Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:40

CoriienRN schreef:
Hc mag wel op een hoger niveau, je mag alleen niet meer terug ;) Dus stel ik ben nu z1 +10 en wil graag een x ervaren hoe het in het Z2 gaat en start HC mag ik niet meer terug naar het Z1.

Dat is onzin. Je mag gewoon hc z2 starten en verder gaan in het z1.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:53

Michelle77 schreef:
CoriienRN schreef:
Hc mag wel op een hoger niveau, je mag alleen niet meer terug ;) Dus stel ik ben nu z1 +10 en wil graag een x ervaren hoe het in het Z2 gaat en start HC mag ik niet meer terug naar het Z1.

Dat is onzin. Je mag gewoon hc z2 starten en verder gaan in het z1.

Nee dat is niet waar. Ik heb afgelopen zomer nog gebeld met het Knhs met deze vraag. Ik wilde graag 1x HC M2 starten en dit kon wel, maar dan mocht ik idd geen M1 meer starten. Ik heb er toen voor gekozen om de M1 uit te rijden en thuis verder te trainen voor de M2.

Michelle77

Re: Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:02

Dat staat niet in het regelement. Daar staat alleen dat je 1 klasse lager of 1 klasse hoger mag starten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:02

Flexibel starten in de dressuur is vooral de prijzen wegkapen voor anderen. Zie daar het nut niet van in. Als het betekent dat je alvast met wat minder winstpunten (bijvoorbeeld bij +5) een klasse hoger mag gaan starten (en dat die punten dan ook tellen), dan ben ik absoluut voor. Van mij mogen ze per direct wel weer terug naar de 5 winstpunten en overgaan. Dat is zo'n geldverspilling voor de ruiter. Met 5 punten heb je ook bewezen klaar te zijn voor een andere klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:03

KNHS heeft dat idd ook tegen mij gezegd toen ik ze erover belde.. Je mag wel HC 1 klasse hoger maar dan mag je niet meer terug..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:10

Ik zou het flexibel starten in de dressuur eerder doen zoals bij de eventing. Maar 1 klasse op 1 dag en bij 4 wp in de hogere klasse, niet meer mogen starten in de lagere klasse. Dus wel de mogelijkheid om een paar keer uit te proberen of het lukt in de hogere klasse, maar niet tot in het bijna oneindige prijzen weg kunnen kapen in de lagere klasse.
Voor springen zie ik toegevoegde waarde voor 2 verschillende klasse op 1 dag, om het paard eerst vertrouwen te geven in het parcours op een relatief lager niveau, maar voor dressuur vind ik dat onzin. Een oefening verknallen is gewoon verder oefenen en volgende keer beter, maar als je paard nog kijkerig en wat onzeker is en je komt daardoor verrot uit voor een dikke driesprong is dat toch een ander verhaal.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:10

Dank je wel dames, ik heb toevallig gister het algemeen dressuur reglement er op na geslagen ( ivm jury cursus) en daar staat toch echt dat je NIET meer terug mag. :)

Wat is de meer waarde er van om 4 proeven op 1 dag te willen rijden als 1 combinatie? heeft toch geen zin, en daarnaast ook een belasting voor je paard, doe het dan de dag er na.

In de Eventing is het echt fijn! je begint je seizoen een paar x in de lagere klasse en als dat goed gaat kan je door, gaat het weer wat minder doe je een stapje terug ipv -10 winstpunten te hebben en je weer een seizoen verder ben.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:12

CoriienRN schreef:
Dank je wel dames, ik heb toevallig gister het algemeen dressuur reglement er op na geslagen ( ivm jury cursus) en daar staat toch echt dat je NIET meer terug mag. :)

Wat is de meer waarde er van om 4 proeven op 1 dag te willen rijden als 1 combinatie? heeft toch geen zin, en daarnaast ook een belasting voor je paard, doe het dan de dag er na.

