Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:50

Billy schreef:
Maar ik vind het wel grappig om te zien hoe mensen reageren op zo'n filmpje... Dan zie je toch wel het onderscheid tussen pennymeisjes en paardenmensen mbt het inschatten van paarden :D natuurlijk ben ik een pennymeisje, en heb ik er geen verstand van :D :D

Ik vind het vooral frappant dat:
*op het filmpje amper te zien is wat de ruiter doet. Enige wat je ziet is een paard dat weigerd, richting steward springt en vervolgens sneller achteruit gaat dan ie kan en dus lompweg zichzelf ten val brengt. Al de rest is insinuatie want dat zie je allemaal niet op dit filmpje.

* Dat men een ruiter als Ben Maher verwijt niet genoeg gevoel te hebben om dit paard in te schatten waardoor ie valt... En dat ie 'm had moeten opzij trekken. Dús, dit dier gaart tegen hoge snelheid met enkel "vooruit" in 't koppie naar een hindernis, stopt, is daardoor al "uit zijn doen" gooit zich om en wil weer vooruit (ahja, dat doen paarden nu eenmaal wanneer ze schrikken, zelfs als dat van zichzelf is). en dan zou de ruiter die 500kg nog helemaal naar de andere kant moeten trekken (want: steward om rijden zal de steward iet appreciëren ) en áls hem dat dan nog zou lukken, dan is het ineens wel oké om aan die teugel te hangen? Want denken die mensen echt dat je zo'n paard zonder ophouding de andere kant uit krijgt in deze situatie? :D En dan zou ie hem gewoon de hindernis in trekken... Dat zou dan vast ook weer niet geapprecieerd worden...De ruiter heeft op dat filmpje om en bij de 5 seconden... In die vijf seconden moet hij beslissen én handelen... Makkelijk praten he, rustig van achter je pc'tje zonder een bloedkikker onder je kont.
En dan gaat die kl**tzak na het bruut handelen ook nog eens rustig naar zijn paard en legt geruststellend de hand op zijn hals... Tsk! Agressieve zak. :n

randalinpony: de merrie thuis gaat er gewoon overheen hoor. :+ Weigeren hoeft niks te maken te hebben met voorzichtigheid wanneer ze schrikken van iets.

Geryon

Re: Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:56

Volgens mij was zijn reactie ook niet helemaal vanwege die andere hindernis en steward. Die lijken wat verder weg te staan. Maar dan alsnog. Paard weigert en gaat zijn eigen weg, weg van de sprong. Logisch dat de ruiter hem even tegen houd, op z'n plek zet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:29

De mensen die hier helemaal uit Hun plaat gaan vanwege de o zo verschrikkelijke reactie van ben hebben zelf zeker nog nooit op een goed hoog in t bloed staand paard gereden? (niet gezeten, echt gereden) die beesten overreageren soms nog al, en al helemaal als jij ze iets verteld waar ze geen zin in hebben.
daarbij is het helemaal niet zo relevant of ben hierbij alleen zijn paard corrigeerde voor doodleuk zijn eigen weg gaan na een weigering, of dat hij het omver rennen van een steward/ andere hindernis Wilde voorkomen, punt is dat je als je op zo'n hete springkikker zit je echt geen tijd hebt Om eens even rustig Te bedenken hoe je t paardje vriendelijk gaat vertellen dat dit niet de bedoeling is, Dan is t namelijk Te laat. En als meneer Dan harder naar achter rent Dan zijn lijf kan bijhouden, lig je op de grond, shit happens. :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:00

Hoog in het bloed staand paard dat weigert en dan ongecontroleerd vooruit wil (waar het niet kan en dus persoon en/of hindernis plat gaat walsen), terwijl ruiter zijn everwicht moet bewaren en zijn zit terug vinden, terwijl hij dan ook zo snel mogelijk het paard tegen moet houden om grotere ongelukken te voorkomen aan ruiter, paard en steward. Als je dat in een enkele seconde moet doen, dan zie ik het probleem niet zo. Het was een fikse ophouding die hij maakte, maar een andere oplossing zag ik zelf niet echt en dat het dan zo uitpakt, omdat paard harder achteruit gaat dan de benen aankunnen, dan is dat vooral heel ongelukkig. Ben het er mee eens dat een waarschuwing hier niet op zijn plaats is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:10

Een val van of met het paard is altijd per ongeluk. Niemand legt zich voor het plezier even in het zand. Toch zijn er in het verleden al waarschuwingen gegeven. Vraag me dus waar de lijn getrokken wordt en wat de exacte omstandigheden zijn waarbij al dan niet een waarschuwing gegeven wordt.

