Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:40

Tendance schreef:
room10 schreef:
Geldklopperij zeg die entings perikelen, ik lees 7 jaar geleden, 21 dgn te laat geënt, gaat iemand mij vertellen dat daar oooooit werkelijke lichamelijke gevolgen op zijn geweest ?!! Of een uitbraak van ?? pfff alsof vaccinatie precies uitwerkt na 365 dgn, wellicht later, wellicht zelf eerder . . . . Tuurlijk moet je je enting bijhouden jaarlijks, maar alle basis entingen opnieuw ?? Wat een bull-oliebol zeg. Vlgs mij laten we het ons wijs maken. Je hoeft je eigen om een laat gevaccineerd paard zowiezo niet druk te maken want iedereen in zijn omgeving is wel "strak" geënt dus zeer weinig kans . . . . diskwalificatie is meer een soort straf voor de eigenaar dan dat er een gezondheids-risico speelt.

Je kunt het bullshit vinden, maar er zijn nu eenmaal regels waar je je aan moet houden.

En je ziet "de regels" zijn versoepeld dus de noodzaak blijkt mee te vallen. Mag best na gedacht worden over regels ipv maar klakkeloos volgzaam zijn. Ik vraag mij de daadwerkelijke reden af van (voorheen) diskwalificatie, gezondheids risico ? Straf ? Hoeveel artsen plakken niet gewoon een sticker of zetten alsnog een handtek, beetje datums frummelen, dan is het toch een spek en bonen toestand allemaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:47

Zover ik weet werken de meeste entingen ook langer dan een jaar. Ook bij honden is dit nu omgezet (op Weil en kennelhoest na). Tetanus, Parvo, hondenziekte en rabies zijn allemaal 3 jaar geldig en bij titeren blijkt dat bij het overgrote deel van de honden het zelfs nog veel langer goed is, mits de basisenting maar op orde is.

http://www.hetreckveld.nl/media/524197641030e.pdf (p. 45)

Ook bij mensen werken de meeste entingen langer dan een jaar. Tetanus wordt zelfs in de risicogroepen slechts eens per 10 jaar opnieuw gezet.

Vaccinatie van beroepsgroepen
Voor dierenartsen en andere risicogroepen met (beroepsmatig) verhoogde kans op infectie met C. tetani is het advies om elke 10 jaar standaard een revaccinatie aan te bieden. Argumenten hiervoor zijn frequente verwonding en intensief contact met besmet materiaal.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

En dan zou het bij paarden maar 8-9 maanden werken? Klinkt niet logisch. Als het trouwens maar zo kort zou werken, zo ieder jaar de basisenting opnieuw gezet moeten worden om het vaccin te laten werken. De meeste immuunreacties hebben namelijk 2 behandelingen nodig om voldoende opgeslagen te worden in de geheugen (T?) cellen (ik kan het opzoeken. De stof van immunologie ken ik, maar alle verschillende benamingen haal ik door elkaar).

Overigens, in de eerste link staat ook dat eigenlijk alle vaccinatiemiddelen voor paarden die influenza+tetanus regelen een basisenting hebben bestaand uit 3 of 4 entingen. Na 5-6 maanden nogmaals na de eerste 2 entingen en soms dan na 6 maanden nog een keer.

Overigens is influenza vergelijkbaar met de griep bij mensen. Hoe nuttig is het om je paard daar jaarlijks voor te enten? Bij onszelf is de afweging wel of geen griepprik er ook en is besloten alleen de kwetsbare mensen te enten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:27

http://www.eikenlust.nl/documents/2013% ... luenza.pdf

http://www.dapdekeizer.nl/index.php?opt ... Itemid=100

http://www.paardenkliniekdehoogewijst.n ... paard.html

Zomaar een paar links die aangeven dat een influenza-enting geen 12 maanden op volledige sterkte werkt...

Ieder jaar een basisenting is weer overdreven, het werkt nog wel, maar minder goed.

