Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:14

Niemand weet wat beter is, binnen of buiten zetten. Je kunt dat ook gewoon niet zo simpel stellen. Het hangt imo af van wat voor paard je hebt (de eigenaar kent doorgaans zijn of haar paard toch het beste ;)), waar je weide/stal ligt en waar het vuurwerk wordt afgestoken.

Equilibra, ik begrijp eerlijk gezegd niet wat beschutting voor voordeel zou geven in een dergelijk geval. Ten 1e denk ik dat slechts weinig paarden daar zouden (blijven) staan en ten 2e denk ik persoonlijk dat als paarden buiten staan, het beter is als ze A) kunnen zien hoe of wat en B) ze voldoende de ruimte hebben om weg te rennen (weiland en afrastering moeten hier uiteraard wel geschikt voor zijn).

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:17

josien_m_ schreef:
Niet alleen voor de dieren is vuurwerk erg,( denk ook vooral aan alle vogels die om 12 uur hoog de lucht in gaan uit pure paniek!) maar het is een ontzettende milieuvervuiling, dus zeer slecht voor de aarde en haar bewoners.
Toen roken werd verboden in openbare ruimtes wilde ook niemand geloven dat het zou werken....

Alleen hierom al heb ik echt nooit begrepen waarom er "dierenliefhebbers" bestaan die vuurwerk afsteken. Zo lang ik mij kan herinneren heb ik een hekel gehad aan vuurwerk en ik zal enorm blij zijn als die zones er gaan komen.
Win/win situatie voor iedereen: Liefhebbers kunnen vuurwerk afsteken en dieren kunnen een rustige plek opzoeken. Dan kan oudjaat voor iedereen leuk worden :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:17

Hangt af van wat ie gewend is, als ik die van mij met nieuwjaarsnacht ga binnen zetten breken ze de tent hoe dan ook af, of er vuurwerk af geschoten wordt of niet. :+ Die beesten zijn gewend 24/7 te kunnen lopen.. :)
En omdat de "oudjes" zo kalm zijn, leren de jonkies nu ook ineens dat het allemaal niet zo erg is, die knallen. :) Sam (de nerveuze) wordt ook elk jaar rustiger omdat ie ziet dat de rest kalm is. :) De grote angsthaas waar ik het meest voor vreesde staat bij mijn opa die niet reageert. Die rooie stond dus ook gewoon lekker naast mijn opa... Heel rustig. :)
Angstige kuddes "aanvullen" met een paar kalme paarden kan best een oplossing zijn als dat haalbaar zou zijn maar dat is het helaas meestal niet.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:23

josien_m_ schreef:
Jawel! Legaal vuurwerk ik ook een probleem. net zo milieu vervuilend, net zo veel herrie, net zo veel paniek, net zo veel fijnstof in de atmosfeer.
Weg ermee dus! (van het geld kun je trouwens ook andere, nuttige, dingen doen.)

Kom zeg :')
Het is een keer per jaar, er zijn wel erger milieu vervuilende dingen waar je je druk om kan gaan maken die het hele jaar door staan re vervuilen. (Koeien en varkensstallen bijvoorbeeld)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:25

Paarden stonden hier ook buiten, paddock met schuilstal en de kleine afgeschermde weide open zodat ze de ruimte hadden om te rennen.
Verder hadden we het lampje naast de schuilstal aan en genoeg te knabbelen gegeven.
Paarden hebben even een rondje gerend voor de vorm en gingen toen weer erten.
Pony heeft zelfs nog even vuurwerk met mij staan kijken.

Opsluiten in een stal als je weet dat ze de boel gaan afbreken is gewoonweg niet slim. Daar kun je ook ernstige wonden van krijgen.
Ik heb nooit stalpaarden gehad dus het zou ook niet bij mij opkomen om ze op stal te zetten behalve als ze doodziek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:28

Ik snap de keuze van de eigenaren om de paarden buiten te zetten zeer goed.
Ik zelf heb de paarden met het vuurwerk ook altijd buiten. Paarden zijn en blijven vluchtdieren, als ik ze de mogelijkheid tot vluchten ontneem ontstaat er paniek. Bied ik ze de mogelijkheid tot vluchten dan zijn ze een stuk rustiger.

