Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:11

Heb even gegoogled en inderdaad de Equest én Equest Pramox voor 700 kilo gevonden. Super. Het was eerst 525, toen 575 en nu dus 700. Daar kun je wat mee!

germie

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:03

Wormenkuren zijn gewoon zonder recept online te bestellen in het buitenland. Dus niks extra kosten in de vorm van een consult of mestonderzoek. Ik doe dus niet aan mestonderzoek (nooit gedaan), omdat het echt levensgevaarlijk is. Op een stal waar ik stond deden ze het wel en ik weigerde met nog een pensionklant hieraan mee te doen. Was maar goed ook. Na 1 maand waren alle paarden besmet behalve de onze. 3-4 keer per jaar preventief ontwormen is nog goedkoper voor je portemonnee ook.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:49

Ik doe ook nooit geen mestonderzoek, kan gewoon 4 keer per jaar wormenspuiten halen bij onze dierenarts

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:34

Hier doe ik wel mestonderzoek, iedere 8 weken maar ontworm daarnaast ook preventief omdat mijn paard ook last heeft van deze ellendige bloedwormen.

Hier helaas totaal geen reactie op Equest en Pramox gehad, gelukkig werkt een 5 daagse kuur van Panacur wel...

Goed en duidelijk artikel, paarden eigenaren zouden veel meer be3zig moeten zijn met het risico op wormen. Heb al op verschillende stallen gestaan met mijn paard maar er zijn er maar weinig die hier specifieke richtlijnen voor opstellen om het risico zo klein mogelijk te behouden.

Zoveel mensen die zich ook niet realiseren dat wanneer er een paard in de kudde besmet is met bloedwormen er ook een grote kans is dat de andere paarden besmet zijn en gewoon domweg niet ontwormen omdat een mestonderzoek liet zien dat er wormeieren aanwezig waren.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:28

Zolang een mest onderzoek niet 100% garantie geeft, ontworm ik gewoon op onze eigen manier via een ontwormschema. (4 spuiten per jaar)
Daaronder valt ook altijd in het najaar (als de paarden op stal komen) een ontworming met equest pramox.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:51

Niks geen nieuws lijkt me zo maar super dat het onder de aandacht gebracht word. Mestonderzoek zegt totaal niks over een wormbesmetting.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

hwn schreef:
Enkel moxidectine (equest of equest pramox) werkt tegen ingekapselde bloedwormen.

Hier net mestonderzoek laten uitvoeren, eentje moest behandeld worden voor bloedworm, hier adviseerden ze ivermectine.
Voor de anderen mocht ik Equest Pramox bestellen.
Heb dan maar gelijk Equest pramox besteld voor allemaal, aangezien dit ook werkt tegen bloedwormen, en het "besmette" paard in de kudde loopt.

Hier ontworm ik sowieso erg weinig chemisch (was denk ik de 2de keer in 3 of 4 jaar tijd), dus ik was blij dat er maar één te behandelen wormbesmetting bij was, en dan nog geen heel ernstige.

Wat je nu als laatste zegt is precies waarvoor het artikel waarschuwt. Het mestonderzoek geeft aan dat er op het moment van mestafname 1 paard is die wormeieren los laat, maar dat zegt niets over de conditie van de anderen.
Heel goed dus dat je alles ontwormt ;)

Ben blij dat hier eindelijk meer aandacht aan wordt besteedt. Nu nog meer informeren over infectie druk en hoe dat laag te houden.
Wat betreft ontwormingsbeleid op stallen, ik heb op verschillende stallen gestaan, maar ben het nooit echt eens geweest. Vond het op de ene stal waar het weidegroepje onderling moest regelen hoe het ontwormen ging nog de beste. Stallen waar standaard mestonderzoek wordt gedaan en bij 'schoon' niet ontwormt, die mijdt ik..

