Ayasha schreef:Die logica zie ik niet... Ik ga naar de dokter om te weten wat ik heb zodat er iets aan gedaan kan worden... Zijn beroep wordt gerechtvaardigd door het bestaan van ziekten..![]()
Sorry, je zal het in stappen moeten uitleggen voor deze domme Belg want ik wil wel begrijpen wat je bedoelt maar ik zie het niet.
Nou domme Belg.. dat zeg ik toch niet ( chip on your shoulder?).
Nou, alle franje weglatend: als Cook, vanuit zijn positie als arts nou eens eerst constateerde dat de paardenmond beschadigd zou kunnen worden of als pijnlijk ervaren wordt door een paard, onderzoek gaat verrichten en tot conclusies komt dat er wel degelijk schade kan ontstaan door bitgebruik.. vervolgens zal hij gaan bedenken: hoe kun je dat voorkomen en zonder een bit toch enige mate van stuur en controle over een paard behouden... en dan
een hoofdstel bedenken zonder bit en met gekruiste teugels. En was iets dergelijks toen al voor handen? Nee .. dus is hij het zelf gaan produceren.Zijn opzet was dus in eerste instantie niet voor persoonlijk gewin. Zijn bedoeling en onderzoeksopdracht was toch well-intended en for the benefit of the horse.
Dat hij zijn 'vinding' dan later aan de man wil brengen omdat hij overtuigd is van zijn diervriendelijke vinding, dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Het kan echter dan ook niet leiden tot de conclusie dat daarom zijn onderzoek niet neutraal geweest is.
Voor het goede begrip: ik ben niet per definitie een fan van Cook, ben niet voor of tegen bitloos of bitgebruik. Voor mezelf baseer ik me maar op m'n eigen gedegen oude school rijopleiding waar oudjes zoals ik nog leerden dat de handjes bestemd waren voor contact, niet voor ruk|pluk en dwang.

Achtergrond Dr Robert Cook: http://www.equinesciencesacademy.com/esa_000029.htm