Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:44

Dan krijg je dat ze de wijken intrekken in de winter op zoek naar eten :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:47

ik ben voor afschieten. Een gedeelte daar laten liggen voor de aaseters en een gedeelte voor eigen consumptie. En dan bedoel ik ook echt een heel groot gedeelte laten afschieten want nu zijn het er echt veel te veel.... ze zouden moeten halveren denk ik...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:18

Alles er uit, 2-3 jaar herstel en dan begrazing door vlees/jongvee eventueel samen met opfok. Maximum aantal dieren per soort vast stellen en omliggende boeren de licenties geven (gratis, wel met afspraken en niet nakomen is afpakken en ander een kans). Wolven hier tussen gooien heeft geen zin, kuddes zijn te groot en zodra die wolven de 1e prooi in het zicht van de langsrijdende treinen te pakken hebben staat half nederland ook weer te stuiteren dat het zielig is. Nog afgezien van het feit dat de jongen aan de zwerf gaan en dat vee en of huisdieren gaat kosten (honden zijn bv concurrentie en kunnen daarom aangevallen worden als die in een wolven territorium wonen/komen).

Als je enkel kort gras wil voor de ganzen kan je net zo goed een paar keer met de maaimachine er over.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:12

Het wordt tijd dat de dierenartsen opleiding daar eens een mooie veld stage castreren gaat doen. Leerzaam en nuttig.

wen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:50

Wij hebben een veehouderij bedrijf waar dierenwelzijn erg belangrijk is. O wee als men in deze sector iets vindt wat niet aan dierenwelzijn voldoet. In de Oostvaardseplassen kan alles. Dieren verhongeren omdat er gewoon weg niet voldoende eten is. Dit is toch geen dierenwelzijn? In Nederland kan dit gewoon weg niet, is ons land te klein en dichtbevolkt voor. Dit maakt mij wel erg boos en verdrietig. ..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:13

oh dit wordt weer een drama

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:26

LotTj3 schreef:
Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?

Inderdaad dat zegt iedereen hier ook. Dieren erin en hek er om heen.
Het is niet nodig dat dieren de hongersdood sterven. Vreselijk zoveel laten lijden. De dieren kunnen geen kant op.
Hengsten hadden ze Bv in het geval van de paarden moeten castreren.
Als we nieuws zien over een verwaardeloosde paard of hond die weinig of geen eten krijgt dan zie je op fb Bv 2000 boze reacties en dit laten we wel gebeuren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:32

wen83 schreef:
Wij hebben een veehouderij bedrijf waar dierenwelzijn erg belangrijk is. O wee als men in deze sector iets vindt wat niet aan dierenwelzijn voldoet. In de Oostvaardseplassen kan alles. Dieren verhongeren omdat er gewoon weg niet voldoende eten is. Dit is toch geen dierenwelzijn? In Nederland kan dit gewoon weg niet, is ons land te klein en dichtbevolkt voor. Dit maakt mij wel erg boos en verdrietig. ..

Hier verbaas ik me ook over..Onze paarden mogen niet meer in de blub staan bijvoorbeeld,maar ik denk dat een natte winter in de Oostvaardersplassen ook zorgt dat die dieren in de nattigheid staan zonder beschutting..En een natte winter komt vaker wel dan niet voor hier in Nederland..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:55

Misschien kunnen we allemaal het weer delen op facebook en er weer aandacht voor vragen.

Als er weinig aandacht voor is dan wordt er ook geen actie ondernomen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:42

Ik denk dat ze een keuze moeten gaan maken tussen een zo natuurlijk mogelijk gebied (met weghalen van de hekken) of een beheerd gebied. Als je ze zo natuurlijk mogelijk wilt houden dan moeten ze de kans hebben om weg te trekken. Gevolg daarvan is dat ze dus inderdaad in de buurt van mensen gaan lopen struinen en dat gaat vast op bezwaren stuiten. Ik denk dat je met het introduceren van een roofdier de beste optie hebt (zoals wolven indd, die kwamen hier op zich ook van nature voor en zijn alweer een opmars aan het maken). Mensen zijn niet in staat om een populatie van welk dier dan ook te beheren, zelfs van mensen niet :+...
Ik denk dat het niet te laat is om daarmee te starten, stuk of 5 plaatsen, ook echt niet meer en dan zorgen dat de balans zich weer enigszins herstelt. Dat filmpje is inderdaad een prachtig voorbeeld, zoals daar gesteld wordt gaat het niet zozeer om het opeten van de paarden, maar meer om ervoor te zorgen dat ze bepaalde gebieden met rust laten waardoor het dus weer kan groeien en ze dus ook minder tekorten hebben.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:01

Ik zag gister een heel mooi filmpje over een natuurreservaat in amerika... was het yellow stone??
Daar waren wolven weggehaald... na 70 jaar werden ze weer toegevoegd en de hele natuur veranderde... uiteindelijk veranderde zelfs de rivieren omdat de grazers verder teruggedrongen werden en de bomen weer konden groeien!

