xmarliez schreef:Paarden zijn gewoonte dieren. Zo een onderzoek laat zien wat er in een aantal dagen gebeurd, maar ze zouden beter een onderzoek kunnen doen over langere periodes. Wanneer een paard bijv. een jaar in een gesloten stal staat ten opzichte van een open stal.
Ik ben zeker wel van mening dat een paard contact moet kunnen maken in de stal, met soortgenoten maar ik ben ook van mening dat een paard went aan zijn omgeving en daar op langer termijn echt geen stress aan ondervindt. Waarom zouden er dan zoveel dichte stallen zijn? Als alle paarden daardoor boordevol stress zouden zitten. Is ook niet bevorderlijk voor het trainen van de paarden.
Dit stukje staat wel vol met aannames. Ik denk niet dat dit het geval is. Een mens kan ook jaren in echte stress zitten zonder lichamelijk wat te gaan vertonen. In het onderzoek staat ook dat de paarden die individueel gehuisvest worden moeilijker zijn in de omgang.
Er zijn veel dichte stallen inderdaad, maar ik denk dat dat meer is omdat men niet beter wist dan om een andere reden.
xmarliez schreef:Daarnaast zouden ze nog moeten kijken naar de tijd dat een paard op stal staat. Een paard die 24 uur in een dichte stal staat is uiteraard niet zo vrolijk als een paard die ruim 12 uur op een ruime weide staat met soortgenoten en nog ongeveer 10 uur (in de nacht) in een dichte stal. Daar gaan ze niet dood van

Dood gaan ze er niet van nee, maar willen we niet allemaal " het beste" voor ons paard? Als je weet dat 24/7 tussen de soortgenoten beter is voor je paard dan streef je daar toch naar?
xmarliez schreef:En 24/7 is leuk voor een paard die niet hoeft te preseteren maar wanneer je een sportpaard hebt, die hebben behoefte aan Rust, Reinheid en Regelmaat, net als ieder mens. Om goed te kunnen preseteren. Die paarden hebben behoefte aan een stukje isolatie (dus een plaats in de stal waar ze even tot rust kunnen komen (rust)), weten wanneer ze naar de stal toe gaan (regelmaat) en een goed dagritme in een gezonde omgeving (reinheid).
Daarom staan mijn paarden in een ruime (4x5) halfopen stal met daglicht, frisse lucht (door een luik) en een buur die ze kunnen aanraken.
Waarom zou 24/7 geen Rust Reinheid en Regelmaat zijn? In een stabiele kleinere kudde is dit ook prima haalbaar. Er zijn zat mensen met paarden die moeten presteren die het beest altijd buiten hebben. En waarom denk jij dat paarden behoefte hebben aan isolatie terwijl het kuddedieren zijn? In hun aard bestaat het woord isolatie niet, dus waarom er vanuit gaan dat sportpaarden isolatie nodig hebben?
Een goed dagritme is ook buiten prima haalbaar.
Oke, ik ben voorstander van 24/7 buiten, maar ik weet ook dat je daar sommige paarden geen plezier mee doet, al zijn dat denk ik meer uitzonderingen.
Maar om meteen het woordje "sportpaarden" eraan te koppelen, nee dat gaat imo niet op. Sportpaarden zijn namelijk niets anders dan recreatiepaarden, of ze nu moeten presteren of niet.