Amerigo trapt volwassene tijdens intocht in Naarden *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:14

Toen ik nog een pubertje was ging het bij ons in het dorp ook bijna mis. Schimmel was het gedrang meer dan zat, echter sinterklaas was de manege eigenaar en eigenaar van het paard. Hij had "amerigo" gelukkig zo weer onder controle. Wij als zwarte pieten van de turnvereniging hebben toen idd zoveel mogelijk de kinderen bij hem weg gehouden (paard) naar een stuk waar het kon sint afgestoken en schimmel op de trailer gezet. Deze schimmel deed het al jaren maar misschien was het genoeg geweest :)

Britta31

Re: Amerigo trapt kind tijdens intocht in Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:18

Of dat de sint gelanceerd wordt.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:35

De "Americo'' uit mijn dorp krijgt altijd een lichte sedatie voor de intocht.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:36

Bij ons gebruiken ze twee schimmels die een kar trekken met de sint erin. Erg handig :) En die schimmels zijn helemaal gewend aan de omgeving en lawaai, want ze worden bijna wekelijks ingezet voor kinderfeestjes met een huifkar erachter met een heleboel muziek en lawaai en gillende kinderen. Daarnaast lopen ze ook mee met verschillende andere evenementen, dus geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:38

Elinex304 schreef:
Toydoll schreef:
Ja want een 'bomproof' paard gaat nooit over de zeik
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/algemeen/politiepaard-slaat-hol.html

Een bomproof paard gaat denk ik veel minder over de zeik dan een paard zonder ervaring..
Maar on topic. Blijkbaar was dit paard ervaren, hopelijk gebeurt het niet nog een keer.

Mijn oh zo rustige Fjord die vaker in optochten heeft gelopen en echt bomproof is... was gisteren (tijdens de intocht hier, waarin veel buurtbewoners meelopen/rijden/fietsen) heel onverwachts heel onrustig en "vervelend".

Zij kreeg een tandem met pieten tussen haar achterbenen, toen de optocht even tot stilstand kwam.
En daarna kwamen deze schreeuwend en lachend tussen mij en een ander paard door.
Nou, dat vond ze niet grappig, ondanks dat ze normaal heel snel hersteld, als ze een keer wel zou schrikken.. was dat nu niet het geval.
Ik heb haar zelfs uit de rij moeten trekken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:43

Hier rijden alle oudjes in een scootmobiel. Dus die ouwe in z'n rooie jas kan daar ook nog wel bij :+ . Kijk dat zou ik nou weer grappig vinden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:50

Ik doe al jaren met mijn schimmel, en ja ze is ook "gewoon" mijn Wedstrijdpaard en ja ze schrikt ook wel eens als ik met haar door het bos rij.

We bereiden ons ieder jaar voor.

Paar buitenritten door een ander dorp

Sint komt altijd een keer oefenen in de manege met z'n tabberd aan.

In de optocht eerst fanfare dan Sint op m'n paard en ik hou haar vast en ben geen piet, zakken vol paardensnoepjes.

Dan 2/3 mannen uit dat dorp met wen versierde stok van paar meter en achter de stok de pieten en kinderen.

Mijn regels, paard moet blijven stappen desnoods volte en de ruimte hebben.
Als het niet gaat wachten de mannen en kan Sint afstijgen (2 jaar terug waaide/stormde het echt)

En zou gaat het al 4 jaar goed

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:51

Jennyj01 schreef:
Hier rijden alle oudjes in een scootmobiel. Dus die ouwe in z'n rooie jas kan daar ook nog wel bij :+ . Kijk dat zou ik nou weer grappig vinden.

Yes! Sint in een scootmobiel! Dat zou pas handig zijn! *\o/*

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:05

Het verhaal is compleet uit zn verband getrokken.
De eigenaar van het paard meld dat ze er naast stond toen het gebeurde en meerdere ooggetuigen hebben ook gezien hoe het eigenlijk ging.
Het paard had het kind niet geraakt omdat er een piet tussen sprong die de klap opving van het paard. Die struikelde achteruit tegen het kind aan waardoor het kind en haar moeder dachten dat het kind was geraakt.
Het paard had overigens al veel vaker meegedaan en was nooit zo onrustig aldus de eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:06

Kuggur schreef:
Ja, want schimmels kunnen natuurlijk alleen lichte meisjes dragen... :o?
Is er niet een schimmel van de bereden politie te lenen, betreffende agent met nepbaard erop, klaar, bomproof combi.

dat bedoel ik niet....omdat het een schimmel moet zijn word de bomproofkans toch kleiner.
Inderdaad een schimmel van de bereden politie zou wel een goede optie zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:08

Het blijven dieren natuurlijk. Kijk even naar jezelf, de ene dag is de andere niet :) hopen dat in het vervolg iedereen op veilige afstand blijft. Verder zijn de paarden van de bereden politie ook wel eens onrustig, het zijn en blijven dieren. Er kan nou eenmaal altijd iets gebeuren! Zorgen dat de kinderen op afstand blijven van 'amerigo'

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:13

vreselijk voor het kind, en de familie...maar ook.....arm paard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:14

Eight schreef:
Het blijven dieren natuurlijk. Kijk even naar jezelf, de ene dag is de andere niet :) hopen dat in het vervolg iedereen op veilige afstand blijft. Verder zijn de paarden van de bereden politie ook wel eens onrustig, het zijn en blijven dieren. Er kan nou eenmaal altijd iets gebeuren! Zorgen dat de kinderen op afstand blijven van 'amerigo'

het verschil is alleen dat dat ervaren ruiters zijn,die voelen een paard veel beter aan en kunnen daarop reageren.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:25

