Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Re: Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:37

Naja ik snap vooral niet waarom die kinderen überhaupt naar een openbare school gaan. Veel mennonites gaan al niet naar een openbare school, of papa en mama spelen voor taxi voor een hele buurt/communie, en amish zijn nog veel strenger/minder "modern".

Maargoed, ik ken alleen de Canadese mennonites/amish en het kan natuurlijk goed dat de Amerikaanse/plaatselijke staat regelgeving mbt schooling heel anders is dan in Canada en ze daardoor verplicht zijn..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:41

Je mist het punt dat er veel verschillende soorten Amish in Amerika leven. Van redelijk gematigd tot heel erg streng, waardoor het niet helemaal 1 lijn te trekken is wat betreft wel en niet. Zie (o.a.): http://en.wikipedia.org/wiki/Amish_(disambiguation)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:48

Westernfreak schreef:
Ik vond het ook een erg interessante documentaire! :) Amish is toch een heel aparte gemeenschap...

Ze halen paarden uit Nederland om inteelt te beperken en hebben blijkbaar wel kennis over wat de gevolgen van inteelt binnen de paardenfokkerij kunnen zijn, maar binnen hun eigen gemeenschap speelt dat totaal niet.
Voor het niet willen inenten van kinderen hoef je de grens niet eens over, dat speelt ook in bepaalde dorpen hier in Nederland...

Inderdaad. heel interessant. Wij hebben met genoegen zitten kijken. Ze hebben als gemeenschap een enorm dilemma tussen hun overtuiging en de moderne wereld. Dat is schipperen, maar ik ben bang dat ze toch de strijd zullen verliezen.
Mooi om te zien hoe ze met hun paarden omgaan; anders dan dat wij doen maar niet minder. Gewoon anders. Een mooie kijk in een andere wereld waar een Grunninger boer zich prima thuis voelt.
Die inteelt-kinderen vond ik ook triest. In hun leefomgeving worden ze goed opgevangen en horen er liefdevol bij, maar erbuiten zullen ze een harde wereld tegenkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:52

Goh, ik zie ook weleens die series over Amish langs komen op TLC ( :') ) en daar stoor ik me altijd aan omdat het er zo geacteerd uit zag. Nu ik deze docu heb gezien ga ik er helemaal vanuit dat de TLC series fake zijn.

Verder vond ik het erg interessant. Ook mooi dat Wim het vertrouwen van deze besloten community heeft gewonnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:57

Supergave docu, ik ben behoorlijk gefascineerd door het leven de Amish en begreep de nieuwsberichten over de tuigers naar de Amish al niet. Dat moest toch om belachelijk veel geld gaan... Leuk kijkje in de Amish wereld!

Cayenne schreef:
Goh, ik zie ook weleens die series over Amish langs komen op TLC ( :') ) en daar stoor ik me altijd aan omdat het er zo geacteerd uit zag. Nu ik deze docu heb gezien ga ik er helemaal vanuit dat de TLC series fake zijn.

Verder vond ik het erg interessant. Ook mooi dat Wim het vertrouwen van deze besloten community heeft gewonnen.

TLC heeft aangegeven dat Breaking Amish gebaseerd was op en mede gespeeld door (ex-)Amish, dat ging dan ook om het ontdekken van de wereld.
Maar bedoel je niet die andere sekte? Breaking The Faith was dat op TLC. Dat ging over de sekte van Warren Jeffs, wat dus nagespeeld werd door ex-sekte leden. De achternamen kloppen ook precies met de sekte. Heb daarvoor het boek van Carolyn Jessop gelezen, was erg interessant en het klopt erg goed, maar is inderdaad nagespeeld.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:00

Nee, ik bedoel echt Breaking Amish.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:00

Janine1990 schreef:
Supergave docu, ik ben behoorlijk gefascineerd door het leven de Amish en begreep de nieuwsberichten over de tuigers naar de Amish al niet. Dat moest toch om belachelijk veel geld gaan... Leuk kijkje in de Amish wereld!

Cayenne schreef:

TLC heeft aangegeven dat Breaking Amish gebaseerd was op en mede gespeeld door (ex-)Amish, dat ging dan ook om het ontdekken van de wereld.
Maar bedoel je niet die andere sekte? Breaking The Faith was dat op TLC. Dat ging over de sekte van Warren Jeffs, wat dus nagespeeld werd door ex-sekte leden. De achternamen kloppen ook precies met de sekte. Heb daarvoor het boek van Carolyn Jessop gelezen, was erg interessant en het klopt erg goed, maar is inderdaad nagespeeld.

