Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
femiaans schreef:wreckh, je zal de iglo`s bedoelen, en dat zijn geen permanente verblijfplaatsen maar "couveuse" boxen om de kalveren de zorg te geven die ze nodig hebben. Als ze wat groter zijn gaan deze kalveren naar een groepshok met stro. De kistkalveren van vroeger die zo gehouden werden voor het "rosévlees"en tot hun dood nooit naar buiten konden komen is al jaren bij de wet verboden.
bigone schreef:femiaans schreef:wreckh, je zal de iglo`s bedoelen, en dat zijn geen permanente verblijfplaatsen maar "couveuse" boxen om de kalveren de zorg te geven die ze nodig hebben. Als ze wat groter zijn gaan deze kalveren naar een groepshok met stro. De kistkalveren van vroeger die zo gehouden werden voor het "rosévlees"en tot hun dood nooit naar buiten konden komen is al jaren bij de wet verboden.
Die iglo's daar worden kalveren direct na de geboorte in gegooid en na een aantal dagen worden ze bij de boeren door handelaren opgehaald en vervoerd naar de mesterijen. De boer die melkkoeien houd daarvoor zijn de kalveren alleen een middel om zijn koeien te kunnen melken, een bijprodukt dus. Dus ja, soms zal een kalf daar voor extra zorg ingestopt worden maar meestal is het gewoon een tussenstap naar de mesterij.
bigone schreef:Die iglo's daar worden kalveren direct na de geboorte in gegooid en na een aantal dagen worden ze bij de boeren door handelaren opgehaald en vervoerd naar de mesterijen. De boer die melkkoeien houd daarvoor zijn de kalveren alleen een middel om zijn koeien te kunnen melken, een bijprodukt dus. Dus ja, soms zal een kalf daar voor extra zorg ingestopt worden maar meestal is het gewoon een tussenstap naar de mesterij.
Miracle_ schreef:Gaat het hier over koeien of paarden?
Suzanne F. schreef:Waarom verkopen gewone slagerijen geen paardenvlees eigenlijk? Waarom moet dat een speciale paardenslager zijn?
KarinvdM schreef:Ik weet niet of je op mij doelt met je reactie Femiaans, maar ik heb de schurft aan de PVDD.
Boeren zullen op zich best het beste met hun dieren voor hebben, maar ze moeten wel geld verdienen.
Koeien die 24/7 op stal staan, op een mininiem laagje zaagsel, nooit buiten komen, nooit lekker kunnen grazen, waarbij de kalfjes direct na de geboorte gewoon bij de moeder weggehaald worden, dat vind ik niet bepaald optimaal. Bovendien worden ze gevoerd met maïs, wat helemaal geen koeienvoer is en het kuilvoer komt van enkel gras, van weilanden waar je enkel gras ziet wuiven en waar niet allerlei verschillende soorten grassen en kruiden in voorkomen. Ik heb liever vlees van grasgevoerde koeien die lekker buiten hebben gelopen. Beter voor mij en beter voor de koe.
Maar goed daar ging dit topic niet over.
Ik denk dat dat ook komt omdat er bijna geen paardenvlees meer gegeten wordt Suzanne. Vroeger toen de slagers nog allemaal zelf slachtten gebeurde dat wel.
8nnemiek schreef:en komt er een ziekte in de buurt, joh dan maak je alle dieren gewoon af, vernietigt ze en koopt een berg nieuwe.
_Hedwig_ schreef:8nnemiek schreef:en komt er een ziekte in de buurt, joh dan maak je alle dieren gewoon af, vernietigt ze en koopt een berg nieuwe.
Ik knip er even 1 zin uit, want dit gaat mij aan het hart.... Heb jij ruimingen van dieren van dichtbij meegemaakt? Het verdriet gezien? De ellende? Zowel ruimingen recent van vogels maar ook bijvoorbeeld tijdens de MKZ(rellen), die staan mij nog scherp voor het oog. Mensen hebben gevochten om hun dieren te mogen houden.
Of je nou voor of tegen de vleesindustrie bent, die opmerking gaat echt veel veel te kort door de bocht.
_Hedwig_ schreef:8nnemiek schreef:en komt er een ziekte in de buurt, joh dan maak je alle dieren gewoon af, vernietigt ze en koopt een berg nieuwe.
Ik knip er even 1 zin uit, want dit gaat mij aan het hart.... Heb jij ruimingen van dieren van dichtbij meegemaakt? Het verdriet gezien? De ellende? Zowel ruimingen recent van vogels maar ook bijvoorbeeld tijdens de MKZ(rellen), die staan mij nog scherp voor het oog. Mensen hebben gevochten om hun dieren te mogen houden.
Of je nou voor of tegen de vleesindustrie bent, die opmerking gaat echt veel veel te kort door de bocht.