Paard overleden aan atypische myopathie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:45

bij ons op stal waren er mensen waarvan hun paardje ook ziek was die bladeren hadden meegenomen naar de kliniek in Utrecht en daar wees idd uit dat de bladeren de schimmel bevatte.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:32

De laatste bevindingen zijn dat het niet om de schimmel in de bladen gaat, maar om de toxische stof hypoglycine A

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:46

En die stof zit dus in elk geval in veel esdoornzaden ( helicoptertjes).

Sjattukuh, wanneer was dat van die mensen met hun zieke paardje?

Overigens is dit wel een duidelijk artikel, wel in het Engels en van eind 2012, maar het gaat dus wel al over hypoglycine A. http://vmae.net/annexes/USA.pdf .

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:34

@jet, dat was vorig jaar 30 oktober, mijn 4,5 jarige ruin is toen die avond als eerste overleden aan Atypishe Myopathie. Omdat het andere zieke paardje ook deze verschijnselen had zijn ze met bladeren naar de kliniek gereden in Utrecht waar toen het advies werd afgegeven om te flushen, helaas ook voor dat paardje tevergeefs.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:55

Vreselijk Shattukuh! Jouw eigen ruin is dus eerst ook nog overleden, wat triest. Ik denk dat toen in Nederland nog niets bekend was van Hypoglycine A en de esdoornzaden, dat is dacht ik van het voorjaar pas naar buiten gekomen. Met zo'n bericht als dit zal alles wel weer boven komen bij je, sterkte hoor!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:31

@Jet, uiteraard bij het invallen van de Herfst en het zien liggen van de esdoornzaden denk ik nu meer na over wat een simpel zaadje of blaadje kan aanrichten. Ook al was er bijv een tegengif geweest, eer tot mijn paard de verschijnselen liet zien was het eigenlijk (achteraf) al te laat. De tijd tussen inname zo zal ik het maar even noemen tot "uitbraak" van de verschijnselen waren amper 24 uur. Het enigste dat een raadsel isgebleven is de hoeveelheid bladeren/zaden een paard tot zich neemt vooral eer hij er ziek van word. Dit schijnt allemaal afhankelijk te zijn van Leeftijd, conditie, bijvoeren, vitaminespuit enz enz. Ook bij mijn ruin is destijds bloed geprikt en de waardes bewezen achteraf eens te meer dat euthenaseren de enigste optie was. Let wel, mijn ruin zat na 36 uur in de fase dat hij op de grond lag te kermen van de pijn en raakte in shock, er waren geen mogelijkheden meer voor hem. Er staat mij nog iets bij dat de leverwaarde rond 500 moest zijn, van mijn ruin was 13000. De spierenzymen moesten onder de 500 liggen, bij mijn ruin 125000. Al bij al gaven de waardes genoeg uitsluitsel over zijn toestand op amper 36 uur. Mijn advies blijft dan ook bij het opmerken van Koliekverschijnselen dat er heel erg veel op lijkt, gelijk bloed laten prikken en niet alleen beginnen te behandelen tegen vermoedelijk koliek maar gelijk flushen, dat was vorig jaar de enigste mogelijkheid om een paard er mogelijk bovenop te krijgen. Hoop dat vele paardeigenaren hier iets aan hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:58

Ik ben nog wel benieuwd wat jij verstaat onder flushen. Ik kende het woord niet, maar als ik google kom ik alleen uit op het schoonspoelen van de baarmoeder. Bedoel jij in elk geval het gebruik van infusen om het systeem schoon te krijgen?

