Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:04

Stond Red Pebbles daar op betaald pensioen, dan is-ie sowieso nog van de eigenaresse.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:13

Hoe bedoel je dat terpentijn? Want al is het geen betaald pensioen dan is het paard nog steeds niet automatisch van degene waar hij staat.. Zelfs al was het wel een betaald pensioen en ze betaalde al maanden geen stalgeld (even een voorbeeld) dan is het paard nog steeds van de eigenaresse.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:13

Ik heb alles gelezen op de FB pagina, maar concludeer dat het dier is weggegeven? Vind het een lastig verhaal. De eigenaresse was ernstig ziek en had niet de middelen om dit paard zelf een verzorgde oude dag te geven? Maar er is wel een nieuw paard waarmee gereden wordt? Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar het lijkt nu op 1 van de 1000-en verhalen die je leest. Paard moet met pensioen, wordt weggegeven, eigenaar koopt nieuw paard, oud paard wordt verwaarloosd op nieuw adres....

Men haalt nu geld op voor het paard.... maar nergens staat hoe het nou exact zit, zodat je weet waar je nou precies aan doneert.....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:20

Er is geen nieuw paard hoor, er is NOG een oud paard waar ze eigenlijk ook al een tijdje voor een goed huis op zoek was als ik het goed heb. Magic Power Special.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:21

Het paard is dus wel weggegeven? Het was geen betaalde oudedagvoorziening?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

Ninx schreef:
Ik heb alles gelezen op de FB pagina, maar concludeer dat het dier is weggegeven? Vind het een lastig verhaal. De eigenaresse was ernstig ziek en had niet de middelen om dit paard zelf een verzorgde oude dag te geven? Maar er is wel een nieuw paard waarmee gereden wordt? Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar het lijkt nu op 1 van de 1000-en verhalen die je leest. Paard moet met pensioen, wordt weggegeven, eigenaar koopt nieuw paard, oud paard wordt verwaarloosd op nieuw adres....

Men haalt nu geld op voor het paard.... maar nergens staat hoe het nou exact zit, zodat je weet waar je nou precies aan doneert.....

Ik vind dat er veel speculaties zijn in dit bericht. Je hebt geen idee wat er met de eigenaresse aan de hand is en die laatste opmerking is ook niet echt van positieve toevoeging.. Ik denk niet dat de eigenaresse dit had zien aankomen en ik krijg bij jou bericht een beetje de nare smaak van natrappen in mijn mond. Misschien iets minder hard zijn?

Edit: Het komt nu een beetje over als 'eigen schuld dikke bult' en dat is heel lullig als je voormalig topper bijna dood uit een landje gehaald word..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:26

Ik kon zelf niet concluderen van de FB pagina onder welke voorwaarden het dier daar in pension/pensioen is gegeven, of eigenaresse nog voor hem betaalde, of dat-ie was weggegeven.
Omdat zij hem heeft weggehaald daar ging ik er van uit dat hij nog steeds van de oude eigenaresse was en is.
Het is mij een raadsel waarom er geen of nauwelijks voer meer aan het dier werd verstrekt, laat staan dat er niet is ingegrepen op de schurft, rainrot, e.d. Betaalde de eigenaresse niet meer? dat ze er daar om die reden niks meer aan deden?
Dit laatste is overigens je reinste speculatie, want wellicht stond 't paard daar helemaal niet tegen betaling.
Maar als het was "'weggegeven" , vind ik het weer merkwaardg dat eigenaresse het zo maar mee kon nemen.

Ja, dat er geld wordt opgehaald voor de verzorging van het paard las ik ook, dan zou 't kunnen dat oude eigenaresse er geen geld meer voor had.
Maar hoezo dan een nieuw paard aangeschaft (wat ik overigens nergens op die FB pagine heb kunnen lezen)?

