Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:25

Gohya, het is ook zo bloedheet in Nederland de gehele zomer.. zo weinig dagen dat echt warm is zijn er niet en ja ook die dagen vind ik dar jij je paard beschutting hoort te kunnen geven.
Vind het ook raar dat mensen het opnemen voor mensen die een paard 24/7 in weer en wind laten ' gelukkig paard zijn' in mijn ogen is dat imo gewoon niet naar je paard omkijken en mag je je schamen daar voor. Waar een wil is is een weg dus zo ook om hem of een weiland te geven met schuilmogelijkheid of op ze minst snachts een stal om bij te komen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:39

gohya schreef:
Mosh schreef:
Verbazingwekkend dat er personen zijn die hardop durven te zeggen dat ze geen schuilstal hebben omdat dit niet mag van de gemeente. Dan zoek je toch iets waar dat wel kan? Zo'n excuus maakt een situatie zonder schuilstal echt niet diervriendelijker hoor.

Makkelijk gezegd,dan zoek je toch iets waar dat wel kan.Nogmaals zulke weilanden mét schuilstal liggen niet voor het oprapen.Weilanden zijn schaars tegenwoordig op sommige plaatsen.
En ja! dat durf ik zeker te zeggen ja.

Nou, dat weet ik wel hoor :D Ik kom zelf ook uit een stad waar nauwelijks weiland te vinden was. Geen schuilstal bij de wei. In de zomer gelukkig wel beschutting door de bomen, maar in de winter gingen ze toch echt naar een stal met een paddock.

Het maakt mij ook niet uit dat iemand tegen mij zegt dat het niet eenvoudig is. De vraag is hoe je het aan je paard verkoopt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:42

Ik zeg altijd: je kunt je goudvissen ook niet op de tuinbank leggen omdat je geen vijver mag graven...

Heb je je dieren geen geschikte leefruimte te bieden, dan moet je ze niet willen houden.
Zo simpel is het!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:50

hmm lastig dit, er zijn voor beide partijen wel dingen te zeggen denk ik ..

natuurlijk als de paarden er niet veilig zijn ( naar wat nu zo lijkt ) dan had ik ze persoonlijk al lang weggehaald ..
maar een paard zijn vrijheid bieden vind ik ook heel belangrijk , ..
wat hier al eerder gezegd is waarom niet overdag op de wei en de nachten op stal ? zou denk ik voor de nachtrust van de eigenaren ook wel beter zijn ..
want ze hebben wel stalling ? tenminste dat begrijp ik eruit, dus waarom dan niet voor de optie kiezen dag land , nacht stal ?

de gemeente , ja die staan het vaak niet toe dat er iets gebouwd word, wij hebben vroeger ook zo een landje gehad, we hebben toen allerlei dingen onderzocht en kwamen erachter dat als je de stalling kon verplaatsen dus het geen vaste stalling was het wel mocht , natuurlijk is dit een dikke maas in de wetgeving , maar he bood ons wel de mogelijkheid, we hebben toen een stalletje gebouwd en er 4 banden omheen gelegd die er bij een eventuele controle gewoon onder konden we de stal 2 cm konden verplaatsen haha , tja dan maar slim spelen toch ?

de buurtbewoners, waarschijnlijk zien die enkel paarden nat staat, en dat is in veel ogen zielig, terwijl in de meeste gevallen dit niet is ..
ook daar moet dan voorlichting bij komen ,

prikkeldraad vind ik zowieso not done, zie het bij ons veel veel te veel , gelukkig hebben de stalhouders waar ik nu staan , prachtig omheind met linten :)

ik ben zelf vanuit de flevopolder naar oosterwolde gegaan richting elburg zeg maar , daar heb je zandgrond, ipv klein hier, ik rij misschien wat langer met de auto , maar mijn paard is daar zo enorm gelukkig!! overdag hele dagen buiten in de weides, en de nachten gaan ze op stal ,
ideaal

doodsbedreigingen , dat vind ik enorm ver gaan , van beide kanten af natuurlijk , ipv elkaar verwijten te maken en de dood in te wensen , zoek gezamenlijk een oplossing voor de paarden , want daar draait het allemaal om toch ?