Je hebt nog een andere Amish Maffia oid maar daar geloof ik nog minder van dat het echt is dan van de rest. Die "leider" is zelf al nooit Amish geboren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:06

Cayenne schreef:
Nee, ik bedoel echt Breaking Amish.

Oké, ja dat is wel eventjes geleden dat ik die heb gezien.
Vond het wel vet vaag dat ze toen eentje aan het beschuldigen waren dat ze bezeten zou zijn ofzo. Dat heb ik toen echt nooit begrepen.

Maar ergens begrijp ik wel dat het ronduit bizar is wanneer je nooit veel gewend bent geweest. Het is natuurlijk een relatief rustige omgeving waar ze in zitten, zoals ik zag in de documentaire. Ik neem aan dat wanneer je zoveel mogelijk zelfvoorzienend dient te zijn, het nooit dichtbij een (grote) stad kan zijn.
Dus dan is LA of NY wel een rare omgeving, met name als je in die klederdracht gaat en je met mensen in gesprek raakt die je maar raar vinden.
In je eigen omgeving heeft iedereen de Amish natuurlijk wel geaccepteerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:06

Blacky94 schreef:
Je hebt nog een andere Amish Maffia oid maar daar geloof ik nog minder van dat het echt is dan van de rest. Die "leider" is zelf al nooit Amish geboren.

Ja, was dat niet iets van NGC of Discovery? Ik wist niet goed wat ik daarvan moest denken... Na het lezen van het boek van Carolyn Jessop kan ik zoiets beter inpassen bij de sekte van Warren Jeffs :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:09

Blacky94 schreef:
Naja ik snap vooral niet waarom die kinderen überhaupt naar een openbare school gaan. Veel mennonites gaan al niet naar een openbare school, of papa en mama spelen voor taxi voor een hele buurt/communie, en amish zijn nog veel strenger/minder "modern".

Maargoed, ik ken alleen de Canadese mennonites/amish en het kan natuurlijk goed dat de Amerikaanse/plaatselijke staat regelgeving mbt schooling heel anders is dan in Canada en ze daardoor verplicht zijn..

Waren dat niet Hutterieten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutterieten
Kwam ik toevallig net tegen...

Edit: Geintje, ik lees nu net dat die wel volop de moderne techniek omarmen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:19

Aan de ene kant lijkt me zo leven best rustgevend. Je weet waar je aan toe bent en het is back to basic. Maar aan de andere kant zie je om je heen wel luxe dingen die volgens het geloof fout zijn. Moeilijk..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:23

Janine1990 schreef:
Blacky94 schreef:

Waren dat niet Hutterieten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutterieten
Kwam ik toevallig net tegen...

Edit: Geintje, ik lees nu net dat die wel volop de moderne techniek omarmen.

Nee voornamelijk de Perth-East groep :)
Volgens mij heb ik die kaart weggegooid ondertussen maar had er een waar in de omgeving van St. Jacob mooi werd aangegeven waar meer amish en waar meer mennonites zaten. Buiten dat gebied zie je ze ook wel maar zijn het vaak eerder mennonites.

Mocht je ooit in Ontario zijn, ga naar de St Jacobs farmers market en neem dan ook zeker de tour ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:34

Cayenne schreef:
Aan de ene kant lijkt me zo leven best rustgevend. Je weet waar je aan toe bent en het is back to basic. Maar aan de andere kant zie je om je heen wel luxe dingen die volgens het geloof fout zijn. Moeilijk..

Maar ook keihard werken. Je zag wel dat die bedrijven goed leken te boeren in de regio, maar met alleen telefoon en fax... Damn... Dan gaan ze het nog zwaar krijgen als ze dat zo blijven houden...
Als moeder je kind niet inenten omdat je het nu niet ziet, maar als ze kinkhoest hebben eerst je man moeten vragen om geld...
Maar die omgeving... Poe... om je vingers bij af te likken!

