Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:10

Adrienne93 schreef:
Loveskary schreef:
Goede bekapping met twee gekantelde hoef benen arm beest en dan nog willen redden nee hoor beestje is van alle pijn af nu.
Dat mensen denken alles maar te redden waarom het leven laten lijden voor zon diertje er was niks meer aan te doen dier had al veel pijn.

Ik heb anders vaak genoeg gezien dat met een goede smid en goede behandeling van de DA zo'n beestje nog jaren van zn leven kon genieten zonder pijn te hebben!!!

Ja en in dit geval was dat dus niet het geval, na onderzoek en overleg met de deskundigen!
Je kunt niet altijd alles maar redden ten koste van alles.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:12

Esther28 schreef:
Loveskary schreef:
Beestje kon nauwelijks meer lopen en dan zeggen sommige die man was goed voor zijn dieren ja tuurlijk. :j

Ja diezelfde mensen hadden t dier ook gewoon nog door laten lopen onder het mom..dier is nog wel te redden met goede bekapping 8)7

ik heb zelf een paard gehad met vier gekantelde hoefbenen.En inderdaad,met de zorg van een goede hoefsmid heeft het paard nog gewoon rad gelopen.22 jaar lang.
Maar meestal komt er geen goede hoefverzorging te pas want het is maar een shet,dus dan krijg je dit.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:15

Adrienne93 schreef:
Loveskary schreef:
Goede bekapping met twee gekantelde hoef benen arm beest en dan nog willen redden nee hoor beestje is van alle pijn af nu.
Dat mensen denken alles maar te redden waarom het leven laten lijden voor zon diertje er was niks meer aan te doen dier had al veel pijn.

Ik heb anders vaak genoeg gezien dat met een goede smid en goede behandeling van de DA zo'n beestje nog jaren van zn leven kon genieten zonder pijn te hebben!!!

Sommigen zijn dood beter af. Het klinkt misschien hard maar dit wat heeft dit beestje nog voor kwaliteit van leven...

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:16

geerke schreef:
Esther28 schreef:

Ja diezelfde mensen hadden t dier ook gewoon nog door laten lopen onder het mom..dier is nog wel te redden met goede bekapping 8)7

ik heb zelf een paard gehad met vier gekantelde hoefbenen.En inderdaad,met de zorg van een goede hoefsmid heeft het paard nog gewoon rad gelopen.22 jaar lang.
Maar meestal komt er geen goede hoefverzorging te pas want het is maar een shet,dus dan krijg je dit.

Nou precies!! onder het mom "een shetje is het niet waard" "kosten zijn hoger dan zijn eigen waarde" EN DAT IS PAS ERG!!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:21

"Maar een shet" komt in mijn woordenboekje niet voor, maar denk dat ik in overleg met mijn (zeer kundige ) dierenarts toch ook tot hetzelfde trieste besluit was gekomen, als dit diertje aan mijn zorgen zou zijn toevertrouwd...
En juist omdat het drachtig was, waardoor ze dus veel medicijnen niet zou mogen gebruiken en door het toenemende gewicht van het veulen ook steeds zwaarder belast zou worden.

Heel droevig, en het zal de betrokken dierenarts ongetwijfeld ook verdriet hebben gedaan, maar wel het eerlijkste tegenover het beestje :(

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:54

Esther28 schreef:
amy_luna schreef:
Als het alleen de hoefjes waren die te lang waren, dan had een goede hoefsmid dat wel kunnen behandelen.
Maar ik geloof niet dat ze zomaar een shetlander gaan afschrijven op de hoefen. misschien had ze wel meer onder de leden (Ontsteking, infectie, wormen)
Waarom ze nou precies hebben ingeslapen zullen wij waarschijnlijk nooit te weten te komen.

Lezen!..Diertje was ernstig bevangen en had 2 ernstig gekantelde hoefbenen.

Slechte dag? :') ik kan wel lezen hoor maar ik heb het denk ik een beetje verkeerd geschreven.
Op mijn werk hebben we ook een ezel die zwaar hoefbevangen is geweest, zo erg dat we op het punt stonden haar in te laten slapen, al besproken met DA en al. Maar na een week knapte ze helemaal op!
De hoefsmid komt regel matig langs en bekapt haar netjes.
En zoals eerder al is gezecht gekantelde hoefbeen kan worden verholpen. Maar omdat nog allemaal bij een hoogdrachtige merrie te doen is een tweede.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:08

Die man kan beter zn mond houden, zn reputatie was al slecht, maar het nu ook nog eens ontkennen, t was duidelijk te zien. T dan afdoen als dikke shet is gewoon kinderachtig en respectloos.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:10

