Blog:We zouden anders trainen als paarden niet zo stil waren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Blog:We zouden anders trainen als paarden niet zo stil waren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:09

Paarden worden geboren in een stal en zijn het leven in een stal en met mensen gewend, ze weten niet beter. Ze denken echt niet in stal staand "Jeetje, mijn voorvoorouders, die stonden tenminste nog in het wild". Tuurlijk is het fijn als ze veel buiten kunnen leven, maar de paarden tegenwoordig weten niet beter. Praat het niet goed, maar het is zo. En als ze er verder genoeg voor beweging uitkomen en genoeg te eten hebben.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:16

Een van mijn verzorgpony's geeft het wel aan als ze iets heel fijn of leuk vind. Maar als ze pijn heeft laat ze daar niets van merken en gaat ze tot het uiterste.
Ooit was ik eens met haar gaan wandelen, en het werd uiteindelijk een hele lange wandeling omdat we om moesten lopen, een weg was namelijk afgesloten. Maar toen we al op de terugweg waren, begon ze steeds moeilijker en onregelmatiger te lopen, maar ze liep gewoon door. En toen we op een meter of 50 van huis waren wilde ze op een gegeven moment geen stap meer verzetten. 2 dagen erna liep ze nog steeds heel moeilijk en bleef ze liever stilstaan. Ik had echt niets door, want behalve het langzamer en onregelmatige lopen ging ze gewoon door.
Echter als je haar bijvoorbeeld gewoon lekker aait/knuffelt dan gaan de oogjes een stukje dicht, zucht ze een paar keer diep en legt haar hoofd bijvoorbeeld op je schouder.

Het ligt dus wel een beetje aan het paard, hoe duidelijk hij of zij reageert.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:45

Langzamer en onregelmatig lopen is toch wel duidelijk genoeg aangeven dat er iets niet klopt?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:06

Joscaa schreef:
Paarden worden geboren in een stal en zijn het leven in een stal en met mensen gewend, ze weten niet beter. Ze denken echt niet in stal staand "Jeetje, mijn voorvoorouders, die stonden tenminste nog in het wild". Tuurlijk is het fijn als ze veel buiten kunnen leven, maar de paarden tegenwoordig weten niet beter. Praat het niet goed, maar het is zo. En als ze er verder genoeg voor beweging uitkomen en genoeg te eten hebben.

Nee paarden weten niet beter, dat is waar. Ze krijgen wel allerlei fysieke kwalen doordat ze niet tegemoed kunnen komen aan de eisen die hun lichaam hen stelt. Veel en rustig bewegen, veel fysiek contact met elkaar, veel kauwen en grazen. Want de mens kan wel vinden dat het paard genoeg beweging krijgt, maar vaak is dat niet het geval. Of de mens kan vinden dat er genoeg fysiek contact mogelijk is, door de tralies heen kan hij met geluk net een ander voelen, voor een paard is dat ook echt niet voldoende. Zo kan ik wel doorgaan, maar je snapt de boodschap!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:13

Joscaa schreef:
Langzamer en onregelmatig lopen is toch wel duidelijk genoeg aangeven dat er iets niet klopt?

Tja, dat hangt er maar net vanaf waar je loopt. We liepen regelmatig over een schelpenpad, kon zomaar een schelpje of iets zijn. Maar pony loopt gewoon door alsof er verder niets aan de hand is...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:25

Natuurlijk weet ik dat allemaal wel. Mijn paarden staan beide (ook de mini) in een box van 5 x 3 met een laag tussenschot waar ze overheen bij elkaar kunnen kriebelen en hebben onbeperkt kuil, staan veel samen in de wei/paddock en gaan wekelijks, soms dagelijks mee het bos in. En onze handels/trainingspaarden hebben een box van 3x3 met luik, luik naar buiten & naar de stalgang met een aansluitende verharde paddock met de buren van 6 x 6.

En natuurlijk weet ik ook dat er paarden in een afgezonderde stal staan, met ook nog compleet gesloten tussenwandenden en dichte tralies waardoor ze in een hok van 3 x 3 compleet afgezonderd staan & ja, dat vind ik ook zielig.

Verder ging dit topic over het pijn hebben en over trainen, niet over huisvesten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:47

Mentale pijn is ook pijn. Het hele paardenlichaam en hoofd is door miljoenen jaren evolutie ingesteld op bewegen. Het is bijna om je te verkneukelen dat er mensen zijn die geloven dat je dat er in een paar duizend jaar even uitfokt, ware het niet dat de uitkomst voor het dier zo triest is.

En als hij het dan waagt om een poging te doen de verveling te doorbreken door *vul hier een stalondeugd in* dan weten we niet hoe gauw we dat in de kiem moeten smoren met allerlei barbaarse kunstgrepen die louter symptoombestrijding zijn...

Dien97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:12

Mooi geschreven. hier zouden mensen wel meer over na moeten denken. Al doen er dat gelukkig al velen..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:28

Gypsy schreef:
Mentale pijn is ook pijn. Het hele paardenlichaam en hoofd is door miljoenen jaren evolutie ingesteld op bewegen. Het is bijna om je te verkneukelen dat er mensen zijn die geloven dat je dat er in een paar duizend jaar even uitfokt, ware het niet dat de uitkomst voor het dier zo triest is.

En als hij het dan waagt om een poging te doen de verveling te doorbreken door *vul hier een stalondeugd in* dan weten we niet hoe gauw we dat in de kiem moeten smoren met allerlei barbaarse kunstgrepen die louter symptoombestrijding zijn...

Ik geloof niet dat het eruit te fokken is. In al die miljoenen jaren dat het paard is geëvolueerd, is dit altijd hetzelfde gebleven. Kudde dier en een dier dat continue beweegt. Het ene paard zal er meer last van hebben als ie op stal gezet word dan het andere, een hoop is natuurlijk ook gewenning. Maar paarden horen gewoon wel de ruimte te krijgen.

Ben het helemaal met je eens :)