Influenza zelf bij paarden is misschien wel te vergelijken met mensen, maar bij paarden komen er vaak bacteriële infecties bij kijken die het wel gevaarlijk maken. Ook denk ik dat een groot aantal paarden qua huisvesting te vergelijken is met risicogroepen bij mensen. Veel paarden op een betrekkelijk klein oppervlak ( maneges, grote pensionstallen). Ook zijn er veel plekken waar vreemde paarden bij elkaar komen, wedstrijden, bosritjes, keuringen, Enjoy the Ride, noem maar op. Dat maakt bij niet-enten het risico op influenza ook groter.
Als je geen wedstrijden of keuringen doet, je paarden bij huis hebt en niet met andere paarden in contact komt ( ook zelf niet), is het je eigen verantwoording of je ent of niet, maar ik zou het risico niet willen lopen dat mijn paard het krijgt ( of in elk geval: niet-geënt krijgt). Helemaal uitsluiten kan je het met een enting ook niet, maar de verschijnselen zijn dan wel een stuk minder erg.

Tendance

Re: Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:36

Eens met dat de regels soepeler mogen, maar zo lang er regels aan zitten zitten er regels aan. En alleen de diskwalificatie is eraf. Verder is er niets aan de regel versoepeld.

Over die wedstrijden iedere week hoor je mij helemaal niet zeggen dag het niet goed is.

Doe het zelf ook, maar met die entingen zorg ik, dat er een week tussen zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:39

Overigens is het minimaal 6 dagen voor de wedstrijd dag enten. Dat betekent dus dat het enten alleen kan als je zaterdag op concours gaat, daarna laat enten en dan kun je zaterdag weer op concours. Had zondag enten gekund, maar dat doen de meeste DA niet.
Maandag enten, zaterdag starten is te weinig dagen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:40

Het is nu zelfs verplicht dat er een week tussen zit ipv 6 dagen. Vind juist dat daar nog strenger op mag worden gecontroleerd. Lees nu regelmatig hier en op andere sites dat in sommige provincies pas op de kampioenschappen gecontroleerd wordt. Terwijl dit in de zomer op elke wedstrijd plaats zou moeten vinden. Ook het steek proef gewijs is er helemaal uit in de winter. Terwijl dit in de winter hier ook nog wel eens plaats vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:42

Ben ik het mee eens FriesWytske hier ook zomers áltijd en swinters vaak ook wel...

Gewoon je zooi op orde hebben dan wordt je óók niet gediskwalificeerd lijkt me een kleine moeite ;) , want zoals ik het lees is het niet zo dat ze niet niet meer kunnen diskwalificeren maar dat ze dat bij ontdekking niet doen. En daarna melding bij je naam en volgende keer niet op orde? Dan mag je als nog gaan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:03

Eindelijk een wat ruiter vriendelijker beleid.

Tja het zijn ook allemaal immunologen/virologen daar bij de KNHS, echte experts als het aankomt op immuniteit opbouw na vaccinatie :Y) . 8-) {:} _/-\o_

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:03

Tendance, dat is dus veranderd naar 7 dagen.

De regels vanaf 1 april 2015:

Citaat:
3. In het paardenpaspoort dient een geldig overzicht te zijn geregistreerd van de aan het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influenza.
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.
b. Vervolgens dient jaarlijks de vervolgenting te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer een paard op 1 maart 2010 is geënt, dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart 2011 plaats te vinden).
c. Een vaccinatie dient minimaal zeven dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.
d. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien van de sticker met het batchnummer van de entstof, de datum van de enting en de handtekening en het (praktijk)stempel van de dierenarts, die de vaccinatie heeft toegediend.
e. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het paardenpaspoort op te nemen: “the vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: [datum]. Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen in een FEI-paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEI-paspoort, volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen. Voor paarden geboren in het jaar 2008 of daarna dienen zowel de basisenting als alle vervolgentingen in het paardenpaspoort te zijn vastgelegd.

Tot 1 april 2015 zijn het inderdaad 6 dagen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:20

Vanaf 1 april. Momenteel nog 6.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:02

Volgens mij zeg ik dat ook ;) :D .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:04

Jet schreef:
Volgens mij zeg ik dat ook ;) :D .