Het is een vreemde zaak, waarvan de ins en outs ook absoluut niet duidelijk worden verteld, dat zal wel een reden hebben.
Idd. weet je zo ook niet waar je aan zou doneren.....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-09-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:27

Nee, dat denk ik niet.... Ik denk dat mensen best bereid zouden zijn om te helpen wanneer ze iets meer weten.
Ik vind het lastig om te doneren wanneer ik niet weet wat de situatie is, voor zover ik nu kan opmaken uit de FB posts betreft het een situatie als zovele hier op Bokt.

Ik geef zelf ook al aan dat ik er wellicht helemaal naast zit, maar Boktmarkt staat vol met paarden die weg mogen voor een 'oude dag', en dat loopt zo vaak slecht af.
Al die paarden zijn echter anonieme paarden zonder sportverleden, maar daarom niet minder triest.

Ik vind het verhaal gewoon niet duidelijk, maar misschien is het ergens echt duidelijk verwoord... ik kan het niet vinden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:45

Euhm.... ik ken de eigenaresse en sommige negatieve dingen die hier gesuggereerd worden raken kant noch wal.... ze zit zelf ook op bokt dus hopelijk reageert ze zelf nog even om de boel recht te zetten.
Ik ken haar als een fijn wijf! samen mee geshowed met onze knollies en altijd super voor haar dieren.
Wanneer er prive, op wat voor wijze dan ook ( financieel / fysiek) moeilijke...héél moeilijker keuzes gemaakt moeten worden hoop je het beste te doen.....
En als je er een goed gevoel over hebt ga je niet elke maand "even" naar Terschelling om te kijken. Afgezien van de pijn die het je doet om weer je paardje te zien die je al moeilijk kunt missen....

En natuurlijk is het voor elk paard en elk dier net zo erg maar denk dat ALLE western ruiters op bokt van de "oude garde" Pebbles en Syl goed kennen en het daarom ons extra in ons hart raakt!!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:48

ElCamino schreef:
Euhm.... ik ken de eigenaresse en sommige negatieve dingen die hier gesuggereerd worden raken kant noch wal.... ze zit zelf ook op bokt dus hopelijk reageert ze zelf nog even om de boel recht te zetten.
Ik ken haar als een fijn wijf! samen mee geshowed met onze knollies en altijd super voor haar dieren.
Wanneer er prive, op wat voor wijze dan ook ( financieel / fysiek) moeilijke...héél moeilijker keuzes gemaakt moeten worden hoop je het beste te doen.....
En als je er een goed gevoel over hebt ga je niet elke maand "even" naar Terschelling om te kijken. Afgezien van de pijn die het je doet om weer je paardje te zien die je al moeilijk kunt missen....

En natuurlijk is het voor elk paard en elk dier net zo erg maar denk dat ALLE western ruiters op bokt van de "oude garde" Pebbles en Syl goed kennen en het daarom ons extra in ons hart raakt!!

Goed neergezet!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:50

Hey Ninx, hier je ex-PS collegaatje. Zonder op de situatie in te gaan is de eigenaresse de afgelopen tijd door een hel gegaan op persoonlijk gebied en wat betreft gezondheid. Ze had meerdere paarden in haar bezit, allemaal goede sportpaarden, maar heeft van al deze paarden 'afstand' moeten doen. Twee paarden heeft ze echter aangehouden, beide succesvolle sportpaarden op leeftijd. Omdat, en je zegt het al, oude paarden vaak niet goed terechtkomen.

Toen zich een goede plek aandiende voor Red Pebbles, heeft ze hiermee ingestemd. Hij zou ondanks hij 20+ was eventueel nog enkele merries mogen dekken en voor de rest een superverzorgd leven krijgen. In de eerste periode ging het ook helemaal goed. Helaas werd hij op den duur als 'overbodig' bevonden en werd daarnaar gehandeld. Zijn voeding en verzorging is stopgezet met uiteindelijk ruim 250kg gewichtsverlies als resultaat.

