Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:39

Bernoe schreef:
BMHP schreef:
.............
ik verwijs bv naar het touperen van de staart van trekpaarden.
.....

Hihi touperen is niet zon probleem, couperen bedoel je :)

Haha, zie nu een boos trekpaard voor me met een enorme getoupeerde staart.... _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:53

Mijn paard had de staart van de week ineens zelf getoupeerd :')

Ik vind het goed dat er regelgeving voor komt. Zoals ik al zei vraag ik me wel af hoe ze het willen handhaven.

Ik bedoel,...inderdaad. Het couperen is al blijkbaar niet te handhaven.

Ik zie het nu al voor me....goh,...hoe komt u aan dit homozygote blue merle puppy'tje
A: nou,...die ene sprong zomaar op die andere en voor we het wiste was deze er.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:58

Of ze maken er een verhaal kwam dat die uit het buitenland komt. Zoals de trekpaarden ook ineens een rondje Frankrijk moeten om zonder staart komen te zitten (als je al niet iemand in NL vindt die dat gaat doen).

Wil je het echt tegenhouden, zul je moeten verbieden dat iemand dergelijke dieren bezit. En dan ook controleren....en dat is in het geval van een kleurtje of vlekpatroon makkelijk...maar in het geval van dwerggen? Als testen bij fokdieren al nieteens is verplicht, hoe ga je dit aantonen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:07

Bambi1995 schreef:
Dat is een goede zaak!

Ik hoop dan ook dat het fokken met Engelse Bulldoggen en Cavalier King Charles spaniëls stopt!

Ze mogen er best mee fokken,maar dan pas als deze rassen weer gezond zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:09

Lous schreef:
Bambi1995 schreef:
Dat is een goede zaak!

Ik hoop dan ook dat het fokken met Engelse Bulldoggen en Cavalier King Charles spaniëls stopt!

Ze mogen er best mee fokken,maar dan pas als deze rassen weer gezond zijn.[/quote

En hoe krijg je ze gezond........juist door te fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:10

Lous schreef:
Bambi1995 schreef:
Dat is een goede zaak!

Ze mogen er best mee fokken,maar dan pas als deze rassen weer gezond zijn.

Eh...de rassen zijn niet gezond.
Om ervoor te zorgen dat de rassen niet uitsterven zul je toch moeten fokken.
Dus roepen dat je pas mag fokken als de dieren weer gezond zijn, hoe wil je dat doen zonder fokken?
Terug naar de basis en van daaruit weer opnieuw beginnen?
En hoe wil je dat doen? Want ook die basis is er niet meer....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:12

Dat klopt,verder niet helemaal bij na gedacht :o Dat word eerst goede kruisingen zien te vinden,want dat zal de enige manier zijn om een ongezond ras weer gezond te krijgen.
Dan is een verbod natuurlijk het beste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:17

Lous schreef:
Dat klopt,verder niet helemaal bij na gedacht :o Dat word eerst goede kruisingen zien te vinden,want dat zal de enige manier zijn om een ongezond ras weer gezond te krijgen.

Door te verbieden, ga je ervoor zorgen dat rassen uitsterven.
Want op het moment dat je gaat kruisen, heb je geen ras meer maar een kruising.
Wat er dan weer automatisch voor zorgt dat het ras uitsterft omdat er geen rashonden meer zijn van dat ras.
Dat kan nooit de bedoeling zijn van een dergelijke wetgeving....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:36

Het besluit houders van dieren is breder dan dit. Iedereen die zich bedrijfsmatig met gezelschapsdieren bezig houdt, moet zich voor 1 november registreren en een ubn aanvragen. Alleen die communicatie vanuit de overheid heeft maar weinig mensen bereikt en registreren voor zo'n ubn is pas sinds een week mogelijk.. Maar ook konijnen opvangen etc zouden zich moeten registreren.

Paardenhouders dan weer niet, omdat paarden vallen onder de landbouwhuisdieren. Ik denk dat je het andersom moet zien: als een inspecteur nu een weiland met dwergshetjes aantreft, kan hij de fokker wel een boete geven. Voorheen kon dat niet. Dankzij deze wet kun je in elk geval fokkers aanspreken op ernstige afwijkingen bij hun fokproducten en ze ervoor beboeten. Ook als koper van een veulen heb je dan mogelijk meer rechten als er iets erfelijke mis blijkt.

Dit is trouwens de tekst uit het besluit. Hierbij staat niet dat het verboden is, maar zoveel mogelijk voorkomen moet worden:

Speciale regels voor fokkers
Bij het fokken met huisdieren is het belangrijk dat de manier waarop dit gebeurt niet schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van de ouderdieren en de jongen. De eerste vier voorwaarden hieronder zijn ook van toepassing voor het fokken van paarden, pony's en ezels die niet voor landbouwdoeleinden worden gehouden. Dit geldt ook voor hobbyhouders. Deze voorwaarden gelden voor u:

U zorgt er zo veel mogelijk voor dat ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten niet worden doorgegeven.

