Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:19

Mellamoshan: Nooit over nagedacht dat het galopperen door de speeltuin niet echt bevordelijk is voor het gras? Denk je dat het leuk spelen is voor kinderen in een omgeploegde speeltuin? Ik denk zomaar dat de stront ook niet wordt opgeruimd...hoeveel moeite is het om gewoon NIET door de speeltuin te akkeren? Dan hoef je inderdaad niet op elkaars huid te zitten als je gewoon een klein beetje respect hebt voor anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:21

karijn schreef:
Sorry? Nooit over nagedacht dat het galopperen door de speeltuin niet echt bevordelijk is voor het gras? Denk je dat het leuk spelen is voor kinderen in een omgeploegde speeltuin? Ik denk zomaar dat de stront ook niet wordt opgeruimd...hoeveel moeite is het om gewoon NIET door de speeltuin te akkeren? Dan hoef je inderdaad niet op elkaars huid te zitten als je gewoon een klein beetje respect hebt voor anderen.

Plus dat er in de tijd dat jij daar rondhost misschien wél kinderen willen spelen die niet kunnen of mogen omdát jij daar bezig bent.

mellamoshan

Re: Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:36

Je gaat toch niet een door een speeltuintje rijden?! Daar heb je een bak voor. Dus dan valt dan omploegen nogal mee hoor en ja dan spreek ik uit ervaring op natte polder klei.

Mensen kunnen zich zo druk maken om een ander.... |o

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:44

Deze meiden rijden door de speeltuin, daar hoor je niet te zijn, precies wat je zegt. Dus gewoon leven en laten leven zoals jij zegt, zorgt er niet voor dat deze meiden een volgende keer niet door de speeltuin gaan. Ja, sommige dingen moet je negeren maar hier spreek ik me wel over uit.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:28

Wranglerbutt schreef:
Flew schreef:
Volgens een woordvoerder van de hippische bond is het verboden om binnen de bebouwde kom pony's en paarden te laten galopperen.
Ik ben heel benieuwd in welke wetgeving deze regel is opgenomen :?

Het hele verhaal van de overlast leek me een beetje hysterisch en overtrokken, maar verrek... maar het is in Veenendaal daadwerkelijk verboden om paard te rijden in een park of plantsoen (o.a. groenstrook!) -O-
Algemene Plaatselijke Verordening 2013 Gemeente Veenendaal schreef:
Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden

1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een fiets of een paard.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 262_1.html

maar dan mag je dus ook niet daar in het bos rijden? waar wil je dan dat ze wel gaan rijden? ik blijf zeggen we weten hier maar 1 kant 1 die vreselijk overtrokken lijkt als ik mevrouw dr gezeur over een hond lees we weten ook niet om wat voor groenstrook dit gaat. oftewel meer informatie hebben we eigenlijk nodig.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:00

unihorses schreef:
maar dan mag je dus ook niet daar in het bos rijden? waar wil je dan dat ze wel gaan rijden? ik blijf zeggen we weten hier maar 1 kant 1 die vreselijk overtrokken lijkt als ik mevrouw dr gezeur over een hond lees we weten ook niet om wat voor groenstrook dit gaat. oftewel meer informatie hebben we eigenlijk nodig.

Het mag (net als ander verkeer) wel op de openbare weg en aangewezen (ruiter)paden :j
En paardrijden in bermen van wegen wordt waarschijnlijk gedoogd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:47

Speeltuinen zelf hebben we hier volgens mij alleen maar zand en rubber tegels liggen... tenminste, ik ken ze niet allemaal maar bij die voor onze deur moet je toch echt wel een aantal meter bij de toestellen vandaan eer je op gras komt.

Ondanks dat het in het artikel niet over honden gaat zijn de reacties die op de besloten facebook pagina geplaatst worden door een aantal verschillende buurtbewoners wel zodanig dat dat bij mij sterke twijfels stelt over hun kennis van paarden. Wordt daar soms bijna net gedaan alsof het porseleinen beelden zijn die bij het minste of geringste kapot kunnen gaan (op hol slaan bijv). Dat zegt mij imo dan toch ook wel weer wat over de mensen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:50

Of over hoe idioot er in de omgeving gereden wordt? Als ze weinig rustig stappende paarden zien zal het beeld ook niet veranderen hahahaha

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:55

Blacky94 schreef:
piezze schreef:
Was culemborg dacht ik, net ff ergens anders. Veenendaal is een keurig oord waar ze al overstuur raken van het idee van een koopzondag, geloof niet dat ze daar met oud en nieuw de boel barricaderen.