Onze buren doen elk jaar aan carbid schieten, dit doen ze op nog geen 100 meter van onze stal/ weiland af. Op stal staan de paarden te stressen omdat ze niks kunnen zien, niet kunnen vluchten, en harde knallen horen. Doe ik ze echter naar buiten dan gaan ze zelfs staan ze zelfs toe te kijken naar waar de knallen vandaan komen, omdat ze het dan kunnen zien en de mogelijkheid hebben om te vluchten.

Kort gezegd:
Stal = harde knallen, niet kunnen vluchten, niks kunnen zien, PANIEK!!
Wei = harde knallen, kunnen zien wat er gebeurt/ waar de knallen van komen, mogelijkheid tot vluchten = nieuwschierig, soms wel schrikken maar snel weer kalmeren en verder RUST.

Voor mij een logische keuze en dan is de keuze snel gemaakt.
Mij paarden staan overigens in de koude en natte maanden vanaf 18 uur gemiddeld op stal en vinden dat helemaal prima, maar niet als er knallen zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:57

jessdaniels schreef:
josien_m_ schreef:
Jawel! Legaal vuurwerk ik ook een probleem. net zo milieu vervuilend, net zo veel herrie, net zo veel paniek, net zo veel fijnstof in de atmosfeer.
Weg ermee dus! (van het geld kun je trouwens ook andere, nuttige, dingen doen.)

Kom zeg :')
Het is een keer per jaar, er zijn wel erger milieu vervuilende dingen waar je je druk om kan gaan maken die het hele jaar door staan re vervuilen. (Koeien en varkensstallen bijvoorbeeld)

O?? dus dan "mag" ik er niets van vinden?
En ja, daar maak ik me ook zeker druk om, jij niet?

max66

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:04

ik ga niet in op de discussie over wel/niet vuurwerk. Het is misschien een schrale troost voor de eigenaren, maar ik denk dat het paard sowieso niet oud geworden was met zo'n zwakke ader. Het was vroeg of laat toch gebeurd....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:34

Raar dat sommige mensen hierbij hun eigen paarden aanhalen.
"gewoon op stal met de radio aan en ruim hooi, dan is er niets aan de hand" . Bullshit..... ieder paard is anders en als ze in de stress schieten, is er weinig aan te doen en soms ook weinig aan te redden.
1 van mijn paarden gaat staan weven en de andere kijkt verbaasd rond, gelukkig wel rustig.
Verplaatsen kan heus niet altijd makkelijk en ik vind dat je ten alle tijde bij je dieren moet blijven!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:37

Ayasha schreef:
Hangt af van wat ie gewend is, als ik die van mij met nieuwjaarsnacht ga binnen zetten breken ze de tent hoe dan ook af, of er vuurwerk af geschoten wordt of niet. :+ Die beesten zijn gewend 24/7 te kunnen lopen.. :)

Dat roept iedereen van de buitengroep hier ook altijd. En dan is het oud en nieuw en staan ze op stal (stelt de staleigenaar hier verplicht)
Paard staat een beetje te draaien als het baasje er is en zodra het baasje weg is zijn ze rustig.

Vind overigens dat een tam paard wel op stal moet kunnen staan. Je weet nooit in wat voor een noodsituatie je kunt geraken.

Over dit paard. Vreselijk om je paard zo te moeten verliezen. Maar hij liep wel rond met een tikkende tijdbom. Waarschijnlijk had het ook kunnen gebeuren tijdens een flinke galop tijdens een buitenrit.

Maakt het niet minder verdrietig uiteraard.