Ja, zo snel gaat het. Ik heb gelezen dat ze bij ratten testen hebben gedaan. Als je dat omrekent naar paarden, zouden onder de 200 zaadjes per dag genoeg kunnen zijn om een paard doodziek te krijgen. Nu is een paard natuurlijk geen rat, maar het zou best in die orde van grootte kunnen liggen. 200 zaden op een dag is niet echt veel als een paard 24/7 buiten staat. En misschien is bij een opname van bijvoorbeeld 100 per dag maar dat een aantal dagen achter elkaar ook voldoende, daar zal verder onderzoek naar gedaan moeten worden.
Ik quote even een stuk uit dat onderzoek, wel in het Engels:

Citaat:
The maximum tolerated dose for hypoglycin A fed to rats in ackee seeds is 1.5 mg/kg bwt/day [33]. Conversion of this dose to the horse using body surface area and the equation 1.5 mg/kg bwt x 500 0.75/6 (rat km value) yields a maximum tolerated dose of 26.5 mg/horse. This would correspond to as few as 165 seeds at the highest concentration of hypoglycin/seed (160 mg/seed) and over 8000 at the lowest concentration.
The maximal fecundity for box elders has been estimated at 5 ¥ 105 samaras per tree per year [34]; thus horses on pastures could easily consume more than this maximum tolerated daily dose. These numbers are highly speculative, as it is very possible that horses succumb to hypoglycin A toxicity at levels very different from the rat. Further studies are needed to determine the lethal dose of hypoglycin A and factors that affect the highly variable hypoglycin A seed concentrations, including effects of seed maturity, temperature fluctuations, rainfall, sunlight and more [34,35]. Hypoglycin A concentrations were not measured in box elder seeds from the control farms because sample collection occurred in
May when seeds were immature.

De link naar het volledige onderzoek staat in mijn vorige bericht.
Laatst bijgewerkt door Jet op 04-11-14 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:00

Heel naar dat je dit mee hebt moeten maken zeg :(:)

Maar hoe weet je dat het 36 uur was? Zijn ze toen naar een andere wei gegaan ofzo?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:54

het was om en nabij 36 uur, omdat net voor aanvang van de storm die bewuste maandag niets aan de hand was. meerdere paardeigenaren die er dagelijks lopen nl. Pas de dinsdagmiddag cq avond viel het stilstaande gedrag op van mijn paard. Het zou gerust nog eens minder qua tijd kunnen zijn of meer maar dat blijft gewoon gissen.

@jet, met flushen wordt bedoeld inderdaad het gehele systeem doorspoelen en reinigen. Dan verlaten de afvalstoffen het lichaam mits de blaas nog goed functioneert. Het andere paardje is nl ook tijdig geflushed maar tevergeefs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:58

Ja maar dan kan het toch prima zijn dat het dier al dagen of weken ervoor begonnen is met het binnen krijgen van het giftige spul?

Dat je dan pas echt symptomen merkt op een bepaald moment zegt dan op zich niets over de tijd tussen inname en dat het fout gaat, omdat je niet precies weet wanneer de inname plaats heeft gevonden Y;(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:51

Duidelijk hoor Sjattukuh!

Pmarena, heel vaak met storm waaien er heel veel bladeren en zaden van de bomen en heb je dus in één keer veel meer kans dat ze het eten als het in de wei of in de paddock komen. Daarom snap ik wel dat Sjattukuh denkt dat het binnen 24 uur gebeurd is. Dat hoor je trouwens heel vaak, zo is er nog niets aan de hand en toont je paard totaal niet ziek en zo staat het stijf en heeft het alle verschijnselen van AM. Gelukkig begint het ook onder DA-en nu bekend te raken, dat was zo'n 3-4 jaar geleden nog wel anders. Het is echt iets, als ze teveel hypoglycine A binnenkrijgen, is het snel gebeurd met ziek worden. Het is niet zoals met taxus: een hapje eten en dood en niet zoals met Jacobskruiskruid, stapeling van jaren, maar de ziekteverschijnselen van AM beginnen binnen 24 uur na het teveel binnenkrijgen. Komen ze de eerste drie zeer kritieke dagen door is er nog hoop en anders is het euthanasie...