Ik vraag me trouwens af of de meeste van het paard uberhaubt nog echt gekocht en meegenomen hadden als ze een paard op afstand zouden kopen zonder bemerkingen en er bij ophalen een compleet ander paard aantreffen >;) . Ik vind het opzich uberhaubt bewonderswaardig dat je zo'n paard dan uit de goedheid van je hart nog meeneemt en naar een DA brengt, de meeste laten zo'n paard staan. Ik vind het bizar dat er aan over deze mensen "gezeurd" wordt terwijl we zelf geen DA zijn en het medisch dossier ook niet eens gezien hebben, de persoon die alle ellende heeft veroorzaakt blijft helemaal buiten schot in dit topic |o :?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-03-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:12

liedje89 schreef:
Ik vraag me trouwens af of de meeste van het paard uberhaubt nog echt gekocht en meegenomen hadden als ze een paard op afstand zouden kopen zonder bemerkingen en er bij ophalen een compleet ander paard aantreffen >;) . Ik vind het opzich uberhaubt bewonderswaardig dat je zo' paard dan uit de goedheid van je hart nog meeneemt en naar een DA brengt, de meeste laten zo'n paard staan. Ik vind het bizar dat er aan over deze mensen "gezeurd" wordt terwijl we zelf geen DA zijn en het medisch dossier ook niet eens gezien hebben, de persoon die alle ellende heeft veroorzaakt blijft helemaal buiten schot in dit topic |o :?

Precies, paarden stonden er belabbert bij, er worden niet voor niets stappen ondernomen en geen dierenarts slaapt zomaar een paard in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:51

liedje89 schreef:
Ik vraag me trouwens af of de meeste van het paard uberhaubt nog echt gekocht en meegenomen hadden als ze een paard op afstand zouden kopen zonder bemerkingen en er bij ophalen een compleet ander paard aantreffen >;) . Ik vind het opzich uberhaubt bewonderswaardig dat je zo'n paard dan uit de goedheid van je hart nog meeneemt en naar een DA brengt, de meeste laten zo'n paard staan. Ik vind het bizar dat er aan over deze mensen "gezeurd" wordt terwijl we zelf geen DA zijn en het medisch dossier ook niet eens gezien hebben, de persoon die alle ellende heeft veroorzaakt blijft helemaal buiten schot in dit topic |o :?

Amen!
En even over het maar een shet betreft; ik doe zelf ook echt alles voor mijn eigen shet, maar als je dan foto's laat maken en er blijkt zelfs al bijna niets meer van het hele hoefbeentje over te zijn, denk ik echt dat die mensen de meest paardwaardige beslissing hebben genomen, mijn petje in ieder geval af voor die wel heel tijdelijke nieuwe eigenaren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:53

ohjajoh6 schreef:
Amen!
En even over het maar een shet betreft; ik doe zelf ook echt alles voor mijn eigen shet, maar als je dan foto's laat maken en er blijkt zelfs al bijna niets meer van het hele hoefbeentje over te zijn, denk ik echt dat die mensen de meest paardwaardige beslissing hebben genomen, mijn petje in ieder geval af voor die wel heel tijdelijke nieuwe eigenaren.

Juist

Collie2008

Re: Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:57

Ik ben geen hoefsmid maar van die röntgen foto's van de sheet kreeg ik tranen in mijn igen.

Dierenwelzijn gaat niet om tijd rekken en je leven lijden, maar om een kwalitatief goed leven leiden.

Een beestje met zulke ernstige hoefproblemen moet je uit haar lijden verlossen. Niet mee aanklooien omdat je nou eenmaal de 'redder' wilt zijn. Redden is ook loslaten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:07

Stel je even voor dat je een ponytje koopt voor je dochtertje , in het goede vertrouwen dat het kindje daar een fijne pony aan heeft. Dan heb je niet dit voor ogen natuurlijk. En als de dierenarts dan aangeeft dat inslapen beter is wat doe je dan?

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:13

Jemig wat een reacties allemaal. Jammer dat mensen meteen een oordeel klaar hebben zonder dat ze het echte verhaal niet kennen! Een zware burn-out, stal failliet en dan krijg je dit gezeur nog over je heen?? Zo onterecht! Ze zijn altijd goed voor de paarden geweest! Mijn paard heeft daar bijna een jaar op stal gestaan, altijd goed verzorgd en kwam absoluut niks te kort!

Dus niet oordelen voordat je de echte waarheid kent...

karmapaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:57

Als ddn paaal boven water staat dat deze shet ernstig verwaarloosd was. Snap dat dhr Meijer burnout had en faillisrment ad broek is ook niet fijn maar deze pony was van zijn exvriendin, dus vreemd dat hij met foute verklaring komt en weer zij buiten schot blijft

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:05

Ik vraag me wel af wat er met die hoeven is gebeurd
Als je de foto s ziet die gemaakt zijn voor de veiling zien ze er niet zo uit .
Als hij de trailer uitloopt zijn ze ineens rood en er lijkt wel een heel stuk afgesneden.
Dus er kan ook iemand mee geknoeid hebben om stal meijer of bva in een kwaad daglicht te zetten.
Waarschijnlijk zullen we er nooit achter het juiste verhaal komen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:21

Dat lijkt me een wat onzinnige aanname eerlijk gezegd.
Net de video gekeken, in mijn ogen was inslapen de enige juiste keuze, zeker omdat dat beestje wrs al genoeg geleden heeft ondertussen, dit is geen verse hoefbevangenheid

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:22

Marlien schreef:
Jemig wat een reacties allemaal. Jammer dat mensen meteen een oordeel klaar hebben zonder dat ze het echte verhaal niet kennen! Een zware burn-out, stal failliet en dan krijg je dit gezeur nog over je heen?? Zo onterecht! Ze zijn altijd goed voor de paarden geweest! Mijn paard heeft daar bijna een jaar op stal gestaan, altijd goed verzorgd en kwam absoluut niks te kort!

