Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:33

Ik heb al weet van een stuk of 3 paarden die gestorven zijn door het vuurwerk een merrie die haar veulen heeft geaborteerd uit schrik.
één paard stond op een manege in een stal, eigenaar had alles afgesloten en voorzorgen genomen, dus het argument dat men maar voorzorgen moet nemen gaat hier ook al niet op. Het vuurwerk begint ook altijd maar vroeger en vroeger.
Het wordt hoog tijd dat er een reglementering komt hieromtrent en dat er streng wordt opgetreden als men in de fout gaat.

_Alarm_wlkp

Re: Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

Tja in extreme gevallen doe je het paard oorproppen in, kapje op, wat sedatie in geval van nood...
En betreffend dat paard dat haar veulen heeft geaborteerd weet ik dat er meerdere oorzaken het gevolg zijn maar daar word niets over gezegd natuurlijk ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:40

Ja, zo kan je bezig blijven, dat het allemaal toeval is dat het allemaal juist die nacht gebeurd, maar het niets met het vuurwerk te maken heeft.
Sedatie moet dan al door de dierenarts gebeuren (als die er al op tijd is), want zo'n pasta's om te verdoven helpen meestal niet goed als het paard al over zijn toeren is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:42

... Op sommige reacties hier ga ik niet reageren, wat reageren sommigen hard zeg!

Een algeheel vuurwerkverbod zie ik ook niet zitten, ik geef dan ook meteen toe dat ik vuurwerk afsteek (legaal, sier) en dat ik daar erg veel plezier in heb. Ik spaar er het hele jaar voor, samen met mijn partner. We zetten allebei €10 per maand weg, zodat we met oudjaar een mooi stukje siervuurwerk kunnen afsteken.

Wij kiezen hier bewust voor. Wij wonen in een stad en wij steken op een plein of in onze eigen straat het vuurwerk af. Wij doen dit alleen op deze twee plekken omdat wij daar het beste overzicht hebben op eventuele voorbijgangers, mensen met honden of auto's.

Ik vind het dan ook doodzonde dat mensen (onverlaten, mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan) het voor mij en met mij vele anderen, moeten verpesten.

Ik heb een kat in huis. Hij is járen bang geweest voor vuurwerk en dit jaar werd het duidelijk waarom; omdat wij spastisch gingen lopen doen. We sloten hem op in de stilste kamer met een radio, terwijl hij normaal nooit in die kamer kwam!
Dit jaar hebben we hem zijn gangetje laten gaan afgezien van het feit dat hij niet naar buiten mocht. Resultaat; niks aan het handje.

Het is verschrikkelijk voor die man en zijn familie dat zij hun paard zijn verloren, al dan niet door de schrik van vuurwerk. Ik begrijp ook zijn gevoel wanneer hij aangeeft een algeheel vuurwerkverbod te willen; waarschijnlijk hield hij er sowieso al niet van en is de dood van dit paard (logischerwijs) de druppel.
Ik begrijp deze meneer dus ook wel alleen ben ik het niet met hem eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:28

luuntje schreef:
Vuurwerk is niet nodig.
Bestaat al heel lang, iets met geesten wegjagen.

Alles wat niet nodig is en herrie maakt afschaffen kan.
Wordt het wel een saaie boel.

Deur die hard dicht klapt door de wind, oma schrikt en valt van de trap.
Wind maar afschaffen.

Je kan niet alles maar afschaffen omdat er een paar mensen last van hebben.
De een heeft last van vuurwerk, de ander van mensen die roken, de volgende van zon, wind, regen.
Waar stopt het.

Als eigenaar van een dier heb je verantwoording.
Dat dit gebeurd is is heel verdrietig.
Maar kan je niet een hele gemeente voor laten opdraaien.

Een paar? Doe maar meer dan de helft van heel nederland. :)

Ik ga niet "spastisch doen" als er vuurwerk af gestoken wordt, toch verrekt mijn hond van de angst. Zo "simpel" is het echt niet altijd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:31

Fanniehh schreef:
Leffroi schreef:
Hij kon van mij aan het gas. Heel triest dat het gebeurd is en ja, er mag zeker wel rekening mee gehouden worden, zeker in een dorp. Maar een verbod als eerbetoon? Nee, dan raak ik mijn respect een beetje kwijt.

