Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ruitje schreef:Electra63 schreef:Ik vind het totaal niet te vergelijken, sperriem of met pantykous tong aan het bit vastknopen. En natuurlijk zijn er mensen die een sperriem of neusriem te strak doen. Maar een pantkous mag niet, net als een slof niet, geen zweep bij proeven boven M. Het is oneerlijk en onsportief en lijkt me zeker niet prettig voor t paard.
Begrijp ik nou goed dat het dus meer om het feit gaat dat 'het niet mag' en oneerlijk en onsportief is, dan om het feit dat het ongemak voor het paard geeft?
ruitje schreef:Duidelijk punt! Ik denk ook dat het in de dressuursport als oneerlijker word gezien omdat
je daar beoordeeld word op je rijkunsten en een tong naar buiten een teken van verzet is.
Zoals je in de link kan lezen heeft het in onze sport een andere reden.
Zoals Superwoman ook aangeeft heeft het ook te maken met je referentiekader, wij rijden in onze sport 9 van de 10 keer zonder sperriem omdat we een paard de vrijheid willen geven zijn
mond open te doen. Ik kijk dus tegen een sperriem aan zoals jullie tegen een tongenbandje aankijken zeg maar
Electra63 schreef:Jury had het gezien en zij is toen tijdens de wedstrijd uitgesloten. Het vervolg heb ik gemist. Ik neem aan, dat zij een geldboete heeft gehad en (tijdelijke) schorsing. Het zal gepubliceerd zijn in Paard en Sport
Afgelopen zondag reed ze gewoon mee.
LBLGypsyCobs schreef:Electra63 schreef:Jury had het gezien en zij is toen tijdens de wedstrijd uitgesloten. Het vervolg heb ik gemist. Ik neem aan, dat zij een geldboete heeft gehad en (tijdelijke) schorsing. Het zal gepubliceerd zijn in Paard en Sport
Afgelopen zondag reed ze gewoon mee.
Dit was het gevolg, volgens mij moet je je paard in de ring letterlijk doodslaan voor ze echte maatregelen nemen...
https://www.knhs.nl/media/5721/geaccept ... r-2014.pdf
.Maar die theorie volgt niet iedereen
LBLGypsyCobs schreef:Ja ik weet inderdaad om wie het gaat, verhaal ging hier als een lopend vuurtje incl. de scène die in de ring gemaakt werd. Tong van paard in de panty en amazone tegen haar moeder uit haar panty zeg maar...
Electra63 schreef:LBLGypsyCobs schreef:Ja ik weet inderdaad om wie het gaat, verhaal ging hier als een lopend vuurtje incl. de scène die in de ring gemaakt werd. Tong van paard in de panty en amazone tegen haar moeder uit haar panty zeg maar...
Klopt, maar voorlopig rijdt ze weer vrolijk verder. Al vind ik wel, dat iedereen een 2e kans verdiend.
Voordeel is nu wel, iedereen weet het, er wordt op gelet tijdens wedstrijden. Maar wat iemand in zijn achtertuin doet, dat is vaak onbekend en kan heel lang doorgaan. Daarom vind ik soms de verontwaardiging m.b.t. de wedstrijdsport selectief. (Professionele) Wedstrijdruiters worden in ieder geval nog extra bekeken {= momentopname} en beoordeeld en gecontroleerd (direct na de wedstrijd). Dat geldt voor menig recreatieruiter niet.
.
Afschuwelijk en vreselijk hoe dat paard uit z'n ogen kijkt.... Electra63 schreef:@ GypsyGobs; Ik ben het met je eens, dat deze manier van rijden thuis vaker is toegepast. Dit doe je niet ineens op regionale kampioenschappen.
Wat betreft de hand in eigen boezem steken, ik weet niet hoe vaak en hoe streng de KNHS straft en zoals ik al eerder aangaf: wat doet men in zijn eigen achtertuin? Er is gewoon veel dierenleed en er bestaan veel misstanden, maar niet alleen onder wedstrijdpaarden/ruiters, ook bij recreatiepaarden/ruiters. Dit zal nooit helemaal voorkomen kunnen worden. Ze had van mij wel minimaal 2 jaar uitgesloten mogen worden van wedstrijden, dat soort ruiters, tref je daar het hardst mee.
ruitje schreef:Echt inslikken is een groot woord, dat is die laatste theorie waar ik het inderdaad over had.
Overigens lopen niet alle dravers met de tong vast, ze hebben het niet allemaal nodig
Max66, hoe kijkt dat paard precies uit zijn ogen dan?
.

ruitje schreef:Ik weet ook niet zo goed wie bedacht heeft wat verzet is? Word er bijv. Ook gestraft op het zwiepen met een staart? Ik noem maar een zijstraat?
LBLGypsyCobs schreef:Dat is het risico als je een paard aanschaft voor wedstrijden, het blijft een dier wat soms niet geschikt is voor jouw doel.
Ik denk dat er bij 99,9% van de tonguitstekers geen rijtechnische of medische oorzaak is, jammer voor de ruiter van zo'n paard, maar het paard zal er niet wakker van liggen als het geen wedstrijdpaard kan worden.

LBLGypsyCobs schreef:Ow ik bedoelde het andersom, dus dat 99.9% wel een rijtechnische of medische oorzaak heeft.
Dus 0.01% doet het zonder dat er iets mis is.
.