ik ken de situatie totaal niet heb de foto's ook niet gezien , en kan er dus ook niet over oordelen, maar weet wel dat elk verhaal twee kanten heeft en het heus opgelost kan worden ..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:02

Je kan natuurlijk pas echt wat zeggen als je situatie kent. Maar anderzijds ben ik ook niet per definitie een voorstander van 24/7 buiten. Je moet dan toch echt kijken naar wat je land te bieden heeft en dan zijn volgens mij een droge plek om te schuilen en om te staan/liggen, beschutting tegen wind en zon, vers drinkwater, voldoende ruimte, voldoende gras en/of hooi en voldoende toezicht echt wel een vereiste. Te veel stukken land bieden dit niet. In dat geval zou voor mij 24/7 buiten geen optie zijn.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:13

Shirley schreef:
Ik zeg altijd: je kunt je goudvissen ook niet op de tuinbank leggen omdat je geen vijver mag graven...

Heb je je dieren geen geschikte leefruimte te bieden, dan moet je ze niet willen houden.
Zo simpel is het!

Niet zozeer niet willen, maar gewoon niet doen! Het is nooit de schuld van het paard dat de eigenaar geen mogelijkheid heeft het te geven van het moet hebben, maar altijd de schuld van de eigenaar. Had ie maar geen eigenaar moeten worden. En ja, als je situatie verandert kan er van alles gebeuren, maar ook dat is niet de schuld van het paard maar de plicht van de eigenaar om te zorgen dat het wederom krijgt wat het nodig heeft. Van de eigenaar of van een ander. Als het paard maar niet de dupe wordt!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:15

Vroeger hè,toen bokt nog niet bestond en er ook nog geen Penny was.Hadden mensen ook paarden.Die paarden stonden op weilanden zonder schuilstal en omheind met prikkeldraad.Die paarden aten gras en hooi en kregen s'winters brok.En raad eens,de paarden werden gewoon gezond oud.En volgens mij ouder als paarden tegenwoordig.Maar paarden(de meeste paarden )mochten gewoon paard zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:20

beatje schreef:
Vroeger hè,toen bokt nog niet bestond en er ook nog geen Penny was.Hadden mensen ook paarden.Die paarden stonden op weilanden zonder schuilstal en omheind met prikkeldraad.Die paarden aten gras en hooi en kregen s'winters brok.En raad eens,de paarden werden gewoon gezond oud.En volgens mij ouder als paarden tegenwoordig.Maar paarden(de meeste paarden )mochten gewoon paard zijn.

Vroeger, heel vroeger..trokken paarden de egg en de ploeg en stonden ze in een stand en kregen een godshoeveelheid haver, :+ Die paarden stonden echt niet 24.7 buiten..ja, die van de armste boeren misschien..en of dat nu een zegen was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:43

beatje schreef:

Helemaal met je eens!
Mijn paarden staan 24/7 buiten,maar wel met beschutting en een afdak.De oudste is nu 27½ jaar oud en kern gezond.Men schat haar een jaar of 14.Buiten een hoefzweer,is ze eigenlijk nooit ziek.Ze kunnen echt paard zijn,hebben de ruimte om te rennen,hebben heel veel droge plekken om te staan en te liggen én hebben onbeperkt hooi.Een paard moet kunnen eten wanneer die dat wil en niet op vaste tijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:05

gohya schreef:
De oudste is nu 27½ jaar oud en kern gezond..

Dat is geen argument, paarden die op stal staan worden ook gewoon oud.

Ik vind echt wel dat paarden er overdag uit moeten en lekker buiten moeten staan. Maar niet in de blubber en zeker niet 24-7. Ik zie ze hier in de regio zo veel staan en er is er geen een die er blij en gelukkig bij staat.

Allemaal in de bagger tot aan de enkels en ze verzetten geen pas. Dan toch liever een paar uurtjes buiten, iedere dag trainen en gewoon op stal strootjes en hooi eten.
Mijn paard beweegt in zn stal meer dan op een vieze natte paddock.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:05

R12312 schreef:
gohya schreef:
De oudste is nu 27½ jaar oud en kern gezond..

Dat is geen argument, paarden die op stal staan worden ook gewoon oud.

Ik vind echt wel dat paarden er overdag uit moeten en lekker buiten moeten staan. Maar niet in de blubber en zeker niet 24-7. Ik zie ze hier in de regio zo veel staan en er is er geen een die er blij en gelukkig bij staat.

