Les Anky van Grunsven levert €8150,- op voor Serious Request

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:35

denisesilver schreef:
Oooh, op zo'n manier. Ik heb er ook geen probleem mee hoor, maar ik vind het je eigen keuze om te geven. Wat ik dus zei dat school het voor mij verplicht, vind ik gewoon niet kunnen ( daarbij heb ik in mijn klas ook iemand zitten die tegen iedereen zegt "wel geld inzamel, hoor!" En vervolgens zelf te lui is om iets te doen)

Ik denk dat school je verplicht om " in te zamelen" of iets te ondernemen. School kan je niet verplichten om geld te geven.
Daar is niets mis mee. Kinderen leren dat je altijd wat kan doen. Heb je geen geld, dan kan je dmv acties toch een bjdrage leveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:45

Electra63 schreef:
denisesilver schreef:
Oooh, op zo'n manier. Ik heb er ook geen probleem mee hoor, maar ik vind het je eigen keuze om te geven. Wat ik dus zei dat school het voor mij verplicht, vind ik gewoon niet kunnen ( daarbij heb ik in mijn klas ook iemand zitten die tegen iedereen zegt "wel geld inzamel, hoor!" En vervolgens zelf te lui is om iets te doen)

Ik denk dat school je verplicht om " in te zamelen" of iets te ondernemen. School kan je niet verplichten om geld te geven.
Daar is niets mis mee. Kinderen leren dat je altijd wat kan doen. Heb je geen geld, dan kan je dmv acties toch een bjdrage leveren.

Eigenlijk vind ik niet dat een school zich daar mee te moeien heeft...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:01

Electra63 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ach, er wordt op Facebook ook massaal gedeeld dat we eerst voor ons eigen volk moeten zorgen

Ja, verbaasd mij niet. Het zijn altijd dezelfde azijnpissers. Solidariteit of compassie is ver te zoeken. Ik kan begrijpen dat mensen niets willen of kunnen geven, maar wees blij dat anderen wel wat geven of doen.

Ik heb altijd het idee dat vele van die azijnpissers ook uiteindelijk niets anders doen dan roepen maar zelf nooit wat geven, een hand uitsteken of iemand op een andere manier helpen.
In mijn omgeving zijn het in ieder geval niet degenen die voor andere mensen klaar staan.

Laat iedereen toch vrij in zijn keuze waar hij het geld aan uitgeeft en wees blij dat er zoveel mensen zijn die iemand willen helpen!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:08

liesjeee schreef:
Ja er is armoede in NL, maar laatst moest ik wat ophalen vlakbij een voedselbank en wat trof ik daar aan.. een file met heel veel auto's in de rij voor het eten.

Er weleens over nagedacht dat een heleboel van die mensen een auto lenen om naar de voedselbank te gaan? Er zijn namelijk ook behoorlijk wat chronische zieken die bij de voedselbank terecht komen.

Zo ken ik iemand die een behoorlijk dure auto leent om zijn pakket op te halen. Van die mensen krijgt hij dan af en toe ook nog eens een pakje sigaretten. Je moet de vooroordelen eens horen van de mensen die hem op dat moment zien. Maar ruilen willen ze niet hoor, alleen maar oordelen zodat ze zichzelf kunnen wijsmaken dat het allemaal wel meevalt in Nederland en rustig verder kunnen slapen.
Denken dat iemand het aan zichzelf te wijten heeft als iemand zo slecht komt te zitten is ook zo'n goedmakertje waardoor een hoop mensen hun hoofd lekker de andere kant kunnen opdraaien.

Het is te triest voor woorden dat er een voedselbank bestaat in Nederland en dat dit heel hard nodig is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:34

Ayasha schreef:

Valt voor mij onder Maatschappijleer. Kinderen mogen best bewust worden gemaakt van misstanden in de maatschappij. Dat daar acties voor worden gevoerd en dat je daar, ook als kind, een bijdrage aan kunt leveren.
Ik heb ook op school verplicht pannenkoeken moeten bakken en de opbrengst ging naar een goed doel. De school van mijn kinderen had ook wel 1 of 2 x per jaar een actie waarvan de opbrengst naar een goed doel ging, niets mis mee.