Goed voor de conditie :D:

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:30

geerke schreef:
Eight schreef:

het verschil is alleen dat dat ervaren ruiters zijn,die voelen een paard veel beter aan en kunnen daarop reageren.

daar geef ik je helemaal gelijk in :) en dan blijven het nog steeds dieren, dus vind ik alsnog dat kinderen niet te dicht bij mogen komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:35

Ik voorzie al weer dat het paard van sinterklaas het volgende relonderwerp gaat zijn... straks rest ons nog een eenzame klaas die te voet komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:18

Dit gebeurd elk jaar weer. Soms breekt er 1 los of slaat op hol.
Het is nogal wat dat je van een paard vraagt. Er zijn uberhaupt weinig paarden (in welke kleur dan ook) die het allemaal maar leuk vinden. En de combinatie met onervaren rijders/helpers helpt vaak ook niet.
Er zijn ook steeds meer 'ondernemers' die hun paard verhuren voor geld in dit soort gelegenheden. Als zo'n paard dan niet braaf is, dan is dat jammer of hij wordt verdooft.

Toch zijn er wel paarden die het leuk vinden. Maar dan kan het wel zo zijn dat je een bonte krijgt of een zwarte. Bedenk wel, in de eerste afbeeldingen was het paard van sinterklaas donker...

(Maar misschien is dat in deze tijd te racistisch?)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:35

Jennyj01 schreef:

Hahaha, fantastisch idee! *\o/* *\o/* *\o/*

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:49

Ik vind het niet gek dat het een keer misgaat, het blijven dieren ook al zijn ze 'bomproof'. Wat zou je zelf doen als er honderden hysterische mensen om je heen lopen te rennen en vliegen, daarnaast nog vele pieten die rare dingen uitvreten, dan zit er ook nog een onbekende man op je rug met een raar pak aan die jou ook niet gerust kan stellen, maar zelf zenuwachtig is/wordt.

Hier in het dorp doen ze de intocht - gelukkig - zonder paard, alleen maar onnodige stress voor zo'n dier. Voor de landelijke intocht kan eventueel een paard gebruikt worden, mits er goed geoefend wordt met 'Americo' om de stress te beperken. Voor de rest mogen ze van mij wel stoppen met het gebruiken van paarden voor de intocht.

Ik ben er niet bij geweest, maar in zo'n situatie kun je niet echt een schuldige aanwijzen denk ik. Kinderen denken er tijdens zo'n intocht nou eenmaal niet aan dat je rustig moet doen en moet oppassen bij paarden, ook al zouden ouders het ze nog zo vaak zeggen, het helpt niet. Dat zoiets dan gebeurt is ontzettend sneu voor het slachtoffer, maar voor de rest misschien wel een eye-opener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:55

beatje schreef:
Daarom staat hij natuurlijk te koop op sporthorses!Hij kan zijn werk niet meer aan ;-)

"Wegens ontbreken van klik met de huidige eigenaar: Sensibele schimmelruin voor de meer ervaren ruiter." :D

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:57

Mijn moeder woont een straat achter waar het gebeurd is , dat paard was erg nerveus en hij kon niet stilstaan! Het was ook erg druk in Naarden-Vesting! Mensen staan gewoon netjes aan de kanten want ze houden je wel aan de kant want er lopen heel veel mensen-politie die naast de tractors enz
Normaal gaat een paar van de manege hippisch in Muiderberg mee maar die is helaas er niet meer , die liep elk jaar trouw mee!
Ik denk dat dit de eerste keer voor dit paard is!
Er schijnen nu meerdere verhalen rond te gaan over deze artikel!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:12

Het probleem met dit soort dingen is dat heel veel mensen niet beseffen hoe gevaarlijk een paard kan zijn, 1 trap kan dodelijk zijn voor een volwassene laat staan voor een kind. Alleen met een ervaren ruiter die als het even kan het paard ook kent maar vooral ook voldoende mensen er omheen die goed weten waar een paard toe in staat is (ook het braafste paard) is het nog verantwoord om zoiets te doen.

pinkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:31

hallo,

Ik ken het paard en hij heeft al veel vaker intochten gelopen tussen de drukte en mensen. wat nooit een probleem is geweest. Het was dus zeker een evrvaren paard!

Waar het dier last van heeft gehad is een raadsel. neemt niet weg dat het heel vervelend is wat er misschien gebeurd is en wat er allemaal verteld en opgeblazen word.

Ook schijnt er helemaal geen kind geschopt te zijn, maar heeft de zwartepiet die er naast liep een kontje gehad te hebben en ongelukkig tegen het kind zijn aangekomen te zijn.

Er is besloten om niet verder te gaan met het paard omdat er te veel stress bij het dier aanwezig was, dus voordat er wel ongelukken zouden kunnen gebeuren het dier uit de tocht weg te halen.

Ook stond er in de krant dat iedereen aan de kant moest omdat hij weer zou gaan trappen, ook dit is niet het geval. dit was zodat sinterklaas de ruimte had om van zijn paard af te stijgen.

Maargoed ik ben er niet bij geweest heb alleen langs de kant staan kijken, en leek mij allemaal reuze mee te vallen. en vind dat het goed is opgelost allemaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:39

Zoals bij elk verhaal in de paarden wereld word er weer van een scheet een hoop stront gemaakt.....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:50

RaafSmits schreef:
Het paard zijn vaste bereider is dan verkleed als piet.

Wat een ondankbaar beroep heeft dat paard toch :D