Gelukkig zag je in de docu wel veel wederzijds respect tussen man en vrouw, daar werd ik wel blij van. Heel anders dan in de FLDS... Waar je soms al op je 12e moet trouwen met een man die (in die groepen) je overgrootvader had kunnen zijn, zo snel mogelijk een kind moet krijgen omdat je anders wordt uitgespuugd door de sekte. En constant gecontroleerd wordt door je man.

Blacky, thanks! Zal het proberen te onthouden! Canada is volgens mij sowieso best wel conservatief? Ik heb daar familie, ook Ontario, maar poe... Wonen daar 'pas' 24 jaar, maar de kinderen (mijn neven en nicht) mochten alleen naar een privéschool, omdat daar tenminste geen homo's les gaven, want ja, homo zijn is besmettelijk.
Leuk ook om te lezen dat mijn ene neef constant mijn andere neef (in Nederland, homo) in de gaten loopt te houden en in gebrekkig (dyslectisch?) Engels vertelt dat God dat niet toestaat. Terwijl mijn homo-neef niet naar de kerk gaat :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:47

Ligt er een beetje aan waar en bij wie je zit ;)

Ik heb een half jaar bij familie gewoond en dat was kwa opvattingen bijna alsof ze in de jaren 50 zijn blijven hangen (haar vader is mijn opa zn broer, hij is in de jaren 50 geëmigreerd). Zij was de enige vd hele familie die niet elke zondag naar de kerk ging maar idd ook anti-homo etc. Seks was ze wel iets "vrijer" in maar lang niet zo makkelijk als wij. Haar ene zoon heeft gewacht tot het huwelijk, de ander niet.

Daarna heb ik nog een jaar bij mijn vriend en zn ouders gewoond. Een echte Canadees (of naja, tot in hoeverre dat kan maar voorgaande generaties waren niet "geïmporteerd") en die waren wel veel makkelijker en vrijer. Niks tegen homos (en ik denk eigenlijk stiekem dat zn broertje nog wel eens uit de kast gaat komen), gaan niet naar de kerk en seks voor het huwelijk is ook geen probleem en het is ook allemaal bespreekbaar.
Echter merk ik wel dat veel dingen buiten de huiskamer/schuur/vriendengroep minder snel "besproken" worden. Toen hij in NL was durfde hij op de wallen bijna niet naar binnen te kijken (prostitutie is in Canada overigens ook verboden) "omdat het niet hoort" en hij vond het ook niet zo leuk dat ik met een vriendin naar de sauna was geweest "want dat doe je niet naakt en ik wil niet dat anderen je zo zien".

Nu was dit beide wel op het platteland (zo'n 2u van Toronto af) en zullen veel mensen in de stad wrs niet "veel anders" zijn dan in Nederland ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:53

Blacky94 schreef:
Ligt er een beetje aan waar en bij wie je zit ;)

Ik heb een half jaar bij familie gewoond en dat was kwa opvattingen bijna alsof ze in de jaren 50 zijn blijven hangen (haar vader is mijn opa zn broer, hij is in de jaren 50 geëmigreerd). Zij was de enige vd hele familie die niet elke zondag naar de kerk ging maar idd ook anti-homo etc. Seks was ze wel iets "vrijer" in maar lang niet zo makkelijk als wij. Haar ene zoon heeft gewacht tot het huwelijk, de ander niet.

Daarna heb ik nog een jaar bij mijn vriend en zn ouders gewoond. Een echte Canadees (of naja, tot in hoeverre dat kan maar voorgaande generaties waren niet "geïmporteerd") en die waren wel veel makkelijker en vrijer. Niks tegen homos (en ik denk eigenlijk stiekem dat zn broertje nog wel eens uit de kast gaat komen), gaan niet naar de kerk en seks voor het huwelijk is ook geen probleem en het is ook allemaal bespreekbaar.
Echter merk ik wel dat veel dingen buiten de huiskamer/schuur/vriendengroep minder snel "besproken" worden. Toen hij in NL was durfde hij op de wallen bijna niet naar binnen te kijken (prostitutie is in Canada overigens ook verboden) "omdat het niet hoort" en hij vond het ook niet zo leuk dat ik met een vriendin naar de sauna was geweest "want dat doe je niet naakt en ik wil niet dat anderen je zo zien".