Vuurwerk,...ik ben al jaren voor een totaal verbod.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:57

Dat siervuurwerk, dat is éen ding.. maar die godvergeten rotjes en bommen.. dat achterlijke geknal, hoe simpel ben je als je dat leuk vindt. Dat is waar de beesten vaak het meest last van hebben, dát moet ze eerst maar is afschaffen! Ik hoop dat er dit jaar weer veel vingers mee de lucht in zijn gegaan van de debielen die zulke bommen afsteken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:33

NatasjavE schreef:
Ayasha schreef:

Dat roept iedereen van de buitengroep hier ook altijd. En dan is het oud en nieuw en staan ze op stal (stelt de staleigenaar hier verplicht)
Paard staat een beetje te draaien als het baasje er is en zodra het baasje weg is zijn ze rustig.

Vind overigens dat een tam paard wel op stal moet kunnen staan. Je weet nooit in wat voor een noodsituatie je kunt geraken.

Over dit paard. Vreselijk om je paard zo te moeten verliezen. Maar hij liep wel rond met een tikkende tijdbom. Waarschijnlijk had het ook kunnen gebeuren tijdens een flinke galop tijdens een buitenrit.

Maakt het niet minder verdrietig uiteraard.

Vuurwerk,...ik ben al jaren voor een totaal verbod.

Tsja, dat is fijn voor de mensen van jouw "buitengroep". Ik ken mijn paarden, zeker die wat toch al aan de nerveuze kant is, voelt zich echt niet fijn op stal. Dan zou ik ook niet weten waarom ik hem zou ophokken als ze ook buiten kunnen blijven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:19

Mijn paarden stonden gewoon buiten nu zijn de mijne echt wel droog qua karakter en vonden hun aai en gekriebel van mij belangrijker dan het vuurwerk. Ik ga er wel altijd naar toe maar mede doordat ze bij ons al van begin december al volop aan het knallen waren waren ze er net als voorgaande jaren niet van onder de indruk

Mijn hengst stond zelfs heel gefascineerd en ontspannen te kijken met mijn arm over zijn rug

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:26

Ik woon ook in Nijlen en persoonlijk zou ik het erg jammer vinden moesten ze het vuurwerk in deze gemeente verbieden. Sowieso dat ze het dan nog steeds gaan doen en het leidt alleen maar tot meer gevaarlijke situaties.
Ik heb pas knallen gehoord om kwart voor 12 en om kwart voor 1 was het alweer gedaan (met enkele uitzonderingen, maar dat gaat meestal niet verder dan een enkele knal).
Ik heb het geluk dat mijn pony vrij afgelegen staat en daar hoor je amper het vuurwerk. :) Maar een paar jaar terug stond hij op een wei vlakbij het dorp en daar waren de knallen wel veel harder te horen, maar hij bleef er relatief rustig onder als hij hooi en wortelen kreeg.

Het zou mijn keuze niet geweest zijn om ze buiten te laten. Als je paard zo paniekerig reageert op het vuurwerk, dan had ik eerder geopteerd voor een andere stalling (desnoods op de manege hier in het dorp) of voor een lichte verdoving door de DA.

Ook denk ik dat dit paard vroeg of laat toch die hartaderbreuk zou gehad hebben, maar het blijft natuurlijk rot om je paard op zo'n manier te moeten verliezen... ;(
Veel sterkte voor de eigenaar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:26

Bambolina schreef:
Ik hoop dat er dit jaar weer veel vingers mee de lucht in zijn gegaan van de debielen die zulke bommen afsteken!

_O- _O- _O- _O-

Mijn paarden stonden zoals elk jaar gewoon buiten.Ze schrikken eerder van 1 enkele knal dan van de knallen die je om 24.00 uur hoort,daar geven ze dus nix om.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

Bij ons stonden de paarden ook buiten.Wij hebben er met één een probleem gehad die stond omdat hij gewond is op stal.Die heeft zich tegen de wanden gegooid was met een paar minuten ook drijf en drijf nat.Wij hadden de lichten aan en ik heb hem eten gegeven ,maar niks hielp.
De gene op de wei stonden mooi te eten.
Ik moet zeggen dat het bij ons dit jaar wel mee viel met het vuurwerk bij de wei.Verleden jaar was het verschrikkelijk toen waren de paarden veel onrustiger.
En paarden verplaatsen is leuk gezegd,maar waarheen verplaats je 8 paarden en waar weet je dat er zeker geen vuurwerk word afgeschoten.
Mij lijkt het wijzer om alleen op een bepaald plein of bepaalde plaats vuurwerk af te laten steken door professionele mensen.Scheelt niet alleen veel dieren leed maar ook veel mensenleed volgens mij.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:48

Bambolina schreef:
Ik hoop dat er dit jaar weer veel vingers mee de lucht in zijn gegaan van de debielen die zulke bommen afsteken!

