Paardeneigenaren bezorgd om wolvenaanvallen in Nedersaksen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:16

safina schreef:
Bucha schreef:
Daaruit heb ik gezien hoe moordlustig een pony kan zijn. Ik was erbij, zat geen kwaad in deze hond en ik heb mijn ruin kunnen afleiden zodat de hond er zonder kleerscheuren vandoor kon rennen...

Bizar hoe moordlustig zo'n pony kan zijn hè? Ik heb het bij ons echt verbazing aanschouwd. Echt vol erop af, met oren in de nek, tanden ontbloot en proberen het beest te grijpen. Razend gewoon. Die van ons doet het met katten, honden, kippen.... Tot nog toe kwamen ze op tijd weg, maar het gaat nog eens mis! Nouja...het is al eens misgegaan met een egel. ;(
Verder is onze pony een vreselijk lief dier, maar als wolven paarden zouden aanvallen, zou ik me echt een beetje zorgen maken om die wolf.

Héél bizar, ik had het nog nooit gezien.
Nu was ik ruim op tijd, gelukkig voor deze hond.. Guusje onze kleine merrie ging naar de hond om te spelen, Gipsy wilde haar en ons beschermen tegen deze indringer... ik heb hem ook niet gestraft om deze reden want ik vind het niet verkeerd dat ze zichzelf willen beschermen..
Onze wei is privé terrein en ik weet dat de pony's ontzettend tolerant zijn, zo vinden ze het totaal niet interessant als er herten door de wei sjokken, en ook onze eigen honden worden volledig geaccepteerd door beide. Ze spelen zelfs met onze honden.... Katten en vossen worden ook niet bejaagd door ze, er wonen meerdere (wilde) buurtkatten hier die ook ons terrein als muizenjachtterrein hebben en die liggen gerust in de zomer midden in de wei tussen de pony's te zonnen...

Paarden voelen het denk ik heel goed aan, met welke bedoeling een vreemd dier nadert...
Deze hond was compleet verloren, maar wel in de jacht achter het hert aan wat hem gepeerd was via onze wij (achter ons langs :))

Maar jeetje.. indrukwekkend hoe zo een kleine pony kan veranderen in dé beste boduguard die je je kunt wensen :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:21

xHaithi schreef:
Janneke2 schreef:
Er is plm tien jaar terug een groep koniks uit de Oostvaardersplassen overgeplaatst naar Letland - waar wolven zijn.
De kudde is een jaar lang intensief gevolgd.
Wat bleek: de koniks die tweehonderd jaar terug gewoon boerenwerk paard waren en die in de Oostvaardersplassen ook geen wolven meemaakten wist nog precies wat ze moesten doen.
Dus huisdier paarden weten dat net zo goed.

Met dat verschil dat huisdierpaarden wel op een kluitje in een weiland met afspanning staan en er niet uit kunnen als er wolven aan komen hossen :+ En als ze er dan wel uit breken bestaat er een grote kans dat ze een eindje verderop worden platgereden op een naburige weg.

Okee - ook onze huisdier paarden weten wat ze moeten doen en dat is NIET weghollen, maar netjes in formatie blijven. De veulens en bejaarden binnen, wie durft valt uit met voorbenen of tanden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:23

Kuggur schreef:
Annoya schreef:
Ik denk dat de wolf prima kan leven in een gebied als de Oostvaardersplassen.

Waarom is hij daar dan niet?
De Oostvaardersplassen is een kleinschalig parklandschap, wat zeer weinig met natuur te maken heeft.

....omdat de Oostvaardersplassen in Nederland liggen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:36

Janneke2 schreef:

Hoe kom je erbij dat de locatie daar iets mee te maken heeft?
Het gaat om de grootte en het management van dit cultuurgebied. Hoe denk je dat de Oostaardersplassen eruit zouden zien zonder constante interventie van de mens? Ik zal je vertellen hoe ze zouden heten; de Oostvaarders bossen....

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:57

Janneke2 schreef:
xHaithi schreef:
Met dat verschil dat huisdierpaarden wel op een kluitje in een weiland met afspanning staan en er niet uit kunnen als er wolven aan komen hossen :+ En als ze er dan wel uit breken bestaat er een grote kans dat ze een eindje verderop worden platgereden op een naburige weg.

Okee - ook onze huisdier paarden weten wat ze moeten doen en dat is NIET weghollen, maar netjes in formatie blijven. De veulens en bejaarden binnen, wie durft valt uit met voorbenen of tanden.