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

Heb een flink paard en geef meestal die van equest. De pramox.
Deze zijn tot 575 kilogram, maar die van mij die weegt met gemak 700 (1.85m)
Hoe kan ik dan het beste doseren. Gewoon 2 spuiten erin of toch dan ruim en dan voor 800 erin duwen?

edit: lees net dat er zijn van 700 kg. Dan alsnog 2 spuiten kopen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:15

Wij gaven de grote paarden 1,5 spuit. Even goed de gebruiksaanwijzing lezen, daar staat meestal in tot hoever je mag overdoseren ;)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:17

Overdoseren (50/100 kg extra als wat je denkt) doen we hier sowieso altijd. En spuiten kun je best bewaren dus bij de volgende ontworming gewoon maar één spuit kopen (want je hebt nog 600 kg over).

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:30

Wij doen voor de grote paarden altijd 1,5 pramox per paard. Beter wat overdosering dan onderdosering, daar heb je nl. niks aan dan werkt het niet 100%

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:32

Oke bedankt! Gaan we gewoon voor de 800 kilo

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:13

Ik ontworm preventief en met vershillende ontwormmiddelen.
Nooit in geloofd in de test, al teveel paarden met worm gezien die een negatieve test hadden.
Zorg ervoor dat je de dosis goed hebt en niet te weinig want daar worden de wormen resistent van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:31

Genoeg om me heen gezien qua paarden die wormbesmetting hadden om niet meer te geloven in de mestonderzoeken. Blij met het gewone ontwormschema (in overleg met de DA).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:21

Grit schreef:
bruintje123 schreef:
@grit, de horzel larven zie je ook niet bij een mest onderzoek. Dus ook daarvoor is wel ontwormen in het najaar aan te raden
Voor mij ook een van de redenen dat ik standaard een keer per jaar ontworm.

Ik vind het vooral jammer en vreemd dat 't Woud daar niks over adviseert omdat er toch veel mensen blind vertrouwen op de mestonderzoeken en hun advies.

Onze DA-kliniek heeft dit zowiezo als policy, wij kopen dus een aantal keer wormentesten in per jaar in combinatie met standaard 1 ontwormingskuur Equest voor in oktober/november ongeacht testresultaten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:35

Ik geloof nooit in mestonderzoek en ik heb het nooit toegestaan bij mijn eigen paarden.

Zie teveel ellende om me heen met als dank aan mestonderzoek.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:46

Maar equest zelf voldoet dus niet voor bloedworm of?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:18

Wat enorm jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over het mestonderzoek. Mestonderzoek kan een goed hulpmiddel zijn om de ernst van worm besmetting te monitoren gedurende de maanden dat wormen eitjes uitscheiden (+10 graden). Niet meer en niet minder! Het bespaart je dus op zijn hoogst een enkele wormkuur. 2 x per jaar mestonderzoek is onzinnig, regelmatig monitoren is zinnig. Dus iedere twee weken bij lichte besmetting om te kijken of het erger wordt. En ook om in de gaten te houden of wormen in een andere fase van de cyclus komen waarin neer eitjes worden uitgescheiden. Bij meerdere negatieve tellingingen kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken.

Mestonderzoek op zich doet niets tegen een wormbesmetting.
Dit artikel geeft alleen aan dat je bij de eerste vorst (dus niet nu!) de ingekapselde bloedworm moet aanpakken. Niets nieuws onder de zon en al jaren bekend.

Veel belangrijker in de hele worm bestrijding is het weiland beheer en hoe paarden worden gehouden, leeftijd van de paarden etc. Daarmee kan je besmetting voorkomen. Daar zou in mijn ogen veel meer voorlichting over moeten komen bij stalhouders en eigenaren. Zoveel paarden die jaar in jaar uit op dezelfde besmette weide staan waar nooit een bloter of maaier in komt... Ideaal voor de wormen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:39

Sprintje schreef:
Wat enorm jammer dat veel mensen zoveel vooroordelen hebben over het mestonderzoek. Mestonderzoek kan een goed hulpmiddel zijn om de ernst van worm besmetting te monitoren gedurende de maanden dat wormen eitjes uitscheiden (+10 graden). Niet meer en niet minder! Het bespaart je dus op zijn hoogst een enkele wormkuur. 2 x per jaar mestonderzoek is onzinnig, regelmatig monitoren is zinnig. Dus iedere twee weken bij lichte besmetting om te kijken of het erger wordt. En ook om in de gaten te houden of wormen in een andere fase van de cyclus komen waarin neer eitjes worden uitgescheiden. Bij meerdere negatieve tellingingen kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken.

