te leggen bij het manier van gebruiken van matherielen of ondersteunimgen

En ik hoop dat ze door middsl van dit onderzoek en deze manier van aan het licht brengen daarmed de boodschap voor de ruiters menners en grondwerkers duidelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:25

Hoe kan met nou denken dat een bit met een plat tussenstukje scherper is dan met een bol tussenstukje? Een bol iets heeft a minder contact dan breed want gaat immers omhoog in ronding = meer druk, b kan dieper ingedrukt worden in iets dan plat.
Zelfde met neusriemen, een rondgenaaide is altijd scherper dan een platte.

Onafhankelijk onderzoek is goed om een heleboel fabeltjes uit de wereld te helpen in elk geval.
Nu gaan anti bit ruiters er van uit dat een kapotte mond door het bit komt en niet door de ruiter, door onderzoeken die gericht zijn om het bit in kwaad daglicht te stellen.

Verder is het prima om bitgebruikers veel meer bewust te maken van de effecten.

Dit is even off topic, maar heeft wel met wedstrijdrijden te maken:
Ik denk dat afschaffen van de neusriem (of alleen type dat je ziet bij tuigpaarden en dan losjes) bij bit gebruik een goed effect zal hebben op de wedstrijdsport. Paard laat dan luid en duidelijk zien wat de ruiter fout doet en het toont ook prima aan hoe goed een ruiter een paard kan opleiden, waar het uiteindelijk om begonnen is.
Dat het is uitgelopen op wie het best zijn paard bepaalde bewegingen kan laten zien om prijzen te winnen, zonder dat duidelijk wordt welke mishandeling er soms (! =lang niet altijd) achter zit, is erg jammer.

Wat betreft paard onder druk rijden... Het is juist de bedoeling dat een paard naar mate zijn opleiding vordert op steeds lichtere hulpen reageert en meer op de achterhand komt waarbij druk helemaal weg hoort te vallen. Kijk naar de ultieme verzameling bv piaffe, die kan zonder teugels gereden.
Er gaat onderweg naar die top al heel veel mis met ruiters die ipv naar steeds lichter hulpen naar steeds zwaarder middelen en ruwer rijden grijpen. Zolang dat in punten wordt beloond omdat men alleen het eindresultaat beoordeeld, zal dit niet verdwijnen. Als je op een bepaald niveau komt tellen hoe je de hulpen geeft niet eens meer in de puntentelling mee...
Overdadig spoor of zweep gebruik kan wel gestraft, maar toch zie je ook dat weinig gebeuren.

Het begint al bij lesgeven eigenlijk. Een hoop instructeurs doen niet moeilijk over dubieuse praktjken, zolang het resultaat maar goed toont. Dat moet veranderen. Men moet gewoon de ruiter goed opleiden zodat die zijn paard , al of niet met hulp kan opleiden.

Enfin, elke neutrale en kritische blik , al is het alleen bij bitten, is welkom.
Maar over teugelvoering zou men zich ook eens wat meer kunnen buigen. Over wat toelaatbaar is en niet.

Ik zou het heerlijk vinden als er een stukje tussen de teugels zat dat een seintje naar de jury geeft bij bepaalde overdruk of overmatig ongelijke druk. Met de techniek van tegenwoordig prima haalbaar.
Laat de ruiters maar eens boeten voor hun daden en hun best doen om te voorkomen dat ze te ruw zijn.
Gaat ook gewoon op voor bitloos.

Niks "maar mijn paard is te heet". Dan zorg je maar voor een andere paard of een betere opleiding van dat paard. Paarden moeten rustiger en gehoorzamer worden van dressuur, niet opgefokter.
En een heet paard wordt ook echt niet rustiger van aan de teugels hangen. In tegendeel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:42

Lusitana schreef:
Ik denk dat afschaffen van de neusriem (of alleen type dat je ziet bij tuigpaarden en dan losjes) bij bit gebruik een goed effect zal hebben op de wedstrijdsport. Paard laat dan luid en duidelijk zien wat de ruiter fout doet en het toont ook prima aan hoe goed een ruiter een paard kan opleiden, waar het uiteindelijk om begonnen is.

Helemaal voor.

En van wat ik begrijp is volgens de oude klassieke meesters een trens onnauwkeurig en daarmee enkel geschikt voor gevorderde ruiters. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel dressuurruiters uit het hoger kader op een trensje en zonder neusriem hun kür voldoende kunnen rijden }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:47

Ik denk veel meer dan jij denkt. ;)
Het zijn de "ik ben na 5 jaar een keer in het Z geraakt" ruiters die dat niet kunnen. Niet de kaderruiters.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:48

Ik snap wat je bedoeld, maar op zich zegt de snelheid waarmee je de lagere klasses doorloopt niet zoveel.
Immers, als je met de groei van je paard rekening houdt en dus ook met het feit dat hij pas na zijn zesde zwaarder verzameld werk kan doen wegens spronggewrichten die dan pas "klaar" zijn, en je de opleiding gedegen doet, zul je pas na zijn 7de de Z in wíllen.
Ben je gestart met een driejarige (dat ze zouden moeten verbieden, maar is wel zo´n beetje de norm in nederland) is het 4 jaar later....
Als je twee wedstrijden per jaar rijdt kun je ook langzamer gaan dan als je er 20 per jaar rijdt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:47

Lusitana schreef:
Ik snap wat je bedoeld, maar op zich zegt de snelheid waarmee je de lagere klasses doorloopt niet zoveel.
Immers, als je met de groei van je paard rekening houdt en dus ook met het feit dat hij pas na zijn zesde zwaarder verzameld werk kan doen wegens spronggewrichten die dan pas "klaar" zijn, en je de opleiding gedegen doet, zul je pas na zijn 7de de Z in wíllen.
Ben je gestart met een driejarige (dat ze zouden moeten verbieden, maar is wel zo´n beetje de norm in nederland) is het 4 jaar later....
Als je twee wedstrijden per jaar rijdt kun je ook langzamer gaan dan als je er 20 per jaar rijdt...