Allemaal in de bagger tot aan de enkels en ze verzetten geen pas. Dan toch liever een paar uurtjes buiten, iedere dag trainen en gewoon op stal strootjes en hooi eten.
Mijn paard beweegt in zn stal meer dan op een vieze natte paddock.

Er staat nog meer bij he,er staat ook dat ze veel droge plekken hebben.Plus de rest wat erbij staat.En ja,mijn paarden staan er gelukkig bij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:07

@zosja24 leer eerst eens normaal schrijven
Ik heb ook ponies bij hem.gekocht en.hij heeft een pony voor mij naar de slacht gebracht. Ik heb goede ervaringen met zowel Klaas als zijn vrouw.
En ja, hij is slager. En ja hij handeld in slachtpaarden. Beter dat ze hier geslacht worden dan op transport gaan naar het buitenland.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:08

De paarden van gohya ken ik ook persoonlijk die kun je niet meer op stal zeten ..
Die zijn zo op hun zelf op die weide mensen die wel goed zijn en langs lopen elke dag om van ze te genieten die dieren kun je nie op stal zeten ken zat paarden die gewoon de hele tent afbreken na 2 sec stal

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:11

beatje schreef:

En nu weten we de optimale omstandigheden om dieren te houden, waarom zouden we het dan niet doen? ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:38

Vroeger bij ons in de familie waren de paarden onze vrienden maar ook je vervoer je deed alles voor ze om hun goed te houden een dier voelt dat je trok er door heel het land mee met een pipo wagen makkelijker te begrijpen door het land mee en toen zagen die dieren er ook goed uit
Het is meer de uitterlijke verzorging en voer die je besteed aan je dieren ende liefde die je ze geeft

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:47

En die liefde hebben zij ook voor hun paarden. Heb je de.sinterklaas foto's gezien? Hoeveel plezier ze de kindjes gaven? Zij hebben mijn merrie in haar laatste week prima verzorgd.
Ik sta achter ze

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:03

Goyha, Ik denk dat je zelf niet leest, niemand hier die wat slechts zegt over mensen die hun paarden wel beschutting en een droge plek aanbieden bij 24/7 buiten zoals jij.. het gaat er om dat je je moet schamen als je je paard zonder beschutting 24/7 buiten heb staan!

En ja paarden werden vroeger ook uit maar ook de paarden die 24/7 op stal stonden werden oud.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:04

jessdaniels schreef:
beatje schreef:

En nu weten we de optimale omstandigheden om dieren te houden, waarom zouden we het dan niet doen? ;)

Er is een verschil tussen wat wij optimaal paarden houden vinden en wat paarden zelf vinden.
Ik heb mijn paarden ook even opstal gehad,toegegeven aan mijn eigen behoefte aan wat ik dacht wat comfortabel was.Nu mijn paarden werden er niet erg happy van.

Ik ken Wendy als kind,niet hoe ze nu is.Maar haar vader is altijd goed voor paarden geweest ,ze is tussen de paarden groot gebracht ik kan me niet indenken dat ze er zo slecht voor zou zorgen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:11

jessdaniels schreef:
beatje schreef:

Weten we dat, ja? Er is anders een hoop discussie over....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:15

Ik vind het echt schokkend dat dit op nota bene een paardenforum wordt goedgepraat en vraag me dan ook serieus af hoe de paarden van de goedpraters erbij staan. Zal niet best zijn vrees ik.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:20

jessdaniels schreef:

Omdat "de optimale omstandigheden" voor de één anders zijn als voor de ander misschien?
Nooit van mijn leven zet ik mijn pony in een wei waar geen prikkeldraad omheen staat. Hij heeft totaal geen respect voor stroomdraad en heeft daardoor meerdere keren op straat gestaan. Totdat er prikkeldraad om de wei ging! Ik heb hem liever veilig in een wei met prikkeldraad dan dat ik het risico loop dat hij uitbreekt omdat er "diervriendelijke" stroomdraad om de wei staat.
O ja, zijn schuilstal gebruikt hij alleen om tegenaan te schuren. Optimaal gebruik maken van de faciliteiten noem ik dat want anders moet dierlief zelf één van de vele bomen gaan uitzoeken :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:10