U zorgt er zo veel mogelijk voor dat uiterlijke kenmerken die schadelijk kunnen zijn niet worden doorgegeven.

U zorgt er zo veel mogelijk voor dat ernstige gedragsafwijkingen niet worden doorgegeven.

Het aantal nesten of nakomelingen mag gezondheid of welzijn van het dier niet benadelen.

Voortplanting moet zo veel mogelijk op natuurlijke wijze gebeuren.

Een hond krijgt binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden maximaal één nest.

Een kat krijgt binnen een aangesloten periode van twaalf maanden maximaal twee nesten of maximaal drie nesten in 24 maanden.

Om aan deze regels te voldoen blijft u op de hoogte van ontwikkelingen bij de diersoort waarmee u fokt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:18

Ben er ook helemaal voor en dat dan bij alle diersoorten die door een mens gefokt en gehouden wordt.

Maar wie controleert het? en ik geloof niet dat iedereen zich eraan houdt.

Maar het begin is er in ieder geval en dat is tenminste iets.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:44

Vind de zin: voortplanting... zoveel mogelijk op de natuurlijke manier.. echt nonsens. Bij paarden, koeien en varkens is dit gewoon niet haalbaar. Daar geschied voortplanting in 99 van de 100 gevallen via KI. En dat zou ik ook mooi zo laten i.v.m. dierwelzijn, gezondheids risico's en daarnaast ook voor de werkbaarheid voor de medewerkers en financiële kant van het verhaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:09

Famke160301 schreef:
Vind de zin: voortplanting... zoveel mogelijk op de natuurlijke manier.. echt nonsens. Bij paarden, koeien en varkens is dit gewoon niet haalbaar. Daar geschied voortplanting in 99 van de 100 gevallen via KI. En dat zou ik ook mooi zo laten i.v.m. dierwelzijn, gezondheids risico's en daarnaast ook voor de werkbaarheid voor de medewerkers en financiële kant van het verhaal.

Ik denk dat dat doelt op het feit dat een dier op een natuurlijke manier geboren moet kunnen worden en dat men niet is aangewezen op een keizersnede.

Want inderdaad,...in het kader van dieren welzijn is KI bij paarden wel te prefereren boven natuurlijke dekking.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:18

Er staat bij dat die regel niet geldt voor paarden :-). En koeien, varkens etc zijn landbouwhuisdieren en die vallen sowieso niet onder dit besluit. Dit besluit gaat echt over gezelschapsdieren, zoals honden, katten en konijnen.

Lijstje met soorten welke daar precies onder vallen, staat in het besluit (even googelen).
Laatst bijgewerkt door beert op 18-10-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:19

wat zijn ernstige afwijkingen en wie gaat dat bepalen?

want sorry, maar een hoop platte neuzen hondjes zouden dan ook uit moeten sterven.
zoveel honden die gefokt zijn op ingekorte snuiten hebben in hun leven ernstige luchtwegproblemen door de ingefokte afwijking van de neus.. noem alleen als voorbeeld de franse buldog maar even.

niet alleen de luchtwegen maar ook het hart worden hierdoor zwaarder belast..

het is geen 'lethale' afwijking.. maar in mijn ogen een ernstige afwijking.. terwijl anderen daar misschien heel anders over denken.. dus wie gaat het 'ernstig' bepalen en welke criteria gaat men daarvoor gebruiken?

beert

Re: Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:26

Wat honden betreft lopen er wetenschappelijke onderzoeken naar gezondheidsproblemen bij een aantal veel gehouden rassen. Zoals hier:http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/nieuws/nieuwsbericht/?tx_ttnews%5Bpointer%5D=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1833&tx_ttnews%5BbackPid%5D=25&cHash=9ea143dcaa216422ce86352405114909

Daarbij wordt onderzocht welke problemen het zijn en hoe/of dit aangepakt kan worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:56

Cassidy schreef:
Wat er dan weer automatisch voor zorgt dat het ras uitsterft omdat er geen rashonden meer zijn van dat ras.

Rassen zijn eigenlijk ook maar een sociale constructie die we hebben bedacht, imo zou die niet belangrijker mogen zijn dan welzijn. Als er binnen een ras te weinig gezonde dieren zijn om terug te fokken naar een gezond beeld dan heb je toch geen keus behalve inkruisen. Inkruisen hoeft niet perce te betekenen dat je de rasdoelstellingen maar laat varen en het ras er niet meer is, 100% raszuiver is niet nuttiger dan 100% gezond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:39

Mee eens, en als een rasvereniging collectief besluit in te kruisen is dat alleen maar toe te juichen. Maar dan beperkt en onder toezicht. En dan nog: als je de kenmerken van het ras daardoor verliest, heeft inkruisen dan nog nut? Zie alle gezonde Friese vossen die geboren worden en het stamboek worden uitgemieterd omdat de kleur niet goed is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:41

