Landelijk nummer voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Landelijk nummer voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:08

Maar als ik verdachte gevallen of mensen zie,dan moest ik gelijk de politie bellen,dus gewoon de landelijke politie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:12

henktennapel schreef:
pmarena schreef:
Even om me een voorstelling te maken van de praktijk hè :)

Iemand loopt ergens rond en ziet iets verdachts, het lijkt of een dier er erg onverzorgd bij staat.
Welk nummer kunnen ze dan het beste bellen?

Valt dit dan ook onder mishandeling of moet je dat zien als gewoon 144, en het nummer voor mishandeling alleen als iemand een dier verwondingen toe dreigt te brengen zeg maar...?

Om te voorkomen dat de meldlijn overbelast wordt kunnen dit soort meldingen gedaan worden bij 144. Ook bij de stichting komen dit soort meldingen regelmatig voor, wij gaan dan ook proberen actie te ondernemen.

een voordeel van de meldkamer is hetgeen als je niet exact weet waar je bent, kan de meldkamer dit proberen uit te zoeken aan de hand van een straatnaam ed

Dus dan gaat het echt om acute situaties zeg maar, iemand ziet dat er iets verdachts gebeurt ergens op een weiland / bij een stal en de situatie doet vermoeden dat daar misschien dieren gepijnigd gaan worden.

Kan me voorstellen dat je dan niet zelf in je uppie die persoon / personen aan durft te spreken, en graag hulp wilt hebben. Maar dan bel je toch gewoon de politie zodat die kunnen komen kijken....?

Ik zou er persoonlijk niet echt op zitten te wachten om te gaan bellen naar een nummer en dan te moeten hopen dat er toevallig een buurtbewoner zin heeft om te komen helpen.

Om nog maar te zwijgen over wat voor volk er dan wellicht op af komt :=

Ze je het al voor je dat er wat man stijf van de adrenaline komt op zo'n aangemelde locatie, en de daar aanwezige even flink in elkaar gaan timmeren.... is dat risico niet heel erg hoog dat mensen zich aanmelden om TOCH eigen rechter te gaan spelen?

Zal je trouwens gebeuren dat je een etterbak van een paard op de wei hebt staan die je keurig verzorgt maar die ineens besluit om gericht naar je te trappen, waarna je hem (terecht!) flink op zijn donder geeft om te voorkomen dat het beest nog eens iemand het licht uit de ogen trapt :=

En een toevallige voorbijganger denkt: hee maar dat is dierenmishandeling, ik meld het!

En even later staat er 1 of meer man bij je op de wei om je even een lesje te leren :=

Het risico op "knokploegen" die hun conclusie al klaar hebben en er even lekker op willen timmeren lijkt me erg hoog....

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:41

@pmarena

ja verdachte situaties, ik ben het met je eens er zijn altijd mensen die er op los willen slaan. Wij hadden ook mensen die zich aanmeldde bij onze burgerwacht met ploerdendoders etc. dat moet je natuurlijk niet hebben :-) de dierenbeul kan natuurlijk altijd tegen een houten paaltje aan vallen ..

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:42

gohya schreef:
Maar als ik verdachte gevallen of mensen zie,dan moest ik gelijk de politie bellen,dus gewoon de landelijke politie.

Kun je doen, maar denk dat het beter is dat andere nummer. Weet niet of de politie komt voor een man met een petje die bij een weiland staat te kijken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:04

Als het volk dat er op af komt, maar wel beseft dat het gewoon een hele normale man met een petje kan zijn die het leuk vindt om naar paardjes te kijken :)

Ik vind het echt een potentieel gevaarlijk iets dat lastig te reguleren zal kunnen zijn.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:06

Ben ik het helemaal mee eens, maar niets doen is ook geen optie, het gaat om de snelheid en dan maar hopen dat de mensen het gezonde verstand laten zegevieren ;-)

