Pony overlijdt na botsing met trein bij Nijverdal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:38

Ja, ik ben het met de wet eens en dat is de reden waarom NS/ProRail zo handelt, je mening mag je hebben, maar dat is nou eenmaal niet wat zij handhaven.
De pony was in dit geval spoorloos, vermoedelijk niet bij het spoor in de buurt, want daar hebben ze naar gezocht. Ik heb het over dit specifieke geval

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:39

Mloes schreef:
Oh oh, ik kan het niet laten om even te reageren.
Ik snap dat voor ons, paardeneigenaren, ons paard de hele wereld is. Helaas is voor de rest van de wereld niet zo :Y) Als ProRail bij elk mogelijk incident met dieren op het spoor preventief de boel plat moet gooien, gaan ze binnen een maand failliet.

Kan het niet logischer vertellen dan dit, vind het vrij kinderlijk dat mensen hier roepen dat het treinverkeer platgelegd moet worden als er een dierenleven gered zou kunnen worden. Dan snap je niet hoe de grote mensen-wereld werkt ;)

Dankjewel! :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:42

KoudbloedKim schreef:
Tja, dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik het lang niet altijd eens ben met wat er in de grote-mensen-wereld gebeurd. :+

Maar je zal er wel mee moeten leren dealen. Begrijpen dat er belangen spelen die meer waarde hebben dan bijvoorbeeld een paard, wat - laten we het even plat slaan - slechts sentimentele / emotionele waarde heeft.

Shirley

Re: Pony overlijdt na botsing met trein bij Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:44

We hebben het hier niet over een mogelijk incident en preventief, maar over een bestaande situatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:45

Wauw, ik vind bovenstaande reacties echt enorm kortzichtig. :o
Kan ook niet geloven dat er serieus mensen zijn die te laat komen erger vinden dat iemands dood, of dat nou een mens of dier is en zich serieus verheven voelen over hun soortgenoten.
Dat is ook de reden dat dit mijn laatste reactie is in dit topic; ik ga mijn energie in iets stoppen dat het waard is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:48

Mloes schreef:
Oh oh, ik kan het niet laten om even te reageren.
Ik snap dat voor ons, paardeneigenaren, ons paard de hele wereld is. Helaas is voor de rest van de wereld niet zo :Y) Als ProRail bij elk mogelijk incident met dieren op het spoor preventief de boel plat moet gooien, gaan ze binnen een maand failliet.

Kan het niet logischer vertellen dan dit, vind het vrij kinderlijk dat mensen hier roepen dat het treinverkeer platgelegd moet worden als er een dierenleven gered zou kunnen worden. Dan snap je niet hoe de grote mensen-wereld werkt ;)

Mooi gezegd. Ik denk dat je al blij mag zijn als paardeneigenaar dat ze de vertragingsschade niet op je verhalen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:48

Even een klein feitje tussendoor. De trein reed op volle snelheid. Tussen het toeteren en de klap zat misschien een seconde. Eer de trein stil stond waren we weer zeker een halve minuut verder, terwijl we zowat van de stoel gleden zo hard als de trein remde.

Dit schept misschien een beter beeld hoe deze specifieke situatie was.

Het was vroeg in de ochtend. Wie weet was het nog niet bekend dat de pony's ontsnapt waren? Dan kan de trein er ook niet rekening mee houden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:49

Ik vind het kortzichtig dat alles maar voor een pony moet gaan, dat kán gewoon niet, zijn al genoeg argumenten voor genoemd waarom niet..

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:53

Wat sneu. Het is dat de pony's de treinen al goed gewoon waren door ernaast op een wei te staan. Ik ben er vrij gerust in dat mijn paard niet onder een trein zal belanden. Een spoorweg oversteken waarbij in de verste verte geen trein te bespeuren is vindt hij al eng genoeg. Voor mij hoeven dus ook geen treinen stilgelegd te worden als mijn paard straks ontsnapt, en al zeker niet als ik denk aan de rekening die eruit zou volgen. De kans dat hij onder een auto loopt, in een gracht belandt of zijn benen breekt is gewoon veel groter.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:54

KoudbloedKim schreef:
Wauw, ik vind bovenstaande reacties echt enorm kortzichtig. :o
Kan ook niet geloven dat er serieus mensen zijn die te laat komen erger vinden dat iemands dood, of dat nou een mens of dier is en zich serieus verheven voelen over hun soortgenoten.
Dat is ook de reden dat dit mijn laatste reactie is in dit topic; ik ga mijn energie in iets stoppen dat het waard is. :j

Als je mij vraagt of ik een uur vertraging wil oplopen als daarmee een pony wordt gered (voor mijn part een eekhoorntje; ik ben een grote dierenliefhebber), dan zeg ik volmondig ja!

