Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:40

Waarom word als dit gebeurt op een paarden markt een hoop ophef, maar als dit gebeurt op een shetlander keuring is het wel oké?

manege0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:41

erg!! zielig is dit gewoon. ziek

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:43

jemig,d it is inderdaad gewoon ziek. jammer dat ik er op dat moment niet was, anders had ik alles gedaan om die shetlander weg te halen..

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:43

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Vind het filmpje anders best schokkend. Ik snap nooit dat iemand dat dan maar gewoon staat te filmen, ipv effe in te grijpen! Ramptoerisme ook altijd...

inderdaad...dat vind ik nog het ergste.
Heel internet staat vol met ellende terwijl iemand dat gewoon staat te filmen,vervolgens op het net pleurt en ooh en aahh wat zielig.Maar niets doen op het ''moment supreme''onbegrijpelijk.
Mensen zijn ziek in hun hoofd lijkt wel,en niet alleen degene die mishandelt.

In zekere zin begrijp ik wel wat je zegt, maar aan de andere kant komt dit filmpje nu wel in de media met mogelijk het gevolg dat mensen die deze mishandelingen niet tolereren in opstand komen. Zo kun je je ogen er niet voor sluiten.

Wat mij betreft schaffen ze zo'n markt af, vooral als deze omstandigheden er nog steeds voorkomen. Dan is er volgens wel iets mis.
En ja, wat me ook stoort is dat er dus toch éen markt'voor is, anders bestond het ook niet meer. Maar ik zal er never nooit niet een paard of pony kopen. Alleen al uit protest.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:36

Ninx schreef:
Weg met die takkemarkt! Niet meer naartoe gaan wanneer je liefhebber bent.
Geen vraag = geen aanbod.
Een voorganger verwoord al keurig mijn standpunt: weg met dat middeleeuwse gebeuren!

Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen !! _/-\o_

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:40

Amaris schreef:
Euh anke, die ezels die daar stonden zonder dekens, stonden daar niet dekenloos 'voor de foto'. Die stonden gewoon zeikesnat te regenen.

Waarom zou je die markten nog handhaven? Voor die halve paardenkop (haha) die daar een dier koopt? (wat ik al niet snap maar dat zal wel aan mij liggen, bokt is te klein als iemand zonder keuring een dier koopt, maar op zo'n markt moet dat maar allemaal kunnen blijkbaar).

Ja dat dus, dan jankt heel bokt over hoe sielug het is

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:51

Begrijp me overigens niet verkeerd hoor, ik vind het schandalig wat op het filmpje te zien is. Keihard aanpakken en ik begrijp ook niet dat weinig mensen echt daadwerkelijk in opstand komen op zo'n moment. Wat ik bedoelde is dat ik niet altijd de heersende mening op bokt begrijp, wat wel of niet zielig gevonden wordt

OnsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:29

Hoeveel beestjes worden er thuis bij mensen niet weggehaald vanwege verwaarlozing? Het spijt me zeer, maar heb misschien 1 paard gezien wat aan de magere kant was, verder zag alles er goed verzorgd uit. En toch top dat er nu een melding is gemaakt van deze mishandeling! Er liep zoveel politie en mensen van de dierenbescherming rond. Vond het een geslaagde markt! Bij hengsten shows worden de hengsten ook BANG gemaakt om mooi te lopen. Denk dat heel veel bikkers een nakomeling hebben van een van deze prachtige lopende hengsten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:33

Gewone veemarkten zijn toch ook al afgeschaft?Waarom de paardenmarkten dan niet?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:37

Sorry hoor maar ik zie meer leed op een willekeurige dressuurwedstrijd. Om dit nou direct mishandeling te noemen? Dieren zagen er prima uit over het algemeen. Enkele magere veulens maar over het algemeen zag alles er best uit. Nee het zal mn keuze niet zijn om een dier er te verkopen. Ik vind de drukte en de stress voor elk dier teveel. Toch heb ik 4 jaar terug een diertje ervandaan gehaald wat anders zeker weten doodgegaan was. Dus waar de markt goed voor is? Ik denk dat er genoeg dieren zijn die heel leuk terecht komen. De handelaren zijn een stuk lomper dan wij maar of ze paarden mishandelen neuh. En die boertjes die met het wandelstokje even de paardjes aandrijven zie ik liever dan altijd maar dat geruk aan die koppen.
Maar nu zal ik wel weer een nep dierenliefhebber zijn :') Nee ik ben lief tegen mn diertjes maar sta niet gelijk te huilen als er iemand minder subtiel is. Er zijn zoooooooveel dingen die veel erger zijn dan een dagje markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:41

