Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:14

Ik mist juist die kleine spuiten want nu hou ik altijd over wat ik maar bewaar gezien hoge prijs maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Ka_tje

Re: Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:50

Een veearts op school zei dat je dat perfect kon bijhouden tot de volgende keer dat je moet ontwormen ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:00

Dat is dan een slecht advies. De werking word minder en vaak gebruik je de volgende keer een andere werkstof als je het goed wilt doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:17

Tobbes schreef:
Ik mist juist die kleine spuiten want nu hou ik altijd over wat ik maar bewaar gezien hoge prijs maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Die kleine dosissen moeten toch nog te bestellen zijn door de DA? Of vergis ik mij ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:21

Jasmijn159 schreef:
liedje89 schreef:
Als een paard geen wormen heeft kunnen die wormen ook niet resistent worden. Goed testen is natuurlijk wel verstandig omdat ontwormingsmiddelen ook gewoon bijwerkingen hebben ed, maar resistentie word meer in de hand gewerkt door verkeerd gebruik dan door overmatig gebruik van dat soort middelen. Een keer vaker ontwormen dan misschien nodig is kan wat dat betreft veel minder kwaad dan onzorgvuldig toedienen als het wel nodig is.

Ooit over nagedacht dat de werkzame stof ook in de omgeving komt en daar resistentie kan veroorzaken onder de wormpopulatie??

Natuurlijk draagt dat bij maar het grootste deel van resitentie ontstaat toch meestal gewoon omdat mensen maar wat aan klungelen, verkeerde middelen gebruiken, onderdoseren etc. niet omdat je een keer meer of minder ontwormt als je het wel correct doet. Ik heb maar heel weinig vertrouwen in het mestonderzoek wat meestal gedaan wordt, imo kan je bij twijfel beter wel ontwormen als je je maar aan een juist schema en doseringen houdt. Je krijgt juist resistentie als je ergens veel van een pathogeen hebt je dan vervolgens onzorgvuldig behandeld.

thijs2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:13

Sizzle schreef:
Een sterke reactie op een wormenkuur is zelden op het middel zelf maar juist op de dode wormen in het lichaam.

Dat klopt allesbehalve... Mijn paard reageert niet op natuurlijk ontwormen terwijl een flinke reductie het gevolg is. Maw een positieve ontwikkeling! Mijn paard wordt ziek (zeer ernstige mok) en geringe afname van het aantal wormeitjes nadat ik een reguliere wormkuur heb toegediend!

Ik schrik echt van de hoeveelheid wormkuren die er gegeven worden. Zes stuks per jaar, arme paarden! |(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:23

Ik geef liever regelmatig een wormkuur dan dat er een goede besmetting ontstaat. Dat geeft heel wat meer schade en ellende voor het dier.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:59

Bij ons op stal wordt het wormbeleid bepaalt door de stalhouder in overleg met de DA. Dit alles is inclusief in ons stalgeld.

De stal medewerkster is bij de DA op cursus geweest (ze is al opgeleid laborante) om zelf wormonderzoek te kunnen doen.
In het voorjaar voordat de paarden de weides op gaan worden ze allemaal individueel onderzocht en zonodig ontwormt met een voor de gevonden wormsoort geschikt middel.

Vlak voor het omweiden wordt steeds een doorsnee van de groep genomen en een individueel monster van paarden die de voorgaande keer hoog scoorden.
Mocht de doorsnee test daar aanleiding toe geven wordt de hele groep individueel getest.

Jonge paarden worden altijd individueel getest omdat die over het algemeen veel gevoeliger voor besmetting zijn dan volwassen paarden. Het zelfde geldt voor oude of zwakke dieren.
Veulens worden sowieso volgens schema van de DA regelmatig ontwormd, maar daarbij ook onderzocht om te bepalen of de gebruikte middelen de juiste zijn.

