Tumult om gebrandmerkte paarden bij Efteling-show

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:22

Anoniem schreef:
Ik ben toch niet de enige beelddenker die in eerste instantie een Pardoes op een paardenbil voor zich ziet? :+
Laat de activisten aub wat nuttigs gaan zoeken om zich over op te winden.

Ik dacht het ook al, die lui doen alsof het personeel van de Efteling ieder paard van zo'n merk voorziet. :')

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:26

Ik ben niet tegen brandmerken, als het maar snel gebeurt dan is er volgens mij weinig aan de hand. En ik vind een chip inbrengen er ook naar uit zien. Heb je die naald weleens goed bekeken. Gaatjes in je oren prikken doet ook pijn.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:30

Die dierenactivisten kunnen naar de dierenbescherming stappen, maar denk je dat die daar wat aan gaan doen? Die paarden zijn in Spanje al gebrandmerkt, einde discussie.

Tijd voor Europese wetgeving tegen het (onnodig) brandmerken misschien? :o

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:50

de paarden dragen toch niet t logo van de efteling? wat kan het bestuur er dan aan doen? daarbij krijgen die paarden het merk pas als ze goed genoeg zijn voor het stamboek, het zijn dus geen zielige paardenmarkt paarden die veel te dun zijn en niet goed op de benen staan.

het neemt niet weg dat brand merken inderdaad niet heel diervriendelijk is, ik ben er persoonlijk ook geen voorstander van.

dierenactivisten: know your shit before you say something...

elenaMM77

Re: Tumult om gebrandmerkte paarden bij Efteling-show

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:54

zoals de dierenactivisten het meldden lijkt het net alsof de efteling de paarden laat brandmerken..
nuancering bij die lui is weer eens ver te zoeken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:57

Ja want het is uiteraard heel zielig om paarden te hebben/kopen met een brandmerk, die zouden ze maar gewoon af moeten maken :?

Ik ben absoluut tegen brandmerken, maar ik geloof echt niet dat de efteling dat zelf heeft gedaan :z en zoals al gezegd wordt het in omringende landen nog wel gedaan.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:16

Wat een drama zeg, alsof de Efteling ze persoonlijk gebrandmerkt hebben met hun eigen logo. :') In plaats dat ze nou eens echt dierenleed aan pakken zoals broodfok of staarten couperen, maar dat zal wel te hard 'werken' zijn. En nu verwachten ze hiermee ook nog serieus genomen te worden, sukkels! _O-

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:19

Jindai schreef:
Wat een drama zeg, alsof de Efteling ze persoonlijk gebrandmerkt hebben met hun eigen logo. :')

Dat zou wat zijn _O-

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:29

Ze gaan inderdaad een beetje ver als de Efteling ze niet hadden gekocht had iemand anders het wel gedaan en hadden ze dan bij die mensen de Dierenbescherming er op af moeten sturen :? . Of moeten we inderdaad massaal al onze paarden met brandmerk maar in laten slapen net alsof het dan niet meer gedaan wordt.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:28

Mijn paard heeft ook een brandwerk uit spanje.. krijg ik nu dierenactivisten op mn dak?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:32

mijn merrie heeft zelfs nog een kwpn brandmerk gehad. Was echt niet lelijk. En als iemand het maar goed kan zetten is het niet erger dan die chip in een lichaam zetten (die by the way, niet meer op de plek zat waar hij behoorde te zitten, toen mijn merrie ingeslapen is). Maar blijkbaar is dit wel diervriendelijk en branden niet. Persoonlijk zie ik het verschil niet.
Voorstander van irisscan of dna.
Maar de dierenactivisten vervelen zich blijkbaar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:42

vilheide schreef:
Ik ben niet tegen brandmerken, als het maar snel gebeurt dan is er volgens mij weinig aan de hand. En ik vind een chip inbrengen er ook naar uit zien. Heb je die naald weleens goed bekeken. Gaatjes in je oren prikken doet ook pijn.

Met het verschil dat je gaatjes vrijwillig in je oren laat prikken.
Snel brandmerken doet ook vreselijk veel pijn hoor, ik ben er dan ook fel tegen. Vind het zo raar dat je dieren op die manier moet pijnigen. Maar het is natuurlijk wel enorm stoer, een paard met brandmerk.

Neemt niet weg dat ik de verontwaardiging van de dierenactivisten hier wel misplaatst vind.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:58

Laten ze in Spanje gaan protesteren, als ze het brandmerken zo erg vinden.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:30

Och och, een chipje zetten doet ook zeer en kan net zo goed misgaan, zullen we daar ook tegen gaan protesteren dan?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:39

Ik vind het ook overdreven dat activisten nu zo'n ophef maken over de al gebrandmerkte paarden. (Als het in de Efteling zelf was gedaan, was het een ander verhaal). Waar ze wat mij betreft wel wat aan mogen doen, is uberhaupt geen paarden in de Efteling gebruiken. Ik blijf het verelend vinden te zien dat paarden in zulke showtjes worden ingezet, waarbij ze allerlei compleet onnatuurlijke dingen (zoals met vuur aan hun lijf rondlopen) moeten doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:47

Christeltjuh schreef:
Mijn paard heeft ook een brandmerk. Moet je een paard dan maar niet kopen en voorbijlopen als het een brandmerk heeft? Wat een rare gedachten zeg! De Efteling zal ze er vast niet zelf op hebben gezet.

Als iedereen dat zou doen zouden fokkers natuurlijk wel gauw genoeg ophouden met brandmerken. Dus ik snap ergens het argument wel. Maarja de export naar Nl is niet zo'n grote markt dus ik denk eigenlijk dat zelfs als alle Nederlanders het zouden doen het toch niets uit zou halen.