Dus niet oordelen voordat je de echte waarheid kent...

Helemaal niks kan het goed praten dat het zo afgelopen is met de dieren.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:02

Als marlien daar met haar paard een jaar heeft gestaan ,dan weet ze wel hoe het daar aan toe gaat en hoe ze voor hun parden hebben gezorgd.
Hoe vaak ben je bij Meijer geweest Vala,
Ik vind het allemaal te makkelijk oordelen van iedereen .
1 pony wat niet goed is terwijl er heel veel paarden hebben gestaan die er altijd tip top uitzagen ,maar daar word ineens niet meer over gepraat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:05

Een pony die bevangen is en te lange hoeven heeft en die nog vrolijk door het weiland dartelt? In mijn ogen heeft zo'n pony niks op het weiland te zoeken.

Edit: Net de link met foto's bekeken, maar hier heb ik geen woorden voor. Aan die hoeven is duidelijk te zien dat het dier in geen maanden een smid heeft gezien. Terwijl juist een smid het verschil kan maken voor een bevangen dier..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:35

ziezoziezo22 schreef:
Als marlien daar met haar paard een jaar heeft gestaan ,dan weet ze wel hoe het daar aan toe gaat en hoe ze voor hun parden hebben gezorgd.
Hoe vaak ben je bij Meijer geweest Vala,
Ik vind het allemaal te makkelijk oordelen van iedereen .
1 pony wat niet goed is terwijl er heel veel paarden hebben gestaan die er altijd tip top uitzagen ,maar daar word ineens niet meer over gepraat.

Het is toch godgeklaagd dat jouw bericht overkomt alsof het normaal is dat er eentje zo bijloopt. Dus als er 80 goed verzorgd worden en er eentje verschrikkelijk lijdt is dat een soort van collateral damage? ? Gevalletje jammer dan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:41

Ik begrijp ook maar niet dat mensen dit maar goed blijven praten vanwege de zielige eigenaar die alles zo goed voor elkaar heeft? In een eerder bericht las ik dat er nog een shetlander was die overleden was en die schouwhengst die jarenlang nooit een stap buiten kwam. Ik begrijp niet dat je als paardenliefhebber dat allemaal maar goed kan blijven praten. Aan die shetlander is duidelijk te zien dat daar al heel erg lang geen smid bij geweest is. Zulke hoeven ontstaan echt niet in een paar maand. Eerder in jaren dat er nooit naar omgekeken wordt. Beestje heeft echt heel veel pijn gehad dat kan niet anders. Echt triest dit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:43

Zoiets is nooit goed te praten!
Het is geen ongelukje, maar een situatie die zich maandenlang heeft voorgedaan en waarin het diertje duidelijk zorg tekort is gekomen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:07

aisie schreef:
Ik begrijp ook maar niet dat mensen dit maar goed blijven praten vanwege de zielige eigenaar die alles zo goed voor elkaar heeft? In een eerder bericht las ik dat er nog een shetlander was die overleden was en die schouwhengst die jarenlang nooit een stap buiten kwam. Ik begrijp niet dat je als paardenliefhebber dat allemaal maar goed kan blijven praten. Aan die shetlander is duidelijk te zien dat daar al heel erg lang geen smid bij geweest is. Zulke hoeven ontstaan echt niet in een paar maand. Eerder in jaren dat er nooit naar omgekeken wordt. Beestje heeft echt heel veel pijn gehad dat kan niet anders. Echt triest dit.

vergis je niet,chronisch bevangen hoefjes moeten echt zeker iedere 6 weken goed bekapt worden.De toon moet flink worden ingekort anders krijg je snavelvormige sloffen.En als je dat drie maanden ''vergeet'',kan het beestje amper meer lopen.
Deze hoefjes zijn nooit goed verzorgt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:09

geerke schreef:
aisie schreef:

vergis je niet,chronisch bevangen hoefjes moeten echt zeker iedere 6 weken goed bekapt worden.De toon moet flink worden ingekort anders krijg je snavelvormige sloffen.En als je dat drie maanden ''vergeet'',kan het beestje amper meer lopen.
Deze hoefjes zijn nooit goed verzorgt.

Precies zoals je het zegt, chronisch bevangen. Dus niet van de een op de andere dag. Ik heb zelf een paard verloren aan hoefbevangenheid en ik weet door wat voor hel zo'n beest gaat. Daarom heb ik hier ook geen goed woord voor over. Arm beestje heeft waarschijnlijk jaren lang enorm zere voetjes gehad :(