Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:50

RaafSmits schreef:
Mijn eerste gedachten bij het zien van de bollen op de ogen en watten in de oren is ook het zand.
Watten werken als een soort filter zoals ook bij een aquarium.
Vroeger werd er daar nog veel met een soort wattenmatjes gewerkt dat de kleine deeltjes in het water opving.
Ik denk/ hóóp dan ook niet dat de watten tot diep in de gehoorgang opgestopt zitten.
Of de paarden met de bollen wel iets kunnen zien is mij ook niet helemaal duidelijk.
Maar er bestaan ook blinde paarden die volledig op hun rijder vertrouwen......
Of ik het diervriendelijk vind???
Daarvoor ken ik het fenomeen gewoon nog niet goed genoeg.

Rare vind ik dan eigenlijk dat de neus zonder bescherming is.
Neusnetjes zie je tegenwoordig toch ook steeds meer??
Als zo een paard met zo een dikke 50 km per uur door het zand ploegt lijkt het me geen overbodige luxe.

50kmh is dan weer sterk overdreven. tussen de 18-30 klopt beter. En op de mulle stukken gaat het tempo fiks omlaag.
Het zijn vooral de 100-den auto's die stof opwerpen.

Diverse paarden reden met gesloten blinders.
Als het nodig is om deze gebruiken vanuit het oogpunt van diervriendelijkheid, moet je wellicht gaan afvragen:
1 drastisch minder auto's
2 verkeerde locatie voor dergelijke wedstrijden
3 verplicht voorschrijven van gaas maskers (al houden die totaal geen zand tegen)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:13

Kyrke, weet je het zeker? Iemand daar zei dat hij wel onderweg ook een kap op had, maar zonder de tape?

Edit, Ruud jij was er ook. Kun jij dat zeggen?
Edit 2, oh wel dus onderweg ook? :\ Raar dat ik van die andere persoon dan wel hoor dat dit betreffende paard onderweg geen afgetapete ogen had?

Ruud_O

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:18

Sommige wisselden zelfs van kap in de VG.
Deze die hier werd getoond had deze op in de eerste ronde en in de tweede ronde een andere.

In de eerste ronde reed alles dichterbij elkaar, met meer stof tot gevolg. Maar dat stof is zo verschrikkelijk fijn, het zit echt overal

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:57

kan het niet gewoon zijn dat ze dat gedaan hebben ter bescherming. Ze moeten toch een flink stuk door de woestijn, en met al dat zand daar lijkt het me wel handig. Ogen zijn zo beschadigd als het flink zou waaien met al dat zand, en oren kunnen natuurlijk ook vol gaan zitten. Kan me ook niet voorstellen dat ze helemaal niks zien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:10

Zelf denk ik dat het met de woestijnzand te maken heeft, ze willen gewoon door kunnen blijven rijden, zandstorm of niet.

Dus beschermen ze de ogen en oren, zelfs met ongeschoren oren kun je zulke fijne zand niet tegenhouden.

Het is wel sneu, maar als de dieren evengoed blijven lopen...........tja dan doen ze dat........het gaat om de eer.........het is een macho cultuur.

zoveel zandstormen en dan zulk fijne stof dat gaat op ten duur helemaal verblinden/ plakken op die plastic bollen, waardoor het dier kan gaan schrikken dat het ineens niets meer kan zien, dus plakken ze het alvast af, zodat ze er aan kunnen wennen.......dat is wat ik denk van het waarom ze het doen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:25

Overigens was er geen zandstorm aanwezig of afgegeven die dag. Het was heel prettig warm weer.

Reden kan ook zijn dat de paarden zo rustiger blijven en daardoor beter hanteerbaar

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:34

Als het voor het zand is, hoeven de bollen niet afgeplakt te worden met duct tape lijkt me...?

Maarja jammer dit. Ze kunnen net zo goed een motor pakken en daarmee een snelheidsrace gaan doen. Misschien is de Dakar race wat voor ze.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Joolien schreef:
Maar dat is dan humaner, je paard blinderen omdat hij geen zand in de ogen krijgt, of het paard blinderen zodat hij niks meer ziet, wat behoorlijk stressvol is voor een vluchtdier.

Overigens heb ik totaal geen moeite met de oren dichtzetten, dat heeft namelijk enkel een dempende en rustgevende werking.

Ik denk niet echt dat het hun bedoeling is om hun paarden stress te bezorgen, aangezien de hartslag dan stijgt met eventuele uitsluiting tot gevolg (bij een te hoge hartslag)

Waarschijnlijk is het inderdaad tegen het stof en zand, maar ik denk dan toch dat ze er door kunnen zien (al dan niet goed := )

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:36

^^ op de vorige pagina is een zonnenbril versie geplaatst, dat kunnen ze toch ook gewoon gebruiken? :') nu lijkt het helemaal dicht geplakt...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:40

bigone schreef:
De Fei trekt zijn handen er af want de wedstrijd viel niet onder hun programma!!!! Bullshit, dit soort landen met hun sheiks, daar komt een grote smak geld vandaan waar de Fei maar al te blij mee is.

