Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:46

.
Laatst bijgewerkt door Karlisa op 27-02-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:49

Muppett schreef:
Het spijt me, maar tong aan de kaak vastbinden vind ik ook smakeloos.

Ik ook, maar als ik objectief kijk (dus alsof ik het niet gewend ben, zoals bij een hond of kat) naar een hoofdstel "om" doen met bit, vind ik dat ook geen fijn gezicht.
En bitloos vind ik niet vriendelijker...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:51

ruitje schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het totaal niet te vergelijken, sperriem of met pantykous tong aan het bit vastknopen. En natuurlijk zijn er mensen die een sperriem of neusriem te strak doen. Maar een pantkous mag niet, net als een slof niet, geen zweep bij proeven boven M. Het is oneerlijk en onsportief en lijkt me zeker niet prettig voor t paard.

Begrijp ik nou goed dat het dus meer om het feit gaat dat 'het niet mag' en oneerlijk en onsportief is, dan om het feit dat het ongemak voor het paard geeft?

Nee. Het ging mij om het vergelijk met een sperriem, dat dit ook niet altijd prettig is. Het is niet voor niets verboden, ongemak is zacht uitgedrukt naar mijn mening. Maar ... ik vind het zeker oneerlijk en ik vind het terecht dat iemand wordt uitgesloten en geschorst. Dit kan je doen omdat dit in het reglement staat, gelukkig. Wat iemand in zijn achtertuin doet, weet men vaak niet.
sorry, ik zit op mijn telefoon, ik kan geen lange teksten typen.

ruitje

Re: Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:56

Duidelijk punt! Ik denk ook dat het in de dressuursport als oneerlijker word gezien omdat
je daar beoordeeld word op je rijkunsten en een tong naar buiten een teken van verzet is.

Zoals je in de link kan lezen heeft het in onze sport een andere reden.

Zoals Superwoman ook aangeeft heeft het ook te maken met je referentiekader, wij rijden in onze sport 9 van de 10 keer zonder sperriem omdat we een paard de vrijheid willen geven zijn
mond open te doen. Ik kijk dus tegen een sperriem aan zoals jullie tegen een tongenbandje aankijken zeg maar :o

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:00

Jemig, echt ongelooflijk! Zo wil je toch niet met een paard omgaan? De paardensport wordt hoe langer hoe erger. Zulk soort mensen mogen wat mij betreft nooit meer op een paard zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:03

ruitje schreef:
Duidelijk punt! Ik denk ook dat het in de dressuursport als oneerlijker word gezien omdat
je daar beoordeeld word op je rijkunsten en een tong naar buiten een teken van verzet is.

Zoals je in de link kan lezen heeft het in onze sport een andere reden.

Zoals Superwoman ook aangeeft heeft het ook te maken met je referentiekader, wij rijden in onze sport 9 van de 10 keer zonder sperriem omdat we een paard de vrijheid willen geven zijn
mond open te doen. Ik kijk dus tegen een sperriem aan zoals jullie tegen een tongenbandje aankijken zeg maar :o

ik kan jouw links niet lezen/zien op mn telefoon. Ik weet niets van de drafsport. Waarom is het bezwaarlijk in jullie sport als de tong eruit hangt? Een sperriem hoef je niet strak te doen, daar zou van mij op gecontroleerd mogen worden tijdens wedstrijden, helaas zit je nog steeds met die achtertuin.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:17

Electra63 schreef:
Jury had het gezien en zij is toen tijdens de wedstrijd uitgesloten. Het vervolg heb ik gemist. Ik neem aan, dat zij een geldboete heeft gehad en (tijdelijke) schorsing. Het zal gepubliceerd zijn in Paard en Sport
Afgelopen zondag reed ze gewoon mee.

