Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Westernfreak schreef:Ik vond het ook een erg interessante documentaire!Amish is toch een heel aparte gemeenschap...
Ze halen paarden uit Nederland om inteelt te beperken en hebben blijkbaar wel kennis over wat de gevolgen van inteelt binnen de paardenfokkerij kunnen zijn, maar binnen hun eigen gemeenschap speelt dat totaal niet.
Voor het niet willen inenten van kinderen hoef je de grens niet eens over, dat speelt ook in bepaalde dorpen hier in Nederland...
) en daar stoor ik me altijd aan omdat het er zo geacteerd uit zag. Nu ik deze docu heb gezien ga ik er helemaal vanuit dat de TLC series fake zijn.Cayenne schreef:Goh, ik zie ook weleens die series over Amish langs komen op TLC () en daar stoor ik me altijd aan omdat het er zo geacteerd uit zag. Nu ik deze docu heb gezien ga ik er helemaal vanuit dat de TLC series fake zijn.
Verder vond ik het erg interessant. Ook mooi dat Wim het vertrouwen van deze besloten community heeft gewonnen.
Janine1990 schreef:Supergave docu, ik ben behoorlijk gefascineerd door het leven de Amish en begreep de nieuwsberichten over de tuigers naar de Amish al niet. Dat moest toch om belachelijk veel geld gaan... Leuk kijkje in de Amish wereld!Cayenne schreef:Goh, ik zie ook weleens die series over Amish langs komen op TLC () en daar stoor ik me altijd aan omdat het er zo geacteerd uit zag. Nu ik deze docu heb gezien ga ik er helemaal vanuit dat de TLC series fake zijn.
Verder vond ik het erg interessant. Ook mooi dat Wim het vertrouwen van deze besloten community heeft gewonnen.
TLC heeft aangegeven dat Breaking Amish gebaseerd was op en mede gespeeld door (ex-)Amish, dat ging dan ook om het ontdekken van de wereld.
Maar bedoel je niet die andere sekte? Breaking The Faith was dat op TLC. Dat ging over de sekte van Warren Jeffs, wat dus nagespeeld werd door ex-sekte leden. De achternamen kloppen ook precies met de sekte. Heb daarvoor het boek van Carolyn Jessop gelezen, was erg interessant en het klopt erg goed, maar is inderdaad nagespeeld.
Cayenne schreef:Nee, ik bedoel echt Breaking Amish.
Blacky94 schreef:Je hebt nog een andere Amish Maffia oid maar daar geloof ik nog minder van dat het echt is dan van de rest. Die "leider" is zelf al nooit Amish geboren.
Blacky94 schreef:Naja ik snap vooral niet waarom die kinderen überhaupt naar een openbare school gaan. Veel mennonites gaan al niet naar een openbare school, of papa en mama spelen voor taxi voor een hele buurt/communie, en amish zijn nog veel strenger/minder "modern".
Maargoed, ik ken alleen de Canadese mennonites/amish en het kan natuurlijk goed dat de Amerikaanse/plaatselijke staat regelgeving mbt schooling heel anders is dan in Canada en ze daardoor verplicht zijn..
Janine1990 schreef:Blacky94 schreef:Naja ik snap vooral niet waarom die kinderen überhaupt naar een openbare school gaan. Veel mennonites gaan al niet naar een openbare school, of papa en mama spelen voor taxi voor een hele buurt/communie, en amish zijn nog veel strenger/minder "modern".
Maargoed, ik ken alleen de Canadese mennonites/amish en het kan natuurlijk goed dat de Amerikaanse/plaatselijke staat regelgeving mbt schooling heel anders is dan in Canada en ze daardoor verplicht zijn..
Waren dat niet Hutterieten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutterieten
Kwam ik toevallig net tegen...
Edit: Geintje, ik lees nu net dat die wel volop de moderne techniek omarmen.

Cayenne schreef:Aan de ene kant lijkt me zo leven best rustgevend. Je weet waar je aan toe bent en het is back to basic. Maar aan de andere kant zie je om je heen wel luxe dingen die volgens het geloof fout zijn. Moeilijk..

Blacky94 schreef:Ligt er een beetje aan waar en bij wie je zit
Ik heb een half jaar bij familie gewoond en dat was kwa opvattingen bijna alsof ze in de jaren 50 zijn blijven hangen (haar vader is mijn opa zn broer, hij is in de jaren 50 geëmigreerd). Zij was de enige vd hele familie die niet elke zondag naar de kerk ging maar idd ook anti-homo etc. Seks was ze wel iets "vrijer" in maar lang niet zo makkelijk als wij. Haar ene zoon heeft gewacht tot het huwelijk, de ander niet.
Daarna heb ik nog een jaar bij mijn vriend en zn ouders gewoond. Een echte Canadees (of naja, tot in hoeverre dat kan maar voorgaande generaties waren niet "geïmporteerd") en die waren wel veel makkelijker en vrijer. Niks tegen homos (en ik denk eigenlijk stiekem dat zn broertje nog wel eens uit de kast gaat komen), gaan niet naar de kerk en seks voor het huwelijk is ook geen probleem en het is ook allemaal bespreekbaar.
Echter merk ik wel dat veel dingen buiten de huiskamer/schuur/vriendengroep minder snel "besproken" worden. Toen hij in NL was durfde hij op de wallen bijna niet naar binnen te kijken (prostitutie is in Canada overigens ook verboden) "omdat het niet hoort" en hij vond het ook niet zo leuk dat ik met een vriendin naar de sauna was geweest "want dat doe je niet naakt en ik wil niet dat anderen je zo zien".
Nu was dit beide wel op het platteland (zo'n 2u van Toronto af) en zullen veel mensen in de stad wrs niet "veel anders" zijn dan in Nederland
Gem schreef:Ik vond het griezelig hoe de Bisschop gekozen wordt bij zo'n gemeenschap. Met een blaadje in een boek en het lot bepaalt wie zich Bisschop mag noemen en het daar voor het zeggen krijgt wat wel en niet mag binnen de gemeenschap.
[***] schreef:Dat onderscheid snap ik ook al niet zo
Of je nu zelf rijdt of je laat rijden, beide zijn toch een gevalletje van techniek voor jouw gebruik inzetten
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
[***] schreef:Dat snap ik. Maar die ene man huurde een prive chauffeur in om hem naar werkgerelateerde afspraken te brengen
Dus alleen voor hemzelf