En als je je dan bedenkt dat die mishandelende handelaren dat waarschijnlijk gewoon het hele jaar door, dag in dag uit, op hun eigen erf met alle paardjes doen die ze daar hebben staan |(

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:02

Jeetje alle handelaren over ene kam scheren hoeft ook niet hoor. Er zijn ook slechte particulieren en goede handelaren, kom op jongens, hou het reeël!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:15

Ik kan me helemaal vinden in de mening van Geerke. Ik zou er wat van zeggen, als ik er bij stond.
Je hoeft het leed op de paardenmarkt ook niet te vergelijken met ander paardenleed.
Honden en katten mogen al heel lang niet meer verhandeld worden op de markt, waarom zou je dit verbod niet instellen voor paarden en pony's? Zeker die ezels die daar heel de dag in de regen staan, zonder dekens, ik vind dat echt dierenleed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:27

wat een verschil in paardenmensen heb je toch....lees voor de grap eens het zuidlaren paardenmarkt topic eens.Daar staan ze toch heel anders tegen over deze ''mishandeling''.Het is geen mishandeling,had hij maar gewoon mee moeten lopen.
Ben inmiddels van mijn stoel gevallen,overdondert door al deze paardenliefde... :7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:29

geerke schreef:
wat een verschil in paardenmensen heb je toch....lees voor de grap eens het zuidlaren paardenmarkt topic eens.Daar staan ze toch heel anders tegen over deze ''mishandeling''.Het is geen mishandeling,had hij maar gewoon mee moeten lopen.
Ben inmiddels van mijn stoel gevallen,overdondert door al deze paardenliefde... :7

Tjaaa........... die boertjes hebben natuurlijk geen tijd voor grondwerken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:30

nou..ze werken ze wel tegen de grond :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:17

Het is uitermate lomp gedaan door betreffende handelaar, maar de stempel dierenmishandeling er direct opplakken gaan me wat ver. Heb het niet gezien maar anders had ik miss wel even geholpen met het diertje overeind helpen. Of gezegd dat het wat subtieler kan maar ik leer het wel een beetje relativeren, er zijn zoveel ergere dingen die dieren aangedaan worden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:37

Ohhh.. .Wat ben ik blij met dit topic!

Ben het hier zo mee eens:
Citaat:
maris schreef:
gewoon kappen met dat achterlijk middeleeuwse gedoe

Geerke: Ik had in het Zuidlaardermarkt topic ook al gereageerd. Heb daar mijn verbazing uitgesproken dat notabene paarden liefhebbers dit zien als "leuk". En oeff... daar heb ik iets heel fouts mee gezegd.
Maar joh..Je mag op bokt werkelijk níets. ...maar zo'n markt is dan ineens een collectief feestje.. Daar snap ik zo helemaal niets van. Ben echt niet heel zeikerig met paarden, maar de ellende van een markt ( alleen de stress al, of het idee dat paarden de hele dag bij die kermis herrie staan), daar kan ik toch slecht tegen.

Ik heb het topic na de markt een paar dagen gevolgd en heb vervolgens de teksten die de marktliefhebbers zélf geschreven hebben gekopieerd en in een quote neergezet...In de hoop dat mensen dan zouden gaan nadenken.
Trok ik ineens alles uit zijn verband...... :+ . Maar ja: voor mij geld ook, ook al is een incident een incident.. het is tóch gebeurd, en het feit dat er ook góede dingen gebeuren ,maakt voor mij het foute niet minder fout..

Voor de belangstellenden:
Dit zijn de quotes uit het Zuidlaardermarkt topic:

Citaat:
We gaven haar water in een emmer, want ze had echt heel erg dorst. De hooinet vermoorde ze bijna in de trailer van de honger, gossie!

Ja klopt ik zag ook bij alle paarden hooi liggen..
Maar deze pony stond er al vanaf gisternacht..

Wel een loslopend paard gevangen

Ik heb nog een pony ''gered'' van de verstikkingsdood.. Allemachtig ik was helemaal in shock en sprong gelijk tussen dier kreeg echt geen lucht meer ging gewoon neer.. Gelukkig los gekregen en weer goed vast gezet die moest even weer bij komen ik denk dat ie sterretjes had gezien..

Ik vond het trouwens best goed dat er omgeroepen werd dat de ezels afgedekt moesten worden tijdens de regen. Jammer van de reacties die mensen erop gaven en dat het gewoon niet gedaan werd.