Dit was het gevolg, volgens mij moet je je paard in de ring letterlijk doodslaan voor ze echte maatregelen nemen...
https://www.knhs.nl/media/5721/geaccept ... r-2014.pdf

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:21

LBLGypsyCobs schreef:
Electra63 schreef:
Jury had het gezien en zij is toen tijdens de wedstrijd uitgesloten. Het vervolg heb ik gemist. Ik neem aan, dat zij een geldboete heeft gehad en (tijdelijke) schorsing. Het zal gepubliceerd zijn in Paard en Sport
Afgelopen zondag reed ze gewoon mee.

Dit was het gevolg, volgens mij moet je je paard in de ring letterlijk doodslaan voor ze echte maatregelen nemen...
https://www.knhs.nl/media/5721/geaccept ... r-2014.pdf

Ik kan het niet downloaden op mijn telefoon.
Jij komt uit dezelfde regio, jij weet ook om wie het gaat :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:23

Bij ons gaat het niet om het 'cosmetische' aspect, zal ons een worst zijn als hij er uit hangt.Ik denk dat ze daarom bij ons ook losser zitten.
Bij ons moeten ze 'm niet over het bit kunnen gooien, dan worden we stuurloos. Daarnaast is er een theorie die zegt dat ze meer lucht krijgen als ze de tong niet kunnen opbollen :) .Maar die theorie volgt niet iedereen :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:30

Ja ik weet inderdaad om wie het gaat, verhaal ging hier als een lopend vuurtje incl. de scène die in de ring gemaakt werd. Tong van paard in de panty en amazone tegen haar moeder uit haar panty zeg maar...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:38

LBLGypsyCobs schreef:
Ja ik weet inderdaad om wie het gaat, verhaal ging hier als een lopend vuurtje incl. de scène die in de ring gemaakt werd. Tong van paard in de panty en amazone tegen haar moeder uit haar panty zeg maar...

Klopt, maar voorlopig rijdt ze weer vrolijk verder. Al vind ik wel, dat iedereen een 2e kans verdiend.
Voordeel is nu wel, iedereen weet het, er wordt op gelet tijdens wedstrijden. Maar wat iemand in zijn achtertuin doet, dat is vaak onbekend en kan heel lang doorgaan. Daarom vind ik soms de verontwaardiging m.b.t. de wedstrijdsport selectief. (Professionele) Wedstrijdruiters worden in ieder geval nog extra bekeken {= momentopname} en beoordeeld en gecontroleerd (direct na de wedstrijd). Dat geldt voor menig recreatieruiter niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:42

Electra63 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Klopt, maar voorlopig rijdt ze weer vrolijk verder. Al vind ik wel, dat iedereen een 2e kans verdiend.
Voordeel is nu wel, iedereen weet het, er wordt op gelet tijdens wedstrijden. Maar wat iemand in zijn achtertuin doet, dat is vaak onbekend en kan heel lang doorgaan. Daarom vind ik soms de verontwaardiging m.b.t. de wedstrijdsport selectief. (Professionele) Wedstrijdruiters worden in ieder geval nog extra bekeken {= momentopname} en beoordeeld en gecontroleerd (direct na de wedstrijd). Dat geldt voor menig recreatieruiter niet.

Er werd gezegd dat ze er zo makkelijk mee weg kwam omdat het de eerste keer was dat ze betrapt is, maar feit is dat deze manier van rijden thuis allang getest is.

Dat iemand in een vlaag van woede en frustratie een paard slaat op het wedstrijdterrein is al vreselijk en zou zwaar bestraft moeten worden, maar het vastbinden van een tong doe je met voorbedachte rade, daar is niks van een per ongelukje of plotselinge opwelling bij.

Sneu voor die meid haar wedstrijdcarrière, maar ik vind dat de KNHS hier veel strikter in moet zijn.
Wel mee papegaaien met de misstanden in de endurance sport die momenteel spelen, maar niet de hand in de eigen stinkende boezem steken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:43

maar serieus...
als je denkt dat je toch niet gecontroleerd wordt tijdens een wedstrijd op het bit, dan had deze amazone toch net zo goed een tonglepel kunnen gebruiken?
Werkt voor het over het bit gooien van de tong, maar zo'n lepel drukt vaak zo zwaar op te tong dat het dier de tong ook niet meer naar buiten kan gooien...
dat was dan in ieder geval nog een beetje vriendelijker geweest dan een touwtje aan het bit en de tong knopen >;) .