Jij vindt dit geen taak van school, maar gezien genoeg mensen totaal geen interesse hebben in het leed of de problemen van een ander, laat staan dat zij hier iets over meegeven aan hun kinderen, vind ik het prima dat daar door school aandacht aan besteed wordt. Maatschappelijke verantwoording, noem ik dat.

Autumnn

Re: Les Anky van Grunsven levert €8150,- op voor Serious Request

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:05

Krijg je er een paard bij? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:52

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:

Valt voor mij onder Maatschappijleer. Kinderen mogen best bewust worden gemaakt van misstanden in de maatschappij. Dat daar acties voor worden gevoerd en dat je daar, ook als kind, een bijdrage aan kunt leveren.
Ik heb ook op school verplicht pannenkoeken moeten bakken en de opbrengst ging naar een goed doel. De school van mijn kinderen had ook wel 1 of 2 x per jaar een actie waarvan de opbrengst naar een goed doel ging, niets mis mee.

Jij vindt dit geen taak van school, maar gezien genoeg mensen totaal geen interesse hebben in het leed of de problemen van een ander, laat staan dat zij hier iets over meegeven aan hun kinderen, vind ik het prima dat daar door school aandacht aan besteed wordt. Maatschappelijke verantwoording, noem ik dat.

Prima. Maak ze bewust, graag zelfs, maar ga niet verplichten tot doneren. Dat heeft niks met bewustwording te maken. Laat ze op school wafels bakken of whatever. Maar niet dwingen tot doneren of op eender welke andere manier dwingen er geld in te steken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:01

Ik vind verplicht donoren ook niet kunnen, maar ik betwijfel of dit ook zo is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:12

Ik zat vroeger op een christelijke school waar we verplicht mee moesten doen aan sponsertochten. Dan moest je dus zo veel mogelijk geld in zamelen. Dat werd onderling natuurlijk een "strijd" ahja, geen besef van geld. Als ik nu er op terug kijk besef ik hoe mijn ouders moesten krom liggen om die 20 frank (ja toen nog franken) per km te kunnen betalen van het budget dat ze hadden... Dan kan ik alleen die school vervloeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:20

Ja dat hadden wij ook hier op school. :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:21

LadyMadonna schreef:
Ach, er wordt op Facebook ook massaal gedeeld dat we eerst voor ons eigen volk moeten zorgen

Ik schaam mij dood voor dat soort mensen. Ons eigen volk heeft een dak boven hun hoofd en te eten en zijn veilig. Als ons eigen volk verkracht wordt, dan is er opvang.

De meisjes waar het over gaat leven in een verschrikking, zijn gewoon prooi voor vele kerels.

Als wij het in eigen land zo slecht zouden hebben, waarom knallen we volgende week weer voor miljoenen de lucht in?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:41

R12312 schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik schaam mij dood voor dat soort mensen. Ons eigen volk heeft een dak boven hun hoofd en te eten en zijn veilig. Als ons eigen volk verkracht wordt, dan is er opvang.

De meisjes waar het over gaat leven in een verschrikking, zijn gewoon prooi voor vele kerels.

Als wij het in eigen land zo slecht zouden hebben, waarom knallen we volgende week weer voor miljoenen de lucht in?