Veel paarden met een verrotte bouw, slechte rug, etc

Nog 2 zielige dwergshetjes gezien waarvan 1tje totaal geen nek had en niet eens met z'n koppie de grond kon raken om hooi/gras te eten.Liep ook moeilijk.

Zoals met alle markten staan er ook veel dieren tussen waar dit het eindstation voor is. Een hoop doodspaarden en ponys tegengekomen. Geen bijzonderheden tegengekomen van dierenleed. Wel eens een schraal dier of een slacht gebouwd dier...

Die dwerggroei mini was gewoon te sneu, beest kon amper recht blijven staan, is maar goed dat ik niet aan de vet. controle stond want ik had em er niet ingelaten

Ja, inderdaad... als ik heel eerlijk ben, had ik dat dier uit zijn lijden verlost.
Had ook superlange kromme hoefjes en gewoon echt geen nek.

Die ene mini was idd. vreselijk sneu

Bedoelen jullie die ene die bij de kermis stond aan een boom en een dekentje op? Die was idd wel heel sneu.

Walgelijk ook hoeveel mensen 'schattige' foto's maakten, terwijl het gewoon om een ernstig misvormd dier ging

Ik doelde op een vosje waarvan de achterbenen dicht op elkaar stonden en ver onder het lichaam vandaan .Ook met deken op (geblokt).Ik vraag me af of deze uberhoupt lopen kon.

Toen we trouwens net de markt opliepen kwam ons een meisje met paard voorbij, loopt er een snotjoch achter die het arme beest een klap op z'n kont geeft met een steel van een vork. Beest schrok zich wilt en ging zelfs even tegen de grond.

heb ook een heleboel mensen gezien die paardjes gingen pesten die vast stonden... ook jonge meisjes die een veulen aan het halster trokken. veulen was nog niet eens echt mak.

Zit naar rtvdrenthe te kijken, af en toe zie je een los paard met dan een paar mensen erachteraan haha,

Nog een poging gedaan een hele ondervoede shetlander jaarling te ''redden'' zonder papieren met een paspoort waar ook geen zak van klopte, vond haar er zo zielig bij staan dat ik het niet over m'n hart kon verkrijgen door te lopen

Ben toch wel heel erg geschrokken, paardje met een hele lange voorpluk. tillen we de voorpluk op, heeft dat kleintje geen oog Of, misschien wel een oog, maar dat was helemaal in elkaar geschrompeld en naa binnen dus de oogkas was praktisch leeg. Kwam ook allemaal pus uit. Paardje was later weg, ik denk weggehaald door de controleurs.Het viel niet op zolang de voorpluk eroverheen hing, was echt heel misselijkmakend

Ik las op Facebook dat de eigenaar het paspoort van deze pony incl de pony op een gegeven moment zomaar in iemands handen heeft gedrukt en 'm gepeerd is. Diegene zei dat de veearts op de markt zei dat het oog verwijderd was, maar hun eigen DA die gaf aan dat het zo pussig was omdat er nog een deel van het oog in de oogkas zat

Dat arme ding heb ik ook gezien! sneu zeg. Ik begrijp ook niet dat zoiets de markt op mág.

Tegen half 5 stonden er nog een paar paarden, te trillen van de kou.. Zo zielig, de boer liep er wel wat rond en te vragen wat geef je er voor maar denk niet dat ze thuis blij zijn als ik met iets aankom. Maar ook nog enkele boeren die gewoon in de kroeg zitten met hun paarden nog op het veld

Dat mislukte vos shetlandertje zag ik mee getrokken worden door een jongetje, die het beestje dwong om te draven, zag er niet uit.

Er is inderdaad 1 hengst achter gebleven had een wond op zijn mannen kam. Schurft of exceem. Grijs met wit b of c pony

schat van een beest hij is opgehaald door de organisatie en ergens onder gebracht.
Dat was niet eens zon lelijk dier , wel een nare plek in zijn hals. Die fries met die navelbreuk daar in tegen , waarom neem je zoiets überhaupt mee dacht ik , zoiets laat je eerst opereren.

Organisatie zorgt inderdaad voor een plek! Arm ding, stond nog helemaal alleen op het veld met vrije balies.

oh dat arme ezeltje, ik mag hopen dat iemand hem een warm huisje kunnen bieden.
wat een zielig dropje, is dat op de foto zet !!

