Paard neemt herfstduik in zwembad [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:25

yvanna schreef:
Ik vind dit belachelijk! Trek nooit aan n paard zn hoofd!! Belachelijk......... kan r niet tegen!
Zorg dat r n bereiken of iets iz die tilt m zo omhoog naar ga niet aan n paard trekken langs een rand . n ak helemaal niet aan t hoofd!!

Ik denk niet dat deze mannen dagelijks een paard uit een zwembad halen. Volgensmij mag je heel blij zijn dat ze het allemaal zo goed aan hebben gepakt. Je moet toch een oplossing hebben op de korte termijn.. Je kunt er niet even een middag over na gaan denken hoe nou het probleem aan te pakken. Paard heeft niks zoals het nu lijkt dus een beetje meer respect voor die mannen mag wel!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:30

Dat is flink schrikken. Maar wat een koel paard dat zo rustig blijft. En gelukkig heeft het paard niks

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:33

Maar waar is de shetlander in dit verhaal die samen met zijn maatje uitgebroken was. En door twee jonge (9 jaar) meisjes uit een sloot in de buurt is geplukt en naar zijn maatje is gebracht? Die mogen ook wel een bedankje vind ik!

Cassidy

Re: Paard neemt herfstduik in zwembad [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:48

Ik hoop dat het paard ook later niets hiervan overhoudt. De peesplaat in de nek is best wel stevig maar kan ook niet alles hebben. Gelukkig hebben ze geen rukken aan het hoofd gegeven. Voor de rest idd netjes aangepakt.

Paarden en ander vee uit benader situaties redden houdt in dat de hulpverleners wel degelijk scholing daarin behoren te krijgen en volgens mij ook krijgen.

Ik ben ooit eens toevallig over een dergelijke instructiefilm gestruikeld op Youtube. Kan de link helaas zo snel niet vinden. Maar ik blijf zoeken en als ik het tegenkom plaats ik hier de link wel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:55

Mijn eerste idee was om een plank in het water te houden, schuin op de rand zodat je een loopplank krijgt. Paard leek me braaf genoeg om er dan zo uit te wandelen. Maarja waar haal je die zo snel vandaan he?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:58

Voor degenen die willen leren: Een lezing van Dr. Rebecca Gimenez, dierfysiologe, over 20 jaar ontwikkeling in Large Animal Rescue tijdens de International Large Animal Rescue Conference 2013

http://www.youtube.com/watch?v=VagmZHzSrHk

En zo te zien hebben deze brandweerlieden deze training gehad.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:07

sallandval schreef:
Mijn eerste idee was om een plank in het water te houden, schuin op de rand zodat je een loopplank krijgt. Paard leek me braaf genoeg om er dan zo uit te wandelen. Maarja waar haal je die zo snel vandaan he?

Loopplank lijkt me niet handig, extra lange trailerlaadklep wel, maar waar haal je die :')

(plank word zo lekker nat en natte hoeven op nat hout gaat enorm aan het glijden, had alleen maar flinke ongelukken kunnen opleveren, tenzij je trailerklepspul hebt: flink rubber met treetjes...)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:29

Met een loopplank was het nooit gelukt. Paard was dan geheid uitgegleden of naast de plank gestapt.
Dan had sandra een paard in de diepvries gehad.

Wat mij betreft hebben de brandweer mannen het prima gedaan.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:56

Sommige mensen hier hadden liever gehad dat ze het paard in het zwembad hadden laten zitten? Of hadden jullie het paard er zelf uit willen halen? Super dat die mannen dit doen en zo schokkend ziet het er ook weer niet uit.

Wat een koele kikker is dit paard! Leuk om te zien hij lijkt het wel gezellig te vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:18

Dat zag ik ook al....paard is van een medebokker....gaaf dier.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:33

Ten eerste wil ik zeggen, wat een mooi en braaf beest.

Verwen je paard komende dagen maar lekker.

Je mag zeker blij zijn met dit filmpje. Want zo weet de fysio dat ze goed moet kijken naar de rechtschouder van het paard. Want door het trekken moest het paard over een drempel heen en dat heeft hem even pijn gedaan.
Ik denk verder dat het paard er verder niks aan over zou houden.

