Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:34

Een paard zal met een gebroken been nog met de oren naar voren staan vreten of er niks aan de hand is, zeker die met een sterk overlevingsinstinct.

Maar dat wil niet zeggen dat het dier niet lijdt.

Ik vind het allemaal een beetje dubbel, voor elk dier wat onderdelen mist wordt wel een karretje, prothese of wat dan ook uitgevonden. Inzamelingen worden gehouden, er wordt 'oh' en 'ah' geroepen en wat zijn de mensen toch goed voor hun dier.

Maar ondertussen hangt er wel volop prikkeldraad en hebben ze niet even de moeite genomen om gelijk te kijken of het paard wel echt dood was.

Dus aan de ene kant wordt een dier ontzettend vermenselijkt en uitgerust met allerlei fratsen en aan de andere kant spant met prikkeldraad en beoordeeld men van een afstandje dat er een dood beest in hangt.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:42

Ik zal het paard in hebben laten slapen.

Even off-topic.
Er zijn te veel honden en katten. Elk dier heeft recht op leven. Dat is 1 groot belangrijk punt in mijn idee.
Maar ik vind dat gewonde honden soms te gewond zijn om te redden. Wat ten koste gaat van het dier zelf en andere dieren. Soms wordt een dier gered en zit alsnog in het asiel.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:51

Ik heb de fotos gezien. Ik snap niet dat ze dit dier nog willen opknappen. Door hoeveel pijn moet hij gaan?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:53

Ik geloof de dierenartsen die er mee bezig zijn want die hebben er verstand van. Wat ik heb gelezen is dat afgezien van de ene twijfelachtige wond de andere wonden alleen oppervlakkig zijn (op de huid). Het dier kan zien met beide ogen (1 oog word nog ondersteund, het andere is goed), horen, heeft gezonde trek en een goed vooruitzicht op herstel. Het grootste risico is de kans op infecties (o.a. tetanus).

Zoals het er nu uit ziet kan dit paard weer gezond worden met als enige probleem dat de oorschelpen ontbreken (maar dat is vast op te lossen met een kap).

Ik ben echt niet altijd voor een revalidatie traject maar in dit geval wel.

Read more: http://horsetalk.co.nz/2015/01/05/suppo ... z3NxTEtceO
Reuse: You may use up to 20 words and link back to this page. Other reuse not permitted
Follow us: @HorsetalkNZ on Twitter | Horsetalk on Facebook

Citaat:
His wounds are healing as they are supposed to. Yes, his wounds look horrible, but the wounds are not life-threatening problems, as most of it is just skin.

Zijn wonden herstellen volgens de verwachting. De wonden zien er vreselijk uit maar ze zijn niet levensbedreigend. De meeste zijn slechts oppervlakkige wonden aan de huid

“However, we have to watch for things like tetanus, since we don’t know his vaccine history.

Wel moeten we uitkijken voor infecties als tetanus omdat we de vaccinatie geschiedenis niet weten

“So far, nothing appears to be infected and he is on strong antibiotics and pain reliever. He doesn’t act as though he is in pain. He is chewing, eating, and drinking.

tot nu toe lijken alle wonden niet geinfecteerd. Hij is op sterke antibiotica en pijnstillers. Hij laat geen tekenen van pijn zien. Hij kauwt, eet en drinkt

Rudy is on the road to recovery.
Rudy is on the road to recovery.

Rudy is goed op weg om te herstellen

“He can see out of both eyes. We are leaving one eye covered with antibiotic ointment in it, so that it can heal.

Hij kan zien met beide ogen. We laten een oog bedekt en behandelen dat met antibiotica zodat het kan herstellen.

“He can hear also, as he knows when I am coming and can hear me open his stall door. So far, he isn’t showing any lameness in his legs, most of those wounds appear to be superficial. We are watching one wound, as we want to make sure it is not in his tendon sheath. So far, that appears to be good also.”

Hij kan ook horen, want hij weet wanneer ik kom en kan de staldeur open horen gaan. Tot nu toe laat hij geen kreupelheid zien, de meeste wonden lijken oppervlakkig te zijn. We houden een wond in de gaten omdat daar mogelijk de peesschede beschadigd is. Tot nu toe lijkt ook deze wond in orde

Ik ben echt niet altijd voor een revalidatie traject maar in dit geval wel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:40

Het gaat niet altijd om de vraag "is het mogelijk dit dier op te lappen" want de tegenwoordige dierenartsen kunnen onwaarschijnlijk veel, maar veeleer om de vraag, heeft het dier daarna een ARTGERECHT (dus naar diens aard) reeel bestaan?
Het is de mens wel eigen om alles in leven te willen houden "mdat we het kunnen", maar dat staat mijns inziens los van de kwestie MOET je dat ook willen, naar je eigen menselijke maatstaven?