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:08

Ik denk dat we nu een heel ander groot probleem hebben met de mishandelingen, ben bang dat het om een groep gaat. De mishandelingen zien we ook in duitsland en meerdere landen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:38

Ik blijf erbij dat het tóch om 1 persoon gaat.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:40

gohya schreef:
Ik blijf erbij dat het tóch om 1 persoon gaat.

zou kunnen hoor, maar dan denk ik maar hard op waarom zou hij heel Nederland doorreizen, terwijl er zeker ook paarden staan in de buurt waar hij woont? of het moet een vertegenwoordiger zijn..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:42

Ik denk dat hij álle tijd van de wereld heeft,vrijgezel is en met zijn auto én fiets achterin,lekker door heel nederland rijd.Hij hoeft niemand verantwoording af te leggen waar hij elke dag toch heen is.
Wat me wel opvalt,hij pakt alleen grote paarden,geen kleintjes.Net of hij niet kan bukken/door de knieën kan én dat hij niet in Zeeland komt.Volgens mij is er in Zeeland nog geen paard mishandeld?
In zijn eigen buurt durft hij denk ik niet,stel dat iemand hem herkend? miss. komt hij wel uit Zeeland?

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:45

gohya schreef:
Ik denk dat hij álle tijd van de wereld heeft,vrijgezel is en met zijn auto én fiets achterin,lekker door heel nederland rijd.Hij hoeft niemand verantwoording af te leggen waar hij elke dag toch heen is.
Wat me wel opvalt,hij pakt alleen grote paarden,geen kleintjes.Net of hij niet kan bukken/door de knieën kan én dat hij niet in Zeeland komt.Volgens mij is er in Zeeland nog geen paard mishandeld?
In zijn eigen buurt durft hij denk ik niet,stel dat iemand hem herkend? miss. komt hij wel uit Zeeland?

alle opties zijn natuurlijk open, als je maar 1 ding onderzoekt weet je zeker dat je bepaalde zaken over het hoofd ziet

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:46

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:52

De site is al een poosje niet bij gewerkt? mishandelingen ná 2006,staan er wat plaatsen niet bij,zoals Ermelo,Harderwijk,Nunspeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:19

Maar stel ik zie iemand bij de paarden staan die zich verdacht gedraagt. Dan bel ik het nummer en gaan er dus een paar mensen uit de buurt heen. Wat doen die dan? Spreken ze diegene aan? Hoe moet ik dat zien? Becoel, je kan dan wel vragen wat diegene bij de wei doet maar xie gaat echt niet zeggen: ik ben aan het kijken welk paard ik straks even lekker ga mishandelen. Bovendien ben ik mans genoeg om zelf op die persoon af te stappen en re vragen of hij iets zoekt of zo en of hij zich ervan bewust us dat hin op privé terrein staat. Uiteraard wel in het gezelschap van an mijn rottweiler :j

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:20

gohya schreef:
De site is al een poosje niet bij gewerkt? mishandelingen ná 2006,staan er wat plaatsen niet bij,zoals Ermelo,Harderwijk,Nunspeet.

de laatset mishandelingen moeten nog geplaats worden

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:23

Orchidee14 schreef:
Maar stel ik zie iemand bij de paarden staan die zich verdacht gedraagt. Dan bel ik het nummer en gaan er dus een paar mensen uit de buurt heen. Wat doen die dan? Spreken ze diegene aan? Hoe moet ik dat zien? Becoel, je kan dan wel vragen wat diegene bij de wei doet maar xie gaat echt niet zeggen: ik ben aan het kijken welk paard ik straks even lekker ga mishandelen. Bovendien ben ik mans genoeg om zelf op die persoon af te stappen en re vragen of hij iets zoekt of zo en of hij zich ervan bewust us dat hin op privé terrein staat. Uiteraard wel in het gezelschap van an mijn rottweiler :j

tja dat is een hele lastige vraag :-). denk dat een ieder een eigen manier heeft van het aanspreken van de persoon. Daar kan ik lastig iets over zeggen we hebben tot op heden niet iets van een soort protocol wat de mensen zouden moeten gaan doen. Is ook erg lastig in te schattem het zijn allemaal verschillende mensen met verschilende meningen en brandpuntjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:31

