Ruiters lastiggevallen tijdens buitenrit in Diever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:34

Moeten ze bij mijn hond eens doen. Dan heeft die persoon een prachtig bijtwond in zijn hand/arm. Begrijp me niet verkeerd. Mijn hond is super braaf en geweldig opgevoed en loopt overal los met ons mee (ook te paard) maar je moet hem als vreemde niet vastpakken of geweld gebruiken, want hij verdedigd ons en is van nature wantrouwend richting vreemde mensen. Daarbij is het geen wandelende rat (sorry, ik hou gewoon van flinke honden) maar een Bordeaux dog X Deense dog. Dus mensen hebben direct respect voor hem.

Ik vind het natuurlijk vervelend voor de meiden die het zijn overkomen. Ik wens jullie veel sterkte, want het is natuurlijk een flinke angstig moment geweest. Hoop dat jullie antwoord krijgen op het waarom van de situatie.

cadansje1

Re: Ruiters lastiggevallen tijdens buitenrit in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:43

wat een apart verhaal!
Ik bedenk me dan altijd: wat zou er in het hoofd van zoon man omgaan? hoe kom je er in godsnaam op om ze aan te vallen? Ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt maar wel een apart verhaal
gelukkig hebben ze allemaal niks.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:46

wat een verhaal zeg

ShaNel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:07

oomens schreef:
Nikass schreef:
Kleine tip: als je weer met je hond buiten gaat rijden zorg dan dat hij geen halsband om heeft. Dat maakt het wellicht net iets lastiger om hem vast te pakken. Verder veel sterkte! Zo'n gebeurtenis kan er aardig inhakken.

Heel handig ja 8)7
Zorg dan ook gelijk dat je niet in een gebied gaat rijden waar je hond aangelijnd moet zijn.

http://www.horseshopinternational.nl/in ... -touw.html

Ik zou dan deze lijn of dergelijke nemen, leer je hond om zijn hoofd erdoor heen te doen of eruit en zo loopt ie zonder halsband als hij los mag lopen en kan je hem aanlijnen zodra die vast moet zoals bij een weg of een aanlijn gebied.
Aan mijn hond hebben ze zo ie zo geen goede aan, een grote herder-achtige hond die terughoudend is naar vreemde mensen. Ik waarschuw mensen altijd, zodra hij gaat blaffen, moet je hem niet aanraken. Voor de rest is het een grote lieve knuffelbeest zodra hij je hem kent hoor.

Ik vind het erg goed wat de meiden hebben gedaan, en waarschijnlijk zou ik precies hetzelfde gedaan hebben. Wel ben ik benieuwd hoe het met de hond, de paarden en de meiden gaat. Kan best begrijpen dat het traumatisch is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:04

oomens schreef:
Nikass schreef:
Kleine tip: als je weer met je hond buiten gaat rijden zorg dan dat hij geen halsband om heeft. Dat maakt het wellicht net iets lastiger om hem vast te pakken. Verder veel sterkte! Zo'n gebeurtenis kan er aardig inhakken.

Heel handig ja 8)7
Zorg dan ook gelijk dat je niet in een gebied gaat rijden waar je hond aangelijnd moet zijn.

Ik neem toch niet aan dat je je hond aan de lijn hebt als je op je paard zit? Of begrijp ik iets verkeerd?
En als dat wel nodig is (maar het lijkt mij niet ongevaarlijk) kun je gewoon een vanglijn gebruiken. Dus je kunt nu wel een maffe smiley neerzetten, maar vraag me af wat er gestoorder is: mijn opmerking of jouw reactie. ..
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-10-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:07

Nikass schreef:
oomens schreef:

Heel handig ja 8)7

Ik neem toch niet aan dat je je hond aan de lijn hebt als je op je paard zit? Of begrijp ik iets verkeerd?

Als je buiten de losloop gebieden met je paard en hond gaat rijden zal dat toch wel moeten :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:10

Ruitergebieden en losloopgebieden gaan vaak samen. En zo niet zou ik er niet gaan rijden als ik mijn hond bij me heb.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:14

Nikass schreef:
Ruitergebieden en losloopgebieden gaan vaak samen. En zo niet zou ik er niet gaan rijden als ik mijn hond bij me heb.