Echter hoop ik toch wel dat je het grote plaatje snapt? Zoals iemand anders in dit topic aangeeft, er lopen gigantisch vaak dieren langs het spoor. Neem herten, paarden, honden, etc. ProRail kán gewoon niet voor elk dier dat langs het spoor loopt preventief het treinverkeer plat gaan leggen.
Maar goed, ik denk (hoop!!) dat iedereen dat wel snapt maar dat het sentiment even boven komt borrelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:13

Mensen zijn egoistisch. Ikke, ikke, ikke. Geld geld geld. Als ik maar op tijd kom.
Dat een ander verdriet heeft om een overleden pony (het hadden er zelfs 2 kunnen zijn, aangezien er dus nog 1 losliep...) boeit mensen niet.

Bah, snap steeds meer van mezelf waarom ik soms een gruwelijke hekel heb aan mensen.
Om te kotsen. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:34

Even een rekensommetje om te schatten wat het had gekost om het treinverkeer stil te zetten wegens het ongeluk en om te zoeken naar die pony....

Laten we aannemen dat het een sprinter was en dat er in de spits minimaal 150 personen in zitten. Die lopen allemaal een uur vertraging op en hebben daarom recht op restitutie van hun kaartje/ abonnementskosten. De trein de andere kant op staat ook stil wegens het ongeval, dus dat zijn nog eens 150 personen. In totaal dus 300 personen met een uur vertraging. Het bedrag dat ze terugkrijgen hangt natuurlijk van de prijs van hun kaartje / abonnement af, maar ik denk dat ik aan de lage kant zit als ik van €10,- uitga. Dan is dat dus 300 x €10,- = €3000
Nu kan je er vanuit gaan dat de reizigers in de treinen achter deze twee treinen ook een uur vertraging hebben opgenomen. Dus kunnen we het bedrag verdubbelen:€6000,-
Stel dat men vervolgens besloten had om nog wat treinen uit te laten vallen, omdat er naar die loslopende pony gezocht moest worden. Dan komen we op een veelvoud van €3000 aan treinkaartjes die vergoed moeten worden.

Dan moeten er nog bussen ingezet worden. Waarschijnlijk minstens een stuk of 10, en die moeten heen en terug dus dat kost wel een uurtje of 4. Die bussen moeten gehuurd worden. Met chauffeur. Nu heb ik nooit een bus gehuurd, maar ik neem aan dat je voor een touringcar met chauffeur voor ook enkele honderden euro's kwijt bent. En dat dan keer 10. Dus voor onder de €4000,- zullen ze wel niet klaar zijn dan.

En dan heb ik het nog niet over schade door extra inzet personeel, opruimkosten etc. En schade doordat mensen te laat op afspraken komen, arbeidsuren missen etc.

Dus
Vergoeding treinkaartjes van 4 stilstaande treinen door ongeval: €6000
Vergoeding treinkaartjes om treinen 1 uur extra uit te laten vallen: €6000
Kosten van inzet bussen: €4000
Verdere kosten: niet meegenomen
Totaal: minimaal €16000

Is natuurlijk een hele ruwe schatting, maar goedkoper zal een vertraging zeker niet zijn.

Als het jouw pony's betreft, wil je natuurlijk graag dat ze het treinverkeer langer stilleggen zodat je kunt zoeken. Dat snap ik. Maar ik ben benieuwd:
- ben je dan ook bereid die kosten te betalen?
- En zo nee: wie vind je dan dat die kosten moet betalen?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:39

pillow schreef:
Je denkt toch niet serieus dat er langs het hele spoor aan weerszijden een hek staat.