Pebbles stond onder een deken en daardoor is zijn slechte conditie lang onopgemerkt gebleven, mogelijk zelfs voor zijn 'opvangers'. Toen ze uiteindelijk in paniek aan de bel trokken bij zijn aanvankelijk eigenaresse, was het al bijna te laat. Hij is acuut opgehaald, heeft met het nodige gevaar de overtocht gemaakt vanuit Terschelling omdat hij amper kon staan, en is opgevangen door de familie Maris.

Inderdaad, je hoort het vaak dat een paard aan zijn lot wordt overgelaten, echter was dit geen geval 'stank voor dank' voor de eigenaresse die hem al vanaf zeer jongs af aan in haar bezit had en hem zelf uit Canada naar Nederland heeft overgebracht.

Laat zijn sportverleden geen noodzaak zijn om hem er bovenop te krijgen, want inderdaad, ieder paard verdient het, maar wel zijn schrijnende toestand en het feit dat dit paard nog kansen hééft. Zijn gezondheid is ondanks de verwaarlozing bijzonder bewonderenswaardig te noemen en dus kan dit paard met hulp en de juiste verzorging hopelijk nog jaren van een onbezorgd pensioen genieten.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:55

Ik ken haar ook en sommige opmerkingen slaan hier echt kant nog wal en kunnen bijzonder kwetsend overkomen. Oke, zelfs als je alle in en outs niet kent kun je je nog wel een klein beetje inhouden totdat je die wel kent.

Als er iemand goed is en was voor haar paarden dan is Syl het wel. In de loop der jaren heeft ze werkelijk alles wat in haar vermogen lag gedaan voor die dieren. Hij is niet met pensioen gegaan en afgedankt. Hij was al een flink poosje met pensioen en werd liefdevol verzorgt en toen haar omstandigheden drastisch veranderden en er echt geen mogelijkheid meer was om hem te houden is ze op zoek gegaan naar een liefdevol plekje voor hem. Ze was dan ook in de veronderstelling dat ze hier goed aan gedaan heeft en dat hij een zeer goed plekje gevonden had.

Als ze dit van te voren had geweten had ze andere keuzes gemaakt, maar achteraf kijk je een koe in zijn achterste. Geloof het maar gerust dat ze hier meer dan ziek van is en zeer dankbaar dat hij nu wel een fijn plekje heeft.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:57

Dit is voor elk paard erg, niet nu ineens omdat het een bekende is.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:59

Vandaar de laatste regels van mijn bericht, Miepie77.
Echter wordt hier niet gevraagd om een nieuw opvangadres, maar meegedeeld dat het paard gelukkig aan het aansterken is en hij door de artsen capabel is bevonden er bovenop te komen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:00

Och arme Pebbles! Blij dat hij nu goed is opgevangen. De oude eigenaresse van Pebbles ken ik ook....en vind het jammer dat zij en Pebbles dit moeten mee maken. Ik ken de ins- en outs niet maar mijn mening....: De houder die Pebbles heeft verwaarloosd, die is aansprakelijk. Niet de oude eigenaresse die hem, voor zover ik uit het bericht op maak, weg gaf (dan doet iemand nl afstand). Sterkte Syl. Denk dat hij er nu wel weer bovenop komt bij de nieuwe opvang. Hij is een kanjer!
Laatst bijgewerkt door Bravura op 30-09-14 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:00

Het zou inderdaad een heleboel verhelderen als ze zelf het op zou kunnen brengen om hier even te reageren. Maar dat is uiteraard geenszins een verplichting.
Ik snap zelf zeker wel dat als je denkt een goed oudedagsthuis voor je paard op een eiland gevonden te hebben (waarbij meen ik ook ziekte van de eigenaresse een rol speelde) je zeker niet elke maand zo maar even langs piept.
Maar mij zijn ook veel dingen in de situatie (met het paard) niet duidelijk, zoals ik in eerder posts ook al schreef, het is nu maar het halve verhaal.
De "insiders'' uit het wereldje zal het wellicht allemaal duidelijk zijn, maar anderen evident niet. En dan blijft men met vragen zitten.

