Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bliver schreef:Ik vind dat het niet zo zwart wit gezien moet worden die loodlijn.
Ja het doel is om netjes de neus aan de loodlijn te rijden maar dit lukt heel vaak niet door meerdere factoren. Achterhand niet genoeg eronder, rug wegdrukken, niet capabele ruiter en ga zo maar door. Als het namelijk allemaal perfect zou zijn zou iedereen 10 halen op wedstrijd. Kijk naar alles, niet alleen naar die neus.
Horsa schreef:bliver schreef:beetje ver gezocht vind je ook niet
Ik heb nog geen een enkele goede reden gehoord om het wel te doen.
bliver schreef:KPet schreef:Normaal gesproken probeer ik deze rollkur discussies te vermijden, maar ik wil toch een klein detail toevoegen. Ik ben geen fan van LDR en ben in principe van de klassieke dressuur. Neus net voor de loodlijn is dus het ideaal.
MAAR
we moeten volgens mij een onderscheid maken tussen een paard dat achter de loodlijn gereden wordt en een paard dat met losse teugel opkrult en achter de teugel kruipt. Dat eerste keur ik ten alle tijden af, behalve als je een jong paard laag en nageeflijk rijd (dat is dus neerwaarts en rond met een lange nek, niet in de krul)
Het tweede is iets dat een onderdeel is van training. Sommige paarden kruipen nu eenmaal graag achter de loodlijn als ze iets moeilijk vinden, bijvoorbeeld verzamelen of zijgangen. Zolang dat gebeurt met een losse teugel vind ik het geen ramp. Dat is opkroppen en dat moet eruit getraind worden. Op zo'n moment laat ik de teugel los (als in boogje) en probeer ik weer voorwaarts te rijden. Dan komt die neus er vanzelf wel weer uit. Alleen hoofd-halshouding is niet alles. Je moet - naar mijn mening - paarden de gelegenheid geven om zelf uit te vinden hoe ze een bepaalde lastige oefening het beste kunnen aanpakken. Dit doe je vanuit de achterhand en wat tegenhouden aan de voorhand, maar niet door het hoofd altijd in de perfecte positie te houden. Ze komen er vanzelf wel achter de opkrullen niet de makkelijkste weg is.
Hoe kan een paard dan van achteruit naar de hand toe gaan lopen als je je teugel in een boogje hangt?