Hier staat er dat in ieder geval wel, niet zo raar hoor?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:58

KoudbloedKim schreef:
Voor de mensen die het logisch vinden dat de trein niet stil gaat staan.
Wauw, dus als jij met je pony op buitenrit bent en je valt eraf of 1 of andere gek doet het hek van de wei open en de pony rent richting het spoor, zou je het niet normaal vinden als de politie er voor zorgt dat de treinen tijdelijk op last rijden/stil staan?
Als jouw pony wordt aangereden omdat iemand dat niet nodig vond, zeg je;"Ooh, logisch... waarom zou je stoppen voor een pony"?

Er is geen hond hier die zegt dat dat die het onlogisch vind dat de trein stil staat als er een pony op het spoor staat meid. Beter lezen.

De 3de pony was SPOORLOOS. Dat woord zit wel spoor in, maar dat betekend niet dat ie op het spoor loopt; dan wassie immers niet spoorloos geweest; dan wisten ze dat ie op het spoor liep.

MAW het spoor was vrijgegeven omdat hij daar niet liep. Dan gaan ze verder rijden (hoogstwaarschijnlijk wel met een aanwijzing, dus nog steeds niet onveilig voor de pony).

Voor het spoor is een (bijna/mogelijke) aanrijding met een dier net zo belangrijk als een mens.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:00

QuanneH schreef:
pillow schreef:
Je denkt toch niet serieus dat er langs het hele spoor aan weerszijden een hek staat.

Hier staat er dat in ieder geval wel, niet zo raar hoor?

Hekken langs het spoor staan bij lange na niet overal. Alleen vaak bij overwegen/stations/stedelijk gebied of zoals de oostvaarders plassen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:01

amoj schreef:
Mensen zijn egoistisch. Ikke, ikke, ikke. Geld geld geld. Als ik maar op tijd kom.
Dat een ander verdriet heeft om een overleden pony (het hadden er zelfs 2 kunnen zijn, aangezien er dus nog 1 losliep...) boeit mensen niet.

Waar staat het dat het niemand boeit dan?!?!?!

Waar we het over hebben is een VERDWENEN pony. Niemand weet dus waar die is. Hij kan net zo goed op de snelweg lopen.

Als je voor elke spoorloze/verdwene huisdier zowel het hele trein verkeer als alle auto's in nederland stil moet gaan leggen omdat hij daar misschien wel eens kan zijn, dat is toch niet te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:28

@safina, ja hoor, wil ik best betalen. Dat heb ik wel voor mijn pony over... ;)

@Toydoll; ja, waarheid is hard. Hier is al eerder genoemd door iemand die in desbetreffende trein zat, dat vele passagiers klaagden en chagrijnig werden. Het boeit ze dus blijkbaar niet, zijn alleen maar bezig met zichzelf, want zij zijn zielig omdat ze te laat komen. Egoïstisch.

Ik heb tot 2x toe in een trein gezeten waarbij bij die desbetreffende trein iemand voorsprong (zelfmoord, beide keren).
Als je dan om je heen kijkt, zie je dan mensen alleen mopperen en chagrijnig zijn, dat ze te laat komen voor het sportclubje, of dat moeders boos wordt, of vriendlief, terwijl er iemand net een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Maar dat is niet erg, want ZIJ komen te laat, ZIJ zijn heel erg zielig...
En ik vind zelfmoord nog erger dan een pony die overreden wordt.
Het is gewoon respectloos. Egoïstisch. Ikke, ikke, ikke en het verdriet van de ouders van diegene of de eigenaar van de pony boeit niet.

Houd gewoon je mond lekker dicht in zo'n geval en blijf lekker zitten. Rustig wachten tot de trein verder kan of dat je op een andere manier verder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:34

amoj schreef:

Da's mooi. Ik ben benieuwd of iedereen die zegt dat ze die treinen langer stil hadden moeten zetten dat zou willen betalen...

micky1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:40

NOGMAALS de vermiste pony is al lang terecht!!!

deze is gevonden en gevangen door de daar aanwezige brandweermannen (waarschijnlijk liep hij in de bosjes naast de spoorlijn daar kwamen ze in elk geval vandaan lopen met de pony.)

Gisteravond toen ik van de training afkwam ben ik nog heel even langs de weide van de pony's gereden en ondanks dat het donker was zag ik dat de pony's weer in hun eigen weiland liepen.
morgen bij daglicht ga ik ze even een dikke knuffel brengen

hierbij de link naar het originele artikel en daarbij het filmpje dat ze pony nummer 3 (die tot afgelopen zomer van mij was) en die dus spoorloos was, gevangen hebben en terug naar zijn vriendjes brengen

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... rettyPhoto

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:54

Oh vreselijk zoiets!
Gelukkig is de derde pony gevonden zeg!