Sorry, ik las is veranderd en tton dacht ik: gaat nog veranderen.
Ik jureer regelmatig en controleer ook zeer regelmatig paspoorten. Moet me momenteel nog aan die 6 dagen houden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:07

Klopt hoor, die eerste zin was niet echt duidelijk. Ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen starten en de regels dus niet goed kennen en dan ook nog stampij gaan maken omdat ze niet mee mogen doen. Dat is ook zo met chipnummers die met een sticker in het paspoort staan/stonden en niet in het paspoort gedrukt zijn, daar was ook zoveel over te doen destijds.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:33

Dat laatste hebben wij ooit last van gehad terwijl alles wel in orde was.
Daarnaast gingen ze daar op controleren, zonder dat er iets over te lezen was op de KNHSsite.
En wel op de Hippiade. Ook in de van de KNHS gekregen checklijst stond hier helemaal niks over.
Pas NA de Hippiade is die verplichting op de site gezet.
Juryleden wisten alleen dat ze moesten controleren of die sticker was afgestempeld.
Bij de onze was er geen sticker, het nummer was in het paspoort gedrukt.
Ik heb het hele terrein moeten afrennen om IEMAND te vinden van de KNHS die wist hoe het wel zat.
Uiteindelijk mocht er worden gestart.
Concentratie weg, Hippiade verpest.
In de weken daarna heb ik tig keer juryleden moeten uitleggen hoe dit nou zat.
Toch een heel ander verhaal dan het basisenting verhaal dat al heeel lang bekend is.
Dit vind ik gewoon eigen verantwoording.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:42

studiemiep schreef:
Eindelijk een wat ruiter vriendelijker beleid.

Tja het zijn ook allemaal immunologen/virologen daar bij de KNHS, echte experts als het aankomt op immuniteit opbouw na vaccinatie :Y) . 8-) {:} _/-\o_

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Voor de duidelijkheid, gemak en overzichtelijkheid én omdat ook de ruiters lang niet allemaal experts zijn is er gewoon één regel. Ik vind het allemaal niet zo gek, handhaven blijkt nu al lastig, wat als de regels veranderen? Als er eens in de 9 maand geënt moet worden of juist een aantal dagen tussen mag zitten, hoeveel mensen zullen dat protesteren als ze er maar 1 dag, week, enz naast zitten? Het gaat niet om het begrijpen van een immunologische reactie (want dan werd er wel een titer bepaald) het gaat om het voeren van een duidelijk beleid. Dan snap ik de keuze van een jaar wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:45

Onali schreef:
RianneH schreef:
Tja, vind het ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid hoor, zoiets controleer je toch als je op wedstrijd gaat?

Ik heb mijn dieren altijd braaf binnen het jaar geënt en kwam er per toeval achter toen ik een keer een wedstrijd ging rijden dat mn fjord ooit in het verre verleden te laat was geënt.
Kon ik toch mooi opnieuw een basisenting laten zetten.

Ik vind het zo'n bs paard is niet besmettelijk heeft geen rare dingen als het jaren geleden gebeurd is. (was bij mij meer dan 15 jaar terug)
Stel een datum in en handhaaf die, bijv paard dient een periode van 5 jaar voor aanvang van wedstrijd jaarlijks geënt te zijn.

Waarom is dit, heeft het een medische reden, of is het gewoon geldklopperij ofwel mierenn.euken dat ze dit doen?

Dit is MIEREN Ne.ukerij !!
Heel dat enten zovaak is M.N

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:50

Dat kan iedereen vinden en je hoeft je er ook absoluut niet aan te houden als je dat niet wilt, je mag dan alleen niet starten van de KNHS. Dat is dan een keuze die je maakt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:27

Er is bewijs dat zo vaak enten onnodig is . En je pleegt iedere keer een ramkraak op een gezond imuum systeem !
Jaarlijks of zelfs 2 jaarlijks enten tegen influenza . De entingen zijn achterhaald want als er al een griep heerst is de entstof van een vorige griep .
Heb niets tegen enten , als mensen hun paard 2 x pj enten , hun feestje ...
Maar gaan miezemuizen over een enting van 3 jaar geleden of langer is mijn inziens echt geld klopperij ...
De basis heeft het paard immers gehad . En die 3 weken langer ertussen gaat niemand dood van , echt niet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:28

Influenza werkt inderdaad niet op volle sterkte meer na 8-9 maanden, maar Tetanus wel, veel langer zelfs. En influenza heeft juist weer een beperkte dekking. Er worden een aantal stammen (gemiddeld 3) gebruikt om te enten, dan heb je nog kruisbescherming en de rest is je paard alsnog niet tegen beschermt. Gecombineerd met de grote hoeveelheid mutaties bij influenza, maakt dat de bescherming via de influenza-enting beperkt is. Er zou dus een scheiding tussen tetanus en influenza gemaakt moeten (kunnen) worden om niet onnodig te enten. Dan zou tetanus naar bijvoorbeeld 3 jaar kunnen en influenza eventueel naar maximaal 6 maanden oud bij kampioenschappen (maar ieder jaar is wel voldoende om niet de basisenting te laten vervallen). Bij honden is deze splitsing nu ook gemaakt, door middel van grote cocktail en kleine cocktail.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:29