Nu was dit beide wel op het platteland (zo'n 2u van Toronto af) en zullen veel mensen in de stad wrs niet "veel anders" zijn dan in Nederland ;)

Jeetje... Sauna is zo normaal hier... En we zijn toch allemaal naakt geboren? :P

Verschil is dus voornamelijk te merken op het platteland. Mijn familie woont inderdaad ook op het platteland, ze gingen naar Canada om te boeren. Echter was dat pas in 1990. Wat seks betreft heb ik geen flauw idee hoe mijn oom en tante daar over denken. Ik weet wel dat ze hier voordat ze vertrokken al behoorlijk ehm... conservatief? Waren... Die waren destijds hier een beetje zendelingenwerk aan het doen, iets dat op het Groningse platteland niet echt normaal was. Hoewel het hier van oorsprong protestants-christelijk is en onze familie ook christelijk is, is het niet zo dat zendelingenwerk normaal is. Of dat de ene kerkganger bij de andere op bezoek gaat om even te kletsen over 'hoe het gaat' (if you know what I mean). Dat doet de dominee hier niet eens.

Volgens mij zijn ze ook meer baptist geworden daar in Canada, alleen zijn baptisten in Nederland, althans die ik ken, lang zo streng en veroordelend niet als mijn oom en tante. Een oud klasgenootje van mij nam zelfs haar telefoon mee naar de kerk en deed spelletjes tijdens de dienst, denk maar niet dat mijn ouders dat toestaan. En ik vind het zelf ook niet erg, dat ene uurtje per jaar kan ik best zonder mijn telefoon.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:01

Ik vond het griezelig hoe de Bisschop gekozen wordt bij zo'n gemeenschap. Met een blaadje in een boek en het lot bepaalt wie zich Bisschop mag noemen en het daar voor het zeggen krijgt wat wel en niet mag binnen de gemeenschap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:07

Gem schreef:
Ik vond het griezelig hoe de Bisschop gekozen wordt bij zo'n gemeenschap. Met een blaadje in een boek en het lot bepaalt wie zich Bisschop mag noemen en het daar voor het zeggen krijgt wat wel en niet mag binnen de gemeenschap.

Ja bizar... Dat vond ik ook heel raar!
Maar het lijkt wel een heel integere gemeenschap. Ook daarin weeg ik het af tegen de FLDS, die in hun omgeving door de gewone Amerikaan verafschuwd worden (met name de leider van de FLDS), terwijl de Amish in de omgeving erg worden gewaardeerd en geholpen met de beperkingen die hun geloof opleggen (zie de extra telefoonlijn).

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:04

ik heb nu de documentaire in zijn geheel gekeken.
ik vond het een interessant programma, ook weer van die Annet van Trigt, die is goed bezig na de Totilas en London documentaire!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:17

[***] schreef:
Dat onderscheid snap ik ook al niet zo
Of je nu zelf rijdt of je laat rijden, beide zijn toch een gevalletje van techniek voor jouw gebruik inzetten
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk

Moderne technologie = isolatie/individualisatie of ik-cultuur. Als je als gemeenschap wil overleven heb je gemeenschapszin en binding nodig, dat begint binnen het gezin al, maar ook qua buren. Bv. door niet zelf een auto te hebben, maar samen een bus of ander vervoer te regelen krijg/houdt je die binding en samenwerking die je nodig hebt om je staande te houden in een moderne samenleving nu en in de geïsoleerde gemeenschappen van destijds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:21

Dat snap ik. Maar die ene man huurde een prive chauffeur in om hem naar werkgerelateerde afspraken te brengen
Dus alleen voor hemzelf

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:28

Interessante documentaire maar wanneer het de diepte inging kapte de geïnterviewde Amish persoon helaas het af. Vond het bijzonder dat er zo veel goed zichtbaar in beeld waren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:26

[***] schreef:
Dat snap ik. Maar die ene man huurde een prive chauffeur in om hem naar werkgerelateerde afspraken te brengen
Dus alleen voor hemzelf

Iets met mazen in hun eigen wetten? Zo ken ik hier in NL bepaalde families (niet Amish) die geen televisie mogen kijken, maar later wel het programma op video of internet mogen zien. En die niet op zondag werken of voor hun mogen laten werken ("geld verdienen"), maar wel met Kerstmis wanneer dit niet op zondag valt. Zo creëren ze allemaal hun eigen leefbaarheid binnen hun geloof.