Ik vind het in DFW (diever kant) maar een klein stukje waar het mag, althans wat ik weet waar ze los mogen lopen.
Het gebeurd wel veel meer hoor dat ze op paard met een aangelijnde hond rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:16

Ok, bij ons zie je dat niet. Het lijkt me vervelend rijden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:34

Nikass schreef:
En als dat wel nodig is (maar het lijkt mij niet ongevaarlijk) kun je gewoon een vanglijn gebruiken. Dus je kunt nu wel een maffe smiley neerzetten, maar vraag me af wat er gestoorder is: mijn opmerking of jouw reactie. ..

In de meeste natuurgebieden horen honden aangelijnd te zijn, en door de meeste hondenlosloopgebieden lopen geen ruiterpaden. Beter zorg je dus dat je hond wel aan de lijn houdt wanneer je gaat rijden.

Dat veel hondeneigenaren zeggen dat hún hond niet aangelijnd hoeft te worden want dat hij prima onder appèl staat (behalve als er een konijn, paard, hardloper, andere hond, etc. langskomt), zegt niets.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:04

pff das echt te gek, ik had hem echt een klap met de zweep verkocht.
heb daar zelf nog gereden met de vakantie in Diever, en zelf gelukkig nergens last van gehad

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:10

Als iemand jouw hond fysiek pijn doet en vervolgens jouw hond vasthoudt en weigert los te laten, dan heb je het recht om je hond te verdedigen, binnen bepaalde grenzen natuurlijk.
Ik zou uit reactie dus zeker een mep hebben gegeven. Het is dat je niet voor eigen rechter mag spelen helaas, anders zou het daar niet bij blijven, gok ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:12

Ik lach me dood om al die rambo pennies die er wel met hun zweepje op hadden geslagen...

Nogmaals, een rijzweepje is een absurd ineffectief wapen, denk eens na wat zou de reactie van een aggressieve man zijn als je hem een rode striem over z´n gezicht hebt bezorgd....?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:22

Rambo pennies? Waar heb je dat vandaan getoverd? :')

Ik zou niet weten wat ik dan zou doen, denk dat niemand dat kan zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:57

Kuggur schreef:
Ik weet niet wat voor zweep jullie mee hebben op rit, maar een normaal dressuurzweepje (en in principe wat voor zweep dan ook) is een waardeloos wapen.
Jullie maken de, op bokt in dergelijke topics veel voorkomende, denkfout te menen dat mensen even gemakkelijk te intimideren zijn als paarden.

Precies! Een dressuurzweep stelt niets voor tegen een grote kerel hoor, die wordt hooguit nog kwader, dus agressiever en wie weet wat hij dan terugdoet tegen jou, je paard of je hond, je kan zelfs een aangifte tegen je krijgen, zo brutaal zijn zulke lieden vaak wel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:40

Die vent klinkt gewoon als een sadist zeg... :oo Vreselijk!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:15

oomens schreef:
Nikass schreef:

In de meeste natuurgebieden horen honden aangelijnd te zijn, en door de meeste hondenlosloopgebieden lopen geen ruiterpaden. Beter zorg je dus dat je hond wel aan de lijn houdt wanneer je gaat rijden.

Dat veel hondeneigenaren zeggen dat hún hond niet aangelijnd hoeft te worden want dat hij prima onder appèl staat (behalve als er een konijn, paard, hardloper, andere hond, etc. langskomt), zegt niets.

Blijkbaar komen wij in verschillende natuurgebieden. Waar ik rij mogen honden wel degelijk los. En nogmaals, ik zou niet mijn hond meenemen op een buitenrit als ik hem aan zou moeten lijnen, maar zou je t toch doen, dan voldoet een vanglijn prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:45

Als iemand een klap met de zweep in zijn gezicht krijgt dan laat hij de hond los en een paard bijhouden gaat moeilijk met de benenwagen. Hadden ze die madam ook nog even de stuipen op het lijf kunnen jagen door er in galop op af te gaan en had zij haar man even flink te pakken kunnen nemen dat hij zo achterlijk doet }> Hypothetisch natuurlijk maar hij had aan een confrontatie met mij en paard misschien niets overgehouden echter, aan het vastpakken van mijn hond wel. Hechtingen want ik heb een gigantische angstbijter.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:15

Het is makkelijk praten, maar als het je overkomt is het heel anders.
Maar het is toch te gek voor woorden dat dit is gebeurd.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:58

Citaat:
De vrouw deed inderdaad niks. Die rende weg met haar hond.