Het jammere daaraan is alleen dat de meeste vingers de lucht in gaan van kinderen die vervolgens op 1 januari die rotzooi oprapen en denken: das leuk... Ik zal niet beweren dat het slim is, maar ik vind het toch sneu dat dit gebeurd.

Mijn zoontje is ruim 3. Die liep met mij mee rondom de straat, om de GFT ton in de achtertuin te krijgen. Voor ik het wist had hij al vuurwerk opgeraapt (he mama, wat is dat?). Heb hem uitgelegd dat je dat niet op mag rapen en dat het gevaarlijk is (verderop lagen namelijk ook nog dingen met lontjes eraan), maar als hij straks een stuk ouder is (en hopelijk wijzer) ben ik er niet altijd bij...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:00

jessdaniels schreef:
Het is maximaal 1 week per jaar dat je echt "last" hebt van vuurwerk, en maar 1 dag dat het echt een boel lawaai maakt. Ik snap niet waarom mensen er zo'n groot probleem van maken, en niet gewoon een beetje extra opletten in dat ene weekje.

Behalve dan die mensen die een oog of een hand kwijt zijn... die hebben er iets langer last van...
Hier wordt inmiddels bij elke aanleiding en feestje vuurwerk afgestoken, echt niet 1 x per jaar, helaas.
Gewoon verbieden die onzin!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:03

Mijn paardjes zijn rond 16 u binnengezet bij de eerste knallen. Heb ze dan wat eten gegeven, hooi en drinken. Licht aan, radio op.
Rond 18 u werd er frequenter afgeschoten... rond 22 u dachten enkele mensen dat het 00 u was geworden en rond 23.45 u brak de hel los. Rond 01.30 u was het lawaai "gaan liggen" en heb ik ze terug vrij gelaten... en rond 2 u dachten enkele mensen dat het terug ideaal was om vuurwerk af te schieten.

Mijn paardjes hebben, ook in de stal, echte angst. Paniek is duidelijk af te lezen. Ik blijf de hele tijd bij hen. Dit jaar "ging het beter" dan vorig jaar. Vorig jaar hebben ze bijna hun stal afgebroken. Waarschijnlijk heb ik deze keer een goede radiozender uitgekozen.

Ik woon erg landelijk, net buiten de dorpskern. Ieder jaar gaat er meer vuurwerk de lucht in....
Zelf zou ik héél erg graag zien dat vuurwerk beter gereglementeerd zou worden... en dat mafkezen niet meer in (mijn) weide vuurwerk zouden afschieten... zoals vorig jaar wel gebeurde...
Het probleem in mijn omgeving is dat het vuurwerk echt "van alle kanten" komt...

Ben erg blij dat we deze periode weer goed voorbij zijn!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:08

Erg triest dit!

Van mij mogen ze het vuurwerk ook verbieden!Bij mij staan de paarden ook altijd buiten en met O&N ook..Dit jaar ging iets beter als vorig jaar,maar hier zijn twee van de 5 ook erg bang..Eentje had vorig jaar een bloedneus van de stress en heeft een week heel slecht gegeten..Het blijft altijd spannend voor mij hoe ik ze 'smorgens aan tref moet ik zeggen..S'avonds ga ik nog bij ze kijken maar daarna niet meer omdat het toch niet te doen is om tussen 5 paarden te gaan staan..Een van de honden is ook bang dus mijn man moet binnen blijven..Ik ga er S'morgens heel vroeg uit om te kijken bij ze..Zou een stuk meer ontspannen zijn O&N zonder vuurwerk..Nu is het een dag waar ik echt tegen op zie..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:13

Heel sneu dat het paard is overleden, echter een aortaruptuur is dan nu allicht tot uiting gekomen van wege de stress van het vuurwerk, maar had ook op elk ander tijdstip kunnen gebeuren.
Dus om daar nou het vuurwerk de schuld van te geven is niet helemaal correct.