Nouja, keurig...
Biblebelt eerste klas maar s avonds alleen over straat zou ik met alle gekke dingen die hier gebeuren ook niet meer durven... :')

Ah, de dames in kwestie hebben een broek aan.......op zondag! :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:04

Er staat niet in de NL wet dat je niet mag galopperen in de bebouwde kom.
Er staat wel in de wet dat je je niet dusdanig mag gedragen dat je andere weggebruikers in gevaar brengt. Kapstok artikel waar ze het eventueel op kunnen gooien.

In BE staat het trouwens wel in de wet.

Mijn ponys draven harder dan ze galopperen trouwens :+

Maar die meisjes zijn niet erg handig bezig :)
Met paarden in het verkeer behoor je je aan de auto regels te houden. Dus openbaar groen is sowieso niet voor paarden bedoeld

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:04

het erge is nu, ze verkl*ten het voor anderen.
mensen trekken al gauw een oordeel van ''die zullen ook wel weer overlast gaan bezorgen''
zometeen kun je nergens meer op buitenrit omdat anderen het voor ons verpesten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:10

Urielle schreef:
Of over hoe idioot er in de omgeving gereden wordt? Als ze weinig rustig stappende paarden zien zal het beeld ook niet veranderen hahahaha

"Ik ben bang dat ze kunnen schrikken en op hol slaan als mijn hond een keer blaft" (of überhaupt met hun hond in de buurt komen) zegt imo niet zoveel over of er idioot gereden wordt of niet.
Als mijn ouders dan vervolgens zeggen dat ze ze met enige regelmaat rustig stappend tegen komen en met onze lompe, speelse hond (grote am bulld) rustig zonder enkel probleem (voor hond, mens en paard) langs kunnen lopen dan heb ik bij sommige dingen die gezegd hebben toch wel mijn twijfels...

Zeker omdat dit artikel het alleen over het door de speeltuintjes racen heeft. En dat praat ik ook zeker niet goed maar aangezien er op facebook meerdere dingen genoemd worden die niet in dit artikel staan en de reacties zodanig zijn dat ik mijn twijfels heb over de kennis die die mensen hebben over paarden heb ik wel het idee dat dingen uit zn verband getrokken worden. Want op de Facebook wordt ook al een probleem gemaakt van rustig stilstaan bij de supermarkt. Dat valt blijkbaar voor sommige ook al onder de noemer gevaarlijk "omdat ze de ponies niet vastgebonden hebben". Tsja... Dan is het probleem imo niet alleen het door de wijk scheuren (zoals dit artikel doet geloven) maar zit er dus wel meer achter dat daar zo niet genoemd wordt.

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:27

Ik woon in Veenendaal-Oost maar ik heb ze nooit voorbij zien scheuren. Als ik ze had gezien had ik ze er allang van af getrokken. Jammer dat ik niet in dat deel van Veenendaal-Oost woon :')
Ze hebben in die wijk een paar speeltuinen maar je zou er niet doorheen kunnen galopperen want de ondergrond is van steen of hard rubber. Er is wel een speeltuin met zand maar het speeltoestel staat over al dat zand heen. Verder is er in die wijk wel heel veel groenstroken en die stukken zijn aardig groot en er loopt niemand. Naast die wijk is een weitje waar eerst een paar pony's stonden maar dat hek is er nu uit dus waarom gaan ze niet gewoon daar rondscheuren want dat stukje wei is tegenwoordig helemaal leeg.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:38

Ik verbaas me over sommige reacties hier in het topic. Of er nu overdreven wordt door de bewoners of niet, je hoort m.i. gewoon niet met een pony of paard in een speeltuintje, ook niet op groenstroken binnen de bebouwde kom. Op een normale manier door de wijk heen rijden of iets lekkers halen bij een supermarkt lijkt mij niet zo'n probleem. Het op hol kunnen slaan, waar ook over gesproken word, of de honden, vind ik wel wat overtrokken van de bewoners. Op hol slaan is ook buiten de bebouwde kom niet gewenst en net zo gevaarlijk als binnen de bebouwde kom. Maar dat zal de onwetendheid wel zijn van niet paardenmensen. En honden horen, uitgezonderde plekken daargelaten, gewoon aan de lijn en onder appel te staan.

Edit, even er vanuit gaand dat hetgene op facebook genoemd de waarheid betreft. Daar kan je natuurlijk ook nog je vraagtekens bij zetten :7

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:42

Ach, ik mag toch aannemen dat een besloten bewonerspagina waar wel en wee gedeelt wordt en stuk betrouwbaarder is dan een willekeurige stad/paarden pagina..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:12

Dit is een bericht van een buurtbewoner zonder Bokt account, die gevraagd heeft dit bericht te plaatsen voor haar.

