Olympia: Dujardin breekt ook eigen record in kür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Olympia: Dujardin breekt ook eigen record in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:23

Nee, het is een compleet ander paard indd (dat snap ik ook wel :z ), maar ik denk dat ze er meer rust in zou rijden, waardoor het paard naar mijn mening zeker zou kunnen verbeteren. Ook vind ik dat Charlotte haar paarden correcter rijdt, meer van achter uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:15

Dat is iets anders dan zeggen dat Charlotte met elk paard hetzelfde zou kunnen en met Undercover mss nog wel beter zou kunnen dan met Valegro ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:22

Het staat er wat raar inderdaad, maar ik bedoelde eigenlijk dat ze misschien nog wel betere punten met Undercover zou kunnen scoren dan Edward en dat zo'n paard als Undercover je best nog eens zou kunnen verbazen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:57

Denk dat Undercover al veel mensen verbaasd heeft door wat Edward er allemaal uithaalt ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 08:41

Edward is een kunstenaar, maar hij zal er wel wat in gezien hebben denk ik, want anders hadden ze hem vast niet gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 08:51

Ik ben blij verrast met de voorruitgang die Charlotte met valegro heeft gemaakt.
Paard heeft nu de nek bijna als hoogste punt (voorheen had hij altijd de knik in de derde halswervel) en is gewoon twee keer korter geworden in zijn lijf. Gewoon eindelijk verzameling te zien.

Ik vind die hoge score wel overdreven. Ziet nu niemand dat Valegro impuls mist en echt ontzettend traag is in zijn oefeningen/bewegingen? De pirouettes vind ik echt maar een 6. bijv.

Ze is zeker wel de beste combinatie op dit moment maar 85% had ik terecht gevonden. Maar ja, de jury's moeten toch ook in de punten die voorruitgang laten zien dus moeten ze wel over de oude scores heen.
Het verschil met Edward vind ik deze keer veel te groot.

Maar zoals gezegd. Charlotte heeft voorruitgang geboekt en is op dit moment gewoon de beste. Dan kun je alleen nog over de punten discussieren. toch?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:11

Nee, ik zie niet dat Valegro impuls mist en traag is in zijn oefeningen. Als hij dat was zou hij helemaal niet de proef kunnen doen die hij momenteel in de kur laat zien, met de vele supermoeilijke overgangen zonder enige hapering. Als hij impuls zou missen zoals jij denkt, dan zijn die overgangen helemaal niet mogelijk op de manier waarop zij ze toont. Als de nek volgens jou BIJNA het hoogste punt is, dan is hij nog altijd niet op de juiste manier opgericht volgens jou? Dan knikt hij toch nog altijd in de verkeerde halswervel en is dat niet "voorheen", maar nu nog? Dus ofwel is hij correct opgericht met de nek als hoogste punt, ofwel heeft hij nog altijd die verkeerde knik die hij volgens jou had.

Een zes voor de pirouettes? Als je de beschrijving van de FEI neemt hoe een pirouette eruit moet zien, wat mist er dan volgens jou dat je vier punten aftrekt en nog maar bijna de helft van de punten geeft? Als je dat al doet bij deze pirouettes, wat doe je dan bij mensen die écht een slechte pirouette doen? Min tien geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:36

Een antwoord op jouw vraag Horseyfries.

Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat hij niet traag is.
Kijk eens goed naar de pirouettes. Veel te weinig impuls. Dat kun je toch niet ontkennen.
Daarbij zijn de pirouettes te groot en te traag gesprongen. Valegro springt in 4 galopsprongen rond.
Ik vind verder dat er zeker veel progressie is in de gehele proef maar het is geen 95% waard.
Valegro mag nog meer zijn nek als hoogste punt hebben en nog wat meer swung in zijn lijf.
Verder zag ik nog wat kleine foutjes zoals het wegrijden na het halthouden bijv. waardoor ik de waardering die de juryleden gaven zeker overgewaardeerd vind.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet goed was.
Ze is op dit moment zeker de beste combinatie. :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:55

Ik rijd dezelfde oefeningen en weet dus uit ervaring wat er nodig is om bepaalde oefeningen te doen, en bepaalde overgangen van de ene oefening naar de ander te doen. En uit ervaring kan ik je vertellen dat wat zij laat zien ONMOGELIJK is met te weinig impuls. Dus wat jij DENKT te zien is niet wat het werkelijk is, want met onvoldoende impuls zou je zien dat hij hapert, uit de galop valt, onregelmatig wordt, geen vloeiende overgang meer maakt, noem maar op, al die fouten die voortkomen uit onvoldoende impuls. In de hele proef zie je dat niet één keer, en dat alleen is het bewijs dat je ongelijk hebt.
De pirouettes zijn helemaal niet groot, integendeel, ze zijn exact zoals omschreven in de regels.
Hij blijft op de middellijn en doet er vijf tot zes galopsprongen over en geen vier.

Volgens mij kijk jij niet naar de nek, want die is op het hoogste punt. Hoger moet niet, sterker nog, hoger zou hij zich vastzetten in zijn lichaam en niet meer nageeflijk en durchlassig zijn.
Waar jij schwung mist begrijp ik ook niet, als er één paard door zijn hele lijf loopt van begin tot einde is het Valegro, en dat laat hij zien in alle extreme overgangen die hij toont van uitgestrekt naar verzameling zonder één enkele hapering.