Wil je komende weekend een foto van je super lieve paard plaatsen?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:47

sandra83 schreef:
Ehh, ja, dat is dus MIJN paard...
best wel schrikken toen vanmorgen de telefoon ging. Gelukkig zie ik het filmpje nu pas.
Mowgli maakt het goed hoor. Heeft een deken opgekregen en extra hooi en water. De enige zichtbare verwonding heeft hij op zijn knie. Uiteraard komt er binnenkort een chiro bij hem langs.
Ik ben vooral heel dankbaar dat ze hem uit het zwembad hebben willen redden. Dat dat er niet zo mooi uitziet... Hij leeft, lijkt verder geen gevolgen ervan te ondervinden en het zwembad... Unive gaf aan dat we ervoor verzekerd zijn. Hoera!

Heel fijn dat hij gered is, en dat het verzekerd is.
Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar hoe hij daar terecht is gekomen.
Veel sterkte met het herstel toegewenst

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:52

De eigenaar hoorde snachts wel hoefstappen op de weg maar is verder geslapen?
Is dat wat ik hoorde op het nieuws...?
Sorry hoor, maar als je een weiland achter huis hebt en dan hoor je hoefstappen, dan kijk je toch even?

Vind dat wel een beetje raar :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:58

Om te beginnen zou ik niet zo heel erg vertrouwen op de media......

SandraBuunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:19

Ik vind ook dat de mannen knap werk hebben gedaan Jess (en alle anderen). Absoluut!! Maar het was voor mij niet een filmpje om nog eens te kijken. Misschien kwam het door mijn "mood"..

Fijn te lezen dat het goed gaat met het paard!

Slaap lekker allemaal.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:34

wat een lief paard! Hij wil echt geholpen worden, leuk om te zien :).
Vind dat de brandweermannen het super doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:01

Mooie actie van de brandweermannen. Trekken aan hoofd is niet zo zinvol, maar ja, ze proberen ook maar te helpen. Ik vind het heel knap dat ze hem er zo uit hebben kunnen krijgen.

Wel grappig om te lezen dat het paard hier steeds zwaarder wordt geschat. 700 kg is deze echt niet hoor. Zo groot is hij niet. :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:46

veerloos schreef:
yvanna schreef:
Ik vind dit belachelijk! Trek nooit aan n paard zn hoofd!! Belachelijk......... kan r niet tegen!
Zorg dat r n bereiken of iets iz die tilt m zo omhoog naar ga niet aan n paard trekken langs een rand . n ak helemaal niet aan t hoofd!!

Ik denk niet dat deze mannen dagelijks een paard uit een zwembad halen. Volgensmij mag je heel blij zijn dat ze het allemaal zo goed aan hebben gepakt. Je moet toch een oplossing hebben op de korte termijn.. Je kunt er niet even een middag over na gaan denken hoe nou het probleem aan te pakken. Paard heeft niks zoals het nu lijkt dus een beetje meer respect voor die mannen mag wel!

helemaal mee eens.
Nee het is niet ideaal maar dat is een paard van 500/600 kg in een zwemmen ook niet.
knap werk, hopelijk houdt hij er niks aan over

Edit: inderdaad tine, de mijne is bijna 700 kg en die is een heel stuk groter :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:50

NeverGiveUp schreef:
Edit: inderdaad tine, de mijne is bijna 700 kg en die is een heel stuk groter :+

Dat bedoel ik :+ Mijn paard is veel groter en grover gebouwd en weegt 600 kg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:55

Wauw!
De brandweer die eens niet aan een staart trekt of het paard aan het hoofd aan de takel hangt.

Grotendeels is er aan het lijf getrokken en da's prima.
Je zal het hoofd mee moeten nemen voor de juiste richting, dat lukt je met het lijf niet.
Ik denk dat het niet mogelijk was om een touw aan de voorbenen te binden en ze daarom zo gehandeld hebben.