Dit artikel geeft alleen aan dat je bij de eerste vorst (dus niet nu!) de ingekapselde bloedworm moet aanpakken. Niets nieuws onder de zon en al jaren bekend.

Veel belangrijker in de hele worm bestrijding is het weiland beheer en hoe paarden worden gehouden, leeftijd van de paarden etc. Daarmee kan je besmetting voorkomen. Daar zou in mijn ogen veel meer voorlichting over moeten komen bij stalhouders en eigenaren. Zoveel paarden die jaar in jaar uit op dezelfde besmette weide staan waar nooit een bloter of maaier in komt... Ideaal voor de wormen.

Weet je ook hoevaak het moet om een betrouwbaar beeld te krijgen. Twee weken achter elkaar iedere dag is dan aan te raden gezien de verschillen in uitscheiden en de stadiums waar je mee te maken hebt. Hoeveel mensen denk je die dat doen en wat denk je dat het gaat kosten?
Nee hoor, als ik naar de DA ga en ik zeg wormenkuur staat de tent op zijn kop...maar mestonderzoek graag en eens in de drie maanden is prima....ze snappen het zelf niet eens.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:49

Mogen van mij ook bij-cursussen voor een goed worm-beleid-beleid. Wij bokkers kijken toevallig verder dan onze neus lang is maar hoeveel paardenhouders zitten op bokt (en checken alles)?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:55

Ik vind vooral de tegenstrijdige berichten een ramp
Lees altijd erg veel en zoek alles op verschillende info bronnen
Maar de ene zegt links de ander rechts ik vind het ontwormen het grootste doolhof in paarden land

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:56

de pre-patente periode van de bloedworm is 6 weken, dus vandaar bij schone paarden na 4-6 weken weer een mestonderzoek doen. Bij lichte besmetting is in mijn ogen eens per twee weken voldoende monitoring, maar wellicht is dat ook beter te overleggen met de betrokken dierenarts. Hangt ook af of je het over een volwassen paarden hebt of een jong dier. Een dier welke je niet kent zal je wat strakker opvolgen dan een dier die al jaren goed onder controle is met betrekking tot bloedworm.

Citaat:
Levenscyclus

Als infectieuze larfjes door het paard worden opgenomen, penetreren ze bij aankomst de dikke darm onmiddellijk het darmslijmvlies. Na een ontwikkelingsperiode van minimaal 6 weken (de pre-patent period) in zowel het darmslijmvlies als de darminhoud vinden we volwassen eitjes legende wormen in de darmen. Larven kunnen ook enkele maanden rondkruipen in de darmwand. Omdat ze zich steeds verplaatsen, weet het afweersysteem van het paard zich veelal geen raad met deze indringers, met als resultaat een ontstoken darmwand. Dit geldt met name voor jonge paarden.

Afbeelding

Het bovenstaande plaatje laat ook mooi zien dat de helft van je wormbeleid buiten je paard plaats vind: dus een goed weidemanagement!
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 14-10-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:56

Is er een groot verschil tussen Equest en Equest Pramox.
In allebij zit het bestandsdeel moxidectine. Voor welke parasieten dient Praziquantel?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:58

Sprintje schreef:

Er komen steeds meer paarden (en ook andere dieren) die vol wormen zitten en ziek worden en negatief uit het wormonderzoek kwamen. Er zijn ook steeds meer dierenartsen die gewoon preventief ontwormen adviseren.

PRaziquantel is tegen lintwormen (ook niet te vinden bij een eittelling)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:59

Oke bedankt!