Nav dit topic ben ik me omega gold begonnen bij mijn paard, omdat ze mok had wat ik niet weg kreeg en steeds haar staart schuurde. De mok lijkt bijna weg en de staart is rustiger dus vooralsnog lijkt het te werken !!!
Wij zijn nav dit topic begonnen met lijnzaad brokken en ook hier duidelijk verschil! Hopelijk blijft het zo als het warmer word straks.
ellepel
Geplaatst: 12-02-15 09:02
Nou appie heeft nu 15 jaar eczeem en krijgt al een jaar of 5 selenium bij van chevivit omdat hij daar snel tekort aan heeft. In de chevivit zit dus omega 3 . Zijn eczeem blijft hetzelfde dus wat dat betreft werkt het voor hem niet. Maar het verhaal van de lijnzaad is toch wel iets om te proberen
Subli omega 3-6-9 is ook optie, ga ik eens proberen bij mijn dartmoortje.
Jet
Geplaatst: 12-02-15 22:12
Als ik het zo lees, maar ik kan het mis hebben hoor, is de verhouding Omega 3-6 in de Omega Gold niet goed. De verhouding voor paarden zou moeten zijn Omega 3: Omega 6 2-5:1. Bij die Gold lijkt her erop dat er hoe dan ook meer 6 dan 3 in zit, dat zou dus juist niet moeten volgens dit onderzoek. Die dure van Effektri is dan wel duurder, maar daar zit alleen ( of in elk geval voornamelijk) Omega 3 in en daar ging het in dit onderzoek toch om dacht ik. Omega 3 krijgen paarden kennelijk te weinig binnen, dus dat moet dan aangevuld worden.
Waar lees je dat over de verhouding omega3:6 = 2-5:1 jet? Naar mijn weten is het nml. 1-2:4
Jet
Geplaatst: 12-02-15 22:34
In dit artikel: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... arden.html . Maar misschien is dat bericht gekleurd hoor, ik zal straks eens verder kijken. Het was bij mij het eerste artikel dat bij google naar boven kwam bij het zoeken naar de verhouding Omega 3-6 paard.
Ik heb 2:1:1 geleerd, daarom heeft lijnzaadolie de voorkeur, die is nl 3:1:1 en daarmee het dichtst bij. Met genoeg 3 kunnen paarden 6 en 9 zelf aanmaken.
Jet
Geplaatst: 13-02-15 08:37
Als ik er nu verder in duik verschillen de meningen erover en blijkt dat eigenlijk nog niemand weet wat de juiste verhouding zou moeten zijn. Wel zijn ze het er allemaal over eens dat er meer Omega 3 dan omega 6 gevoerd moet worden.
Ik weet niet hoe de verhouding precies is in die Omega Gold, maar na 3 weken voeren (50cc per dag) is de mok weg en begint de staart weer te groeien! Ik ben blij
Jet
Geplaatst: 14-02-15 22:31
Dat is toch een super goed bericht Billy! Het gaat er ook alleen om dat iets werkt, dat is het belangrijkste tenslotte.
Het viel mij vandaag ineens op hoe mooi mijn paarden ineens in hun vacht zitten! En het is ook heel fijn dat ze de Omega gold olie lekker vinden , ik heb namelijk nogal zeikerds met eten..
Yinthee
Amadeus <3
Geplaatst: 14-02-15 22:51
Ik voerde voorheen ook de omega gold, maar mijn DA adviseerde me over te gaan op omega 3 (lijnzaadolie), omdat ze 6 en 9 inderdaad zelf kunnen aanmaken en minder behoefte aan hebben en bij 'overschot' meer nadelen effecten heeft dan positieve. Ik voer nu, grof gegokt, een half jaar lijnzaadolie en daarvoor dus (ook zeker een half jaar) omega gold. Mijn paard heeft zomereczeem, maar ook een ander -onbekend- huidprobleem die gepaard gaat met jeuk (jaarrond). Hij krijgt nog een supplement en een behandeling tegen zijn jeuk/huid klachten. Maar ik heb zeker het idee dat de olie ook bijdraagt aan minder klachten/jeuk, ook ten tijden van zijn zomereczeem. Afgelopen zomer is hij doorgekomen zonder te schuren (wel met ook een eczeemdeken op hoor).
Blijf dit bere-interessant vinden, ben er alleen niet zo voor om ineens wat te gaan geven aan m'n paard. Kan het ook neveneffecten hebben? Die van mij staat met straalkanker en auto-immuunziekte, waarvoor hij prednison krijgt. En glucosamine voor d'r artrose. Verder kruidenbrok en hooi, meer niet. Maar kan je het zo naast alles geven?
ellepel
Geplaatst: 15-02-15 08:18
Overleg het dan met je veearts. Die kan je ook adviseren wat te doen