Moet je daar alsnog als paard wel goed de ruimte voor hebben lijkt me, of in gevallen waarbij het verstandig is toch te rennen, kúnnen rennen. De meeste dieren staan ook niet in kuddes van 10 paarden en meer dus bescherming van de kudde is er niet op diezelfde manier. Daarnaast zijn onze snoezige viervoeters lang niet allemaal even dapper en heroïsch dus ik zie sommige paarden gerust de benen nemen als er een roedel wolven op af komt rennen. Dus ja, ik zou me wel zorgen maken om mijn beesten als er wolven rondliepen die ook effectief achter paarden aan gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:21

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Het gaat om de grootte en het management van dit cultuurgebied. Hoe denk je dat de Oostaardersplassen eruit zouden zien zonder constante interventie van de mens? Ik zal je vertellen hoe ze zouden heten; de Oostvaarders bossen....

Het is off topic, maar een maand of drie geleden: bericht in Trouw over een onderzoek naar de Oostvaardersplassen. Het bodemleven (wormen, bacteriën, etc.) en de begrazing houden elkaar in een opvallend evenwicht: er wordt knwtterveel gras en mest geproduceerd en de bodem is drie keer vruchtbaarder dan normaal grasland. (De link plaatsen is wat lastig. Prof. Han Olff spreekt van'de black box van ecosysteem ontwikkeling'.)

Maar vwb Oostvaardersbos: zonder grote grazers zouden de vogels hun moeras kwijt zijn. Het woord 'holland' was ooit/ betekent holtland ofwel houtland: moeras wordt hier bos.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:26

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Of Oostvaarderszee?

Zonder constante interventie van de mens zouden alleen de hoger gelegen delen (die niet ieder(e paar) jaar een flinke periode onder water staan) verbossen. De echte moerasgebieden die er nu zijn, die zouden zonder ingrijpen (baggeren/plaggen/begrazen, etc) inderdaad dichtgroeien. Dat komt niet doordat zulke gebieden 'dat nu eenmaal doen', maar doordat wij hier bepalen waar wanneer water mag staan en tot hoe hoog.

Wat het échte probleem is, is dat de meeste moerasgebieden dynamische gebieden zijn, die alleen kunnen blijven bestaan doordat ze constant in verandering zijn. In ons land is alleen geen (beleids)ruimte voor gebieden waar al te grote veranderingen toegelaten worden. Rivieren mogen niet zomaar buiten hun oevers treden of nieuwe stroomgeulen laten ontstaan. Een teveel aan (regen)water moet ofwel afgevoerd worden, ofwel vastgehouden worden op plaatsten waar wij het willen hebben.

Die Oostvaardersplassen zouden zonder begrazing inderdaad verbossen, maar dat is alleen omdat wij (terecht?) niet willen stoppen met het leegmalen van Flevoland. Zouden we dat wel doen, dan zou het trouwens nog steeds geen moeras worden, maar dan was het weer gewoon volledig water geweest.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:31

Inderdaad off topic, en ook geen argument in de discussie of dit gebied cultuur- of natuurgebied is (want dáár ging dit zijspoor over).

Ik zeg niet dat je de natuur beslist zijn gang moet laten gaan en deze moerassen laat veranderen in bos.

Ik zeg alleen dat zou gebeuren zonder ingrijpen (tuinieren) van de mens. Dus een cultuurlandschap.

En on topic het is óók veel te klein een gezonde populatie wolven te ondersteunen (maar daar kun je natuurlijk óók wel wat aan doen, dierhouderij in een een wildpark heet zoiets dan)

Anoniem

Re: Paardeneigenaren bezorgd om wolvenaanvallen in Nedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:08

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:08

En helaas totaal niet schuw..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:32

...als het maar geen variant blijkt te zijn op de terror-oehoe.
(Waarschijnlijk is dat een tamme vogel, die is losgelaten/ in de steek gelaten door zijn verzorgers - en nu begrijpelijkerwijs boos is. Qua emoties verschillen we nauwelijks van dieren. Bij een boze oehoe is dat akelig, een wolf die iets vergelijkbaars doet - nee. Gelukkig heeft men dit dier al langer in de peiling en tot nu toe geen spoor van zulk gedrag. Nu maar hopen dat er geen idioten de wolf gaan voeren.)