Vuurwerk, tja, van mij mag het, zolang ze het niet dwars voor je hond/paard of voor bejaarde mensen gooien of zo.

Normaliter waren ze hier op stal heel rustig (1 van mijn paarden staat buiten met uitloop en stal kan niet dicht, staat al jaren ook zo met oud en nieuw), echter dit jaar niet.
Op mijn paard en 1 ernaast, allemaal nieuwe paarden en op de kapschuur precies tegen over de paarden net voordat de boer de bovendeurtjes dicht deed (doet hij altijd dicht voor 12 uur),
vielen er 2 grote vuurpijlen op het dak, deze gingen natuurlijk piefpoefpafsisknalboemboem met hoop lichtflitsen, tja.. Toen was het gedaan met de rust op stal.

De stal ligt bij de bebouwde wereld, maar niet echt in dichtbevolkt gebied.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:59

ergens op ene belgiesche site had ook gelezen dat het paard al hart problemen had.

Maar is even goed erg dat gebeurt is.

Maar denk dat de burgemeester geen verbod in kan stellen omdat er 1 paard is overleden.
Denk zelf ook wel dat beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden is.

Er stond te lezen dat een dierenarts het had onderzocht maar goed, dan is de vraag hoe eerlijk ben je tegenover de media?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:03

XAnthea hebben ze op de manege in Nijlen nog plaats dan? Doorgaans regel je rond augustus, evt september je winterstalling want in oktober is alles bomvol. Lijkt me eigenlijk heel stug dat je voor een of enkele nachten nog ergens binnen komt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:29

Daar heb ik geen idee van. Maar ik heb daar een aantal jaar terug mijn pony ook een aantal keer gezet voor een nachtje (niet voor het vuurwerk, maar voor op wedstrijd te gaan) en daar was toen plaats. Dat was in oktober en ook een paar keer in de zomer.
Hoe het nu zit, weet ik eerlijk gezegd niet, maar als ze plaats hebben, willen ze dat zeker doen voor een nacht.

Maar de manege was maar een voorbeeldje, ik heb van anderen gehoord dat het vuurwerk daar goed meevalt..
Ze konden het even goed aan kennissen/vrienden vragen die een afgelegen wei hebben of een oproepje op Facebook plaatsen (zoals ze nu doen om het vuurwerk af te schaffen...). Je moet dan wat meer moeite doen, maar je paard heeft dan minder tot geen stress.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:45

Ik denk dat het vuurwerk en de dood van het paard gewoon een ongelukkig toeval zijn geweest. Dat paard was al 6 jaar, dus heeft ook al minstens 6 keer vuurwerk meegemaakt, hij zal vast al wel eerder problemen gehad hebben met zijn hart maar waarschijnlijk zonder dat de eigenaars hier iets vanaf wisten. Dat had op elk ander tijdstip kunnen gebeuren.

Ik vind ook niet dat het een bijzonder doordachte actie van de eigenaars is geweest om de paarden buiten te laten lopen terwijl ze andere jaren altijd op stal hebben gestaan. Natuurlijk is dit met de beste bedoelingen geweest, maar moesten het mijn paarden zijn zou ik wel proberen om ze ergens onder te brengen waar ze niet zoveel last van vuurwerk kunnen hebben. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik het ontzettend erg vind hoe deze mensen hun paard verloren hebben, dat wens je niemand toe.

Desondanks vind ik niet dat ze vuurwerk compleet moeten afschaffen, ik ben wel voorstander van het ergens op één plek te organiseren en laten afsteken door specialisten, niet door particulieren. Ook dat het dan om 00h begint en na een halfuurtje of zo dan ook echt gedaan is, want nu heb je ook van die klojo's die het nodig vinden om de hele nacht door te knallen. Als mensen dan per se vuurwerk willen gaan ze maar op die plek kijken ;)