Sorry, maar die eerste zin?!? Heb het 3x overgelezen, begrijp deze uitspraak echt niet -:(- en het verbaast mij dat hier niemand op reageert (maar wellicht is het dialect en betekent het iets heel anders dan ik denk).

Zal inderdaad een dialect zijn. Net zoiets als, hij kon van mij in de sloot springen. Niet direct op de achterste beentjes gaan staan hoor, men bedoelt het niet altijd slecht ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:33

_Alarm_wlkp schreef:
Tja in extreme gevallen doe je het paard oorproppen in, kapje op, wat sedatie in geval van nood...
En betreffend dat paard dat haar veulen heeft geaborteerd weet ik dat er meerdere oorzaken het gevolg zijn maar daar word niets over gezegd natuurlijk ;)

De merrie in Bilzen (belgië) die geaborteerd heeft, was niks mee aan de hand. Veulen was gewoon gezond en compleet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:38

HippoLogic schreef:
Los van wat er met dat paard gebeurd is, kan ik zeggen. Hier in Vancouver, BC , Canada wordt geen vuurwerk afgestoken met oud en nieuw. Ik kan je zeggen oud en nieuw is hier gewoon als iedere andere avond buiten: saai. Echt jammer. Ik mis het enorm!

Hier in Frankrijk word ook op oudjaarsavond geen vuurwerk afgestoken. Wel in de grote steden door de gemeente en dan praten we over professioneel vuurwerk. Zo ook tijdens andere feesten wordt hier prachtig vuurwerk professioneel afgestoken. Echt genieten ieder keer weer.

Ik vind het wel fijn als er een verbod op vuurwerk komt want:
1. 48 jaar geleden werd hard vuurwerk achter de oren van onze hond afgeschoten. Een kwajongens streek dus van de buurjongen. Hond is altijd zo verschrikkelijk bang geweest voor vuurwerk nadien. Het was geen eigen schuld dikke bult, want we lieten hond om 19.00 uur voor de laatste keer uit zodat hij binnen kon blijven rond 0.00 uur. Veel dieren zijn zo bang.
2. Onze merrie sloten we altijd op bij onze ruin in de container op oudjaars avond met heel veel hooi. Ach ach wat was ze bang en schrikachtig nog twee dagen later. Geldt ook voor meer dieren/ paarden.
3. Bij ons achter het huis is een keer de hele Gamma afgebrand vanwege een vuurpijl. Behalve gewonde brandweerlieden op oudjaaravond gebeurde er gelukkig verder niets. De schade was enorm voor de eigenaren.
4. Ieder jaar zijn er veel gewonden en het vuurwerk met name onder jongeren en het vuurwerk (illegaal) wordt heftiger en heftiger.

Een verbod op vuurwerk om al die redenen?
Ja graag?

Maar vooral vanwege al het mensen leed. Niet vanwege dit specifieke paarden dierenleed hoe erg en sneu ik het ook vind voor de eigenaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:41

pien_2010, wij wilden ook wel graag een verbod op vuurwerk toen onze hond nog leefde. Enerzijds... Anderzijds liever niet... Hoeveel mensen hebben hier wel niet illegaal vuurwerk, maken vuurwerkbommen etc.? Ik denk dat het een verbod dingen juist erger maakt. Dat is vrijwel altijd zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:44

Nee, Janine. Het gaat om een andere manier van denken over dit onderwerp. Als in de grote steden de gemeente mooi prof vuurwerk laten zien op die momenten en er is verder een totaal verbod op zwaar vuurwerk en men kan verder heel het jaar licht vuurwerk kopen zoals hier in Frankrijk dan hoeft het verder niet meer zo nodig.

Mijn zoon was ooit zeer boos dat hij mij mij in de kast geen illegaal vuurwerk uit België mocht opslaan.
Ik kreeg zowat een hart verzakking dat hij het gewoon gekocht had daar en boos was hij dat het niet in de kast mocht.
Dus weg met die troep, poot stijf gehouden en dat gebeurde ook al werd het niet in dank afgenomen door mijn zoonlief.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:51

Ik vind deze toestand weer typisch paardenmens eigen.. laat heel de omgeving zich maar aanpassen aan hun.. zorg gewoon dat je je beesten op stal kan onderbrengen als ze dit niet kunnen hebben.. een gezond paard schrikt zich toch niet zomaar dood..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:53

pien_2010 schreef:
Nee, Janine. Het gaat om een andere manier van denken over dit onderwerp. Als in de grote steden de gemeente mooi prof vuurwerk laten zien op die momenten en er is verder een totaal verbod op zwaar vuurwerk en men kan verder heel het jaar licht vuurwerk kopen zoals hier in Frankrijk dan hoeft het verder niet meer zo nodig.