Misschien is het in Nederland beter dan in belgië maar ook hier wonen nog erg veel mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en mensen die afhankelijk zijn van anderen of ze aan eten geraken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:04

Hier zijn ook mensen (bewust) dakloos, hebben armoede of hebben te maken met (sexueel) geweld; maar toch is het niet te vergelijken. Zeker niet met wat meisjes meemaken in oorlogsgebieden. Denk even aan meisjes die gebruikt worden als sexslavinnen door IS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:10

Er is altijd wel iets ergers. Er zijn hele volkeren waar de vrouw dicht genaaid wordt daar beneden en vervolgens na het huwelijk gewoon open gestoten wordt enz. IMO eerst zorgen dat het pad voor eigen deur proper is voor je bij de buren gaat klagen.
Feit is dat dergelijke landen dusdanig "gesloten" zijn dat ik me af vaag of ze daar doorheen gaan komen... Als ze zelf niet willen... Je kan proberen die dames een uitweg te bieden maar wat is realistisch?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk voor die mensen en meiden. Maar misschien is het beter om de bronnen en mogelijkheden in dingen te steken waar je daadwerkelijk iets bereikt ipv water naar de zee te blijven dragen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:25

Ik snap dit echt niet. Ik hou sowieso niet van leed met elkaar vergelijken.
SR wil hier actie voor voeren, de tegenstanders hoeven niet te geven, te luisteren naar de radio of te kijken naar TV. Vind je het geweld in eigen land erg of erger, dan geef je daaraan geld, maarlaat anderen lekker aan SR doneren, zonder commentaar :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:28

Wat kan voorlichting tegen het "gebruik" van seksslavinnen doen? Heel cru gezegd: het gebeurt toch wel.

Over het verplichte inzamelen, als je geen geld geeft krijg je de hele school inclusief de leraren over je heen. Ik vind geld inzamelen niet erg, maar ik wil zelf het doel kiezen en SR vind ik echt een onzin doel. Maar dat is mijn mening :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:27

Tja..... dan hoef je nergens geen voorlichting over te geven. Voorlichting is een onderdeel van preventie.Daarbij vangt het Rode Kruis slachtoffers op, geeft ze medische hulp en helpt deze meisjes dit te verwerken en een toekomst op te bouwen.
Dit een onzindoel te noemen is wel erg triest .........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:35

Electra63 schreef:
Hier zijn ook mensen (bewust) dakloos, hebben armoede of hebben te maken met (sexueel) geweld; maar toch is het niet te vergelijken. Zeker niet met wat meisjes meemaken in oorlogsgebieden. Denk even aan meisjes die gebruikt worden als sexslavinnen door IS.

Voor die laatsten is deze actie niet.

Ik heb zelf niks met SR, ik vind het meer een mediahype en een kans voor gemeenten om eens lekker winst te maken. Maar als mensen er graag geld aan geven, be my guest :).

En de leus is al helemaal mosterd na de maaltijd, hands off our girls... Beetje laat :').

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:57

San87 het ging over dat er veel (sexueel) geweld is in oorlogsgebieden en dat dit niet te vergelijken is met de situatie in ons land. Dat soort zaken moet je niet vergelijken met elkaar.
Natuurlijk zijn acties tegenwoordig super commercieel, maar geen aandacht, geen geld.
ik ben blij dat er organisaties zijn, die proberen om hulp te bieden. Je zal daar maar geboren zijn of wonen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:13

_San87_ schreef:
En de leus is al helemaal mosterd na de maaltijd, hands off our girls... Beetje laat :').
Haha -O- , ik hoop maar dat je de smiley verkeerd gekozen hebt.

Mediahype, gemeentes die winst maken, bedrijven die reclame maken…. Wat maakt het uit, er wordt een groot geldbedrag voor een belangrijk doel opgehaald.
Ja, er is nog veel meer ellende, maar is dat een reden om dit dan ook maar niet aan te pakken?

En ja, het circus eromheen is nodig, want anders zou het overgrote deel van het geld wat nu is opgehaald niet naar een goed doel zijn gegaan, ook niet naar een ander doel, ook niet naar de plaatselijke voedselbank enz, enz.
Dus er is niks verloren, alleen gewonnen.