Je begrijpt hoop ik wel dat ik doel op de mensen die puntjes sprokkelen (5 per seizoen bij wijze van spreken) en dan na tien jaar intensief starten de punten voor het Z hebben.
En niet op de mensen die hun paard pas op hun 5e sporadisch starten om hem te sparen en zo lang doen over naar het Z rijden (in wezen doen ze er dan niet lang over, ze spreiden hun wedstrijden gewoon meer waardoor het langer duurt.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:56

Lusitana

Mij is ooit uitgelegd dat bij meer druk op het bit het bit wat kantelt en zo het smalle gedeelte van een plat tussenstukje op de tong drukt. Vandaar dat het scherper zou zijn dan een bol.

Neusriem controle, dus hoe strak het zit en dus echt twee vingers er tussen kunnen mag van mij gecontroleerd worden.

Zelf jullie optie van zonder heb ik geen problemen mee.
Ik verbaas me vaak hoe strak mensen het aantrekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:24

Ik geloof dat bij ons al gecontrolleert wordt. Voor de bitcontrole is bij mij iig al een paar keer ook aan de neusriem gevoelt alvorens die los te doen (waar ik geen probleem mee heb want mijn neusriem zit gewoon netjes en mijn sperriem zit zo goed als los. :+
Van mij mag daar (neusriemen) ook een reglement op komen. Ik kan nl zo een paar namen noemen wiens neusriem zo vast zit dat je je af vraagt hoe ze dat voor zichzelf goed gepraat krijgen om die riem zo vast te trekken bij dat arme dier.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:11

Ik kan een onderzoek naar (de werking van) het bit alleen maar toejuigen, al zou ik ook graag zien dat bitloos wordt meegenomen in het onderzoek. En bovenal: een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek.

Er is zo'n klein groepje ruiters dat zich wel inleest over de werking van hun optoming, eigenlijk gewoon jammer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:30

Lusitana schreef:
Hoe kan met nou denken dat een bit met een plat tussenstukje scherper is dan met een bol tussenstukje? Een bol iets heeft a minder contact dan breed want gaat immers omhoog in ronding = meer druk, b kan dieper ingedrukt worden in iets dan plat.

Onafhankelijk onderzoek is goed om een heleboel fabeltjes uit de wereld te helpen in elk geval.
Nu gaan anti bit ruiters er van uit dat een kapotte mond door het bit komt en niet door de ruiter, door onderzoeken die gericht zijn om het bit in kwaad daglicht te stellen.

Dat het is uitgelopen op wie het best zijn paard bepaalde bewegingen kan laten zien om prijzen te winnen, zonder dat duidelijk wordt welke mishandeling er soms (! =lang niet altijd) achter zit, is erg jammer.

Wat betreft paard onder druk rijden... Het is juist de bedoeling dat een paard naar mate zijn opleiding vordert op steeds lichtere hulpen reageert en meer op de achterhand komt waarbij druk helemaal weg hoort te vallen. Kijk naar de ultieme verzameling bv piaffe, die kan zonder teugels gereden.
Er gaat onderweg naar die top al heel veel mis met ruiters die ipv naar steeds lichter hulpen naar steeds zwaarder middelen en ruwer rijden grijpen. Zolang dat in punten wordt beloond omdat men alleen het eindresultaat beoordeeld, zal dit niet verdwijnen. Als je op een bepaald niveau komt tellen hoe je de hulpen geeft niet eens meer in de puntentelling mee...
Overdadig spoor of zweep gebruik kan wel gestraft, maar toch zie je ook dat weinig gebeuren.

Het begint al bij lesgeven eigenlijk. Een hoop instructeurs doen niet moeilijk over dubieuse praktjken, zolang het resultaat maar goed toont. Dat moet veranderen. Men moet gewoon de ruiter goed opleiden zodat die zijn paard , al of niet met hulp kan opleiden.

Enfin, elke neutrale en kritische blik , al is het alleen bij bitten, is welkom.
Maar over teugelvoering zou men zich ook eens wat meer kunnen buigen. Over wat toelaatbaar is en niet.

Ik zou het heerlijk vinden als er een stukje tussen de teugels zat dat een seintje naar de jury geeft bij bepaalde overdruk of overmatig ongelijke druk. Met de techniek van tegenwoordig prima haalbaar.
Laat de ruiters maar eens boeten voor hun daden en hun best doen om te voorkomen dat ze te ruw zijn.

Niks "maar mijn paard is te heet". Dan zorg je maar voor een andere paard of een betere opleiding van dat paard. Paarden moeten rustiger en gehoorzamer worden van dressuur, niet opgefokter.
En een heet paard wordt ook echt niet rustiger van aan de teugels hangen. In tegendeel.

Goed gesproken!!

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:44

[quote="Lusitana"]Hoe kan met nou denken dat een bit met een plat tussenstukje scherper is dan met een bol tussenstukje? Een bol iets heeft a minder contact dan breed want gaat immers omhoog in ronding = meer druk, b kan dieper ingedrukt worden in iets dan plat.

_/-\o_