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:57

De hypoglycine A is zelf niet giftig, maar in het lichaam zelf wordt het toxisch op het moment van afbraak.
En de kans dat het over een langere periode wordt ingenomen is juist wel het geval. Op hey moment dat het paard de eerste ziekte verschijnselen vertoont zijn ze meestal binnen 24 uur overleden. Ben je dan 72 uur verder neemt de overlevingskans toe.......

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:05

Ja, oké, je hebt gelijk dat het zelf niet giftig is, maar in het lichaam omgezet wordt in een giftige stof. Het kan zijn dat het over een wat langere periode wordt ingenomen, maar 1 dagdosis van 165 zaden ( als ze heel veel hypoglycine A bevatten) tot 8000 ( als ze weinig hypoglycine A bevatten) geeft gelijk die dag ziekteverschijnselen. 8000 op een dag is misschien wel heel veel om te eten, dat kan misschien over meerdere dagen achter elkaar 1000 zijn totdat je ziekteverschijnselen krijgt.
Daarom is het mooi dat je nu kan laten testen, alleen is het jammer dat de uitslagen nogal lang op zich laten wachten als ik dat zo lees.
Overigens zou je dan in voor- en najaar moeten laten testen en steeds opnieuw, er zitten bij dezelfde boom zelfs groter verschillen in per jaargetijde en per jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:06

Aha, dat is ook interessante info +:)+

Het is dus niet zo dat ze per soort wel of niet gevaarlijk zijn ofzo?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:23

Het is nog niet duidelijk welke soorten die hypoglycine A allemaal hebben, maar de kans is groot dat alle esdoorns het in zekere mate hebben. Verder lijkt het met heel veel factoren te maken te hebben, tot zelfs het weer in juni aan toe.
In Amerika hebben ze een vergelijkbare ziekte die alleen anders heet, maar door hetzelfde veroorzaakt wordt en daar is er al veel onderzoek naar gedaan. Daar is er dus wel informatie over te vinden.
Overigens is bijvoorbeeld van beuken ook bekend dat ze het ene jaar veel meer nootjes hebben dan het andere, zo zal het ook zijn met esdoorns. Maar dat dezelfde boom in het ene jaar dus zaden heeft met veel H.A. en het andere jaar weer minder is best een lastig verschijnsel.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:49

Ze onderzoeken de bladeren en zaden in "periodes" . Ze hebben net in oktober inzendingen onderzocht, en sparen de inzendingen nu weer op tot december.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:13

Heb paar weken geleden ook ingezonden :)

Ben wel benieuwd of daar nog iets van teruggekoppeld wordt.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:23

Mijn derde paard had ook afwijkende waardes na bloed onderzoek. Maar is er gelukkig niet ziek van geworden. Hij is iets rustiger dan normaal, dat is alles wat me opviel...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:21

Lucca, heftig hoor! Die heeft er misschien wel minder van gegeten dan de andere twee, maar toch genoeg om zich er niet helemaal tof van te voelen. Moet je daar nog iets aan doen of moet dat vanzelf verbeteren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:42

Wat een vreselijk heftige ziekte is dat toch.. Sterkte voor iedereen die er mee te maken heeft.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:18

Mijn DA vermoed dat magnesium gebrek ook een rol speelt (in mijn geval)
Ze krijgen dus alle beide magnesium bij. Want de waarde was bij alle 3 te laag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:27

Ik heb al meer gehoord dat magnesium en dan vaak ook vit.E en selenium bijgevoerd worden bij paarden die AM hebben, maar nog wel te behandelen zijn. Naast de infusen etc. dan wel vaak.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:37

Die fase ben ik gelukkig voorbij. Ze moet nu ong. 10weken herstellen en dan langzaam weer aant werk

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:42

Ja, gelukkig wel!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:42

Mijn Vän kreeg toen meerdere keren een infuus behandeling. ik dacht twee keer daags. Daar zat in glusoce, ontstekingsremmer, selenium, vitamine en pijnstillers. Hij heeft nooit symptomen gehad maar wel wel te hoge enzymwaarden.