En treinverkeer platgooien? De mensen die dit roepen zijn vast de mensen die een frontale aanrijding veroorzaken om een egel te redden. Kom nou. Iets teveel van meegemaakt om dat nog serieus te nemen. Gaat me niet om op tijd zijn, maar een dier vind ik totaal wat anders als een mens.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:03

Echt zielig voor die pony :( Gelukkig zijn de andere 3 weer terecht!

En ze houden echt wel rekening met dieren hoor! Het hele treinverkeer platgooien doen ze inderdaad niet, dat is nogal overdreven. Maar ze doen er zoveel mogelijk aan om een aanrijding te voorkomen.

Vandaag ook (zelfde traject) reed de trein heel langzaam en stond zelfs een tijdje stil omdat er een hond losliep rondom het spoor en die kregen ze niet te pakken..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:09

_Aniek schreef:
Vandaag ook (zelfde traject) reed de trein heel langzaam en stond zelfs een tijdje stil omdat er een hond losliep rondom het spoor en die kregen ze niet te pakken..

Precies dit!
Super vind ik dat, weinig vertraging maar toch de hond gered. Soort middenweg zoals nu vaak wordt gedaan vind ik het best.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:13

amoj schreef:

@Toydoll; ja, waarheid is hard. Hier is al eerder genoemd door iemand die in desbetreffende trein zat, dat vele passagiers klaagden en chagrijnig werden. Het boeit ze dus blijkbaar niet, zijn alleen maar bezig met zichzelf, want zij zijn zielig omdat ze te laat komen. Egoïstisch.

Volgens mij is de waarheid voor jou vooral heel hard haha.

Maar sindswanneer hebben we het over mensen in de trein. En of dat egiosme is durf ik ook nog wel te bekritiseren, volgens mij is het meer ego-centrisch. Het is meer 'autisme' gedrag, wat onze samenleving creeert. Afijn, anders discussie.
Daarnaast staan treinen na aanrijding met mens of dier achterlijk lang stil en evacuatie duurt ook altijd onnodig lang door nederlands kromme regeltjes systeem. Dus ja, ik snap de ergenis, want met wat betere processen hoeven die mensen geen 120 minuten opgesloten te zitten in zo'n trein, maar misschien maar 20.

We hadden het hier over mensen die vonden dat de treinen door moesten rijden voor een spoorloze pony, en daar reageerde jij volgens mij op dat die mensen egoistisch waren.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:51

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar in het kader van de "NS-houdt-geen-rekening-met-dieren" ideeën: volgens mij heeft NS al eens treinen laten stoppen vanwege een zwaan op het spoor en ik kan via vrienden een verhaal herinneren over een machinist die gestopt is om een schaap uit de omheining te bevrijden.
NS heeft zeker financiële belangen, maar het is erg kort door de bocht om te zeggen dat dat belang voor alles gaat.

Daarnaast zal NS meer last hebben van een aangereden dier dan van een paar vertraagde treinen. Toen ik in een trein zat die een vogel had geraakt werd dat deel van het spoor ook stilgelegd om uit te zoeken wat er was gebeurd. Daarnaast moest alles schoongemaakt en gecontroleerd worden.
Met dit alles in mijn achterhoofd kan je er wel van uitgaan dat zodra er kans/dreiging is op een aanrijding met een pony, NS hier naar zal handelen. Als het onbekend is waar het dier loopt kan ik mij voorstellen dat ze bijv. afwachten of controleren/langzamer rijden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:58

:j http://nos.nl/artikel/2008868-vertragin ... zwaan.html

Ik reis nu 6 jaar dagelijks met de trein tussen Leiden en Rotterdam (eerst CS, nu Blaak) en -omdat het spoor bij Voorschoten door drukbevolkte weilanden loopt- al meerdere keren stilgestaan voor een schaap, koe, pony, gans of verwarde man op het spoor. Overigens ook al regelmatig langzaam gereden vanwege eerder genoemde gevallen naast het spoor. Dan rijden de treinen wel, maar inderdaad met een bemerking voor langzaam rijden. En echt niet alleen op Dierendag. Al is dat wel een keer gebeurd :')