Ruitje, ik heb ook van iemand begrepen dat zo'n tongbandje ook gebruikt wordt tegen het inslikken van de tong?
(weet niet in hoeverre het waar is, maar diegene vertelde dat dravers en renpaarden bij hoge snelheid geneigd zijn hun tong in te slikken als het (te) zwaar voor ze wordt).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:49

bah, dat filmpje :n Afschuwelijk en vreselijk hoe dat paard uit z'n ogen kijkt....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:50

@ GypsyGobs; Ik ben het met je eens, dat deze manier van rijden thuis vaker is toegepast. Dit doe je niet ineens op regionale kampioenschappen.

Wat betreft de hand in eigen boezem steken, ik weet niet hoe vaak en hoe streng de KNHS straft en zoals ik al eerder aangaf: wat doet men in zijn eigen achtertuin? Er is gewoon veel dierenleed en er bestaan veel misstanden, maar niet alleen onder wedstrijdpaarden/ruiters, ook bij recreatiepaarden/ruiters. Dit zal nooit helemaal voorkomen kunnen worden. Ze had van mij wel minimaal 2 jaar uitgesloten mogen worden van wedstrijden, dat soort ruiters, tref je daar het hardst mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:51

Echt inslikken is een groot woord, dat is die laatste theorie waar ik het inderdaad over had :) .

Overigens lopen niet alle dravers met de tong vast, ze hebben het niet allemaal nodig :)

Max66, hoe kijkt dat paard precies uit zijn ogen dan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:54

Electra63 schreef:
@ GypsyGobs; Ik ben het met je eens, dat deze manier van rijden thuis vaker is toegepast. Dit doe je niet ineens op regionale kampioenschappen.

Wat betreft de hand in eigen boezem steken, ik weet niet hoe vaak en hoe streng de KNHS straft en zoals ik al eerder aangaf: wat doet men in zijn eigen achtertuin? Er is gewoon veel dierenleed en er bestaan veel misstanden, maar niet alleen onder wedstrijdpaarden/ruiters, ook bij recreatiepaarden/ruiters. Dit zal nooit helemaal voorkomen kunnen worden. Ze had van mij wel minimaal 2 jaar uitgesloten mogen worden van wedstrijden, dat soort ruiters, tref je daar het hardst mee.

De uitspraken van het tuchtcollege van het KNHS zijn gewoon online in te zien.
Ik vind de sancties erg laag, waar is het respect gebleven voor de dieren waar we onze hobby en soms zelfs onze broodwinning te danken hebben?

En daarbij denk ik dat er veel voorvalt op wedstrijdterreinen wat het tuchtcollege niet haalt of waar de personen in kwestie zelfs maar op aangesproken wordt.
Over hoe er thuis getraind wordt, wil ik niet eens nadenken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:00

ruitje schreef:
Echt inslikken is een groot woord, dat is die laatste theorie waar ik het inderdaad over had :) .

Overigens lopen niet alle dravers met de tong vast, ze hebben het niet allemaal nodig :)

Max66, hoe kijkt dat paard precies uit zijn ogen dan?

Ah kijk, duidelijk verwoord :).

Kan mij voorstellen dat niet ieder paard dit nodig heeft, maar ik kan mij ook voorstellen dat jullie dit doen bij de paarden die het wel nodig hebben, je wilt immers natuurlijk niet in eens van de baan af rijden omdat je niet kunt sturen :')

overigens vind ik het paard gewoon relaxt uit de ogen kijken hoor :)
maar misschien mis ik iets?