En ook dat kunnen we met elkaar eens zijn of niet, maar het blijven de regels van de KNHS.
Als je bewijs hebt, dat het slecht is, stuur dat dan naar de knhs. Wie weet doen ze er iets mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:47

Je kan de influenza tetanus al apart van elkaar geven ! Vraag ernaar bij je DA .
Alleen zal je DA het wel fijn vinden waarschijnlijk als je meerdere mensen hebt die hun paard apart tegen influenza en tetanus willen enten .
Dit omdat de entstof per doos ingekocht moet worden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:19

Tetanus gesproken, is dat verplicht en hoe vaak? Want als ik logische na denk dan is tetanus toch helemaal geen besmettelijke ziekte? En meest mensen worden ook niet preventief geënt tegen tetanus.

Influenza, voor professionals is interessant omdat hun inkomsten kunnen mis lopen als hun paard paar dagen ziek is. Vroeger toen economie nog op paarden kracht draaide kan ik mij wel wat bij voorstellen dat niet gewenst is. Maar in huidige tijd waarbij het hobby en amateursport is, is het helemaal geen probleem om het paard eventjes uit te laten zieken. Ik vraag eigenlijk ook wel af of we op deze manier de paarden zelfs niet afhankelijk maken van al die entingen met als gevolg een zwakker ras.
Maar grootse probleem is dat commercial belang zit aan het enten (er wordt heel veel geld mee verdiend).

Ik ken hoop paarden die nooit gent worden en die zijn ook nooit ziek. En ik ken paarden van juist van een enting ziek werden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:29

Volgens mij is tetanus niet verplicht, maar ik ben geen wedstrijdruiter dus weet het niet zeker. Vrijwel iedereen ent echter altijd de cocktail (uit gewoonte of gewoon omdat men het niet weet).

Wat betreft de Rhino enting, ik meende dat die alleen werkzaam was tegen de abortusvorm? Daarnaast is het een twijfelachtige enting, gezien de hele stal geënt moet zijn en je vrij weinig wisseling op stal moet hebben om echt veilig te blijven.

Wat betreft ziek worden van de enting, over het algemeen is dat een reactie op de vulstof. Niet minder vervelend hoor. Influenza is echter niet een verkoudheidje die je paard even uit ziekt. Het is veel zwaarder dan dat en met de secundaire infecties ook behoorlijk gevaarlijk zo niet dodelijk. Mede door het massale enten is de infectiedruk zo laag dat het niet tot bijna niet voor komt. Dat beschermt daardoor de niet geënte dieren. Een zwakker ras of dier maak je er niet mee, je activeert het immuunsysteem met de enting, die dan memory-cellen aan maakt waardoor een werkelijke besmetting eerder en sneller aan wordt gepakt. Immunogeniteit voor een ziekte is niet iets wat je in de genen door geeft.

Edit, dacht dat ik in een ander topic reageerd mbt het rhino deel :o?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:42

Tetanus is niet verplicht op wedstrijden, maar je wil je paard echt niet zonder tetanusprik laten leven. Niet dat dat ieder jaar moet, maar om het jaar is toch zeker wel aangeraden door dierenartsen. Tetanus is vreselijk en ongeneeslijk, je paard gaat daar onherroepelijk aan dood.

Influenza wil je ook niet hebben bij je paard, het is geen mensengriep, er komen zeer vaak complicaties bij kijken. Australië werd nooit geënt, een uitbraak en heel het paardenland in Australië lag plat... Google daar maar eens op, dan snap je dat er heir zo op gehamerd wordt.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:22

Vind het toch wel heel fijn dat het inenten verplicht is voor wedstrijden en evenementen.
Zo voorkom je uitbraken ! maar gezond verstand gebruiken is eigen verantwoording natuurlijk.
Dus niet laten neuzen met andere paarden en handen wassen na aanhalen etc