Maar war heeft het dan voor meerwaarde om het nummer te bellen als jullie zelf ook nietvweten hoe jullie het gaan aanpakken? Sorry als ik lastig ben maar ik wil graag weten hoe iets werkt voor ik mecer eventueel bij aansluit en op dit moment ben ik gewoon nog niet overtuigd van het nut van dit meldpunt.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:35

je bent niet lastig, het gaat er om dat er zoveel mogelijk ogen zijn in een bepaald gebied die dingen kunnen waarnemen, dat is de insteek van het verhaal en hopen dat er een preventie van uit gaat.

het princiepe is eenvoudig des te meer ogen, des te meer er eventueel gezien kan gaan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:41

Dat snap ik en dat is zeker goed maar ik ben er van overtuigd dat een ieder die een of meer paarden heeft al heel alert is momenteel en dat de directe buren e.d. allang gevraagd is om een extra oogje in het zeil te houden. Maar het blijft gewoon bizar dat je momenteel je paard bijna geen paard meer kan laten zijn en haar zo ongeveer moet opsluiten omdat er een paar gekken rondlopen. Ik hoop in ieder geval dat het snel opgelost word en als mensen denken dat dat sneller gebeurt door zich aan te sluiten bij jet meldpunt dan moeten ze dat zeker doen. Succes!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:52

En die buurtbewoners mogen dan ook zo maar jou terrein op lopen ?

Ik vraag me af in hoeverre het slim is jan en alleman hier aan mee te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:57

Als mijn buren iets verdachts zien kunnen ze in ieder geval een signalement opnemen of een kenteken noteren en in geval van nood mogen ze inderdaad het terrein op ja.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:07

Ook hier houd de buurt de paarden in de gaten na de mishandeling.Mensen die er dagelijks langs fietsen zeggen ook de boel in de gaten te houden.Ook hier mogen ze het weiland op als er iets aan de hand is,en ze bellen mij ook gelijk.
Maar het is idd. wel zo,hoe meer ogen het in de gaten houden,hoe beter.
Het punt is alleen wel zo;bijna niemand kan s'nachts of s'morgens heel vroeg de boel in de gaten houden,ze slapen dan natuurlijk.Dit kunnen ze alleen overdag.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:18

dravergekkie schreef:
En die buurtbewoners mogen dan ook zo maar jou terrein op lopen ?

Ik vraag me af in hoeverre het slim is jan en alleman hier aan mee te laten doen.

helaas dat antwoord kan ik je ook niet geven, maar ik kan je 1 ding wel zeggen als iemand iets verdachts ziet bij onze paarden, mogen ze zeer zeker het weiland op geen probleem. Maar dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken in hoeverre je dat wel of niet goed vind

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:07

Ik snap je drive om hier iets mee te gaan doen maar screenen jullie ook de aangemelde personen? Want dierenliefhebbers op en top kunnen ook crimineel zijn tegen mensen.
En in het kader van de paardenmishandelingen kan je nu zeker 112 bellen bij een verdachte situatie. De politie kan en mag de identiteit van een verdacht persoon wel vast stellen en ook kijken wat deze al op zijn kerfstok heeft staan. Als jou plan gaat werken dan kan het maar zo zijn dat de politie de opgebelde burgers gaat controleren ipv diegene die bij de paarden loopt te spoken... dan mis je net je kans.
Henk, heb je jou plan al besproken met politie want ik denk dat je met een juiste samenwerking wel meer resultaat kan behalen. Ik weet dat er een landelijk team draait op deze mishandelingen welke alle info en Hulp kunnen gebruiken.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:28

Volgende week heb ik een bespreking met iemand van het landelijk team, dan zulle deze onderwerpen ook zeker op tafel gaan komen :-) en nee we screenen niet