Lijkt soort zelfde situatie!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:07

De voedseltekorten blijven lijkt me? Er worden bepaalde gebieden gemeden omdat ze daar te makkelijk als prooi konden worden opgegeten door de wolven. Maar de andere dieren sterven alsnog. Ik denk niet dat ze in zon groot gebied als yellowstone de beesten hebben afgemaakt. Misschien vanuit een heli of zo maar anders lijkt me dat niet te doen.

en als je hier alleen wolven tussen plaatst? Dan hebben de wolven toch te goede omstandigheden? Ik yellowstone hebben ze daar weer beren die doden zo af en toe een wolvenpup.

wel heel interessant eigenlijk. Al denk ik dat alleen afschieten niet helpt. Het jaar erna krijg je weer hetzelfde probleem. Bijvoeren werkt al helemaal niet. Geboortebeperking misschien wel maar hoe ga je dat aanpakken? Je zal de merries ertussen uit moeten halen maar stel die merrie os zogend of drachtig, mag je ze dan wel afschieten?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:15

Het gebied is te klein om een echt ecosysteem in stand te houden met grote grazers en wolven etc. We zullen moeten kiezen of we een gezellig safari park willen hebben (dieren bijvoeren en dus strenge populatie controle), of dat we echt natuur willen hebben. Willen we echt natuur dan hoeven we helemaal niets te doen, dat is het mooie. natuur ontstaat vanzelf. Dus geen beesten meer uitzetten, hooguit nu nog weghalen. Verder alles lekker zijn gang laten gaan. Dat is natuur.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:19

Yipee schreef:
Het gebied is te klein om een echt ecosysteem in stand te houden met grote grazers en wolven etc. We zullen moeten kiezen of we een gezellig safari park willen hebben (dieren bijvoeren en dus strenge populatie controle), of dat we echt natuur willen hebben. Willen we echt natuur dan hoeven we helemaal niets te doen, dat is het mooie. natuur ontstaat vanzelf. Dus geen beesten meer uitzetten, hooguit nu nog weghalen. Verder alles lekker zijn gang laten gaan. Dat is natuur.

heel mooi gezegd!! :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:11

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik zag gister een heel mooi filmpje over een natuurreservaat in amerika... was het yellow stone??
Daar waren wolven weggehaald... na 70 jaar werden ze weer toegevoegd en de hele natuur veranderde... uiteindelijk veranderde zelfs de rivieren omdat de grazers verder teruggedrongen werden en de bomen weer konden groeien!

Lijkt soort zelfde situatie!!

Duh.... Yellow Stone Park oppervlakte: 8983 km\2
Oppervlakte Oostvaardersplassen: 56 km/2

Zelfde situatie? Waar hebben we het over!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:52

Dit is kleinschaliger, maar het effect kan daarom nog wel hetzelfde zijn, alleen wat minder dan bij YS

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:55

Kleinschaliger.. lijkt me een understatement. Of overstatement, dat kan ook.
In ieder geval nogal onzinnig om het een met het ander te vergelijken :))

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:05

we maken toch ook niet een echte vergelijking, ik in ieder geval niet. Feit blijft dat het nu niet goed gaat, ze hebben geen 'natuurlijke' vijanden en kunnen maar rondfokken, zodanig dat de helft dus staat te creperen in de winter. Bijhouden werkt tot nu toe niet omdat de mens in z'n geheel niet in staat is om zoiets dergelijks knap te beheren, dus ze moeten zich er niet mee bemoeien, helaas is het daar al te laat voor, dus wat doe je dan? Damage control... en dan vind ik het idee van het introduceren van wolven helemaal zo gek nog niet, dan gaat er namelijk uiteindelijk wel een soort balans ontstaan die er nu echt totaal niet is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:14

Bijvoeren is niet altijd een optie, vaak krijg je toch dat de sterke paarden de boel gaan eten en verdedigen. De zwaksten komen niet in de buurt en sterven alsnog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:20

Laten ze gewoon dit jaar de hengsten eruit halen of afschieten, ook van de andere diersoorten. Klinkt hard maar dan krijg je tenminste over anderhalf jaar geen veulens en kalveren. Even terug naar normaal en merriekuddes kunnen zich prima zonder hengst of stier redden. Ook volgend najaar de jonge mannetjes er uit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:31

Ook een idee indd :j. Eens in de zoveel jaar kunnen ze er dan een hengst bijzetten voor wat nieuwe beesten, maar meer ook niet.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:40

Tip: youtube 'nieuwe wilderniX'. Afschieten en aan actief populatiebeheer doen zoals in de rest van het land is de enige oplossing als een je een natuurlijke situatie wil behouden waar geen 3500 dieren dood gaan(verhongeren!) in een winter..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:41

Ps: en het is prachtig biologisch vrije uitloop vlees. Mooier geeft het niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:17

LotTj3 schreef:
Misschien zit ik er naast hoor, maar is het geen situatie zoals in het wild? Als er te veel dieren zijn en te weinig eten, dan gaan er dieren dood. Is dit een ramp? Nee natuurlijk niet! Anders zou de wereld overbevolkt zijn! Er zijn (denk ik) te weinig natuurlijk vijanden. Nu zijn de gezonde paarden hun eigen vijand doordat ze zich voort kunnen planten terwijl er te weinig eten is.

Als er bijgevoerd wordt zullen er alleen maar meer dieren bijkomen en zal het probleem alleen maar groter worden.

Snap je het niet? dit is geen wilde natuur, er zijn geen roofdieren en ze kunnen niet vrij rondlopen, maar ze worden "gevangen" gehouden in een klein stukje Nep natuur.

Dat is heel anders...............en absoluut geen natuur.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:05

beatje schreef:
Ik ken een echte wilde kudde paarden en die trekken gewoon hun leefgebied uit als er geen eten is.Dan durven ze dorpen in te trekken en tuinen te plunderen :-).
Die mogelijkheid is er in de oostvaardersplassen niet.Zodra je dieren in omheind gebied gaat houden ben je eigenaar en moet je voor je dieren zorgen.Punt en klaar.

AMEN!!!!