Men kan ook verlamde jachthonden met de achterkant in rolstoeltjes zetten tegenwoordig, maar is dat nog een jachthondenbestaan (nee de hond weet niet dat-ie jachthond is, maar weet wel degelijk dat zijn liefste ding, namelijk jagen, rennen en speuren, niet meer kan).

Ik heb Dobermanns. Dat zijn waak en verdedigingshonden die meg-beweeglijk zijn. Ik ben er stapelgek mee. Als er een (bijv. door een autoongeluk) een poot verliest, dan mag die gewoon door blijven leven.
Maar bij een dubbelzijdige verlamming aan de achterkant (zodat je dan dus een rolstoeltje voor de hond moet aanschaffen), zou ik denk ik toch afhaken, want dit zou zo'n enorme impact hebben op de hond zelf, de voorpoten overbelasten, het communicatieve verkeer met andere honden verwringen, het zelfvertrouwen aantasten, dat ik me dan ernstig zou moeten afvragen of dit nog een hond (Dober)waardig bestaan zou zijn.
Zo geldt dat voor een paard in mijn optiek ook.

Het scheelt natuurlijk dat dit paard als loop en bewegingsdier blijkbaar daar aan de benen geen duurzame kwesturen heeft opgelopen, en ik gun het dit paard van harte dat het met hulp en (financiele) steun verder mag leven bij iemand op een weide, maar de ethiek van het verhaal vind ik een hele moeilijke kwestie. Waar ik zelf ook niet een eenduidig ja of nee op kan laten horen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-01-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:50

Ik denk dat wij hier vanaf onze computer een heel ander beeld hebben dan de mensen die daar met het paard bezig zijn. Als het paard zelf aangeeft dat het (naar omstandigheden) goed gaat ermee, door te hinniken en goed te eten en zich braaf te laten behandelen en niet bang en getraumatiseerd over te komen, dan zou ik zo'n paard ook wel een kans willen geven.
Ik vind het een sneu einde voor zo'n dier :(:) dus ik zie zo'n paard het liefst nog een lang gelukkig leven hebben na de herstelperiode met een vredig einde op late leeftijd :) zo lang het paard maar geen pijn heeft als alles genezen is heb ik daar helemaal geen moeite mee :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:13

Tja ik vind het echt heel zielig - en fijn dat hij geholpen wordt. Maar er zijn zo veel gezonde paarden die naar de slacht worden gebracht. Dan denk ik dat de mensen die hem helpen het voor hun eigen gevoel doen en niet per se voor het paard. Want al die donateurs zullen gezellig 's avonds een frikadelletje eten. Dubel hoor. Maar sterkte voor deze sterke ziel. Ik duim voor m.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:22

En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.

Arm beestje, hoop dat hij snel hersteld en weer kan genieten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:28

Soez schreef:
En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.

Mijn pony had een mindere verwonding (1 hoef), was zelfs drachtig en toch heb ik besloten haar in te laten slapen.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:30

Soez schreef:

Precies

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:33

kunnen we eens ophouden een paard met een mens te vergelijken.
tenzij je je oma ook zadelt, en een proefje rijd, met of zonder bit :roll: :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:35

Ik zeg het niet zomaar dat ik dit paard een spuitje zou geven, omdat ik dat wel zou doen namelijk. De dood als verlossing. Paard geeft niet op een schaal van 1 - 10 aan wat de pijn is, maar zo'n verwonding en operatie doen zeer. Heb mensen die het kunnen beamen, die het de ergste pijn vonden die ze ooit hebben meegemaakt... Als het om dat soort keuzes gaat, sta ik er heel rationeel in en ja ook bij mijn eigen dieren. Hoe moeilijk ook, maar op dat moment gun ik ze de dood.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:45

maar lieve bokkers, wordt er niet een beetje overdreven gereageerd?
Door het vele kapotte huid ziet het er natuurlijk gelijk heel erg uit, maar volgens alle berichten, valt het 'mee' met de verwondingen? Hij ziet en hoort gewoon, dus 'mankeerd' voorzover het paard weet niets.

Paard maalt er niet om hoe hij eruit ziet hoor, en hoe 'verminkt' hij is, als hij maar kan eten, drinken en lopen zonder pijn, en dat zal, zeker gezien de pijnstilling echt geen probleem zijn.

Zal wel mee vallen hoeveel hij lijdt hoor, huid geneest snel, en dan staat hij zo weer vrolijk op een weide.

Ik vind deze minder erg gewond dan die arabische paarden die ooit in Belgie zijn neergeknuppelt door een of andere imbiciel, en daar heb ik ook nooit iemand over gehoord dat de baasjes die beter in hadden kunnen slapen?