Zou het kunnen dat die vrouw misschien wegrende omdat ze schrok van de daden van haar man?

En een zweepje... Ja handig om een irritant jochie mee te slaan, maar elke volwassen vent breekt zo'n ding in 2en als hij wil.

Het kon meerdere kanten op in dit verhaal, actie ondernemen tegen de man in de hoop dat hij je hond los laat, actie ondernemen en hij wordt woest en doet je hond of je paard of jou iets aan, of je probeert rustig te blijven en de schade beperkt te houden zodat je een aangifte kan doen.

Natuurlijk heeft iedereen wel een mening over wat hij/zij zou doen in deze situatie, omdat je nu rustig de tijd hebt om na te denken over de actie die je zou ondernemen. Maar op dat moment reageer je in een reactie wat er op dat moment gebeurt. Je hebt niet de tijd om na te denken wat je allemaal niet zou hebben kunnen doen.

Ik hoop dat de ruiters die dit hebben meegemaakt een beetje van de schrik bekomen zijn en dat er iets aan deze man gedaan wordt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 05:40

ivy_power89 schreef:
pfff, die gene die ook maar 1 vinger (met boze bedoelingen) uitsteekt naar mijn hond heeft toch echt een probleem! daarom gaat er eigenlijk altijd een zweep mee naar het bos, en ik ben ook echt niet bang om die te gebruiken!
Zeker nav het verhaal wat hier neer gezet is, hond schoppen zonder aanleiding, dan had hij toch echt van mij geweest!

Schei toch uit pff. :+ Hoe had je dat willen doen, met 1 hand je paard vasthouden en dan die man (met hond die hij vast had) vragen even dichterbij te komen zodat je hem had kunnen slaan met zo'n dressuurzweepje waarmee je nog geen deuk in een pakje boter slaat? Achter hem aan hollen? Je paard eerst vastbinden en dan op zn nek springen? Lijkt me in de realiteit nog niet zo simpel hoor.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:55

Ik kan maar een conclusie trekken, er moet even serieus nagedacht en geoefend worden hoe gebruik je je paard als wapen.
Van voren is een paard kwetsbaar tenzij je paard op commando steigert. Ik heb nog niets serieus kunnen vinden of bedenken om mezelf van voren tegen een gek te verdedigen, en steigeren wil ik niet aanleren, mijn paarden zijn manege paarden.
Naar achteren is veel beter, Die bips kan wat hebben en als het paard het beu is mept tie vol en jij bent zo weg.
Dus omdraaien achterwaarts of wijkend er naar toe, dat doen paarden ook als ze elkaar bedreigen.

Ik heb het een keer een probleem gehad met iemand die zijn hond op me losliet, gelukkig had hij door dat mijn paard honden als prooi ziet, en die man dat doorhad voordat mijn paard zijn hond had. Maar hij kwam me achterna, toen in draf er naar toe gereden en in draf voor zijn neus er af gesprongen en een goed gesprek gehad, okay duurde even voordat dat lukte maar het heeft goed geholpen, een brief naar de gemeente die de gevaarlijke situatie heeft opgelost en geen last meer van die man gehad.
Scheelt misschien dat ik en paard vrij fors zijn.

Maar mijn tip, voorwaarts in galop er overheen en dan maar hopen dat het voor jou en je paard goed gaat. Of achterwaarts er langzaam naar toe gaan, dan heb jij de meeste voordelen.

Groet Jan

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:02

:(:) wat zullen jullie en de hond geschrokken zijn :(:) sterkte

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:05

Wij zijn vroeger met een georganiseerde strandrit wel eens lastig gevallen door een man. Die probeerde het achterste, minder snelle, paard aan te vallen. De gids is toen idd op hem afgereden en liet haar paard vlsk voor vzijn neusssteigeren. Daarop droop de man af.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:19

Triest hoop dat er concequenties aanzittennvoor die waanzinnige gast...

Stedkte voor de betrokkenen...

En kuggur.. Je bent geweldig met je rambo penny's :D