Citaat:
Mensen weten het altijd beter terwijl ze er niet wonen.
Dit is bij ons in de wijk, en idd ik heb ze ook regelmatig gezien. ( vorig jaar met 5 a 6 man ). Deze meiden gaan in volle galop door de speeltuintjes waar op dat moment ook kinderen zijn. Ook over de groenstrook.
Vorig jaar heb ik ze er op aangesproken dat je best rustig door een wijk kan rijden, maar die acties waar kinderen spelen echt niet kan. Ik kreeg een grote mond dat ze zelf wel uit maken wat ze deden. ( over het hoofdstel wat verkeerd zit maar te zwijgen ).

Ze kwamen voorbij een honden veldje waar mijn hond liep. Ze begon te blaffen en 1 van die meiden schreeuwde naar mijn hond * houd je kop *.

Het verhaal is dus zeker niet overdreven, wel vind ik het overdreven dat de hele media ermee aan de haal gaat. mevrouw is benadert door 1 krant en heeft haar verhaal gedaan en gelijk gaat het als een lopend vuurtje door de paardenwereld.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:36

Netjes is dit niet, maar dat weet iedereen wel, diep in zijn of haar hart.......maar zijn we niet allemaal jong en onbezonnen geweest??

Over een paar jaar zijn die meiden hun wilde haren kwijt en roepen ze op dit soort forums "Ach en whee "over andermans gedrag.

Brommerjongens rijden eens door rood, zonder helm helm of trekken een wheely met hun brommer.....om maar te zwijgen over hun uitlaat.
Ponymeisjes doen dit.........

Vroeger waren en schoolkinderen die kikkers opbliezen door middel van een rietje in hun achterste, of plunderde verkeersborden...
Toch zijn dat hele geslaagde zakenmannen en huisvaders geworden.......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:41

Welkom in de wereld van internet, zeg ik dan maar, sneller dan het licht.
Tuurlijk doen we als kind dingen die niet helemaal kunnen, maar een kikker opblazen schaadt een ander niet. Met je pony door een speeltuin crossen wel. Je hebt daar met je pony niks te zoeken. Een speeltuin is voor kinderen om veilig te kunnen spelen. Gras, zand, beton, rubber of wat dan ook, blijf met je pony daar gewoon weg.

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:53

Absurd aan eigenlijk maar aan de andere kant. In sommige omgevingen mag je nergens rijen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:15

Mensen moeten ook even denken dat het hier om kinderen gaat, spreek de ouders aan en bedenk dat jezelf ook jong bent geweest, als kind vond ik het zelf ook super om in de zomer een keer naar huis te rijden met de ponies, moet wel zeggen dat er altijd iemand bij was, mn moeder of die van een van mn vriendinnetjes, ook omdat sommige mensen heel vreemd op paarden reageren en als er een volwassene bij is lijkt dat ineens een stuk minder.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:31

Als ze niet weten waar de meiden vandaan komen kan je moeilijk ouders aanspreken ;)
Zoveel jonge meiden die zonder toezicht met ponys bezig zijn.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:56

slaat nergens op dit. laat die meiden gewoon, je gaat alleen naar buiten als je je paard onder controle hebt. dus dat zal bij deze vast het geval zijn. mensen kunnen tegenwoordig zo zeuren!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:10

Ik heb mijn paarden ook onder controle, laat ik de golfbaan op rijden (stiekeme droom, al dat gras! ) of de supermarkt in.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:30

In een speeltuin rijden doe je niet, punt.
Maar door een woonwijk draven en een galopje op een groenstrook kan best, toch? Als je andere weggebruikers maar in stap passeert.

Als wij een grote ronde buiten doen zijn er welgeteld 4 paden waar je harder kan dan stap.... ja dan maar een drafje op de weg. Mag dat dan niet? Dan zijn we uuuren bezig om thuis te komen.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:29

Vroeger deed ik samen met mijn vriendin en de shetlandponys niet anders.
Heb heel wat galop sprongen gemaakt over de groenstrook die langs het fietspad lag die de hele woon wijk door ging.
En ja ook door de speeltuin. Waar iedereen de pony's altijd mocht knuffelen en aaien.Nam ze zelfs mee naar ons huis als we dan wat gingen drinken stonden ze bij mijn ouders in de achtertuin.
Wat een gezeur zeg. lijkt er meer op of de "oow zo nette buurvrouw" Niks anders te doen heeft...