Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LotTj3 schreef:Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?
wen83 schreef:Wij hebben een veehouderij bedrijf waar dierenwelzijn erg belangrijk is. O wee als men in deze sector iets vindt wat niet aan dierenwelzijn voldoet. In de Oostvaardseplassen kan alles. Dieren verhongeren omdat er gewoon weg niet voldoende eten is. Dit is toch geen dierenwelzijn? In Nederland kan dit gewoon weg niet, is ons land te klein en dichtbevolkt voor. Dit maakt mij wel erg boos en verdrietig. ..
Yipee schreef:Het gebied is te klein om een echt ecosysteem in stand te houden met grote grazers en wolven etc. We zullen moeten kiezen of we een gezellig safari park willen hebben (dieren bijvoeren en dus strenge populatie controle), of dat we echt natuur willen hebben. Willen we echt natuur dan hoeven we helemaal niets te doen, dat is het mooie. natuur ontstaat vanzelf. Dus geen beesten meer uitzetten, hooguit nu nog weghalen. Verder alles lekker zijn gang laten gaan. Dat is natuur.
_KiMbErLeY_ schreef:Ik zag gister een heel mooi filmpje over een natuurreservaat in amerika... was het yellow stone??
Daar waren wolven weggehaald... na 70 jaar werden ze weer toegevoegd en de hele natuur veranderde... uiteindelijk veranderde zelfs de rivieren omdat de grazers verder teruggedrongen werden en de bomen weer konden groeien!
Lijkt soort zelfde situatie!!
LotTj3 schreef:Misschien zit ik er naast hoor, maar is het geen situatie zoals in het wild? Als er te veel dieren zijn en te weinig eten, dan gaan er dieren dood. Is dit een ramp? Nee natuurlijk niet! Anders zou de wereld overbevolkt zijn! Er zijn (denk ik) te weinig natuurlijk vijanden. Nu zijn de gezonde paarden hun eigen vijand doordat ze zich voort kunnen planten terwijl er te weinig eten is.
Als er bijgevoerd wordt zullen er alleen maar meer dieren bijkomen en zal het probleem alleen maar groter worden.
beatje schreef:Ik ken een echte wilde kudde paarden en die trekken gewoon hun leefgebied uit als er geen eten is.Dan durven ze dorpen in te trekken en tuinen te plunderen.
Die mogelijkheid is er in de oostvaardersplassen niet.Zodra je dieren in omheind gebied gaat houden ben je eigenaar en moet je voor je dieren zorgen.Punt en klaar.