Op welke pagina staat het? Ik kon t nl niet vinden?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:14

Moet het dan vanavond even opzoeken, ben nu aan het werk. ( heb gister te veel gelezen en gedaan := )

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:36

Je mag wel terug na een HC start in een hogere klasse. Daarvoor is het HC.
Je mag alleen niet meer kampioenschappen rijden in de lagere klasse

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:43

Yvank_ schreef:
KNHS heeft dat idd ook tegen mij gezegd toen ik ze erover belde.. Je mag wel HC 1 klasse hoger maar dan mag je niet meer terug..

Dat is mij dus ook verteld!! Wat op zich natuurlijk raar is, want het is HC. Maar ik ken meerdere mensen die hierdoor dus in de problemen zijn gekomen en niet meer terug mochten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:44

@Nibbit hoe kom je daar aan dan? de KNHS zet het niet voor niets in het reglement ;)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:54

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:58

germie schreef:
Flexibel starten in de dressuur is vooral de prijzen wegkapen voor anderen. Zie daar het nut niet van in. Als het betekent dat je alvast met wat minder winstpunten (bijvoorbeeld bij +5) een klasse hoger mag gaan starten (en dat die punten dan ook tellen), dan ben ik absoluut voor. Van mij mogen ze per direct wel weer terug naar de 5 winstpunten en overgaan. Dat is zo'n geldverspilling voor de ruiter. Met 5 punten heb je ook bewezen klaar te zijn voor een andere klasse.

Dat hangt er ook een beetje vanaf wat voor winstpunten je hebt gekregen...
Als je twee jaar lang elke maand wedstrijd rijdt en daarin 5 winstpunten hebt verzameld tussen de 180 en 183, dan heb je in mijn ogen niets bewezen. Alleen vijf vriendelijke jury's getroffen.
Bovendien is een winstpunt geen bewijs dat je een volgende klasse aan kan, hooguit een bevestiging van het beheersen van de huidige klasse. Maarja, 1 winstpunt is 60%, gemiddeld een 6. Niet echt een hoog cijfer in mijn ogen.

Daarbij geldverspilling? Iedere ruiter kiest toch zelf of ze wedstrijden willen rijden of niet? Is het veel geld? Jammer, dan rij je toch minder of geen wedstrijden?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:35

Leuk dat de B en L1 weer mee mogen doen bij de kampioenschappen! :j

Flexibel starten is leuk, maar zoals ik hier in de reacties lees konden ze misschien beter de HC regels wat aanpassen (dus hoger HC starten en weer terug in je klasse mogen).

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:36

Dat is dan toch Flexibel ;)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:40

Ik lees flexibel starten als de mogelijkheid om winstpunten te rijden in twee klasses (zoals bij het springen). Met HC beleid aanpassen bedoel ik de mogelijkheid om winstpunten te halen in je eigen klasse en daarnaast HC hoger te starten (dus niet voor winstpunten maar wel voor de ervaring).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:41

bigone schreef:
Dat word tijd dat de B en de L1 weer Nederlandse kampioenschappen kunnen rijden. Toen vroeger de twee organisaties opgingen in de KNHS zijn deze groepen het slachtoffer geworden. Terwijl het een hele goede zaak is dat deze ruiters en paarden ook gewaardeerd worden op hun kunnen. Een goede B proef rijden is zo simpel nog niet. Misschien wel een leeftijdsregel invoeren, dus de paarden en pony's in de B en L1 niet ouder dan zes jaar.

Dat zou ik wel lullig vinden, mijn merrie is pas enkele maanden onder het zadel en wordt dit jaar 6 }:0 niet iedereen rijdt meteen met 3 a 4 jaar een paard in en doet dit zo fanatiek dat ze binnen 1,5 jaar L1 rijden natuurlijk.

Het flexibel starten zie ik trouwens wel zitten, klinkt goed!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:43

Lowara schreef:
bigone schreef:
Dat word tijd dat de B en de L1 weer Nederlandse kampioenschappen kunnen rijden. Toen vroeger de twee organisaties opgingen in de KNHS zijn deze groepen het slachtoffer geworden. Terwijl het een hele goede zaak is dat deze ruiters en paarden ook gewaardeerd worden op hun kunnen. Een goede B proef rijden is zo simpel nog niet. Misschien wel een leeftijdsregel invoeren, dus de paarden en pony's in de B en L1 niet ouder dan zes jaar.