Doet niet af aan het feit dat wat er met dit ooit machtige paard is gebeurd (of juist niet is gebeurd) op het adres op Terschelling zeer beklagenswaardig is.... van Champ tot Beggar, en dan nog een geluk dat het tijdig (AHUM...) werd ontdekt, want een-twee maanden langer en Red Pebbles had ONDER de Pebblestones gelegen...Ik hoop van harte dat hij er weer bovenop krabbelt en hem een fijnere oude dag is gegund, dan waar dit op is uitgedraaid.

Waarmee ik NIET de oude eigenaresse bekritiseer, maar met name de ''opvang'' op Terschelling.

Edit: ik zie dat ondertussen al gereageerd is en dat enkele puzzelstukjes in het verhaal al tot meer duidelijkheid leiden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:06

Het is gewoon ontzettend triest voor het paard en de eigenaresse. Het lijkt mij vreselijk zo je paard, je vriend die je bij shows zo goed geholpen heeft terug te vinden.

Maar het paard is dus 2x opgevangen? Als er een paard bij je op stal komt dan doe je toch de deken af en check je het dier? Maarja dat doet er niet toe. Zo lang er maar wel melding wordt gedaan tegen de mensen die dit dier zo slecht behandeld hebben.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:21

ElCamino schreef:

Dit bedoelde ik dus. Waarom moet iedereen telkens keihard speculeren hier? We zijn allemaal paardenliefhebbers en soms worden er gelijk echt hele lelijke dingen gezegd.. Hoe denk je dat dat voor de eigenaresse is? Ik zou het ervaren als een klap in mijn gezicht!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:46

Citaat:
Het is gewoon ontzettend triest voor het paard en de eigenaresse. Het lijkt mij vreselijk zo je paard, je vriend die je bij shows zo goed geholpen heeft terug te vinden.

mee eens!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:22

Ach die arme Red Pebbles! Dit paard was echt mijn jeugd held :o

Afgelopen jaar dacht ik er over om een sculptuur van hem te maken. Helaas kon ik op internet niets vinden over wie hem in zijn bezit had. Vandaar dat ik er nooit aan ben begonnen.

Misschien is het wel toepasselijk om nu toch een sculptuur van hem te maken voor zijn stichting die geveild kan worden voor de stichting als daar interesse voor is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:25

een beetje paardenkenner kan zelfs aan een paard met deken op zien dat het te mager is hoor.
een blik op de hals is genoeg.

Trouwens is terschelling nu zo ver weg?Heel Nederland is 300 km lang.Dus om nu net te doen alsof het aan de andere kant van de wereld ligt is ook wat overdreven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:40

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:06

Dank voor je toelichting Flashyjac! Als het goed is opent de FB pagina nu ook met een iets inhoudelijker verhaal he?
Begrijp me goed, ik vond het vreselijk verdrietig.... en de vorige eigenaresse is niemand uitleg verschuldigd.
Het enige pijnpunt was de suggestie van geld inzamelen, hetgeen nobel is. Maar het is/ was me niet heel duidelijk hoe het verhaal nou precies in elkaar stak, dan is doneren een beetje 'spannend'.

Alhoewel hier mensen zijn die haar persoonlijk kennen, is voor de willekeurige buitenstaander/ lezer iets lastiger uit te vissen hoe e.e.a. zit.
De reden dat ik wellicht iets 'scherp' uit de hoek kwam is het feit dat er toch wel erg veel 'pensioenpaarden' worden weggegeven op Bokt omdat er geen geld/ruimte meer voor is, en de eigenaar vervolgens korte tijd later een nieuw paard heeft staan.
Dat zie ik veel, stemt me verdrietig, en heb ik onbedoeld wellicht teveel laten meewegen.

Excuses wanneer ik daarmee onterecht scherp ben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:53

Tsjonge wat ziet dat dier er uit zeg! Mijn hemel.......... :oo ik roep niet zo snel dat een paard graatjemager is, maar deze is dat helaas dus wel echt. Arm ding, hopelijk knapt'ie snel weer op. :(:)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:39

Terschelling ... Hmmm ... Google cache vergeet niets ....