Maar goed, ernstig dat de mensen die dood paard melden niet eens de moeite hebben genomen om te kijken of tie nog leeft. Ernstig :S:S

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:47

Ik ga niet vergelijken met andere paarden; gaat om dit paard. Die heeft er weinig aan dat er andere paarden het beter of slechter hebben; heeft ie geen besef van en is irrelevant.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-01-15 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:48

als je op de link klikt dan kan je de updates lezen
zoals ik nu lees is er dus wel een eigenaar bekend die word vervolgd voor dierenmishandeling
godzijdank zijn de straffen daar een stuk hoger dan hier ..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:53

Naast de inslapen of niet discussie vind ik het vooral heel erg naar dat het arme beest totaal aan zijn lot overgelaten daar twee dagen heeft gelegen. Er is waarschijnlijk niemand bij geweest die even goed gecheckt heeft. Ik had om zijn minst bij een dood paard het prikkeldraad weggeknipt en er een zeil overheen gegooid en dan merk je echt wel of een dier nog leeft of niet.
En dan hebben wij het over dat mensen egoïstisch zijn om zon dier te willen redden, terwijl die honden de oren van dat paard afgevreten hebben. Nou dat noem ik pas wreed. Ja, zo zijn honden en zo is de natuur, dat besef ik, soms mooi soms wreed maar dan vind ik het juist mooi dat men een gewond paard zoveel liefde geeft.
Aan de andere kant voelt het tegennatuurlijk om zon verminkt dier verplicht te laten leven.

Lastig.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:54

Waarom zou een mens de kans krijgen te herstellen, maar moet een paard wel afgemaakt worden?

Ik vind het prachtig dat dit zo neer gezet kan worden om dit paard te helpen.
En ik hoop dan ook zeer dat het paard zal herstellen, en dat het weer plezier en vertrouwen in het leven kan krijgen.

Wat een mooi doel, ben er stil van.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:57

Ik heb die foto's ook gezien, jeetje... je zou toch denken je wilt zo'n paard geen minuut langer laten lijden... Bizar dat ie überhaupt nog in staat is om te leven :oo

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:48

Er zijn ook wat filmpjes te vinden van zijn toestand nu. 'Alleen hoofdwonden' is niet helemaal juist vertaald. Ook 3 benen liggen open. http://www.news9.com/story/27758081/missing-title De levenslust zie ik niet helemaal..

Deze stichting richt zich op heel veel paarden en ze hebben ook aangegeven de donaties ook voor die paarden te gebruiken (als er wat overblijft).

Ik ben benieuwd hoe het herstel afloopt, hopelijk is hij zsam pijnvrij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 04:51

Soez schreef:

Daar kan ik heel kort in zijn:JA.

Mijn maag draaide om bij het zien van de foto's. En ik ben toch wel wat gewend na 2, 5jaar op de dierenambulance.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:13

Gezien ik hier te gevoelig voor ben heb ik de foto's en film aan me voorbij laten gaan.
De keuze om het paard te laten leven is al gemaakt, dus er nu nog wat van vinden vind ik zinloos. Ik ben meer benieuwd naar herstel van het paard en vervolging vd eigenaar.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat een paard in prikkeldraad vast zit en levend wordt aangevreten?

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:39

Ik zie in dat filmpje geen vechtend en levengenietend maar een lusteloos paard. Waarom moet de mens toch altijd dieren beter willen maken die bijna niet meer te redden zijn :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:57

Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik neem aan dat het paard gewoon flink wat pijnstilling heeft gekregen, en ja, daar wordt je suf van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:26

Wat een horror situatie... Ik heb de foto's en het filmpje gezien, en ik zie ook geen paard met levenslust. Ja, hij eet, maar de kleine stukjes die hij loopt zien er pijnlijk uit. Ik kan me niet voorstellen dat dat dier op dit moment geen vreselijke pijn lijdt.

Ik had het ook laten inslapen, hoe triest ook.

Wat vreselijk trouwens dat men dit paard als dood heeft aangemeld zonder even een kijkje te nemen. Ook vreselijk dat zo'n 'dierliefhebbende' organisatie dit voor het gemak voor waarheid aanneemt...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:02

Cowgirl schreef:
Soez schreef:

Daar kan ik heel kort in zijn:JA.

Mijn maag draaide om bij het zien van de foto's. En ik ben toch wel wat gewend na 2, 5jaar op de dierenambulance.

Ook hier zou het bij mij echt direct van inslapen zijn. Ik kan veel hebben op foto's maar verdikkie bij deze werd ik echt onpasselijk. Heb er ook niet zo best van geslapen en zie ze nog steeds op mijn netvlies staan.