Want het argument "het is een fout die iedere topruiter kan overkomen" is dus ook van toepassing op de ruiters die in het verleden een waarschuwing gekregen hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:10

Billy schreef:
Coloured schreef:

Een goede ruiter kan ook zijn bloed-paard goed inschatten. In mijn ogen is dit een duidelijke over-reaktie van de ruiter op de weigering en komt het paard daar uiteindelijk door ten val.

In mijn ogen is dit een poging om de steward niet aan te rijden.....

:')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:15

Finliox schreef:
Maar als hij z'n paard een beetje kent weet 'ie hoe hij zijn paard in stilstand kan krijgen zonder dat zijn dier achterover valt.

Ik zou als ruiter wel schrikken dat er ineens een steward staat of bijna in een hindernis wordt gestort. Uit reactie heeft ie misschien zijn hulp overschat (alhoewel ik het idee heb dat het paard idd overreageert). Inschattingsfouten dat kan iedereen toch gebeuren waarom wordt er zo'n groot probleem van gemaakt? Omdat het een topruiter is?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:46

Nou , volgens mij is Ben Mayer niet zo`n lieverdje .Tegen mens noch dier !

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:47

Jij kent em Gootje12?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:16

gootje12 schreef:

Oh! En dat beweer jij omdat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:36

Hoe kun je op basis van dit filmpje nou weer een mening vormen :')

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:49

ik vind het moeilijk te zien , lijkt een inschattingsfout en een heethoofd combi en te hard gereageerd opzettelijk of niet.
wat me wel opvalt dat het paard na de val wel degelijk bij zijn ruiter blijft staan ipv ervan door te gaan.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:51

gootje12 schreef:

oh en jij Kent m persoonlijk? Tell me more :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:52

fuego3 schreef:
ik vind het moeilijk te zien , lijkt een inschattingsfout en een heethoofd combi en te hard gereageerd opzettelijk of niet.
wat me wel opvalt dat het paard na de val wel degelijk bij zijn ruiter blijft staan ipv ervan door te gaan.

dat valt mij idd ook op, vaag vermoeden dat dit van paard noch ruiter de bedoeling was

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:02

saddledancer schreef:
fuego3 schreef:

dat valt mij idd ook op, vaag vermoeden dat dit van paard noch ruiter de bedoeling was

Tja, je gaat niet zomaar voor je lol op de grond liggen :')

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:11

Ja hij heeft idd n harde ruk naar achteren

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:50

Nou je HEBT van die mensen, denisesilver :')
nee, ik bedoelde dat de ruiter het niet zo grof bedoelde en dat t paard zich gewoon verschrikkelijk aanstelde, ongelukje :j maar dat het paard geen kwaad in de zin had, want hij blijft vrij beduusd stil staan :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:52

saddledancer schreef:
gootje12 schreef:

oh en jij Kent m persoonlijk? Tell me more :j

In der dromen waarschijnlijk..............

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:07

Tja, ik zie gewoon een paard wat over zijn eigen benen struikelt na een correctie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:22

We hebben het wel over 5 seconden ofzo, ik Denk dat hij zelf gewoon schrok en daardoor de reactie misschien gewoon heftig was.

Als ik schrik als mijn paard weg schiet trek ik hem ook stil, terwijl als ik achteraf nadenk het ook vriendelijker had gekund.

Ik gok gewoon een reflex, en daarna een geschrokken paard . Ze hebben het overleefd, en het zal best een duur paard zijn die ze heus wel goed behandelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:10

saddledancer schreef:
nee, ik bedoelde dat de ruiter het niet zo grof bedoelde en dat t paard zich gewoon verschrikkelijk aanstelde, ongelukje :j maar dat het paard geen kwaad in de zin had, want hij blijft vrij beduusd stil staan :')

Tja, de reacties van ponylief nagaan, te hard reageer en niet uit reflex en hij valt, dan loopt ie niet zo rustig met me mee. Ik denk dat het paard zelf ook gewoon geschrokken was van zijn reactie, hij zal het geen tweede keer doen :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:12

denisesilver schreef:
saddledancer schreef:

Tja, de reacties van ponylief nagaan, te hard reageer en niet uit reflex en hij valt, dan loopt ie niet zo rustig met me mee. Ik denk dat het paard zelf ook gewoon geschrokken was van zijn reactie, hij zal het geen tweede keer doen :+

haha nee idd :')
leermomentje voor paard en ruiter :j