Mijn zoon was ooit zeer boos dat hij mij mij in de kast geen illegaal vuurwerk uit België mocht opslaan.
Ik kreeg zowat een hart verzakking dat hij het gewoon gekocht had daar en boos was dat hetniet in de kast mocht.
Dus weg met die troep, poot stijf gehoudoen en dat gebeurde ook al werd het niet in dank afgenomen door mijn zoonlief.

Ik ben heel erg voor professioneel vuurwerk hoor. Maar ik kan me herinneren dat het in mijn dorp vroeger ook werd georganiseerd. Maar het geknal bij oud en nieuw werd er niet minder op en uiteindelijk is dat evenement ook van de gemeenteagenda geschrapt :(

Ach, en verboden door overheden geloof ik helemaal niet in. Net als verboden in de opvoeding.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:04

Bericht van de eigenaars van Pullo:

PULLO WAS ZO GEZOND ALS EEN VISJE. UNIVERSITEIT VAN GENT HEEFT BEVESTIGD DAT DIT DOOR HET VUURWERK KWAM!!!

Heb nog even gereageerd met de vraag wat er exact gebeurd zou zijn.

edit: antwoord 'Van de schrik dood gevallen door hart stilstand'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:11

billionache schreef:
Bericht van de eigenaars van Pullo:

PULLO WAS ZO GEZOND ALS EEN VISJE. UNIVERSITEIT VAN GENT HEEFT BEVESTIGD DAT DIT DOOR HET VUURWERK KWAM!!!

Heb nog even gereageerd met de vraag wat er exact gebeurd zou zijn.

edit: antwoord 'Van de schrik dood gevallen door hart stilstand'

De universiteit heeft daarmee helemaal niet bevestigd dat het vuurwerk de oorzaak is, alleen dat het paard is overleden door een acute hartstilstand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:13

_Alarm_wlkp schreef:

En hoe weet je dat je merrie een extreem geval is... vaak weet je dat pas als het al te laat is er wat aan te doen. En dan zeker maar hopen dat dat paard niet juist gestresst raakt van het feit dat het oordoppen en een kapje op krijgt . En dan de hele nacht op stal staan en hopen dat het niet met dat kapje ergens blijft achter hangen, of dat het door te schuren vervelend gaat zitten, zodat de pleuris alsnog uitbreekt. -O-

Allemaal dingen die te voorkomen zijn door geen vuurwerk in de buurt af te steken.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:48

bigone schreef:
Fanniehh schreef:

Sorry, maar die eerste zin?!? Heb het 3x overgelezen, begrijp deze uitspraak echt niet -:(- en het verbaast mij dat hier niemand op reageert (maar wellicht is het dialect en betekent het iets heel anders dan ik denk).

Ik heb juist expres niet op die opmerking gereageerd, ook te triest voor woorden.

Zelfde hier. Ga niet zo snel in op mensen die dit soort dingen zeggen :) lijkt me niet dat iemand anders dit normaal vind ook.. maar soms is negeren beter als op sommige rare uitspraken ingaan..

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:52

Het is voor sommige mensen blijkbaar erg moeilijk om te accepteren dat vuurwerk een doodsoorzaak kan zijn. Natuurlijk spelen omstandigheden mee, maar misschien moet je ook eens kijken naar het feit dat wij een van de weinige landen zijn waar het niet verboden is. Ik ben persoonlijk voor een vuurwerkverbod om meerdere redenen naast de overlast voor mens en dier en de mega luchtvervuiling.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:00

(misschien beetje off-topic) Zelf zijn we nogal geschrokken van een ander "nieuw" gevaar; de zgn wensballon. Nieuwjaarsdag kwamen wij op stal en toen lag er 1 half verbrand in het voorstukje van het stallenblok, tegen de (houten) kast en naast de hooikar. Onze pony's staan meteen ernaast en vlak naast dit stallenblok is een boerderij met rietdak....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:03

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:
Nee want een toeter heeft meer nut dan nadelen, het is een waarschuwingssignaal in het verkeer. Vertel me het nut van vuurwerk eens?