Bambino schreef:
Sorry maar ik vind dat geen excuus omdat niet van de gemeente mag dan laat je ze maar 24/7 zonder beschutting staan dat vind ik not done.
In de zomer oke geen probleem maar in de winter dan op ze minst maar ergens snachts op stal al is het pas van laat in de avond tot vroeg in de ochtend dan hebben ze op ze minst de tijd om droog beschut te rusten.
jij kan mij niet wijsmaken dat paarden zonder enige vorm van beschutting 24/7 op een weilandje happy zijn..
dat vind ik ondiervriendelijk net als dat je je paard 24/7 op stal laat staan.

in de winter zonder beschutting zo blij als een ei hoor..
in de zomer ( Wat alle domme stal dresuur muts miepen doen ) zonder beschutting nee dat vind ik juist niet kunnen! daar kunnen ze niet goed tegen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:36

unihorses schreef:
Bambino schreef:
Sorry maar ik vind dat geen excuus omdat niet van de gemeente mag dan laat je ze maar 24/7 zonder beschutting staan dat vind ik not done.
In de zomer oke geen probleem maar in de winter dan op ze minst maar ergens snachts op stal al is het pas van laat in de avond tot vroeg in de ochtend dan hebben ze op ze minst de tijd om droog beschut te rusten.
jij kan mij niet wijsmaken dat paarden zonder enige vorm van beschutting 24/7 op een weilandje happy zijn..
dat vind ik ondiervriendelijk net als dat je je paard 24/7 op stal laat staan.

in de winter zonder beschutting zo blij als een ei hoor..
in de zomer ( Wat alle domme stal dresuur muts miepen doen ) zonder beschutting nee dat vind ik juist niet kunnen! daar kunnen ze niet goed tegen.

Ik heb ooit een grote parasol midden in de wei gezet omdat ik vond dat de bomen niet genoeg schaduw gaven. Beste idee ooit want pony had altijd schaduw.
Mja, ben dan ook meer een boscrosser dan domme dressuur muts miep :D

Pony ligt in de winter, ondanks droge schuilstal, gerust in een halve meter sneeuw te slapen. Het zijn echt geen mietjes!

kleineukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 02:30

[quote="zosja24"]De paarden van gohya ken ik ook persoonlijk die kun je niet meer op stal zeten ..
Die zijn zo op hun zelf op die weide mensen die wel goed zijn en langs lopen elke dag om van ze te genieten die dieren kun je nie op stal zeten ken zat paarden die gewoon de hele tent afbreken na 2 sec stal[/quot

Dus die paarden kunnen niet meer naar binnen. En als hun eigenaar maar elke dag langs loop en geniet van het uitzicht is het wel goed. en goed voor de paarden dat ze buiten leven 24 uur per dag met regen storm sneeuw als het vriest .zomers die warme zon op ze brand ter wel de eigenaar onder parasol zit. of binnen zit dat het buiten niet te houden is. Dat kan wel nou vind ik ook niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:18

kleineukkie schreef:
zosja24 schreef:
De paarden van gohya ken ik ook persoonlijk die kun je niet meer op stal zeten ..
Die zijn zo op hun zelf op die weide mensen die wel goed zijn en langs lopen elke dag om van ze te genieten die dieren kun je nie op stal zeten ken zat paarden die gewoon de hele tent afbreken na 2 sec stal[/quot

Dus die paarden kunnen niet meer naar binnen. En als hun eigenaar maar elke dag langs loop en geniet van het uitzicht is het wel goed. en goed voor de paarden dat ze buiten leven 24 uur per dag met regen storm sneeuw als het vriest .zomers die warme zon op ze brand ter wel de eigenaar onder parasol zit. of binnen zit dat het buiten niet te houden is. Dat kan wel nou vind ik ook niet.

Mijn paarden hebben een afdak hoor waar ze kunnen schuilen tegen de regen.En in de zomer heel veel schaduw van heel veel bomen.Ze staan alleen maar onder het afdak als ze hooi gaan eten,verder staan ze gewoon met de kont tegen de wind en regen in midden op de wei.
Ze kunnen zelf kiezen,droog gaan staan of in de regen staan,ze kiezen zelf voor het 2de.