Bokker van wie het paard is: Hou m goed in de gaten, hier kan nog een nasleep van komen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:12

Ze trekken niet eens zo hard aan het hoofd. Volgens mij houdt die voorste man gewoon het hoofd richting "uitweg" zodat, als ie spartelt, hij niet weer het zwembad in spartelt. Maar dan nog, wat een gezanik, 'm er in laten is ook geen optie en het is niet zo'n groot paard maar wel door en door nat. Zie maar eens een droog paard met z'n 5en 5 cm op te heffen. ;) Deze moet een heel eind naar boven (ik schat zo'n 1.70 a 1.80 m er van uit gaande dat het paard om en bij de 1.60 is.). Doe het maar eens even.

Netjes en rustig gehandeld van deze mannen! +:)+

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:36

SindyKaya schreef:
De eigenaar hoorde snachts wel hoefstappen op de weg maar is verder geslapen?
Is dat wat ik hoorde op het nieuws...?
Sorry hoor, maar als je een weiland achter huis hebt en dan hoor je hoefstappen, dan kijk je toch even?

Vind dat wel een beetje raar :P

haha, ja dat vond ik ook (was mn man namelijk). Achtergrondinfo: heb een baby van 8 weken, dus onze nachten zijn wat kort waardoor hij denk ik een beetje warrig was.

Mo (nu NeMo genoemd uiteraard :D ) is 1,50m denk ik, een quarter. Ik vond het filmpje wel naar om te zien, maar ja, ze kregen hem er in elk geval uit!
Zwembad was gisteren al half leeg, dus daar zal wel wat schade van komen. gelukkig valt dat onder de aansprakelijkheidsverzekering.

Met Nemo ;) is trouwens weinig zichtbaar aan de hand. Ik laat zijn deken nog een paar dagen op om zijn spieren goed warm te houden. Maar net liet hij al wat stoere cuttingmoves zien om mijn hond sensationeel de bak uit de jagen *D , echt spierpijn leek hij dus niet te hebben. Ook op de cirkel stapte, draafde en galoppeerde hij normaal.
Toch heb ik contact opgenomen met lodash.nl om hem even door een chiro te laten nakijken voor ik overweeg weer met rijden te beginnen.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:38

Bedankt voor de complimentjes over mn paard trouwens. Ben erg blij dat zo'n mooi en vooral LIEF dier in mijn weiland mag staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:56

ze zullen hem dus toch om en bij de 1.60m omhoog getrokken hebben en een getrainde quarter zal toch snel 500kg wegen, niet? :)

Fijn dat alles goed met hem gaat sandra! Inderdaad lekker warm houden die spiertjes! Gaat ie hoe dan ook niet stuk van! ;) +:)+
Is het daar niet nat genoeg (in België regent het alweer flink de laatste dagen) dat ie besloot een duik te nemen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:44

Jolliegirl schreef:
Wauw!
De brandweer die eens niet aan een staart trekt of het paard aan het hoofd aan de takel hangt.

Grotendeels is er aan het lijf getrokken en da's prima.
Je zal het hoofd mee moeten nemen voor de juiste richting, dat lukt je met het lijf niet.
Ik denk dat het niet mogelijk was om een touw aan de voorbenen te binden en ze daarom zo gehandeld hebben.

Bokker van wie het paard is: Hou m goed in de gaten, hier kan nog een nasleep van komen. :)

Bij mijn ruintje kwam de brandweer met 3 auto's toen hij in de sloot lag. Gewoon netjes takelen ging niet. Mijn ruin gaf alles al op en we moesten echt trekken om z'n hoofd boven water te houden. Oogjes vielen al dicht. Veearts was er al bij en toen kwam het voorstel: of in de sloot in laten slapen, of toch via de kogels eruit proberen te halen, dus gewoon het paard lostrekken uit de blubber. Je gaat dan dus aan de benen trekken en aan de pezen en banden. Dat kan je ook je paard kosten.
Uiteindelijk gekozen voor deze optie, want je geeft niet zomaar op. Je weet dat mogelijk je paard kapot getrokken gaat worden, maar dit was de enige optie. Ik stond netjes erbij en regelde de snelheid van trekken met een kraan. Zodra hij ver genoeg los was om een band onder de buik te schuiven hebben we dat gedaan (ik dus samen met de brandweer). En uiteindeijk lag m'n paard op de kant en had niets. Dus de brandweer deed het heel netjes.
Wel preventief een week aan de antibiotica gehad en 1 nacht op stal. Maar hij heeft er niets aan overgehouden.