Janine1990; jij bent het aan het bedenken dus je zou het antwoord zelf moeten weten.

Waarop? :?

Hoe dramatisch je moet zijn om te bedenken "shitpaard dood, snel weg en stennig schoppen". Dat heb jij nl bedacht. niet de eigenaar.

Verder is vuurwerk niet de doodsoorzaak, een hartaanval is de doodsoorzaak.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:15

Verder is vuurwerk niet de doodsoorzaak, een hartaanval is de doodsoorzaak.[/quote]

Indirect dus wel, het is de oorzaak van het hartinfarct (weet niet of er überhaupt paarden zijn die een infarct kunnen overleven). Helaas ben ik, wat dat laatste betreft, een ervaringsdeskundige. Een hartaanval is nl ook weer het gevolg van een oorzaak, dus te herleiden naar bijvoorbeeld een vernauwing, maar ook medicatie, stress en plotselinge schrik kan wel degelijk een hartaanval verOORZAKEN en zo toch de oorzaak van het overlijden zijn.
Laatst bijgewerkt door Fanniehh op 05-01-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:22

juliomariner schreef:
Toch een stille tocht organiseren?

Was vast grappig bedoeld, maar die stille tocht komt er dus serieus....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:24

Ayasha schreef:
Hoe dramatisch je moet zijn om te bedenken "shitpaard dood, snel weg en stennig schoppen". Dat heb jij nl bedacht. niet de eigenaar.

Verder is vuurwerk niet de doodsoorzaak, een hartaanval is de doodsoorzaak.

Wauw, het was maar een grapje.

Gelukkig zie jij wat de doodsoorzaak is, als het reeds geplaatste bericht van de eigenaren afkomstig is, heb ik daarvan nog niet de indruk dat ze de doodsoorzaak echt zien.

Dan nog vraag ik me af, maar wederom het gebrek aan medische kennis van mijn kant... wat gebeurt er in een lichaam waarbij schrik zorgt voor een hartaanval?

Ik heb er geen moeite mee om te geloven dat vuurwerk de aanleiding is geweest. Maar kom op, één dood paard en meteen een vuurwerkverbod?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:24

Cayenne schreef:
juliomariner schreef:
Toch een stille tocht organiseren?

Was vast grappig bedoeld, maar die stille tocht komt er dus serieus....

Wtf...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:47

ik vind dat je als paarden (dieren) eigenaar verplicht bent om het voor je dier en omgeving zo veilig mogelijk te maken met oud en nieuw.
Ik kies ervoor om mijn pony's die niet bang zijn en normaal 24/7 buiten lopen met oud en nieuw in pension te zetten, voor de zekerheid en omdat ik niet van plan ben om midden in de nacht te gaan staan blauwbekken op een donker land.

Voor het eerst is er hier dit jaar bijna niks overdag afgestoken en op nieuwjaarsochtend stonden ze op tijd weer buiten.

ik vind het persoonlijk onverantwoord om je paard buiten te laten in de buurt van vuurwerk als je weet dat ze daar bang van zijn. Doodschrikken zou best kunnen maar IMO kan een paard op elk moment van de dag heel erg schrikken en dan dus dood neervallen.

Ik heb niks met vuurwerk maar van mij hoeft het ook niet verboden te worden als het zo gaat als afgelopen jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:49

Janine1990 schreef:
Wauw, het was maar een grapje.

Gelukkig zie jij wat de doodsoorzaak is, als het reeds geplaatste bericht van de eigenaren afkomstig is, heb ik daarvan nog niet de indruk dat ze de doodsoorzaak echt zien.

Dan nog vraag ik me af, maar wederom het gebrek aan medische kennis van mijn kant... wat gebeurt er in een lichaam waarbij schrik zorgt voor een hartaanval?

Ik heb er geen moeite mee om te geloven dat vuurwerk de aanleiding is geweest. Maar kom op, één dood paard en meteen een vuurwerkverbod?

Beetje een misplaatst grapje imo, however,

Bij mensen is een hartinfarct een klonter die de bloedtoevoer af sluit, vaak door genetische aanleg en er zijn ook andere risico's, stress is daar één van maar dan hebben we het wel over langdurige stress, geen acute. :) Dus de kans is nog steeds reëel dat dit dier "gewoon" met een tijdbom liep.