Wel weer typisch zo'n dierenbeschermingsorganisatie dat ze niet gewoon een actie beginnen om mensen erop te wijzen dat het je beter een paard zonder brandmerk kan kopen maar ipv daarvan gewoon een willekeurig bedrijf te kakken te zetten zonder duidelijk doel of reden?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:08

Gut, dacht ik toch even dat de Efteling een soort van horrorshow had waar ze met grote brandende staven paarden brandmerken gaven...

Maar is het niet een communicatiefoutje geweest en dat ze zich eigenlijk druk maakten om het in de fik zetten van paarden? Heb even zitten googelen en plaatjes gekeken maar bij de meeste paarden zitten er van die semi ME dekken overheen en dan is het knap als je een brandmerk kunt zien en als die activisten zo weinig buiten komen dat een paard met een brandmerk ze een hartverzakking bezorgt lijkt het me logischer dat ze dan ook al in de vlekken gaan dat er überhaupt een show is waarin dieren gebruikt worden om nog maar niet te beginnen over dat er daadwerkelijk mensen op paarden gaan zitten.
Dat ze het niks vinden dat zo'n paard met vuur op de kont rond loopt, ja, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Als het echt om die brandmerken te doen is heb ik maar één tip voor ze: 'Life. Get one. Quickly.'

Dat je tegen het concept brandmerken bent kan ik me ook wel indenken, maar doe dan zoals liedje89 schrijft en zet een actie op om mensen te ontmoedigen om gebrandmerkte paarden te kopen. Dan ben je in ieder geval constructief aan het denken. Een bedrijf afzeiken omdat ze paarden met brandmerken hebben is wel een beetje heel erg sneu.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:17

Moet wel zeggen dat de bron (Looopings), een verschrikkelijke site is die alles 10 x vergroot en uit is op sensatie. Kan dus zijn dat iemand die van dieren houdt heeft gezegd 'Och, jeetje, die paarden hebben een brandmerk!', en dat iemand van Looopings dit hoorde en bijna in zijn broek plaste van sensatie, omdat ie dan eindelijk weer eens een verhaaltje kan typen voor op zijn site :') .
Zo weten wellicht ook enkele mensen hier dat de site ook ooit een verhaal van Bokt heeft gehaald over een meisje in Walibi, wat extra soapachtig werd gemaakt op de site inclusief Facebook-profiel waar dit meisje niet om had gevraagd, én citaten van Bokt.

Ik betwijfel dus of er daadwerkelijk 'dierenactivisten' zijn die hier nu boos over zijn, Looopings interpreteert alles zoals ze willen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:22

HelmerG schreef:
Als de paarden al een brandmerk hadden voor ze in de efteling terecht kwamen, waar maken die dierenactivisten dan nu nog zo'n drama om?.. soms vraag ik me ook echt af waar die activisten mee bezig zijn.
Mag je geen paard meer kopen omdat hij een brandmerk al erop heeft zitten wat hij al jaaaren geleden gekregen heeft voor het paard in bezit is gekomen van het park?
Mijn god..

Ik ben ook tegen brandmerken, maar dit gaat wel ver zeg.
Ze doen alsof de efteling zelf het brandmerk gezet heeft..

Mee eens!

Er zijn ergere dierenleed in de wereld.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:24

Jemig wat een gezeur zeg :=.
Brandmerken en chippen.. Blijkt dat chippen vaak voor ongezonde dingen zorgen. Weet niet precies wat maar heb er ooit iets over gelezen. Bij brandmerken worden de zenuwen dichtgeschroeid dus doet het maar eventjes pijn.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:14

Diablo schreef:
vilheide schreef:

Met het verschil dat je gaatjes vrijwillig in je oren laat prikken.
Snel brandmerken doet ook vreselijk veel pijn hoor, ik ben er dan ook fel tegen. Vind het zo raar dat je dieren op die manier moet pijnigen. Maar het is natuurlijk wel enorm stoer, een paard met brandmerk.

Neemt niet weg dat ik de verontwaardiging van de dierenactivisten hier wel misplaatst vind.

Een schaap en koe vraagt ook niet om al die labels in zijn oren, misschien moeten ze daar eens wat op verzinnen. Dan hebben ze gelijk weer wat te doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:20

is dit serieus *D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:32

Goh, beetje vroege 1 April grap ofzo? :')
chippen doet pijn, brandmerken doet pijn, en oormerken bij koeien en schapen doet ook pijn, laten we allemaal lekker met ongeidentificeerde dieren gaan handelen mensen, dat is heel diervriendelijker!! :j

en daarbij is het idd ook niet bepaald zo dat de efteling 'ravelijn' of een plaatje van pardoes Erin gebrand heeft, dus wat de efteling hier 'fout' heeft gedaan is sowieso nogal onduidelijk voor mij :')
maargoed als dieren activist moet je natuurlijk wel wat Te zeiken hebben, want Anders ben je ook zo nutteloos :')

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:33

Ja, de brandmerken discussie komt de wereld nooit uit denk ik. Wij wonen hier in een 1ste wereld land en hier zijn 99% van de paarden gebrand merkt. Behalve onze zelf gefokte veulens hebben al mij paarden een brand merk op beide schouders. Ik persoonlijk heb hier gene problem mee. Je kun niks vervalzen, wat het staat er voor altijd op.... Chippen is ook niet fijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:02

Ik weet niet hoe brandmerken in Europa er aan toe gaat, maar hier is het pijnvrij. Denk nou maar niet dat ze met een hete staaf aankomen. Alles wordt hier gebrandmerkt aan beide kanten op de schouder. Mooi vind ik het niet, maar wel handig.