Wat een zielig ezeltje, hopelijk is ie meegenomen naar een goed huisje.
oke , ach gosss arm ding

Ezeltje stond er nog steeds toen wij weg gingen rond half vier, stond er inderdaad een beetje troostloos bij

Echt leuk beestje. Werd steeds in elkaar gemept door een andere fries die ook verkocht was.
Hij was helemaal overstuur door alle indrukken en ik denk dat hij die dag ook net bij de moeder is weggehaald aan het hinniken te horen en aangezien hij 4,5 maand is.

Hebben jullie nog gezien dat er een veulen erg hard voiel? Ze gingen met hem lopen en wilde hem laten draven en met omdraaien, viel hij op de gladde tegens... Echt een naar gezicht liep daarna ook behoorlijk kreupel

Of ze prikken de paarden ermee om te kijken of ze goed wakker reageren ..

ja en opjagen om te showen , maar dat is dan weer de mindere kant .

Omdat al die handelaren volgens mij allemaal onwijs bang zijn voor paarden. Ben er nu een paar keer geweest en ze gebruiken de stokken echt om om zich heen te slaan. Ook als je als mens in de weg loopt wanneer ze een paard showen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:42

Punz.... als je dit zo leest, waren er nog heel wat misstanden. Bizar !

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:49

Tja.... En ik heb dus alleen maar teksten geknipt en geplakt die de Zuidlaardermarkt gangers zélf hier neergezet hebben...
Kreeg ik de vraag of ik niets beters te doen had :)

En vervolgens werd mijn gehele post al snel doodgezwegen..

Prachtig toch: dat wat je niet wil horen gewoon verdringen....

En ik snap het echt niet.. als mijn paard een schop onder zijn kont krijgt als hij het durft om met het hoeven uitkrabben naar me te slaan staat heel bokt op zijn kop, als ik dat hier neer zou zetten... Dan moet ik grondwerken, Parelli-en of weet ik veel wat...

Maar de Zuidlaardermárkt........... dat is léuk..... 8)7 8)7 ( Missschien juis wel omdat je daar zielige paardjes kunt redden om jezelf dat een beetje beter te voelen???????) .

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:50

Als je alles zo in een quote zet wel idd, dan trek je namelijk compete posts uit hun verband! ;)

De "wel een loslopen paard gevangen" zin kwam van mij. Zet er dan ook even bij dat die zich net voor mijn neus ontdeed van zijn halstertouw omdat de musketonhaak brak. Zoals ons dat allemaal wel eens overkomt.

En zo zijn er meerdere zinnen in de quote die zo helemaal niet bedoeld zijn maar wel zo overkomen omdat de rest van de tekst mist.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:52

Wat valt er nu uit zijn verband te trekken? Heb niets gewijzigd, alleen maar quotes van misstanden verzameld. Heb niets toegevoegd, niets gewijzigd, alleen maar quotes verzameld van dingen die mensen gepost hebben.
Dat het zo achter elkaar wat veel lijkt.... Tja, daar kan ik niets aan doen....

En ga nu niet zeggen dat er ook leuke dieren waren, handelaren die wel goed zijn voor hun dieren...
Dat doet namelijk níets af aan het feit dat het andere, het negatieve, er gewoon óók is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:10

Ik ben "blij" met jouw post, punz. Een aantal verhalen, had ik inderdaad al gelezen en/of gezien. Zo opgesomd, blijkt het nog altijd niet zo geweldig te zijn, voor een aantal dieren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:30

Volgens mij is het probleem niet zo zeer de markt, maar bepaalde handelaren. En dan denk ik wel dat een paardenmarkt sneller een bepaald type handelaar aantrekt :+ maar in principe kan een markt ook vol staan met goede handelaren.

Ik vind het vreemd dat er zo streng op de markt gekeken wordt, maar dat de situatie op stal bij die bepaalde handelaar vervolgens niet in de gaten gehouden wordt. Als dit op de markt al zo slecht lijkt... Dan zijn er nog kijkers ook. Je kan je alleen maar indenken hoe het 'thuis' wel niet is, wanneer niemand het ziet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 05:46

Jeetje punz als je dat leest is het nog veel erger dan ik dacht daar..Ik vind het ook krom dat mensen wel naar die markten gaan maar aan de andere kant hier op bokt verkondigen zo diervriendelijk te zijn en precies weten hoe je met paarden om moet gaan..Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit weer naar een paardenmarkt te gaan..Ben vroeger een keer op een kleine markt geweest wat bij een evenement was en vond het voor veel paardjes echt vreselijk,denk er nog regelmatig aan..