Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:Enkel moxidectine (equest of equest pramox) werkt tegen ingekapselde bloedwormen.
Hier net mestonderzoek laten uitvoeren, eentje moest behandeld worden voor bloedworm, hier adviseerden ze ivermectine.
Voor de anderen mocht ik Equest Pramox bestellen.
Heb dan maar gelijk Equest pramox besteld voor allemaal, aangezien dit ook werkt tegen bloedwormen, en het "besmette" paard in de kudde loopt.
Hier ontworm ik sowieso erg weinig chemisch (was denk ik de 2de keer in 3 of 4 jaar tijd), dus ik was blij dat er maar één te behandelen wormbesmetting bij was, en dan nog geen heel ernstige.
Grit schreef:bruintje123 schreef:Voor mij ook een van de redenen dat ik standaard een keer per jaar ontworm.@grit, de horzel larven zie je ook niet bij een mest onderzoek. Dus ook daarvoor is wel ontwormen in het najaar aan te raden
Ik vind het vooral jammer en vreemd dat 't Woud daar niks over adviseert omdat er toch veel mensen blind vertrouwen op de mestonderzoeken en hun advies.
Sprintje schreef:Wat enorm jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over het mestonderzoek. Mestonderzoek kan een goed hulpmiddel zijn om de ernst van worm besmetting te monitoren gedurende de maanden dat wormen eitjes uitscheiden (+10 graden). Niet meer en niet minder! Het bespaart je dus op zijn hoogst een enkele wormkuur. 2 x per jaar mestonderzoek is onzinnig, regelmatig monitoren is zinnig. Dus iedere twee weken bij lichte besmetting om te kijken of het erger wordt. En ook om in de gaten te houden of wormen in een andere fase van de cyclus komen waarin neer eitjes worden uitgescheiden. Bij meerdere negatieve tellingingen kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken.
Mestonderzoek op zich doet niets tegen een wormbesmetting.
Dit artikel geeft alleen aan dat je bij de eerste vorst (dus niet nu!) de ingekapselde bloedworm moet aanpakken. Niets nieuws onder de zon en al jaren bekend.
Veel belangrijker in de hele worm bestrijding is het weiland beheer en hoe paarden worden gehouden, leeftijd van de paarden etc. Daarmee kan je besmetting voorkomen. Daar zou in mijn ogen veel meer voorlichting over moeten komen bij stalhouders en eigenaren. Zoveel paarden die jaar in jaar uit op dezelfde besmette weide staan waar nooit een bloter of maaier in komt... Ideaal voor de wormen.
Citaat:Levenscyclus
Als infectieuze larfjes door het paard worden opgenomen, penetreren ze bij aankomst de dikke darm onmiddellijk het darmslijmvlies. Na een ontwikkelingsperiode van minimaal 6 weken (de pre-patent period) in zowel het darmslijmvlies als de darminhoud vinden we volwassen eitjes legende wormen in de darmen. Larven kunnen ook enkele maanden rondkruipen in de darmwand. Omdat ze zich steeds verplaatsen, weet het afweersysteem van het paard zich veelal geen raad met deze indringers, met als resultaat een ontstoken darmwand. Dit geldt met name voor jonge paarden.
Sprintje schreef:Wat enorm jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over het mestonderzoek. Mestonderzoek kan een goed hulpmiddel zijn om de ernst van worm besmetting te monitoren gedurende de maanden dat wormen eitjes uitscheiden (+10 graden). Niet meer en niet minder! Het bespaart je dus op zijn hoogst een enkele wormkuur. 2 x per jaar mestonderzoek is onzinnig, regelmatig monitoren is zinnig. Dus iedere twee weken bij lichte besmetting om te kijken of het erger wordt. En ook om in de gaten te houden of wormen in een andere fase van de cyclus komen waarin neer eitjes worden uitgescheiden. Bij meerdere negatieve tellingingen kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken.
Mestonderzoek op zich doet niets tegen een wormbesmetting.
Dit artikel geeft alleen aan dat je bij de eerste vorst (dus niet nu!) de ingekapselde bloedworm moet aanpakken. Niets nieuws onder de zon en al jaren bekend.
Veel belangrijker in de hele worm bestrijding is het weiland beheer en hoe paarden worden gehouden, leeftijd van de paarden etc. Daarmee kan je besmetting voorkomen. Daar zou in mijn ogen veel meer voorlichting over moeten komen bij stalhouders en eigenaren. Zoveel paarden die jaar in jaar uit op dezelfde besmette weide staan waar nooit een bloter of maaier in komt... Ideaal voor de wormen.