Over de dressuurruiter:
Er zijn ook paarden die dit gewoon doen om het te doen (of zo).
Ik ken een paard die dit altijd deed, in relaxte stand op de wei en in de stal, bij het indoen van het hoofdstel, bij het poetsen, bij het zadelen en bij het rijden.
Dit paard is medisch helemaal in orde, maar vind dit gewoon fijn.
Hij vond het ook heel fijn als je aan zijn tong trok (of de tong aaide).
Tjah, voor dit soort paarden (dit dier was heel getalenteerd) is het heel erg balen dat een tong uit de mond zo hard bestraft wordt in de ring (al snap ik dat heel goed want de meeste paarden zijn gewoon in verzet als dit gebeurd)
en voor de ruiters van dit soort paarden is het zo mogelijk nog zuurder...
ze weten dat dit dier getalenteerd is, maar ze zullen nooit verder komen vanwege zo'n "gebrekje".
sommige ruiters kunnen dit niet aan en grijpen dan naar onconventionele methodes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:03

Ik weet ook niet zo goed wie bedacht heeft wat verzet is? Word er bijv. Ook gestraft op het zwiepen met een staart? Ik noem maar een zijstraat?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:04

Dat is het risico als je een paard aanschaft voor wedstrijden, het blijft een dier wat soms niet geschikt is voor jouw doel.

Ik denk dat er bij 0,01% van de tonguitstekers geen rijtechnische of medische oorzaak is, jammer voor de ruiter van zo'n paard, maar het paard zal er niet wakker van liggen als het geen wedstrijdpaard kan worden.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 27-02-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:05

ruitje schreef:
Ik weet ook niet zo goed wie bedacht heeft wat verzet is? Word er bijv. Ook gestraft op het zwiepen met een staart? Ik noem maar een zijstraat?

Niet altijd, ligt er aan bij welke oefening en hoe vaak het dier zwiept, bij de GP bij de piaff of passage wordt erg veel gezwiept... Maar echt punten aftrek krijgen ze nog niet.
Bokken wordt wel weer bestraft (terwijl paarden dit ook uit vreugde kunnen doen)

Verzet is inderdaad heel lastig te omschrijven, te zien en op te beoordelen.
er is geen zwart en wit in de paarden helaas...
er is ook nog een heel grijs gebied wat lastig te beoordelen is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:09

LBLGypsyCobs schreef:
Dat is het risico als je een paard aanschaft voor wedstrijden, het blijft een dier wat soms niet geschikt is voor jouw doel.

Ik denk dat er bij 99,9% van de tonguitstekers geen rijtechnische of medische oorzaak is, jammer voor de ruiter van zo'n paard, maar het paard zal er niet wakker van liggen als het geen wedstrijdpaard kan worden.

Natuurlijk zal het paard er niet wakker van liggen als het geen wedstrijdpaard kan worden (vind dat altijd zo'n dooddoener.. het paard zal er uberhaupt niet wakker van liggen als het zijn dagen slijt in een groot weiland zonder ooit aangehaald te worden)

Maar daarom is het nog wel zuur...

Overigens is dit dier niet aangeschaft voor wedstrijden...
dit dier is gefokt door deze mensen en later goedgekeurd als dekhengst...
als dekhengst moet een paard helaas wedstrijden lopen, anders krijg je hem niet in de picture...
en dan is het nog even extra zuur als hij dit soort dingetjes doet ;)

ik ben het overigens niet met je eens over je laatste zin.
ik denk dat het overgrote gedeelte van de tonguitstekers wel degelijk een rijtechnische oorzaak hebben welke soms ook medisch is...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:33

Ow ik bedoelde het andersom, dus dat 99.9% wel een rijtechnische of medische oorzaak heeft.
Dus 0.01% doet het zonder dat er iets mis is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:34

LBLGypsyCobs schreef:
Ow ik bedoelde het andersom, dus dat 99.9% wel een rijtechnische of medische oorzaak heeft.
Dus 0.01% doet het zonder dat er iets mis is.

Ah kijk, vond het al zo'n aparte beredenatie :').

Dan ben ik het er wel grotendeels mee eens... al durf ik niet te zeggen dat het 99,9% is...
Ik denk dat dat percentage te groot is :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:38

Sommige zaken beginnen ook als medisch of rijtechnisch en horen vervolgens bij aangeleerd gedrag. Dat is ook een lastige :)