En doneren is vrijwillig, dus wat is het probleem? Tenminste het moet vrijwillig zijn, het schoolvoorbeeld wat hier genoemd is, vind ik niet kunnen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:16

Douraque schreef:
Echter heb ik met eigen ogen helaas gezien dat het geld niet terecht komt waar het geld moet komen. Destijds had SR geld opgehaald voor Kenia. Ik ben toen een half jaar later op datzelfde kamp waar een deel voor dat geld bedoeld was geweest. Helaas was er niets in positieve zin verbeterd. Niemand heeft daar iets van het geld gezien. Zelfs nog later hoorde ik van locals dat er nog niets was verbeterd, jammer genoeg.

Daarbovenop heb ik gezien wat de mensen in de top van goede doelen verdienen. En dat is niet mis kan ik je eerlijk genoeg vertellen.
Welke top is dit dan bij SR? Of bedoel je het rode kruis.
En wat is het antwoord van SR hierop, als je bovenstaande aan hun terug koppelt?

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:23

Volgens mij is het zo dat Serious Request geld inzamelt en aan het Rode Kruis geeft zodat zij er iets mee kunnen doen. Als dat vervolgens niet gebeurd, is SR daar niet de schuldige aan maar het Rode Kruis. Vind het ontzettend naar om te lezen dat sommige een ''bloedhekel'' hebben aan SR, terwijl zij hartstikke hun best doen om het goede doel te steunen. Zij zijn niet degene die voor zorg etc zorgen, dat doet het Rode Kruis. Als ik het fout heb, verbeter me maar, maar dit is volgens mij hoe het zit.

En natuurlijk moeten wij ook naar ons eigen land kijken, maar mensen in ontwikkelingslanden (waar SR elk jaar voor inzamelt) hebben vaak niet eens een dak boven hun hoofd. Kijk maar eens een paar verhalen terug die op SR te horen waren over meiden die verkracht waren, bijvoorbeeld de mevrouw die nu 5 kinderen heeft en niet eens brood kan veroorloven. :n

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:27

Ik weet ook niet hoe dit geregeld is, maar ik neem aan dat het Rode Kruis wel degelijk verantwoording aflegt aan SR hoe het geld besteed gaat worden.

Ik kan me ook herinneren dat je een rapport kunt inzien met de gelduitgaven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:35

Electra63 schreef:
Tja..... dan hoef je nergens geen voorlichting over te geven. Voorlichting is een onderdeel van preventie.Daarbij vangt het Rode Kruis slachtoffers op, geeft ze medische hulp en helpt deze meisjes dit te verwerken en een toekomst op te bouwen.
Dit een onzindoel te noemen is wel erg triest .........

Oh maar ik legde ook geen verband met het een onzindoel noemen en de voorlichting, het preventie gedeelte het lijkt me bijna onmogelijk om te voorkomen, maar nazorg kan natuurlijk wel voor gezorgd worden. Alleen elk jaar een ander doel en maar op een punt van het jaar, tsja...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:25

Grit schreef:
_San87_ schreef:
Haha -O- , ik hoop maar dat je de smiley verkeerd gekozen hebt.

Mediahype, gemeentes die winst maken, bedrijven die reclame maken…. Wat maakt het uit, er wordt een groot geldbedrag voor een belangrijk doel opgehaald.
Ja, er is nog veel meer ellende, maar is dat een reden om dit dan ook maar niet aan te pakken?

En ja, het circus eromheen is nodig, want anders zou het overgrote deel van het geld wat nu is opgehaald niet naar een goed doel zijn gegaan, ook niet naar een ander doel, ook niet naar de plaatselijke voedselbank enz, enz.
Dus er is niks verloren, alleen gewonnen.

En doneren is vrijwillig, dus wat is het probleem? Tenminste het moet vrijwillig zijn, het schoolvoorbeeld wat hier genoemd is, vind ik niet kunnen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_