In het late najaar, na een paar nachten vorst aan de grond, worden alle paarden ontwormd tegen bloedworm en horsellarven. Dit valt meestal gelijk met het ('s nachts)opstal of naar de winterwei komen van de paarden.

De eigenaar wordt altijd op de hoogte gesteld als er noodzaak was om je paard te ontwormen en je mag als eigenaar altijd een bakje met drol in een speciale koelkast zetten voor extra onderzoek.
De DA die dit beleid mede heeft opgesteld is de vaste DA die regelmatig op het erf komt voor allerhande zaken.

Ik ben er erg blij mee, paarden doen het super en er wordt niet onnodig chemische rommel gegeven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:07

thijs2 schreef:
Ik schrik echt van de hoeveelheid wormkuren die er gegeven worden. Zes stuks per jaar, arme paarden! |(

Hier 4 stuks per jaar...en er heeft nog geen enkele geklaagd :D :+ Heb er hier al 2 gehad die onder dit '' regime '' 30+ geworden zijn zonder ellende...dus ik zal het wel zo heel erg slecht niet doen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:41

Pandora2 schreef:
thijs2 schreef:

Hier 4 stuks per jaar...en er heeft nog geen enkele geklaagd :D :+ Heb er hier al 2 gehad die onder dit '' regime '' 30+ geworden zijn zonder ellende...dus ik zal het wel zo heel erg slecht niet doen ;)

Ik vind het super egoïstisch van je. Echt, hoe kun je zo resistentie in de hand helpen. Bovenstaande wat tiwi1969 schrijft lijkt mij inderdaad véél beter :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:47

Toch een paar verschillen met Tiwi ...
ik ben zelf staleigenaar voor enkel mijn eigen paardjes
ik heb geen jonge paarden staan
ik doe niet aan omweiden
mestonderzoek wordt hier ook echt niet aanbevolen door de DA'en
DA vindt dit trouwens een prima schema
En last but not least...paarden doen het er super op ;)

Maar goed, wij zijn dan ook maar domme belgen :D :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:49

Maartje1990 schreef:
Ka_tje schreef:
Aan welke waarden in het bloed is de aanwezigheid van deze wormen dan te zien?

Ik heb het gevraagd en het was 1 of ander moeilijk latijns woord wat ik nu alweer vergeten ben :') Maar ook ingekapselde bloedwormen zie je dus terug in een bloedonderzoek :)

Bij mijn pony waren destijds de alpha en beta globuline gehaltes niet goed en daar aan zag de veearts dat er een infectie was met een parasiet
Alleen omdat er veel parasieten zijn konden ze toen niet exact zeggen om welke het ging.
Dus is het advies dan om te ontwormen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:23

Thijs2, bij natuurlijk ontwormen gaan de wormen ook niet dood. Dus dan krijg je die reactie ook niet.
Als je bij een wormkuur een heftige reactie krijgt is het in bijna alle gevallen een teken dat je erg laat was.
Er zijn slechts enkelen die allergisch reageren op een wormmiddel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:26

thijs2 schreef:
Sizzle schreef:
Een sterke reactie op een wormenkuur is zelden op het middel zelf maar juist op de dode wormen in het lichaam.

Dat klopt allesbehalve... Mijn paard reageert niet op natuurlijk ontwormen terwijl een flinke reductie het gevolg is. Maw een positieve ontwikkeling! Mijn paard wordt ziek (zeer ernstige mok) en geringe afname van het aantal wormeitjes nadat ik een reguliere wormkuur heb toegediend!

Weet je wat zielig is?Dood gaan aan de koliek door wormen.Wormen zijn heel vaak de oorzaak van koliek.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:30

Zelfs mijn chronisch hoefbevangen paard had in die lange periode geen problemen met wormkuren. Ze reageerde op alles maar daar niet op.

Dat ze op natuurlijk ontwormen niet reageren lijkt me logisch. Doen de wormen ook niet. :+