Dat zou ik wel banketstaaf vinden, mijn merrie is pas enkele maanden ond het zadel en wordt dit jaar 6 }:0 niet iedereen rijdt meteen met 3 a 4 jaar een paard in en doet dit zo fanatiek dat ze binnen 1,5 jaar L1 rijden natuurlijk.

Helemaal met je eens. Op die manier ga je alleen maar stimuleren dat mensen (te) vroeg (te) veel van hun paard pony gaan vragen. De leeftijd gewoon vrij laten.

Veel nieuwkomers in de sport beginnen juist vaak op een ervaren en dus wat ouder paard. Prima toch, waarom zou je die mensen de kans niet gunnen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:47

Snap je punt wbt Hc denk niet dat dat veel zin heeft.

Foutje is zo gemaakt met per ongeluk wel de standen door zetten en dan ben je ineens wel L2 of Z2 gestart officieel ;)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:08

CoriienRN schreef:
Moet het dan vanavond even opzoeken, ben nu aan het werk. ( heb gister te veel gelezen en gedaan := )

Graag! Ben altijd wel goed op de hoogte en check vaak nog extra voor ik zoiets post (en maak ook rustig een opmerking naar mensen die wat roepen over regels maar het fout roepen, zelfs ook in dit topic haha) en dan roep ik zelf iets dat niet juist is.....

Enige wat wel is dat ze bij de knhs vaak zat zelf niet op de hoogte zijn van de regels. Ene zegt dit, volgende weer wat anders.

Zo ook met entingen, op regio wordt elk paspoort goed gecheckt (en bij ons dit jaar zag ik iemand die over elk dingetje valt...) meisje van onze vereniging was op t NK op de eerste dag 2, met overkampen was ze dik 1e en kampioen. Helaaaas, iets fout met sticker/opmerking vd DA en dus gediskwalificeerd. Ik vraag me dan echt af hoe dat kan na een goede controle (op kring en op regio weer)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:54

Wat promoveren betreft in de dressuur, je zou als combinatie eigenlijk gewoon vijf keer boven de bvb 65% moeten rijden om naar een hogere klasse over te mogen. Het is nu zo simpel, je start een meerdaags concours, rijd redelijk netjes en je hebt 4 wp binnen(B) dit doe je nog twee keer en je bent door naar de volgende klasse. Daar herhaal je hetzelfde, 10 proeven met net winst en hup naar de L 2 .
Om tot de conclusie te komen dat het steeds minder gaat en je in de M totaal vastloopt. Daarom zou ik die 65% score toejuichen, hoef je helemaal geen spectaculair paard voor te hebben maar wel een goed lopend paard en daar gaat het toch om.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:58

Ben wel benieuwd hoe ze dat willen realiseren op de hippiade met extra klasses.
Er is in de huidige situatie al bijna geen doorkomen aan op het losrij terrein.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:05

bigone schreef:
Wat promoveren betreft in de dressuur, je zou als combinatie eigenlijk gewoon vijf keer boven de bvb 65% moeten rijden om naar een hogere klasse over te mogen. Het is nu zo simpel, je start een meerdaags concours, rijd redelijk netjes en je hebt 4 wp binnen(B) dit doe je nog twee keer en je bent door naar de volgende klasse. Daar herhaal je hetzelfde, 10 proeven met net winst en hup naar de L 2 .
Om tot de conclusie te komen dat het steeds minder gaat en je in de M totaal vastloopt. Daarom zou ik die 65% score toejuichen, hoef je helemaal geen spectaculair paard voor te hebben maar wel een goed lopend paard en daar gaat het toch om.

Ben ik het best wel mee eens!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:10

Meerdere dagen, verdelen dus...