De rassen die we nu kennen zijn ontstaan uit, een aantal kruisingen.. blablabla. er zijn al rassen die incidenteel een ander erbij halen om in te kruisen om te verbeteren. Zo is immer het hele rassenbestand ook gekomen. Terug fokken is dus ook mogelijk. Mits de wil er is. Maar denk je nu echt dat de (ja ik heb zoiets zelf ook lopen) een mini chihuahua bv, weer een gewicht van 4 kg krijgt of meer. Klein is hot.. mijn basset is 1 van de honden met vreselijke ogen en smetvlekken in hun velplooien, net al mijn bloedhond. Ik ben niet tegen inkruisen/ terugbrengen van kwaaltjes. Maar ja.. ik ben geen erkend fokker... ik ben helemaal geen fokker. Buiten de naleving, ben ik ook bang voor valspelerij. Ik ben niet tegen kruisingen.. nee ook niet.. ik ben gewoon tegen het feit dat deze regeling weer valsheid in geschrifte in de hand werkt. Wie kan een document van echtheid onderscheiden??
Gaan zo alle onderzoeken (vooral bij honden) op chipnr?? fifi van links kan wel getet zijn, maar als fifi van recht nu stiekum even B is en a krijgt een bedrag van b.. Hele moeilijke materie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:51

Cassidy schreef:
Lous schreef:

Hoe erg zou het zijn als een ras dan uitsterft?
Geen cavaliers king charles spaniels en Engelse uldoggen meer.
Zou de wereld vergaan? Er zijn al zoveel diersoorten uitgestorven.
We zijn er zelf schuldig aan , 100%.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:56

Ik kwam heel toevallig dit artikel tegen, interessant op even door te nemen. En dan niet alleen op het gebied van genetische aandoeningen maar ook op gedrag en fenotypische kenmerken:

http://www.instituteofcaninebiology.org ... n-be-worse

@cowgirl, extinct is forever. En de problemen binnen de rassen gaan heel ver...als je je schouders bij alles op gaat halen gaat de diversiteit serieus afnemen. En dan wordt het leven wel heel erg saai....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:01

Cassidy schreef:
Ik kwam heel toevallig dit artikel tegen, interessant op even door te nemen. En dan niet alleen op het gebied van genetische aandoeningen maar ook op gedrag en fenotypische kenmerken:

http://www.instituteofcaninebiology.org ... n-be-worse

@cowgirl, extinct is forever. En de problemen binnen de rassen gaan heel ver...als je je schouders bij alles op gaat halen gaat de diversiteit serieus afnemen. En dan wordt het leven wel heel erg saai....

Maar daar hebben we het zelf toch naar gemaakt?. Alles voor de show en mode maar de realiteit uit het oog verloren.
Wie zijn vingers brand moet op de blaren zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:16

Cassidy schreef:

Ik zie daar eigenlijk geen probleem.
Als het ras door generaties lang dom fokken zó gedegenereerd is dat er alleen inherent zieke lijdende individuen zijn, waarom dan dat ras niet uit laten sterven?
Wat is er zo heilig aan een ras? Vele zijn nogal recente uitvindingen, vooral die die op één rare mutatie zijn gebaseerd (naaktkatten bijvoorbeeld). Er schuilt geen enkele waarde in dergelijke verklote genomen. En wat betreft die diversiteit, probleemrassen hebben juist een heel smalle genetische basis (aan de zuiverheid religie te danken), het is geen diersoort die uitsterft hoor, alleen een beperkte groep waardeloze freaks..
Ik zeg: als de zaak zó ernstig is dat je geen gezonde dieren hebt om mee te fokken, dumpen die hap.
Dan hebben de fokkers allang gefaald in hun fokbeleid. (en daarmee imo hun claim op het ras verkwanseld)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:33

Trouwens het schiet me net te binnen.Maar heel veel rassen ookal zijn het honden,paarden of katten,zijn juist ontstaan door verschillende rassen te kruisen.De Haflinger bijvoorbeeld heette vroeger niet voor niets Haflo-Arabier. Deze is namelijk ontstaan door een bergpaard te kruisen met een Arabier.Ga maar eens terugzoeken op verschillende dekhengsten. Hoe verder je graaft,hoe meer Arabierenbloed je tegen komt.

En ga zo maar eens naar de geschiedenis zoeken van verschillende rassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:37

En ook al is de basis van een ras een kruising, op een gegeven moment zijn de meeste stamboeken voor kruisingen gesloten. De populatie is dan zo groot geworden dat ze inbreng van vreemd bloed niet meer hoeven toe te staan. Het stamboek gericht openen voor specifieke hengsten en nieuw bloed kan ertoe leiden dat raskenmerken die typisch zijn voor het ras verloren gaan. Een schimmel Fries is ook geen Fries meer, en ook een vos Fries is niet wat men wil zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:38

Misschien is "wat men wil zien" wel de kern van het probleem....