Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:38

Het doel kan nooit op de loodlijn rijden zijn. Er moet een doel achter het doel zitten.

Ik denk dat de rijscholen willen dat het paard juist houterig en traag loopt omdat dan de kans op vallen en dergelijke van novice rijders kleiner is. En dus de kans op aansprakelijkheidsstelling. Geld dus, en dan moet het paard maar lijden van de permanente druk op de tong, en de verkrampte nek.

bliver

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:58

beetje ver gezocht vind je ook niet

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:19

bliver schreef:
Ik vind dat het niet zo zwart wit gezien moet worden die loodlijn.

Ja het doel is om netjes de neus aan de loodlijn te rijden maar dit lukt heel vaak niet door meerdere factoren. Achterhand niet genoeg eronder, rug wegdrukken, niet capabele ruiter en ga zo maar door. Als het namelijk allemaal perfect zou zijn zou iedereen 10 halen op wedstrijd. Kijk naar alles, niet alleen naar die neus.

Ik denk dat onderzoeken of achter de loodlijn nou wel of niet paardvriendelijk is focussen op Rollkur/Hyperflexie/LDR. Niet op paarden die de gewoonte hebben iets achter de loodlijn te kruipen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:57

bliver schreef:

Ik heb nog geen een enkele goede reden gehoord om het wel te doen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:57

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties n.a.v. een foto verwijderd

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:55

Horsa schreef:
bliver schreef:

Ik heb nog geen een enkele goede reden gehoord om het wel te doen.

Ik bedoelde met vergezocht dat jij zei dat rijscholen liever willen dat hun paard houterig loopt zodat er minder mensen vallen en ze dat dus minder geld kost. Dat vind ik erg ver gezocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:51

Als die beesten zó houterig moeten lopen om te zorgen dat hun ruiters blijven zitten moeten ze wellicht op zoek naar talentvollere ruites. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:58

Ayasha schreef:
Als die beesten zó houterig moeten lopen om te zorgen dat hun ruiters blijven zitten moeten ze wellicht op zoek naar talentvollere ruites. :o

Nou zeg dat wel!!

En ik maar denken dat je daar niet zomaar tussen kwam. Kennelijk zijn de selectiecriteria niet meer zo zwaar....

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:35

Het valt me niet mee om het te zeggen maar Van mijn laatste reactie heb ik spijt.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:36

Afijn, ptrettig weekend allemaal.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:30

bliver schreef:
KPet schreef:
Normaal gesproken probeer ik deze rollkur discussies te vermijden, maar ik wil toch een klein detail toevoegen. Ik ben geen fan van LDR en ben in principe van de klassieke dressuur. Neus net voor de loodlijn is dus het ideaal.

MAAR

we moeten volgens mij een onderscheid maken tussen een paard dat achter de loodlijn gereden wordt en een paard dat met losse teugel opkrult en achter de teugel kruipt. Dat eerste keur ik ten alle tijden af, behalve als je een jong paard laag en nageeflijk rijd (dat is dus neerwaarts en rond met een lange nek, niet in de krul)
Het tweede is iets dat een onderdeel is van training. Sommige paarden kruipen nu eenmaal graag achter de loodlijn als ze iets moeilijk vinden, bijvoorbeeld verzamelen of zijgangen. Zolang dat gebeurt met een losse teugel vind ik het geen ramp. Dat is opkroppen en dat moet eruit getraind worden. Op zo'n moment laat ik de teugel los (als in boogje) en probeer ik weer voorwaarts te rijden. Dan komt die neus er vanzelf wel weer uit. Alleen hoofd-halshouding is niet alles. Je moet - naar mijn mening - paarden de gelegenheid geven om zelf uit te vinden hoe ze een bepaalde lastige oefening het beste kunnen aanpakken. Dit doe je vanuit de achterhand en wat tegenhouden aan de voorhand, maar niet door het hoofd altijd in de perfecte positie te houden. Ze komen er vanzelf wel achter de opkrullen niet de makkelijkste weg is.

Hoe kan een paard dan van achteruit naar de hand toe gaan lopen als je je teugel in een boogje hangt?

Het idee is dat het paard zelf de juiste hoofd-halshouding aanneemt. De basis van dressuur is (volgens mij) om een paard zo goed mogelijk in balans te laten lopen. Op het moment dat een paard zichzelf opkrult en het contact met de hand loslaat kan je dat contact weer herstellen door de teugels zelf aan te nemen, of je kan het paard naar voren rijden zodat hij zelf het contact weer opzoekt. Met de eerste oplossing zal het paard echt te diep gaan lopen, in het tweede geval zal dat meevallen.

Ik weet dat niet iedereen zo werkt, maar ik vind een lichte mond ontzettend belangrijk in mijn paarden. Ik wil niet een uur lang een blok beton in mijn handen hebben. Zo veel gewicht op de mond maakt het paard bovendien minder gevoelig voor subtiele signalen. Ook heb ik het idee dat als paarden, zeker jonge en gevoelige paarden, met een sterke hand gereden worden, ze minder op eigen benen lopen. Paarden moeten zelf de fijnste houding opzoeken en op eigen benen lopen. Als je hen in een houding dwingt beperkt je hen in de vrijheid van bewegen. Doen we dat dan niet per definitie in dressuur? Ja natuurlijk, maar je kan er op verschillende manieren komen. Ik kan ze in de houding/oefening zetten of ik kan ze verleiden om de weg van de minste weerstand op te zoeken.

De basis daarbij is een voorwaarts paard dat op eigen benen loopt. Lukt dat altijd? Nee, natuurlijk niet. Ik heb een pony die ik al jaren en jaren rijd en die nog steeds wel eens opkrult. Maar ik heb liever dat hij dat doet en vervolgens weer op mijn pinken te sturen is, dan een paard dat in mijn handen hangt. Kijk maar naar western, daar is bijna nooit contact met de mond en die paarden lopen ook correct. Voor dressuur zie ik contact als essentieel, maar wel contact met 'elastiekjes in de handen' zoals mijn vroegere instructrice dat altijd zei.

Als antwoord op je vraag: Je kan een paard niet van achteren naar voren rijden met je teugels in een boogje, maar je draait het om. Om een paard van achteren naar voren te rijden moet je achteraan beginnen (de achterbenen, de motor, vanuit voorwaartsheid dus) en dan voor tegenhouden. Als je begint met voor tegenhouden rijd je niet van achteren naar voren. Hij moet zelf het contact weer opzoeken

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:01

@Kpet heel erg bedankt voor jouw uitleg. Mijn paard krult zich af en toe helemaal op achter de loodlijn, terwijl ik juist liever iets voor de loodlijn heb, dat lijkt hij het fijnst te vinden.

In ieder geval kon ik niet bedenken wat ik verkeerd gedaan had en met Google stuitte ik op jouw uitleg, dat lijk het te verklaren. Inderdaad met van achteren naar voren rijden, komt hij er weer uit.