Juist

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:32

Is dit niet tegen het zand in de woestijn? Dus eigenlijk heel diervriendelijk? De rijders hebben immers ook allemaal hoge sjaals om zodat zand niet in hun mond en neus komt...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:35

Woogy schreef:
Is dit niet tegen het zand in de woestijn? Dus eigenlijk heel diervriendelijk? De rijders hebben immers ook allemaal hoge sjaals om zodat zand niet in hun mond en neus komt...

De kappen zijn tegen het zand en de zon, maar het gaat erom dat ze de kappen hebben geblindeerd

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:01

Djilna schreef:
Kyrke, weet je het zeker? Iemand daar zei dat hij wel onderweg ook een kap op had, maar zonder de tape?

Edit, Ruud jij was er ook. Kun jij dat zeggen?
Edit 2, oh wel dus onderweg ook? :\ Raar dat ik van die andere persoon dan wel hoor dat dit betreffende paard onderweg geen afgetapete ogen had?

Ik weet natuurlijk niet hoe lang ze deze opgehad hebben.
Maar hij is in ieder geval niet voor de start afgegaan. Wbt het wisselen in de vetgate etc. Zal Ruud meer van weten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:14

Pearlx schreef:
De kappen zijn tegen het zand en de zon, maar het gaat erom dat ze de kappen hebben geblindeerd

Maar waarom zou je dat uberhaubt willen?

Ik vraag me ook sowieso af of het dan gewoon is toegestaan je paard te blinderen, het niet gecontroleerd wordt of ze er niet toch gewoon doorheen konden kijken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:59

Alle vragen hier zouden beter te beantwoorden zijn moest er iemand daar ook daadwerkelijk aanwezig geweest zijn ... dus bij deze is de oproep gelanceerd ! :D Iemand? Niemand ?
Het is natuurlijk niet naast de deur voor een heen en weertje, die woestijnlanden... :=

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:02

Pandora2 schreef:
Alle vragen hier zouden beter te beantwoorden zijn moest er iemand daar ook daadwerkelijk aanwezig geweest zijn ... dus bij deze is de oproep gelanceerd ! :D Iemand? Niemand ?
Het is natuurlijk niet naast de deur voor een heen en weertje, die woestijnlanden... :=

Als iemand sponsort? :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:06

Ja Ruud was daar dus..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:06

NienSCHaap schreef:
Pandora2 schreef:

Als iemand sponsort? :')

Dat is dan de 2e oproep...sponsoring gezocht ! _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:09

Djilna schreef:
Ja Ruud was daar dus..

Oohh...dat had ik gemist ^) Heb even opgezocht en nagelezen nu :) Dus toch werden er sommige paarden echt geblindeerd... rare jongens, die woestijnmannen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:10

Bewust dicht geplakt en zodra paard moe wordt gaat de kap er af met idee om de zintuigen te overprikkellen met idee dat hij dan nog harder loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:23

tjha er wordt in meerdere sporten watten in de oren gedaan. Dat het zicht weggenomen wordt lijkt me voor het paard erg eng.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:47

Thesserd schreef:
Maarja jammer dit. Ze kunnen net zo goed een motor pakken en daarmee een snelheidsrace gaan doen. Misschien is de Dakar race wat voor ze.

Dit is een beetje een kromme vergelijking, kun je evengoed zelf over de balken in de piste gaan springen, of een piaffe of passage, dat lukt je toch ookwel zonder paard?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:02

Ik zie inderdaad niet veel verschil tussen dit en oogkleppen, maar ik vind het allebei ondingen. Dat je in een woestijn niet zit te wachten op zand in de paardenogen en -oren is logisch, maar om dan te stellen dat je paard maar helemaal niks meer hoeft te zien is een beetje raar he :Y)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:31

inochiyo schreef:
Thesserd schreef:

Dit is een beetje een kromme vergelijking, kun je evengoed zelf over de balken in de piste gaan springen, of een piaffe of passage, dat lukt je toch ookwel zonder paard?

Normaal gesproken als je een sport beoefend met een dier, heb je vaak behalve liefde voor de sport ook liefde voor je dier. Daar doe je het voor, de helft is het dier. Echter hier zie ik geen liefde voor het dier meer terug, dus daarom maak ik deze vergelijking. Als het altijd maar harder moet zonder rekening te houden met het dier kunnen ze net zo goed een motor pakken.

Ik heb het overigens niet over de hele endurance sport hoor! Bij zo'n wedstrijd een keer op controlepost gezeten, super leuk om te zien hoe veel plezier paarden en eigenaren hebben :j

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:14

Een paard hoort überhaupt niet geblindeerd 160 km te lopen op een hoge snelheid. Er zijn daar veel paarden die zonder enige bescherming lopen dus het kan gewoon!!! Ga zelf maar eens hardlopen zonder dat je iets ziet... De lol is er dan snel! Een 160 km loop je niet zomaar even!

Ze kunnen dan idd beter gaan wielrennen, komt bijna op hetzelfde neer behalve dat je fiets geen gevoel heeft.....