Het "foutje" wat jij ziet bij het wegrijden vanuit de halt, dat hij niet vanaf de eerste pas aantreedt bedoel je, wordt in een kur helemaal niet beoordeelt, dat kan je nergens kwijt. Je jureert bij de kur de verplichte onderdelen en een algemene indruk, niet zoals bij de Grand Prix de overgang van halt naar verzamelde draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:08

Fijn dat jij zo overtuigd bent van je eigen kunnen Horseyfries.
Even voor de volledigheid, ik rijd deze oefeningen ook en spreek dus ook uit eigen ervaring.
Het is duidelijk dat wij een andere mening zijn toegedaan. En laat de lezer hier zelf maar nadenken welk verhaal voor hen de waarheid is.

De nek is geen hoogste punt bij Valegro, En die manenkam kan ik echt wel wegdenken.
Valegro is geregeld gebogen in de derde nekwervel. Wordt tegenwoordig wat minder maar nog geregeld is de nek niet het hoogste punt zoals de FEI het voorschrijft.

Afbeelding

Verder heb ik geen zin in een welisnietes spelletje met jou Horseyfries.
Het valt mij op dat wanneer ik op bokt mijn mening schrijf jij altijd de eerste en vaak enige bent die hem probeerd te ontkrachten.

Ik sta altijd voor iedereen open in een discussie maar die discussie(s) met jou vind ik zonde van mijn energie.
Jij geloofd jouw verhaal en ik het mijne.

Fijne dagen nog!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:40

Tja, ik denk dat de feiten hier toch wel boven jou verhaal uitstijgen Gast5428, wat Horsey al aangeeft, kan een paard dat impuls mist echt niet dit neerzetten..dus dat is even plat gezegd gelul...
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:30

gekvanfleur schreef:
Tja, ik denk dat de feiten hier toch wel boven jou verhaal uitstijgen Gast5428, wat Horsey al aangeeft, kan een paard dat impuls mist echt niet dit neerzetten..dus dat is even plat gezegd gelul...
:)

:n
Maar als jij dat denkt vind ik dat prima hoor.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:42

Tja, de galoppirouette van Valegro gaat trager dan die van Undercover. Dat wil niet zeggen dat ie dan impuls verliest in mijn ogen. Valegro gaat heel erg zitten in die oefening en dan kun je niet zo "snel" blijven springen. Als je je paard meer horizontaler houdt, kan dat gemakkelijker. Bovendien is Undercover sowieso veel sneller in zijn bewegingen dan Valegro. Dat wil niet zeggen dat er bij de 1 of ander meer impuls is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:55

vur schreef:
Tja, de galoppirouette van Valegro gaat trager dan die van Undercover. Dat wil niet zeggen dat ie dan impuls verliest in mijn ogen. Valegro gaat heel erg zitten in die oefening en dan kun je niet zo "snel" blijven springen. Als je je paard meer horizontaler houdt, kan dat gemakkelijker. Bovendien is Undercover sowieso veel sneller in zijn bewegingen dan Valegro. Dat wil niet zeggen dat er bij de 1 of ander meer impuls is.

Ik ben het weer zo met je eens. Elk paard heeft ook een natuurlijk bewegingsritme. En zo diep zitten en dan weer vloeiend omhoog komen is het resultaat van enorm veel training en ontwikkelde kracht. Is bij ballet ook zo. Als dansers minder ver zijn in hun ontwikkeling hebben ze aanloopsnelheid nodig om te kunnen springen. Bij de hele goede oogt het juist trager en die lijken altijd heel even in de lucht stil te "hangen". Verder kun je op de foto die ik op de vorige bladzijde plaatste duidelijk zien hoe goed de aanspanning en aanleuning in orde was tijdens die pirouette, dat kan inderdaad helemaal niet zonder impuls.

Ik rij niet op dat niveau maar ik kan wel tot tien tellen. ;) Valegro deed voor de 720 graden pirouette naar rechts 12 galopsprongen, dus precies zoals Horseyfries zei zes sprongen per draai. (linksom 11 sprongen, werd iets lager gepunt door de jury). Ik ben er ook van overtuigd net als Horseyfries dat je geen vloeiende overgangen kunt maken zonder impuls. Dat lukt op een lager niveau al niet dus zal dat zeker in de Grand Prix niet lukken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:33

Fijn dat ik niks meer hoef te voegen dames, alles wat ik wilde zeggen is wel ongeveer gezegd, waarvoor dank ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 07:08

Helemaal eens met Horseyfries. Ik vind het prachtig hoe mooi de harmonie tussen paard en ruiter is. Ondanks alle druk van het thuisrijden in een megahal en dan moet je het toch maar even doen.
Klasse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:33

Ik ben het er ook meer eens dat Charlotte een mooie harmonieuse proef reed. Dat heb ik ook niet bestreden. Maar het geheel doet erg traag aan. Daarbij vind ik het een positieve vooruitgang dat Valegro de derde nekwervel niet meer als hoogste punt heeft maar veel vaker zoals voorgeschreven, de nek als hoogste punt heeft.
Valegro is twee keer zo kort in zijn lijf geworden waarschijnlijk doordat hij nu wel een normale hoofd-halshouding heeft en dus wat meer op het achterbeen wordt gereden dan voorheen.
Kortom, ik vind dat zij vooruitgang hebben geboekt maar vind nog steeds dat zij qua punten zijn overgewaardeerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:06

janouk schreef:
Helemaal eens met Horseyfries. Ik vind het prachtig hoe mooi de harmonie tussen paard en ruiter is. Ondanks alle druk van het thuisrijden in een megahal en dan moet je het toch maar even doen.
Klasse

Ja mooi hé? Echt genieten van zo'n topcombinatie! Een voorbeeld.